Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Stoomlocomotiefdepots DB : de asput

Gestart door MotorBob donderdag 21 januari 2021, 02:02:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stoomlocomotiefdepots DB : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Stoomlocomotiefdepots DB : de asput
Dit verhaal gaat over een reeks van 'draadjes' die ik hier wil lanceren over de realisatie van aan locomotiefdepot uit de jaren 60-70 van de DB. Het is het eerste dat hier lanceer, met de bedoeling om voor sommigen een bron van inspiratie te zijn. Omdat ik mijn verhaal wat retrospectief behandel, zal ik eerst beginnen met het resultaat. Noteer dat alles zelf gemaakt is uit gewoon materiaal, en dus niet gebaseerd is op topmerken als B&K of andere :-).
Hier is wat het eindresultaat is. Dit willen we bereiken met gewoon (plasticard en Marklin C-rails)...
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Okee, de eerste vraag is, hoe doe je dit met C-rails. Ha, het leuk is dat ze van plastic zijn, en zich dus makeliijk laten zagen. Nu, ik ben de gelukkige bezitter van een Proxxon miniatuur cirkelzaag FSK/E (een aanrader!). Ik gebruik deze zaag ook om mijn rails naar behoren in te korten en aan te passen, trouwens. Deze machine laat toe de zaag aan te passen in de hoogte. Je plaatst de rail op haar kop, en je verhoogt de stand van de zaag tot ongeveer 4mm van de spinnende zaag zichtbaar wordt. Dan stuur je de rail langs de ingestelde geleiding tot je de gehele lengte van de rail 'hebt'. Voor de asput moet je minstens twee rail-lengtes in de lengte doorzagen, om de lengte van twee locs te kunnen garanderen over de put. Hier zie je een stapeltje verzaagde C-rails




Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Wat ik voorheen liet zien zijn de inspectie putten, die zich bevinden aan de ingang van het depot. De asputten, zoals eerder vermeld, vereisen een dubbele rail lengte, daarover later meer. Maar even : hoe maken we de wanden, bodem en trappen, en BOVENAL de middengeleider ? Wanden maak ik van plasticard of steenimitatie, zelfde voor de bodem. De toegangstrappen, wel heel simpel : een paar restjes plastic op mekaar zetten. Verf doet wonderen.
En nu: de middengeleider: ik heb daarvoor vioolsnaren gebruikt (zit een beetje in een muziekmilieu ook), die ik met zilverpasta aan de connector van de rail heb aangesloten. Werkt perfect. Zelfs na 14 jaar, want zo oud is mijn verbouwing...
Zie foto's. Met flash nauwelijks zichtbaar, in daylight foto wel... Al bij al toch beter dan de Faller puko oplossing, vind ik.
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Nog bijkomende foto's...
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Fraai.
Nu de voeding nog. ;)
Of is het pure scenery?
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Goedemorgen,

Ik sluit me aan bij Wim: erg fraai gedaan en ook mooi dat deze uitleg erbij komt! Ik ben benieuwd naar het totale plaatje van het Bw en natuurlijk de verder uitleg die er nog komt.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Hier ben ik ten zeerste in geïnteresseerd Bob. De eerste indruk is dat jij fraai werk hebt afgeleverd.
Dit blijf ik volgen.

mvrgr

Luc
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
In 1 woord :  P R A C H T I G.

Zeer mooi gedaan, complimenten !
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
GAAF!!
De notificatie staat aan en de link zit in m'n favorieten :)
Als ik -eindelijk eens- met m'n BW ga beginnen is dit ook een geweldige inspiratiebron.

Bedankt voor de uitgebreide toelichting en mooie foto's!

Mvrgr,
Rob.
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

online
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Los van dat het er meer dan geweldig :thumbup: uitziet: Ook je foto's zijn duidelijk!  :thumbup:

Complimenten!!

Meine
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Hoi,

ziet er prachtig uit, bedankt voor het verslag.

Wim
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Hi Bob,

Ziet er goed uit en heel netjes gedaan.
Ondanks dat ik dit al gebouwd heb (zie mijn droom) blijf  ik het hier volgen.

groet
Harald
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Inderdaad, geweldig mooi gedaan Bob.  :P
Een prachtige inspiratiebron.
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Idd erg mooi gemaakt Bob. Ik wacht in spanning op het vervolg, want je moet die C-rail nog verder vernielen ( >:-D sorry, netjes verzagen) om dat hele deel ondergronds naast die slakkenkuil uit te beelden. Dat is erg mooi gedaan. Ik heb dit ook al bij Harald gezien en ga dit zeker ook volgen.

gr. Gertjan
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Mooi gedaan Bob.  :thumbup: Je foto's inspireren mij en vast en zeker anderen om ook zelf aan de slag te gaan.

