Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Draad dikte

Gestart door Kolonel donderdag 21 januari 2021, 13:49:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draad dikte
Lid sinds: 2020

offline
Draad dikte
IK ben was begonnen met een modelbaan te gaan opzetten.
Nu zie je zoveel draad diktes voor bij komen.
Wat is de beste dikte voor het aansluiten van de diversen onderdelen in een spoorbaan.

Met vriendelijke groet,
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Draad dikte
Hi Jan,

Dat hangt toch af van meerdere factoren.
Hoeveel "gebruikers" sluit je aan op een draad ?
Hoe lang is die draad ?
Lees je eens in op dit (of ander) Forum.
Zelf monteer ik 2,5mm² installatie draad als "ring" leiding.
Daarna met kabel naar verlichting, seinen en wissels met 0,25/0,5mm²

groet
Harald
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2010

offline
Re: Draad dikte
Hoi,

Zelf heb ik voor de aansluitingen naar de rails: 0,50mm2. En een "ringleiding" (DCC signaal en 12volt) van 1,00mm2 en 1,50mm2. Voor de verlichting gebruik ik 0,14mm2 en 0,25mm2. Naar servo- en schakeldecoders gaat ook 0,50mm2. Waar alleen Digitaal signaal naar toe moet is het 0,14mm of 0,25mm2. Zie bijvoorbeeld: Poggendam - Bedrading.

Groet Ronald.
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Draad dikte
Wat typische draaddiameters en toepassingen:

0,08 mm2voor locdecoders
0,14 mm2voor magneetartikelen (wisselaandrijvingen, seinen, ontkoppelrails) als de afstanden niet te lang zijn; voor ledverlichting in gebouwen
0,25 mm2idem voor wat langere afstanden. Bovendien voor aansluiting van baanstroom en massa aan de rails.
0,50 mm2 en groter     voor aansluiting van baanstroom en massa bij grotere afstanden of vermogens; ringleidingen voor baanstroom, massa en licht.
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2008

offline
Re: Draad dikte
In locs gebruik ik 32awg multi-stranded draad.

Een handig hulpmiddeltje om mm2 naar awg om te rekenen : https://www.rapidtables.com/calc/wire/awg-to-mm.html
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2020

offline
Re: Draad dikte
Hartelijk bedankt voor jullie inbreng.
Hier kan ik wat mee.
Bedankt
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2013

offline
Re: Draad dikte
Hallo jongens,

Welke diameter draad moet ik gebruiken om mijn ringleiding in AC digitaal te leggen over een lengte van 15@20m.De leiding wordt gevoed door boosters 6017 Marklin.
Graag jullie advies en ondervindingen .....elke rondleiding word gevoed door één booster.
Alvast bedankt
Groeten Guy
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Draad dikte
Guy,

Ik heb standaard elektradraad 2,5 mm2 gebruikt.
Per ringleiding "kleur" en bruin (massa).
Voor mijn digitale AC signaal blauw en bruin
Voor de voeding van (wissel)decoders geel/groen en bruin.
Voor de voeding van servo's zwart (1,5 mm2) en bruin.
De bruine massadraden mogen niet met elkaar verbonden worden.

KLIK: foto's ringleiding
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Draad dikte
Daarvoor zijn op het web handige hulpjes te vinden zoals deze:
https://www.luxalight.eu/nl/draadcalculator
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2010

offline
Re: Draad dikte
hoi Guy,

Er is veel overgeschreven.

Citaat van: Guy op vrijdag 02 april 2021, 21:18:11
Welke diameter draad moet ik gebruiken om mijn ringleiding in AC digitaal te leggen over een lengte van 15@20m.De leiding wordt gevoed door boosters 6017 Marklin. Graag jullie advies en ondervindingen .....elke rondleiding word gevoed door één booster.

Je kan ook eens kijken in dit artikel: Ringleiding. In dit draadje zijn wel wat opties genoemd. Van gewoon basisantwoorden van "ik gebruik dat en dat ...." tot "Daarvoor zijn op het web handige hulpjes te vinden .... "

Wat was je eerste gedachte? Wat zou je zelf kiezen? En waarom? Dus wat is voor jou niet duidelijk?

Groet Ronald.
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Draad dikte
Een ringleiding is een gesloten cirkel, vierkant of enige andere vorm passend bij de baan. Hoofdzaak, gesloten.. Ergens in die ring wordt deze gevoed door een centrale of booster. Het verst van dit voedingspunt verwijderd is de aansluting die zowel linksom als rechtsom een gelijke afstand tot het voedingspunt heeft. De helft van de gehele ringleiding dus.. Realiseer je dan dat daar niet één maar twee draden parallel naartoe lopen. Dat de stroomsterkte door de ringleiding gedeeld wordt door deze twee draden, gehalveerd dus voor iedere draad. Dan vraag ik mij af waarom je daar 2,5mm² voor gaat gebruiken. Daar kan krachtstroom doorheen. Wanneer je nu zegt dat je die draad toch al had liggen, dan is dat geen probleem, dat kan. Maar om dan een ander hierin te adviseren dat aan te schaffen is fout, zwaar overkill. Voor een ringleiding onder een normaal gangbaar formaat thuisbaan is 1,5 en in veel gevallen 1mm² meer dan genoeg.
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Draad dikte
 @citaat
Ik ben het er mee eens dat 1 mm² meer dan genoeg is voor bijna iedere thuisbaan.

