Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Nieuw baanontwerp - Groot station

Gestart door Modelbouw Marc zaterdag 23 januari 2021, 18:44:01

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Nieuw baanontwerp - Groot station
Modelbouw Marc
gast

Nieuw baanontwerp - Groot station
Beste Forumleden,

Na een afwezigheid van +/- 7j wil ik mijn hobby modeltreinen weer nieuw leven in blazen. Ik zou graag het plezier ervan door willen geven aan mijn kinderen en daarom een nieuwe start maken, te beginnen met een baanplan, hier schiet mijn eerst hulpvraag het forum op, wie o wie heeft zin en tijd om mij bij te staan een baanplan te ontwerpen ?? Nu met de lockdown en avond klok in het vooruitzicht.

Mijn treintafel zou een L-vorm zijn, 4,5m breed bij 1,5m/2m en 2,5m bij 1,5m, ik zou volledig om de baan heen kunnen lopen.

Wat mij wel aanspreekt is;
dit heeft een mooi groot station met vele mogelijkheden en nog een subtiel station iets hogerop gelegen. Ik vind aankomst en vertrek uit stations echt fascinerend en leuk om mee te spelen.

Heeft iemand nog leuke linkjes naar baanplannen met een groot station? kopstation?

In mijn ontwerp zou ik graag de volgende elementen terug zien;

- Groot station 6 of 7 sporen
- Kopstation (optioneel)
- Klein station (stoptrein)
- Brug
- schaduwstations

Scenery;
- Stad
- Haven

Tijdperk: IV,V in mijn bezit zijn (Ik heb 2x roco 69160, 2x roco 69168, marklin koploper, VIRM, Koningstrein, 1x roco loc 1842 + 7 tal IC+ rijtuigen)

Ik heb nog veel C-rails in mijn bezit! uiteindelijk wil ik de baan volledig automatische laten besturen maar dat is toekomstmuziek.

Wie o wie wil mij helpen dit baanplan te ontwerpen ??
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Mijn eerste reactie zou zijn dat de voorbeelden die je laat zien niet op 4,5m lijken te passen. Misschien moet je je ambities bijstellen, een grotere ruimte zoeken of je schaal verkleinen?

Voor een trein van de lengte van die Plan T/V in je laatste plaatje moet je een lengte rekenen van 6x 30cm = 1,80m. Voor bochten aan weerszijden, als je wilt rondrijden tenminste, moet je ook ongeveer een halve meter rekenen. Dan heb je dus al 3m gebruikt en houd je dus 1½m over om te rijden, een wisselstraat in te situeren etc. Pasnie denk ik.
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Beste 1200Blauw,

Het is ook niet mijn bedoeling om met een PlanV+T samen te gaan rijden. En het voorbeeld van het "ondergronds station" is een beetje toekomst muziek, deze zou namelijk (zoals ik het voor ogen heb) op -1 komen liggen, om ook ondergronds te kunnen simuleren, maar dit hoeft dan niet heel uitgebreid spoor te worden, net als in het voorbeeld, 1 station met 2 sporen.

Ik wil mij in eerste instantie volledig focussen op het spoorplan bovengronds.

Nav. de opmerkingen over de lengte ben ik nogmaals gaan meten en als ik de treintafel in het midden van de ruimte zet kan ik de volledige breedte benutten, dan vervalt wel de L-vorm, maar krijg ik er 6m breedte en 3,5/4m diepte voor terug.

Is met deze opzet iets te realiseren naar voorbeeld van de YouTube video? groot station?
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Een 1800 met 7 ic-rijtuigen is nog langer.
Gezien jouw wensen kun je beter kiezen voor de opstelling van 6 meter.
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Wellicht ben ik niet geheel duidelijk geweest, mijn excuses. De 7 rijtuigen is hetgeen dat ik heb, wil niet zeggen dat ik met deze sleep zo ga rijden. Naargelang het baanplan pas ik daar de locs op aan, ik heb ook een koploper, Virm, dat zal de max. lengte worden.

Maar wie o wie kan en wil mij helpen een baanplan te ontwerpen ??
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Citaat van: Modelbouw Marc op zaterdag 23 januari 2021, 18:44:01Mijn treintafel zou een L-vorm zijn, 4,5m breed bij 1,5m/2m en 2,5m bij 1,5m, ik zou volledig om de baan heen kunnen lopen.

Met deze beschrijving heb ik nog geen duidelijk beeld van de tafel. Heb je er ook een tekening van?


