Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ICE rijdt langzaam en valt soms stil: oplossing zie post 8

Gestart door Firstborneagle vrijdag 22 januari 2021, 23:24:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ICE rijdt langzaam en valt soms stil: oplossing zie post 8
Ik heb een ICE aangeschaft maar nu krijg ik hem de baan niet rond. Is deze trein bovengemiddeld veel stroom nodig of heb ik een versleten ding gekocht?  Ik heb een redelijk complexe baan met blokken beveiligd en meerdere boosters. En schakelaars die geschakeld worden de de sleper van de trein  misschien zit hier het probleem? De trein is 8 bakken lang (set van 5 + 3 uitbreiding) er zitten slepers onder de voorste én achterste bak, dus maakt de trein wel regelmatig contact met meerdere boosters. Na 1 rondje staat de trein stil en lijkt de motor nog te draaien. Ik hoor tenminste een vreemd  draaigeluid
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil
Een plaatje erbij.
Groet Arend
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil
Ik ben nog wat aan het prutsen gegaan en heb nu een 5 delige, dus een flink stuk korter  , en deze gaat wel goed rond
Wie weet hoe de samenstelling hoort te zijn?
Nu zitten sommige pantografen volgens mij op de verkeerde plaats
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil
Arend controleer even of de tandwielen van de aandrijving nog goed zijn zitten in de bistro wagen beide draaistellen hebben een as aangedreven.
Bij mij was een tandwiel doormidden gebroken dat gaf het effect wat jij opnoemt.
bij breuk zijn er 2 opties Piko draaistel kopen goedkoper maar moet iets aangepast worden of een nieuw Marklin draaistel kopen wielen zijn niet los leverbaar.
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil
Wat mij bekend is over deze types ICE-3,is dat bij het rijden met interieurverlichting aan, er toch wel veel stroom wordt gevraagd. En daardoor zou de trein langzamer kunnen rijden.
Maar als ik tussen de regels doorlees, heb jij een ander probleem.
Het lijkt op een slippend wormwiel op as tgv een scheur oid in het kunststof tandwiel. Iets wat wel vaker gebeurd bij deze ICE-3. Niet zo leuk dus. Enige remedie is het vervangen van het onderdeel. En hopen dat het onderdeel leverbaar is. Meer info vind je in de explosietekening die onderin de doos zit.

Mvg. Marcel
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil
Je kunt beter de 37788 opzoeken daar staat een ander nr bij die als het goed is nog leverbaar is technisch is die hetzelfde op de decoder en led verlichting na.
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil
Er is iets anders aan de hand! Het blok waar de trein tot stilstand kwam, stonden aardig wat treinen opgesteld,  na verwijderen ging de trein weer rijden ( langzaam maar toch)
Ik las over interieur verlichting? Die heb ik nog niet gezien. Vervolgens deed ik het licht uit dus front en sluitsein gingen uit en de trein gng er als een speer vandoor  echt niet normaal zoooo snel. Als ik het licht weer aan schakel ( " function" op mijn 6021) gaan front en sluitsein aan en geen interieur verlichting te zien
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil
Mijn excuus maar ik moet terug komen op wat ik net zei. Ik bekeek de trein net nog even goed in het donker blijkt de binnenverlichting wél  te werken maar omdat ik nogal wat tl-bakken boven de baan heb hangen kon ik dat niet zien. Toen ik het licht inschakelde van de ICE , dimde het licht van de koploper die er naast stond. Dus helaas dat wordt rijden zonder verlichting
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil
Ik wou het volgende graag nog even met jullie delen: vanochtend viel de trein volledig stil.  Oorzaak: een compleet "boosterblok" zonder stroom. Ik had bij het aansluiten van de laatste booster draadjes aan de laatste rails gesoldeerd , aan het verre eind, en daar was het bij gebleven. Nu vanaf de booster een extra draad getrokken naar het opstelterrein met als resultaat dat de ICE op hoge snelheid de gehele baan rond suist met de verlichting aan! Deze man zijn weekend kan niet meer stuk! Vriendelijke groet,  en bedankt voor jullie bijdragen, Arend
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil: oplossing zie post 8
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil: oplossing zie post 8
Lekker ,,scheuren ,, over je enorme baan Arend, :thumbup:
Mooi dat het dmv 1 draad opgelost is.