Ik ben benieuwd naar het vervolg. Ik ben me aan het ik inlezen over de loc depots voor stomers.
Op mijn toekomstige baan lijkt het mij geweldig deze bezienswaardigheden te hebben.

Groeten Patrick
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
á l'eau Bob,

Da's écht een staaltje vakkundig hobby-werk :D

Groeten,

Ludo
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Hallo allen,
Mijn oprechte dank voor de woorden van appreciatie en aanmoediging. Ik ben een beetje bezeten om alles er te laten uitzien zoals ik het zelf heb kunnen meemaken in de jaren 70, en uiteraard aangevuld met wat ik maar kon vinden. In wat ik tot hiertoe aangaf is de creatie van de onderzoeksputten. Zoals iemand al aangaf, de asputten vragen een langer stuk, dat begint en eindigt met wat ik vooreerst presenteerde. Maar nu moet er ook een centrale put gemaakt worden voor de verzameling van de asse. Om daartoe te komen moet je nu twee gekoppelde rails door de zaagmachine sturen. Geen angst, dat gaat goed! Märklin's C-rails zijn echt top voor deze taak.
Laat me beginnen met de eerst foto. Wat je ziet zijn twee gekoppelde rails, die ik doorgezaagd heb, en voorzien heb van de zijwanden en trappen zoals eerder aangegeven. Nota bene, de twee parallelle sporen zijn haargenau op afstand gehouden voor montage, zoals te zien is op de tweede foto, met afstandstukje die ik op de kuilen heb aangebracht. Ik heb de hele module los van mijn baan als een afzonderlijke unit samengesteld, alvorens hij ingepast werd. Nota bene: je doet dit pas als je de rails uit je layout hebt uitgelicht. Noteer de afstand voor aansluiting voor de twee sporen. Ze fitten de bestaande layout. Paswerk is essentieel hier!
De dekplaten tussen de rails stammen van de Faller kit voor waterkranen.
Nu, op de plaat van de echte asput moeten de zijkanten van de C-rails verdwijnen. Welnu, door nog eens met de zaag hierlangs te gaan, vormt wat overblijft van de C-rail meteen het betonnen portaal voor de ondersteuning van de rail. Uiteraard moeten er nog extra steunen komen. Zie later.
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Ha, en nu? De put! Die bestaat uit schuine wanden, die de slakken in een diepere, centrale put verzamelen. Dus: aan de slag met plasticard. Leuk materiaal dat zich ook door een snijmesje laat bewerken om randen van stenen of wat dan ook te simuleren. Ik toon nog een paar foto's van de eerste stappen in de realisatie van deze put. Puur snij en plak werk met de cutter, en, natuurlijk wat verfwerk. Dat laatste is een soort continuüm: blijven doorgaan tot je tevreden bent met wat je te zien krijgt. Laatste twee foto's ééntje zonder flash, ander met. Ik ben voorstander van foto's zonder flash, niet ?
Zo, volgende keer iets meer over de ondersteuning van de rails en meer...
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
oeps, twee keer dezelfde foto. Sorry, hier is de flash-loze :-)
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Heel mooi gemaakt , petje af. :thumbup:

Mvg Gert
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Hallo Bob,

Even al je foto's bekeken, en ik vind het er erg mooi uitzien.
Vind de zelfbouw erg indrukwekkend.

Ben benieuwd hoe je het precies oplost met je stroomvoorziening voor de loks.

M.vr.gr. Erwin
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Ziet er mooi uit deze zelfbouw. Complimenten.

Mvg
Wim
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Dat ziet er goed uit Bob. Je hebt er goed over nagedacht :thumbup:
Citaat van: MotorBob op vrijdag 22 januari 2021, 01:21:49
Ik ben voorstander van foto's zonder flash, niet ?
Zonder flash/flits is inderdaad beter. Goed licht hebben is de sleutel tot een mooie foto.
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Hi Bob,

Ook dit ziet er weer prachtig uit, zojuist mijn slakkenkuil ff bekeken voor de verschillen maar bijna identiek.
Zakt je middengeleider niet te veel door door de druk van de slepers ?

groet
Harald
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Citaat van: Haradigi op vrijdag 22 januari 2021, 11:04:54
zojuist mijn slakkenkuil ff bekeken voor de verschillen maar bijna identiek.