Citaat van: Modelbouw Marc op zondag 24 januari 2021, 09:24:01Nav. de opmerkingen over de lengte ben ik nogmaals gaan meten en als ik de treintafel in het midden van de ruimte zet kan ik de volledige breedte benutten, dan vervalt wel de L-vorm, maar krijg ik er 6m breedte en 3,5/4m diepte voor terug.

In dit geval is het misschien handiger als je een tekening hebt van de kamer, inclusief deuren, ramen, verwarming, schuine muren, dakspanten en andere obstakels.

4,5 meter is al een behoorlijke lengte, 6 meter helemaal. De wisselstraten aan beide kanten van het station vragen natuurlijk wel wat ruimte, maar een vierdelige koploper is maar 115 cm, dat past royaal.

Waar ik wat bedenkingen bij heb, is dat je wat veel wilt. Ik zie een groot station, een klein kopstationnetje en een halte voor me, maar die drie liggen erg dicht bij elkaar dus de verbindingen tussen de stations worden kort. Hoe stel je je dat voor?
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Beste Forumleden,

Ik heb zo goed mogelijk mijn ruimte proberen weer te geven.
Mijn treinbaan komt op de zolder van de garage te liggen, om daar te komen is een vlizo trap (trapgat in de tek.)
De treintafel heeft een afmeting van 6m x 3,5m, hoogte is +/- 80cm.

De rode lijnen geven de max. aan met de treintafel op 80cm. hoogte ivm. schuine zijde zolder.
Verder is alleen het trapgat het enige obstakel, er is geen verwarming of andere obstakels die de treintafel in de weg staan op deze zolder.

Achter het trapgat heb ik evt. nog ruimte maar dat gaat dan ten koste van de werkruimte, deze zou evt. op een andere plek dan gecreëerd kunnen worden.

Ik hoef ook niet alle zaken die ik op noem in mijn treinbaan, zijn zaken die ik leuk vind! Voor nu zou ik mij concentreren op een groot station waar ik veel aankomst-/vertrek mogelijkheden heb (link YouTube filmpje als in de eerste post)

Graag zou ik een start maken en van daaruit wellicht de baan verder ontwikkelen met expertise van de experts op dit forum.

Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
De c-rails die je in bezit hebt, zijn dat allemaal slanke wissels en slanke bogen?
Of wil je ook werken met r2 en r3 in het zicht?
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
De c-rails die ik in bezit heb bestaat voornamelijk uit enkele verzameldozen C2, C3 en nog wat losse rails, deze heb ik destijds al via Marktplaats ed. gekocht, hier zitten ook enkele slanke wissels bij.

Voor de nieuwe baan ben ik van plan om nieuwe rails aan te gaan schaffen. De huidige c-rails in min bezit kan ik evt. in een schaduw station oid. wel gebruiken. Ik weet dat ik het eea rails moet gaan bijkopen om de treinbaan te kunnen aanleggen, dat is dan ook geen probleem!

Een R3 bocht vind ik wel prima! kleiner zou ik liever niet willen gaan, dan wordt het te hoekerig.
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Zie hier alvast mijn baanplan van een vergelijkbare afmeting:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=51784.msg1360904#msg1360904

Het idee is simpel:
1 heel groot schaduwstation op het onderste niveau.
Op het zichtbare niveau een dubbelsporig traject met station.
Achter het station nog een 2e kleiner schaduwstation.

Je kan (als je meer treinen tegelijkertijd wil zien komen en gaan) er voor kiezen om er een geheel 4-sporig traject van te maken.
Dit heeft ook als voordeel dat je wisselstraten compacter kunnen worden. (van 4 naar 8 sporen kost minder wissels dan van 2 naar 8 sporen)

Ik gebruik in het zicht uitsluitend R4, R5 en R9 in combinatie met slanke wissels.
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Hallo Marc,

Zoals iedereen - mijzelf incluis - wil je in 't begin meer plannen dan haalbaar is.

