Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Draaischijf issue 2

Gestart door Max vrijdag 22 januari 2021, 20:41:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2020

offline
Draaischijf issue 2
Ik heb de berichten van de eerder behandelde draaischijf issue gelezen, maar ik kon hier helaas niets mee. Er werd geschreven over led, jumps, TCC etc. Dit zegt mij allemaal niets.
Ik heb het CS3+ en de draaischijf 7286. Ik heb de digitale ombouwset 7687 voor de draaischijf aangesloten zoals in de handleiding van de ombouwset beschreven staat. Vervolgens heb ik een draaischijf toegevoegd (D 1) in het menu van het CS3+ en bij het protocol MM en adres 225 ingevuld. Vervolgens doet het niet wat het moet doen, namelijk als ik op de groene pijlen klik dat de schijf gaat draaien. Ik hoor wel een klik, maar doet verder niets. Dit is het eerste probleem.
Het tweede probleem is dat er wel stroom op de schijf staat, want de loc rijdt hierop, maar zodra deze de locloods inrijdt dan heb ik geen stroom op de rails in de locloods.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt.
Groet,
Max
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2017

offline
Re: Draaischijf issue 2
De sporen in de locloods dienen elk ook aangesloten te zijn op de baanspanning en het liefst ook de massa.

Cees
Re: Draaischijf issue 2
ACTS.zuid
gast

Re: Draaischijf issue 2
 @citaat Dat zei ik Cees....  :D
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2020

offline
Re: Draaischijf issue 2
Hallo Ben, ik begrijp niet goed wat je foto,s moeten voorstellen.
Zoals ik in mijn berichtje heb geschreven, ik heb de digitale versie (Marklin no. 7687) om de draaischijf via het CS3+ te schakelen.
Dit is een printplaat in de behuizing en lijkt niet op de foto's die jij hebt gestuurd.
Probleem 1 is dus nog niet opgelost.
Probleem 2 is duidelijk. Ik zal de 6 rails in de 2 locloodsen aansluiten op B en 0.
Groet,
Wim
Re: Draaischijf issue 2
ACTS.zuid
gast

Re: Draaischijf issue 2
 @citaat Dan heb ik het niet goed uitgelegd.

Wat je ziet is de onderzijde van de brug. Die moet je uitnemen om bij de sleepringen te komen en om bij de spoel, motor en het contact te komen. Zie de handleiding van de draaischijf.
Het is bedoeld om je op weg te helpen, natuurlijk kan ook de decoder defect zijn maar dit de meest voorkomende kwaal.

Gr, Ben.
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Draaischijf issue 2
Als je alleen een klik hoort en de schijf niet draait kan het ook zijn dat de schijf niet vrij rond kan draaien omdat een spoor bijvoorbeeld met een zekere spanning op de aansluitrail van de brug is aangesloten waardoor dat als het ware het draaien van de brug blokkeert. De aansluiting moet echt zonder spanning op de brug gemaakt worden. Daar zou ik ook zeker even naar kijken.
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2017

offline
Re: Draaischijf issue 2
Sorry Ben
Overheen gelezen.

Cees
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2020

offline
Re: Draaischijf issue 2
Hallo Ben, het is mij niet gelukt om de draaischijf met de digitale ombouwset 7687 in werking te krijgen. Ik heb de tips van jou gevolgd, maar ben niet technisch genoeg om het probleem daadwerkelijk te tackelen. Heb nu de mechanische set 7286 geïnstalleerd en de draaischijf draait perfect.
Misschien iets voor de toekomst om de digitale set te gebruiken, want dat ding was best een hoop geld.
Toch bedankt voor je tips!
Groet,
Max
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Draaischijf issue 2
Als de draaischijf analoog wel werkt, ligt het probleem niet bij de draaischijf.

De bovenstaande uitleg over het reinigen van ringen en een defecte motor is dan niet meer van toepassing.

Blijven er voor mij twee optie's over.

1: de decoder is defect zoals hier boven ook gemeld. ( gebeurt met enige regelmaat bij de 7686)

2: je hebt de decoder niet geprogrammeerd?