Gr. Jan
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil: oplossing zie post 8
Mocht je het treinstel ooit willen voorzien van sound kun je bij John(looney tunes) een andere print bestellen.
Maar ik zou dan wel tegelijkertijd de gloeilampjes door leds vervangen,dit kun je doen met plakstrips of origine ledprinten van marklin(deze zijn wel duur een eurotje of 15 a 20 per stuk)en dan zou je ook de gele frontseinen door warmwitte kunnen vervangen.
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil: oplossing zie post 8
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil: oplossing zie post 8
Heb hier de print van John onder handen.
Is op zich mooi afgewerkt, maar mist tov de oude een deel van de sleperschakeling.
Hierdoor wel stroomafname over voorste sleper, maar geen voeding van front- en sluitseinen over achterste sleper, waardoor trein volledig in het duister komt bij stroomloos vallen van voorste sleper. (rood sein)
Daarnaast had geïntegreerde led-verlichting ook makkelijk geweest. Dan hoef je geen strippen te plakken.
Maar alles is een keuze...

Mvg. Marcel
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil
Citaat van: Firstborneagle op zaterdag 23 januari 2021, 00:31:36
Er is iets anders aan de hand! Het blok waar de trein tot stilstand kwam, stonden aardig wat treinen opgesteld,  na verwijderen ging de trein weer rijden ( langzaam maar toch)
Ik las over interieur verlichting? Die heb ik nog niet gezien. Vervolgens deed ik het licht uit dus front en sluitsein gingen uit en de trein gng er als een speer vandoor  echt niet normaal zoooo snel. Als ik het licht weer aan schakel ( " function" op mijn 6021) gaan front en sluitsein aan en geen interieur verlichting te zien

Ik heb een ice 1 de 3770. Met meerdere bakken en de verlichting (cabine en koopverplichting), aan werd het een zielige bedoening qua rijden. Ook met licht uit overigens was mijn spiraal <3% niet goed.

Ik heb een paar dingen gedaan. Alle verlichting vervangen door ledjes. Verder een tweede motordraaistel gekocht en in de motorloze "lok kop" ingebouwd en twee decoders lp4 erin gezet. En nu rijdt de ice 1 uitstekend. De originele decoder met gloeilamp verlichting is een drama en qua decoder te zwak.

Ook nog verlichting in de stuurstand ingebouwd overigens en twee extra draden door de hele trein voor de verlichting van de rijtuigen. En natuurlijk passagiers toegevoegd.
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil: oplossing zie post 8
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE rijdt langzaam en valt soms stil: oplossing zie post 8
Citaat van: loc1200 op woensdag 10 februari 2021, 13:26:40
Heb hier de print van John onder handen.
Is op zich mooi afgewerkt, maar mist tov de oude een deel van de sleperschakeling.
Hierdoor wel stroomafname over voorste sleper, maar geen voeding van front- en sluitseinen over achterste sleper, waardoor trein volledig in het duister komt bij stroomloos vallen van voorste sleper. (rood sein)

Je hebt hier dus of een verkeerde print of de verkeerde besteld!

Print kan met en zonder sleperwissel worden geleverd. Zonder sleperwissel betekent dat de sleper onder de motorwagen geplaatst moet worden. Je kunt de rode draad dan gebruiken voor de schakelbare binnenverlichting. De sleper van de kopbak kan niet zomaar onder een motorwagen draaistel.

Ga even bij John te rade en geef aan wat je wil.