Bijgaande afbeeldingen geven je wellicht enig inzicht qua mogelijkheden op een bepaalde oppervlakte :-)
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Hoeveel ruimte zou je nodig moeten hebben voor het station met het hoger gelegen station zoals in de YouTube video?
En hoe zou dit baanplan er ongeveer uit zien? hoe komen de treinen boven bij het hoger gelegen station?

maar wie o wie zou mij willen helpen met iets te ontwerpen??
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Even voor mijn begrip: 'de treintafel is 6 m bij 3,5 m'. Nee toch? Ik denk dat je geen expertise van de experts hier nodig hebt om te weten dat een tafel van die omvang volstrekt kansloos is. Binnen die ruimte kun je wel langs de wanden iets heel fraais maken, helemaal rondom of in een U-vorm. De maximale diepte is iets tussen de 60 en 100 cm.
En hoe is het met klimaatbeheersing op de betreffende zolder?
Is er verwarming en eventueel koeling?
De luchtvochtigheid moet niet te hoog zijn en te warm of koud is ook problematisch. Zelfs in de modelprutswereld is spoorspatting mogelijk.
Is dat allemaal op orde dan kun je je investeringen in treinenspul gaan opvoeren zonder zorg over het tenietgaan ervan door de natuur  ;).
Ik zou zeggen: ga eerst eens wat banenplannen bekijken en bij voorkeur de verschillende pogingen die je in tijdschriften en speciale uitgaven ziet waarin een situatie van de echte wereld wordt nagebouwd. Het traint je oog voor meer realistische planning van tracé's zonder dat het spaghetti wordt of een Zwitserse gatenkaas met een onganse hoeveelheid tunnels en bruggen.
Wel lekker om te eten allemaal, maar niet te genieten als modelbaan... Tenminste, niet voor mij.
En heb je dan een beetje idee van thema, tijdperk, plaats in de wereld, soort spoorbedrijf, dan is het tijd voor potlood en papier of muis en scherm!
In de tussentijd kun je best even een leuk speel- test en oefenbaantje leggen met rondjes om de kerk of een pendelbaantje, eventueel met leuk landschap en scenery. Dan ben je vast lekker bezig. Je zou in die grote ruimte ook modulair kunnen bouwen. Steeds een stuk erbij.


Succes,

Peter

Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Ik denk eerlijk gezegd dat je die laatste 2 vragen eerst zelf moet beantwoorden voor wij jou verder kunnen helpen.
Zonder duidelijke kaders gaan de aangeboden ontwerpen alle kanten uit, behalve hetgeen wat jij voor ogen hebt.

Wil je een baan die de zolder rond gaat?
Of juist een baan met 2 keerlussen (hondenbod idee)
Schaduwstation achter de baan, zodat je er makkelijk bij kan?
Schaduwstation onder de baan?
Hoe groot schaduwstation? Of 2 kleinere schaduwstations waartussen je kan pendelen?

Uiteraard is het zichtbare deel van je baan het belangrijkste, maar het is wel degelijk van belang om vooraf te weten 'hoe je daarna verder wil gaan'.
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Dit is de start van een proces van uitgebreid verkennen en onderzoeken van baanplannen. Wat ook helpt is in het forum of in de Wiki, dan wel via Google zoeken op woorden als c-rail geometrie en Baanplan. Daarmee kom je allerlei voorbeelden tegen die je op weg helpen met het plan bedenken.

Wat goed is om helder te krijgen is wat de maten zijn van de ruimte binnen de zwarte rechthoek in jouw afbeelding van de vorm van de ruimte.

Heb geduld en puzzel tot je er een goed gevoel bij hebt.
De suggestie van eerst een oefenbaantje maken is zeer behulpzaam weet ik uit eigen ervaring.
Iets diagonaal in de ruimte plaatsen kan mogelijk ook een optie zijn. Let zeker op de bereikbaarheid van de schaduwstations en de baan.

Succes! Greetz, Arjan
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
De hoogte is ook een vraag: spiraal of helling? Gezien de ruimte kunnen hellingen prima, maar is een baanontwerp met twee spiralen zeker een optie.
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Puur en alleen om je een indruk te geven wat je kwijt kan op een lengte van 6 meter.
Aan beide kanten een spiraal met 4 sporen, zodat je veel treinen tegelijkertijd kan zien komen en gaan.
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Dat is inderdaad een aardig groot station  :thumbup: waarin veel rijdend materieel te zien kan zijn. De spiralen lopen naar het shaduwstation? ofwel -1 ?? Heb je deze met Wintrack software gemaakt?
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Dit is inderdaad even in 5 minuten tijd in wintrack gezet, zonder na te denken hoe je de wissels het beste neer kan leggen.
Er missen dus nog overloopwissels in beide wisselstraten en er zijn nog geen A-B sporen toegevoegd.