Ik heb zelf geen CS 3 dus ik zou alleen globaal kunnen vertellen hoe dat zou moeten zoals ik dat bij mij met mijn Ecos 2 doe.
Wellicht dat iemand met een Cs 3 hier wat over kan zeggen?

Voorlopig ben ik eigenlijk wel benieuwd of je de decoder geprogrammeerd hebt?

Met vriendelijke groet,

Stephan
Re: Draaischijf issue 2
ACTS.zuid
gast

Re: Draaischijf issue 2
Citaat van: Max op zaterdag 23 januari 2021, 19:29:54

Hallo Ben, het is mij niet gelukt om de draaischijf met de digitale ombouwset 7687 in werking te krijgen.


Oké, volgende stap kijk hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68337.0 Daarmee moet het lukken mits de decoder niet defect is.

Gr, Ben.
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: Draaischijf issue 2
Hallo Max,
Wat ik je zou aanraden is zeker 3 gloeilampjes aan te sluiten op de 3 meest rechtse aansluitingen "rt", "gn" en "ge".
Zie hiervoor afbeelding 3 blad 26 van de handleiding.
Blijkbaar zou er een diode meegeleverd zijn met de decoder, dat is de component tussen terminal "B" van controller en de 3 lampjes op diezelfde afbeelding.
Zo zal je zien wat de controller al dan niet doet.

Je hebt nooit iets gezegd over programmeren van de controller, maar dat moet je wel doen, zie blad 24 van de handleiding.

Bij inschakelen van de controller met het lampje "ge" 5 seconden pinken.
In dat tijdsinterval moet je bevel "input" ingeven, via een keyboard op adres 15 ingesteld is dat eenvoudig, op een CS3+; geen idee, zie blad 23 van de handleiding.
In elk geval moet je de controller programmeren!
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2020

offline
Re: Draaischijf issue 2
Hallo Stephan,
Ik heb de decoder niet geprogrammeerd. Ik heb zojuist de handleiding van het internet gedownload en ga dit eerst eens goed bestuderen.
Bedankt voor je reactie!
Groeten,
Max
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2020

offline
Re: Draaischijf issue 2
Hallo Ben,
Ik heb de link die je mij gestuurd hebt helemaal gelezen en het is mij wel duidelijk geworden dat er geprogrammeerd moet worden.
Heb zojuist de handleiding gedownload en ga dit eerst eens rustig bestuderen.
Ik kom hier snel op terug zodra ik meer weet.
Bedankt voor je reactie!
Groeten,
Wim
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2020

offline
Re: Draaischijf issue 2
Hallo Ben,
Na de handleiding te hebben bestudeerd, kan ik zeggen dat ik alles, maar dan ook alles heb gelezen en geprobeerd. Zelfs met de mfx draaischijf versie in CS3+.
De schijf draait prima in de programmeerversie, maar de fysieke schijf draait niet. De schijf draait echter wel als ik deze aansluit op de met de handversie 7286; je weet wel, het kastje met de draaiknop.
Het frustreert mij wel, want als alles op de baan functioneert, wil ik in de toekomst alles met i-train besturen en daar hoort ook de draaischijf bij.
Ik wacht nog steeds op de ultieme oplossing van mede-treinmensen. Misschien ken jij mensen die een oplossing hebben of weten.
Tot de oplossing blijf ik de draaischijf met de hand besturen.
Alvast bedankt voor eventuele tips!
Groeten,
Max
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: Draaischijf issue 2
Hallo Max,
De Märklin 7687 decoder werkt identiek aan de Litfinski TT-DEC decoder die ik gebruik, en dat is met wisselcommando's in bereik 14 of 15.
Wanneer jouw decoder rechtstreeks van de winkel / Märklin komt, dan is dat bereik 15 gaande van wissel adres 225 tem 240.
Zie bijgesloten tabel voor de relatie wissel adres en functie.
Wanneer dit een 2de hands decoder is, of gewoon om 100% zeker te zijn, best de decoder open doen en controleren via bijgesloten afbeelding "Soldeerbrug" uit de Märklin handleiding blad 25.

