Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Perrons en huisjes ophogen ivm M of C rails

Gestart door wacojaco maandag 03 maart 2008, 19:48:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Perrons en huisjes ophogen ivm M of C rails
Best forum leden,

Hoe lossen jullie het hoogte verschil op die ontstaat als je M of C rails rijd.
De bouwpakketen zijn bijna allemaal gericht op K rails, met als gevolg dat een perron bijvoorbeeld te laag staat en je met de wagons niet uit komt op perron hoogte.
En hoe los je dat op bij rangeer en industriesporen waar de spoorstaaf net zo hoog zit als het wegdek.
Graag jullie tips en verhalen en als het kan foto's.

MVG Jac.
Re: Perrons en huisjes ophogen ivm M of C rails
Ik heb nog géén foto's maar ik ga ophogen met platen piepschuim van dezelfde dikte als de rail.
In een Trix-magazine heeft er een artikel over gestaan.

Willem-jan
Re: Perrons en huisjes ophogen ivm M of C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Perrons en huisjes ophogen ivm M of C rails
Citaat van: wacojaco op maandag 03 maart 2008, 19:48:00
Best forum leden,

Hoe lossen jullie het hoogte verschil op die ontstaat als je M of C rails rijd.
De bouwpakketen zijn bijna allemaal gericht op K rails, met als gevolg dat een perron bijvoorbeeld te laag staat en je met de wagons niet uit komt op perron hoogte.
En hoe los je dat op bij rangeer en industriesporen waar de spoorstaaf net zo hoog zit als het wegdek.
Graag jullie tips en verhalen en als het kan foto's.

MVG Jac.

Verschil met K rail zou er niet moeten zijn. Ook bij K rail ligt het spoor normaal op een rail bedding.
Trouwend de meeste modellen van Faller zijn nog van het tijdperk dat er hoofdzakelijk M-rail op de markt was.
Vroeger in een heel ver verleden had ik het zelfde wat jij schetste een te laag perron bij M rail.
Bij perrons is het meestal zo dat de rails niet in/op een duidelijk zichtbare rail bedding zijn aangebracht.
Net zo als in het echt zijn er geen echt noemenswaardige taluds (ga maar naar een station.)
Oplossing is dus redelijk simpel en dat is uitvullen van de ondergrond tot dat de perrons (station) op de gewenste hoogte staan. Let op e.e.a. is wel afhankelijk van het tijdperk vroeger werden de perrons niet zo hoog gebouwd. In duitsland kan je dat nog erg goed zien bij veel stations is het hoogte verschil tussen bovenzijde perron en bovenzijde rails soms niet meer dan 30 cm. Laad en los perrons worden net als perrons
voor pasagiers afhankelijk van de soort overslag verhoogd.

Ik hoop dat je er wat aan hebt anders trek je nog maar een keertje aan de bel.

Groetjes Bert :)
Re: Perrons en huisjes ophogen ivm M of C rails
Stroken kurk eronder, gesneden uit de placemats van Ikea...
Re: Perrons en huisjes ophogen ivm M of C rails
Hoi Jac,

Kijk fffff in de Gallery, de baan van Tighfield, daar vindt je wel wat foto's m.b.t. dit onderwerp.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Perrons en huisjes ophogen ivm M of C rails
Bedankt voor de reactie's
Ik heb de foto's gezien Tighfield ziet er goed uit.
Ik ga zelf ophogen met karton en dan afwerken met strooigoed.

Groet Jac.
Re: Perrons en huisjes ophogen ivm M of C rails
Nog even dit, als je een Duitse baan maakt, houd er dan rekening mee dat in Duitsland de perrons lager zijn dan in Nederland.
Helaas ervaren door een familielid die dacht dat het perron hoger was, en daar lag ze dan in Gerolstein.....
Re: Perrons en huisjes ophogen ivm M of C rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Perrons en huisjes ophogen ivm M of C rails
Citaat van: woopietrein op dinsdag 04 maart 2008, 12:43:51
Stroken kurk eronder, gesneden uit de placemats van Ikea...

Precies :-)

Zie HIER...

By the way, ik heb ooit berekend dat je perrons precies 20mm hoog (dik) moeten zijn t.o.v. het tafelblad als je perrons op de Nederlandse standaardhoogte wilt maken bij gebruik van C of M-rails. Dan heb je de juiste hoogte t.o.v. de bovenkant van de spoorstaaf.
Re: Perrons en huisjes ophogen ivm M of C rails
Bedankt voor de reactie's.
woopietrein:Met de hoogte zal ik rekening houden.
Acido : wat een prachtige foto's je word er stil van zo veel detail, echt super.

Groet Jac.