Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

brommende wisselaandrijving

Gestart door Tjoekedoris vrijdag 22 januari 2021, 19:52:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
brommende wisselaandrijving
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
brommende wisselaandrijving
Beste spoorders,

Ik heb enkele wisselaandrijvingen (K-rails) die bij het omschakelen brommen.
Normaal hoor je klak-klak.
Van alle aandrijvingen heb ik de eindafschakeling verwijderd en is dit door gesoldeerd.
Wat kan de oorzaak zijn?
Re: brommende wisselaandrijving
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: brommende wisselaandrijving
Momenteel ben ik ook volop bezig met ballast onder de rails en aansluiten van (kruis-)wissels en ik herken wat je probleem is omdat ik het zelf ook heb gehad. Het is echt een teken dat er geen vrije loop is voor het omzetten van de wissel. Mogelijk draait het kunststof omzet meganisme van de wissel over de ondergrond. Ik had het bijvoorbeeld omdat er een korreltje ballast net ietsje te hoog lag en dit mechanisme raakte.
Het kan ook veroorzaakt worden als je wisselaandrijving net niet goed in de wissel ingeschoven zit. Je kunt dit oplossen door de wisselaandrijving er uit te nemen en opnieuw te positioneren. Let ook op of de uitsparing waar dat tongetje van de aandrijving in valt niet beschadigd is. Vraag me niet hoe het kan, maar ik had bijvoorbeeld dat een van die lipjes waarmee die uitsparing gemaakt is wat naar onderen gezakt was. Na een beetje terugbuigen in de goede positie ging de wissel weer goed om. Bij een andere wissel had ik dit ook en heb ik het opgelost door de aandraving aan de andere kant in te steken.

Al met al is het erg secuur werken om e.e.a. echt een beetje betrouwbaar werkend te krijgen en uit ervaring kan ik je zeggen dat geduld een schone zaak is in deze......
Re: brommende wisselaandrijving
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: brommende wisselaandrijving
Ad, ik ga die aandrijvingen eens stuk voor stuk nalopen en kijken of ze het los beter doen.
Ik heb inderdaad het idee, dat het niet aan de aandrijving zit, maar aan de montage.
Re: brommende wisselaandrijving
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: brommende wisselaandrijving
Controleer vooral ook of de wissels perfect vlak liggen. Dat kan het ook veroorzaken.
Re: brommende wisselaandrijving
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: brommende wisselaandrijving
Zie foto 1 waar 2x 2260 komen te liggen.
1. ik heb in het midden van elke wissel nu (door ervaring wijs geworden) een soort van dam liggen, precies waar die plastic omzetconstructie zit.
2. dan wordt de hele rand van de wissel nog net rondom ondersteund door een randje van ca. 7 mm zodat de wissel perfect vlak blijft liggen.
3. de ballast onder de wissel mag beslist niet boven de montageplaat (in mijn geval dus kurk van 4mm dikte) van de wissel uitkomen. Dat controleer ik echt door er met een rei overheen te gaan.

Nu monteer ik even een wisselaandrijving en controleer ik of de wissel echt goed omzet.

Dan maak ik de uitsparing voor de omgekeerde wisselaandrijving en boor ik een gat uit waardoor ik ook vanaf de onderkant nog net de wissel met de hand om kan zetten.

Vervolgens zet ik de aandrijving er omgekeerd op en dan maar duimen.........
Re: brommende wisselaandrijving
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: brommende wisselaandrijving
Ik ben erachter gekomen dat het brommende geluid grotendeels wordt veroorzaakt door het dekseltje van de wisselaansluiting.
Uiteraard is een vlakke inbouw noodzakelijk voor het goed functioneren van het mechanisme, want die wil het nogal vaak af weten.
Toch komt het brommen niet van een verkeerde inbouw.
Bij wisselspoelen waarvan het dekseltje goed strak zit (nieuwe dus) hoor je niets.
Maar zodra je het dekseltje gaat lichten voor het verwijderen van de eindafschakelingen is de beer eigenlijk al los.
Het dekseltje is nogal dun en deze zit met een paar hele kleine pinnetjes vast.
Doordat je deze gaat loshalen is er eigenlijk al wat speling opgetreden.
Nu is het zo, dat wanneer je de wisselspoelen op z'n kop monteert het dekseltje onderaan zit en dus trek de zwaartekracht deze als het ware los.
Ik heb de proef op de som genomen om een brommend mechanisme een beetje samen te klemmen bij het omschakelen van de wissel, en ja.... de brom was weg.
Mogelijk is het een oplossing om het dekseltje met plakband vast te zetten en dan pas te monteren.

Re: brommende wisselaandrijving
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: brommende wisselaandrijving
@citaat Hartstikke goed Martin en bedankt voor het delen hiervan.

Weer iets meer om te checken als het probleem zich nog eens voordoet.