Wanneer je nu zeker bent van het adres bereik, zou ik het volgende proberen:
Vergeet alles van de draaischijf in je CS3+ en werk met wissels op het juiste adres.

Maak een wissel aan op adres 226, hiermee kan je de brug 180 graden laten draaien door de wissel "straight" te zetten (groen).
Maak een wissel aan op adres 228, hiermee kan je de draairichting van de brug instellen. "straight" (groen) = CCW en "turn" (rood) = CW.

Door nu alles aan te sluiten en onder spanning te zetten zou je ten minste de brug 180 graden moeten kunnen draaien met- of tegen wijzerzin.
228/rood = selectie wijzerzin
226/groen = start 180 graden draaien
228/groen = selectie tegenwijzerzin
226/groen = start 180 graden draaien

Wanneer zelfs dit niet lukt, dan is er volgens mij een DIK probleem met die decoder.
Daarom graag lichtjes aansluiten op de 3 meest rechtse aansluitingen van de decoder zodanig dat je zal zien wat de decoder te zeggen heeft.
Zie bijgesloten afbeelding "Lampjes" uit de Märklin handleiding blad 26.
Is dit niet duidelijk voor u hoe dit te doen graag een woordje uitleg wát niet duidelijk is.

In de handleiding van de 7686 versie staat een héél duidelijke tabel ivm de werking van die lichtjes.
Zie bijgesloten afbeelding "Functiecontrole" uit de Märklin handleiding 7686 blad 27.
Bij power up moet de meest rechtse vijf seconden pinken.
Doet uw decoder dat?
Welke lichtjes branden na die vijf seconden?

Laat ons iets weten... ...
Alain



O ja, iets vergeten!
Probeer niet het "Step" commando omdat dit voor de decoder betekent, ga naar de eerst volgende geprogrammeerd spoor.
Maar als er niets is geprogrammeerd, zal er ook niets gebeuren, wat eigenlijk normaal is maar wel verwarrend.
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Draaischijf issue 2
Ik ben ook benieuwd of het lukt. ( zuivere intresse)

Alain, Wat een mooie uitleg!

Mvg Stephan
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: Draaischijf issue 2
Dank u wel Stephan.
Hopelijk heeft Max er iets aan... ...
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2020

offline
Re: Draaischijf issue 2
Hallo Alain,
Allereerst ontzettend bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik een beginnende trein hobbyist ben en geen verstand heb van elektriciteit, maar wel probeer de baan middels tips en weetjes digitaal te maken.
De decoder heb ik niet rechtstreeks uit de winkel, maar op de beurs in Houten gekocht. Ik heb de decoder losgeschroefd en heb met een vergrootglas gezien dat de door u gestuurde details overeenkomen met de decoder (adres 15). Overigens geeft het CS3+ zelf aan dat adres 225 gebruikt moet worden.
Tot mijn spijt moet ik bevestigen dat ik niets begrijp van uw tabel met betrekking tot de verschillende adressen. U schrijft over het aanmaken van 2 wissels. Eén op adres 226 en de andere op adres 228.
Bedoelt u hiermee dat ik wissels moet gebruiken inclusief de elektrische aandrijving en de digitale groene platte decoder onder de wissel?
Hiermee zou de dipschakelaar voor adres 226 op 2-6-7-8 en voor adres 228 op 3-6-7-8 gezet moeten worden.
Helaas heb ik geen gloeilampjes tot mijn beschikking om aan te sluiten op rt, gn en ge.
Graag zie ik uw reactie tegemoet.
Groeten,
Max
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: Draaischijf issue 2
Al doende leert men!

Hoe bedien je de fysische wissels van je baan met een CS3?

Precies op diezelfde manier moet je wissels met adres 225 tem 240 bedienen om je draaitafel aan te spreken.
Dit zijn GEEN  fysische wissels op je baan, dat zijn wissels die als het ware in de decoder zitten.
Voor de CS3 is de decoder een verzameling wissels op adressen 225 tem 240.
Hopelijk is dit duidelijk voor u?