De grootste afstand tussen centrale en rails bij mijn relatief grote baan is ruim 5 meter. De ringleidingen leveren bovendien ook de schakelstroom voor de wisseldecoders die verspreid langs de baan staan, de verste ruim 4 meter van de centrale. Die zullen eerder last hebben van een slechte stroomvoorziening dan de treinen.

Mijn ringleidingen zijn 0,75 mm². Alle wisseldecoders werken prima en de treinen krijgen overal voldoende vermogen. Het zou me niet verbazen als 0,5 mm² ook al genoeg was geweest.
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2016

offline
Re: Draad dikte
Klopt allemaal, dat het overkill is. Maar installatiedraad is tamelijk goedkoop in flinke lengtes verkrijgbaar of 'te organiseren' bij een elektricien die wat over heeft. Aan de solide koperen kern van de draad is goed te solderen of met gewone kroonsteentjes en dergelijke te werken. Het onderscheid tussen de dikke ringleiding en andere draden is makkelijk te maken. Dus prima inzetbaar op de modelbaan. Overengineering is minder kwalijk dan het omgekeerde.

Groet,

Peter

Re: Draad dikte
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Draad dikte
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 03 april 2021, 12:57:55
Wanneer je nu zegt dat je die draad toch al had liggen, dan is dat geen probleem, dat kan. Maar om dan een ander hierin te adviseren dat aan te schaffen is fout, zwaar overkill. Voor een ringleiding onder een normaal gangbaar formaat thuisbaan is 1,5 en in veel gevallen 1mm² meer dan genoeg.

Klopt, ik had het nog liggen in dozen waar oorspronkelijk 100 mtr in zat en bij lange na niet gebruikt.
Verder heb ik alleen uitgelegd dat ik hier ook voor gekozen heb omdat je door de verschillende kleuren draad meerdere ringleidingen kunt maken en die toch van elkaar kunt onderscheiden.
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2013

offline
Re: Draad dikte
Goedenavond heren,

Iedereen bedankt voor de reacties .....👌👌👌
Toch nog graag even een reactie....mijn baan is een U-vorm met drie ongeveer gelijke benen van 8m.
Mijn controlepost komt ongeveer op halverwege het linkerbeen....dus zo ongeveer een dikke 15m tot het verste punt van de baan.
Een echte ringleiding kan je dit dus niet noemen...sorry voor de foute info jongens.
2,5mm heb ik nog liggen maar lijkt mij toch misschien wat overkill...
Denk daarom te gaan voor 1,5mm....wel nog aan te schaffen
A penny for you thoughts guys
Alvast bedankt
Nog een fijn Paasweekend
Groeten Guy
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2010

offline
Re: Draad dikte
 @citaat Als je de 2,50mm2 hebt liggen: Gewoon doen!  :thumbup: Ik zou er geen speciale spullen voor aanschaffen. Dikker is niet slecht. Hoe meer doorsnede (mm2) hoe beter. Te dun is slechter.

De benaming "ringleiding" is inderdaad een beetje raar. De meeste hebben geen echte cirkelvorm. Sommige geven aan dat het ook niet altijd handig is om een gesloten ring te hebben.

Groet Ronald.
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Draad dikte
 @citaat @citaat
Citaat van: Guy op zaterdag 03 april 2021, 19:29:25Een echte ringleiding kan je dit dus niet noemen...sorry voor de foute info jongens.

Ringleiding moet je ook héél ruim zien. Het zal zelden echt een ring zijn, en ook geen ovaal of iets dergelijks. Wat er bij mij ligt zou ik eerder een netwerk noemen.

Je hebt een grote baan. Als je maar weinig treinen wilt laten rijden en één booster 6017 gebruikt, is 1,5 mm2 meer dan genoeg en misschien 1 mm2 ook al.

Als je wél veel treinen tegelijk wilt laten rijden, zul je er op een gegeven moment één of meer boosters bij nodig hebben. Voor de baanstroom zul je aparte ringleidingen moeten maken. Als je bijvoorbeeld een eigen booster voor elk van de drie benen zou gebruiken is het ook lang niet meer zo ver tot het verste punt.
Of de massa's van meerdere boosters doorverbonden kunnen worden bij een 6017 weet ik niet. Ik heb een CS 3 en een booster 60175, dan heb je voor de massa maar één gemeenschappelijke ringleiding nodig.
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Draad dikte
Een "echte" ringleiding .......  >:-D
Klik  hier
Zelf ga ik ook installatie draad gebruiken die met nieten is vastgezet.
Lekker stevig, vreschillende kleuren en hier genoeg aanwezig (ook rood geïmporteerd, via Forum lid uit Belgie).

groet
Harald
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2016

offline
Re: Draad dikte
Met nieten vastzetten? Zou ik nog even over nadenken... Natuurlijk is installatiedraad stevig, om niet te zeggen: weerbarstig. Maar als je met nieten de isolatiemantel beschadigt, ben je toch verder van huis. Ik zou er kroonsteentjes voor gebruiken of andere kabelgeleiders. Netjes vastschroeven, dat is veel prettiger dan het geweld met nieten of spijkers.

Groet,

Peter
Re: Draad dikte
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Draad dikte
 @citaat
Hi Peter,

Als ik de nieten niet dan zet ik er een 45 graden pincet tussen waardoor er ruimte ontstaat.
Niets met geweld zodat ik er later altijd nog draden bij kan stoppen.
Verder soldeer ik de draden daaraan.

groet
Harald