De klimspiralen lopen inderdaad naar -1, maar zijn verder niet getekend.

Eerst zal je moeten laten weten hoe de tafel er uit komt te zien.
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
 @citaat Als je genoeg ruimte hebt, en dat vind ik 6x3,5 meter wel, dan moet je niet gaan nadenken hoe je tafel eruit moet zien. Vorm volgt functie!
Je gaat eerst bedenken wat je wilt uitbeelden. Het voorbeeld van Ludo spreekt boekdelen. Je kunt zien dat hij nagedacht heeft over de afwikkeling van het goederenvervoer in een haven. Daarna heeft hij dat omgezet in een baanplan dat de beschikbare ruimte prima benut.
Of kijk eens bij Marc en zijn Lotschardbaan. Ook daar zit een plan achter dat ondanks de bijna onmetelijk grote ruimte die hij heeft, zeker niet zomaar even in elkaar geflikkerd is. De opbouw van zijn schaduwstations zal kloppen met wat er in het zicht gebeurt. En dat klopt weer met een werkelijkheid die hij ongetwijfeld goed bestudeerd heeft.
Natuurlijk kan het simpeler. Je kunt uit je hoofd een leuk station bouwen en een schaduwstation eronder en lekker gaan rijden, maar of het evenveel voldoening geeft op de lange termijn?
Je zult op tentoonstellingen, in bladen of waar dan ook dingen zien, waarvan je denkt: had ik dat nou maar eerder geweten of  bedacht! Dus, steek wat tijd in deze fase. En als je al wat rijden wilt en wilt oefenen, dan kun je best even een spoortje op een tafel leggen op die zolder van je.


Groet,

Peter
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
@Peter, begrijp me niet verkeerd. Ik ben het helemaal met je eens, maar je moet wel een paar kaders hebben om mee te werken. Anders gaan de ontwerpen echt alle kanten op.
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
Interessante ruimte, dus over die 6 meter lengte heb je een schuine wand,
met een hellingshoek van 45 graden of 58 graden, waarschijnlijk.

Met pantograaf omhoog moet je circa 10 cm afstand houden tot dat dakbeschot.
En per 10 cm stijging komt die marge dus 10 cm meer naar voren.

Vormt die marge jouw rode lijn op + 80 cm boven de vloer (of gaat die marge daar nog van af)?
Is die 80 cm hoogte bij jouw het "kelder"-niveau of juist het "maaiveld" van de baan?

Ik besef inmiddels: hoe groter plan, hoe trager de realisatie.

Paar tips: hou het simpel, werk modulair, en zorg dat wat je bouwt door het trapgat past als het ooit weg moet.
Het lastigst is dat te realiseren met een spiraal (helix) waar je ook moet kunnen binnen stappen.

Modulair of segmentbouw: verticaal splitsbare segmenten zijn handig, de horizontale zijn meer voor de hand liggend, maar niet altijd genoeg.
Zorg dat je makkelijk bij de onderkant van een tracee kunt (scharnierend, hijsend, kantelend). Reken niet teveel op rondom bereikbaarheid (zeker niet met een schuin dak), zorg dat je stukken eruit kunt "nemen" om onderste boven op 2 schragen te bewerken (bedrading e.d.).

Als je een station op verschillende niveaus wilt, kijk eens naar Amsterdam Sloterdijk (een kruisingsstation), Duivendrecht (een viaduct station), Antwerpen. Er zijn er vele van.
Goed voor de inspiratie. En bouw het splitsbaar (modulair).
Re: Nieuw baanontwerp - Groot station
De schuine kanten zitten aan de zijkant, dus niet over de lengte van 6m, dus hier heb ik weinig last van.
De hoogte van 80cm is op maaiveld, dus het schaduw komt hieronder te liggen, of is dat te laag?

Ik bekijk momenteel ontzettend veel baanplannen, maar neig toch iedere keer naar hetgeen waar ik in mijn openingspost al een filmpje van geplaatst heb met dat grotere station en dan iets hoger gelegen nog een station (baan van Jan Kip).

Maar ik ga eerst een baanplan uitleggen om van daaruit verder te kijken naar de mogelijkheden en wensen.

Maar bedankt voor alle opmerkingen, ideeën, nieuwe inzichten. Zie iets van een link met een groot station en/of kopstation dan mogen die gepost worden.

Wat mij ook aanspreekt;

https://www.youtube.com/results?search_query=meerdam-maren (maar dan moet deze iets spannender)