Wanneer je nu dmv de CS3 het commando "Wissel met adres 228 rechtdoor zetten" geef, dan interpreteerd de draaischijf decoder dat als "ah, ik moet, bij het volgend commando in tegenwijzerzin gaan draaien".
Je hebt geen échte wissel met adres 228 op je baan, die zit als het ware in de decoder.

Nog eentje

Wanneer je nu dmv de CS3 het commando "Wissel met adres 226 rechtdoor zetten" geef, dan interpreteerd de draaischijf decoder dat als "ah, ik moet de brug 180 graden draaien".
Omwille van het vorig commando zal je brug nu in tegenwijzerzin gaan draaien.
Je hebt geen échte wissel met adres 226 op je baan, die zit als het ware in de decoder.

Zo doe ik het met een zwarte MS2 wanneer ik mijn draaischijf manueel wil aanspreken.
Ik gebruik wel de Littfinski decoder niet de Märklin, maar die zijn qua werking 100% identiek.


Heb je toevallig led's liggen ?
Is ook ok ipv gloeilampen.
Want ik denk dat je dit eerst moet doen om een slecht functionerende decoder uit te sluiten.


Een electronica winkel in de buurt?
Neem dan best lampjes, eenvoudiger aan te sluiten  O:-D

VrGr
Alain
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2020

offline
Re: Draaischijf issue 2
Hallo Alain,
Ik had idd LED lampjes liggen en heb deze aangesloten zoals vermeld in fig.3 van de gebruiksaanwijzing. De lampjes branden niet. Er is nu een bromgeluid ontstaan.
Heb ook 2 wissels toegevoegd op adres 226 en 228. Als ik deze aanklik dan zie je dat de schijf draait; echter alleen in de programmeer modus.
Inmiddels denk ik dat ik alles heb geprobeerd wat mogelijk was en heb hier ook de nodige uren in zitten, wat niet erg is als ik progressie zie.
Ik heb besloten om de schijf te bedienen met het kastje 7286 en dit werkt prima.
Nogmaals heel erg bedankt voor je hulp, uitleg en je volhardendheid.
Groeten, Max
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: Draaischijf issue 2
Dag Max,
Had ik natuurlijk moeten zeggen, maar heb je een serieweerstand gebruikt?
Een 2k2 bijvoorbeeld, één weerstand voor elke led.

Wanneer geen enkele led oplicht moet je ze ompolen.
Led's hebben een polariteit.
Is die verkeerd, geen probleem maar ook geen licht.

Je hebt er dus wel degelijk beweging in gekregen via de decoder, PRIMA ! :thumbup: !
Echter begrijp ik niet wat je bedoeld met
Citeeralleen in de programmeer modus
Hoe weet je dat je in programmeer modus bent??
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2020

offline
Re: Draaischijf issue 2
Hallo Alain,
Ik zie dat je niet opgeeft, maar ik zeg je eerlijk: die draaischijf begon mij flink tegen te staan en dit begon mijn leuke hobby behoorlijk in de weg te zitten.
Mijn schijf werkt weliswaar nu niet digitaal, maar middels de draaiknop op het kastje 7286 van Marklin werkt deze prima. Ik heb het kastje naast het CS3+ geplaatst en dit werkt goed.
Ik realiseer mij terdege dat ik beperkingen heb met deze hobby, want jij schrijft over serieweerstand, 2K2 en ompolen, maar dit is abacadabra voor mij.
Misschien moet ik maar eens een cursus volgen op dit gebied.
Toch wil ik je antwoorden, want jij neemt wel de moeite en steekt hier ook jouw tijd in wat ik erg waardeer.
Ik bedoeld met in de programmeer modus het volgende: de draaischijf in het seinpaneel van het CS3+ draaide wel, maar de fysieke draaischijf op de plaat draaide niet.
Voor de duidelijkheid, ik ga het niet meer proberen. Misschien over een half jaartje of zo, want ik heb hier inmiddels zoveel uren proberen in zitten dat dit uiteindelijk veranderde in een frustratie.
Uiteraard loop ik geregeld tegen zaken aan die in eerste instantie niet goed werken, maar weet vrij snel deze zaken op te lossen. Die draaischijf werd een frustratie.
Sorry Alain dat ik gestopt ben met proberen. Ik hoop dat ik eens iemand kan vragen om bij mij thuis te komen om dit samen op te lossen, maar in corona tijd zit dit er voorlopig niet in.
Nogmaals bedankt!
Groeten,
Wim
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2020

offline
Re: Draaischijf issue 2
Sorry, groeten, Max
Re: Draaischijf issue 2
ACTS.zuid
gast

Re: Draaischijf issue 2
Het probleem zal zijn dat de decoder defect is, helaas een veel voorkomend probleem zo constateerde Huib Maaskant al in 2003, 17 jaar geleden dus.
Mocht je t.z.t. weer aan de slag willen kun je overwegen een ander merk draaischijf decoder aan te schaffen, Huib geeft 2 suggesties maar er zijn er meer.

https://www.floodland.nl/aim/info_draaischijf_1.htm

En van ompolen, serieweerstand of 2k2 hoef je geen verstand te hebben. Juist bij Marklin zou het plug&play zijn volgens haar eigen filosofie: aansluiten, configureren, klaar.

Gr, Ben.
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2011

offline
Re: Draaischijf issue 2
Hoi Max,

Ik begrijp je frustratie en je keuze.

Toch wil ik je meegeven dat het ook echt digitaal kan maar zoals je zelf al aangeeft het gaat zeker niet vanzelf....
( ik heb zelf ook al meerdere malen maanden lopen kl.t.n met mijn draaischijf op iTrain, verschillende decoders, analoog etc)

Jouw keuze om het voor nu zo te laten is voor nu een hele goede keuze vindt ik.
digitaliseren kan altijd.

Mocht je wel weer de moed kunnen opbrengen om je draaischijf te digitaliseren, stuur mij dan een PB.
Ik wil je met liefde helpen ( Alain en anderen waarschijnlijk ook) maar het gaat gewoon niet vanzelf.
Bij je langskomen, als dat weer kan wil ik ook, ik woon in zuid-Holland.

En tot slot, ik denk dat Ben gelijk heeft en dat de decoder stuk is. ( ik heb er 3 versleten, en ben maar overgestapt naar een LTD decoder)

Geniet voor nu van je draaischijf :D

Mvg Stephan
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: Draaischijf issue 2
Ik kan mij maar 100% aansluiten bij Ben & Stephan, 99.99% kans dat de decoder stuk is!
Ik heb ook een Littfinski (LTD TT-DEC) decoder KLIK , werkt prima.

En om af te sluiten van mijn kant:
a) Voordeel van lampjes tov led's, geen weerstand nodig, geen polariteit probleem, just plug & play
b) Ik had je verkeerd begrepen, ik dacht dat de échte brug draaide met de wissels maar het was op het scherm van de CS3. Dit is nog een bewijs dat kant CS3 alles ok is, doe je het via de dedicated draaitafel interface of via wissels, het werkt ALTIJD. Enkel je decoder doet niets naar je draaitafel toe.

Maar bon laat het even bezinken,
bestel ondertussen een Littfinski  O:-D
en we zien wel verder... ...

VrGr
Alain
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2020

offline
Re: Draaischijf issue 2
Hallo Ben,
Dank je wel voor je reactie. Ga t.z.t. de TT-DEC eens bekijken. Voor nu werkt de draaischijf prima met de 7286 schakelaar van Marklin.
Groeten,
Max
Re: Draaischijf issue 2
Lid sinds: 2020

offline
Re: Draaischijf issue 2
Hallo Alain,
Ik heb je bijlage bekeken en zal t.z.t. overwegen om de Littfinski (LTD TT-DEC) aan te schaffen.
Wat een geweldige hulp. Dit 3RailForum is echt onmisbaar als beginnende treinhobbyist.
Nogmaals ontzettend bedankt.
Groeten,
Max