Ja Harald, dat is niet zomaar. Heb me helemaal geïnspireerd op de B&K die ik kon zien in de MiBa en andere publicaties. Toen niet meer verkrijgbaar, dus maar zelf gemaakt. Bovendien wilde ik het perse met de C-rails maken, gewoon omdat ik die top vind, en vooral omdat die niet die lelijke verbindings schoenen/schuivers - of hoe noem je die? - gebruiken.

Voor het slepercontact vraag ik nog even geduld, dat komt nog  :D

Groetjes,

Bob
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Hallo Bob,

Geweldig mooi! :thumbup:

Het is één van mijn ideeën om ooit ook een groot BW te bouwen. Maak er maar een mooi tutorial "BW Bouw" van kunnen we lekker van leren en genieten.

Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Citaat van: MotorBob op donderdag 21 januari 2021, 02:02:10
[•••] met de bedoeling om voor sommigen een bron van inspiratie te zijn. [•••]

Opzet 100 % gelukt, wat mij betreft  :D
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Hallo allen,
Nogmaals dank voor de interesse en de complimenten. Het zet me aan om nog verhaaltjes te lanceren, later, want in een Bw is er veel te beleven.  ;)
Om verder te gaan: de zwevende rails vereisen natuurlijk nog ondersteuning. Het leuke van de C-rail is dat, wat overblijft na het zaagwerk, goed kan doorgaan voor een betonnen drager. De ondersteuning is eenvoudig gemaakt van I-profiel, ik geloof van Vollmer. Met 'stalen' eindkappen om de betonbalk te stutten. (stom stukje plastic). Voor onze geliefde derde rail moeten we natuurlijk een bijzondere truc bedenken. Ik opteerde voor een paar oversteek bruggetjes voor het personeel (ik geef toe, smal, maar tocht doenbaar. In de eerste foto's zie je enkel een plastic T-profiel, omgekeerd gemonteerd (vraag met niet waarom, beetje fantasie van mij). Deze plastic profielen zullen de middengeleider dragen, en afgedekt worden door een 'Riffelblech' bruggetje uit de Weinert catalogus. De put is asymmetrisch, en ik voorzie drie bruggetjes per spoor om de middengeleider de vereiste steun te geven. Twee daarvan zitten vlak bij de grote put, een andere op de langere strook die als inspectie kan dienst doen. Om doorbuiging te voorkomen (zie Haralds vraag!). Het leuk is dat de 'Riffelblech' platen (verdorie, wat is de term in het Nederlands?) van metaal zijn, haha, dus geleidend  :D :D. Nu nog de middengeleider zelf....
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
ALLEN, mijn diepe verontschuldigingen voor de foto's. Ik had een pak problemen om mijn verhaal opgeladen te krijgen. Heb tot drie maal toe moeten herstarten....  :-( Voor God weet niet welke reden werden foto's dubbel gestuurd. Hierbij de ontbrekende foto's van de Weinert bruggetjes, nog voor de middengeleider.
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Nu, wat met de middengeleider? Wel, ik volg hier dezelfde techniek als voor de inspectieputten. Gaatje boren bij wat overblijft van de verzaagde rail tegen de derde rail. Je stopt hier de stalen muzieksnaar in (in mijn geval van een banjo, maar kan evengoed van een gitaar, viool etc. zijn. Pianosnaren zijn te dik  :-) :-) :-); darmsnaren in gebruik voor de historische strijkers zijn te vermijden wegens niet geleidend ;-) - ik verraad me even als liefhebber van oude muziek  :P - Zur Sache : het interessante van de stalen snaren is dat ze heel stijf zijn. Dus, met wat gewring en geduw slaag je erin aan de onderzijde een verbinding te maken met het middencontact. Vermits die snaren niet simpel te solderen zijn (zeg maar: NIET), heb ik gebruik gemaakt van de fameuze zilverepoxy, die een mooi contact opleverde. Nu de andere kant aansluiten: netjes het snaar onder de brugjes door wriemelen, tot je aan het andere gaatje komt. Hierin stoppen, en zo goed het gaat spanning aanhalen. Zelfde techniek voor de elektrische aansluiting. Helaas, hiervan geen detail foto's.
Ik hoop dat het duidelijk is dat je de assemblage separaat van je baan maakt, om alles goed onder controle te houden, en te kunnen aanpassen waar nodig. Op de baan zelf wordt dit een nachtmerrie. Daarom opteerde ik ervoor de hele assemblage separaat te maken, als een module, die later 'haargenau' retrofitbaar was, omdat ik er de rails, bij uitbouw van de layout, er had uitgeplukt. (Hopelijk duidelijk genoeg: van zodra de baan met de rails is uitgelegd, dan de sporen waar de asput moest komen eruit gelicht, met inachtneming van de onderlinge verhoudingen)
Nadat alles in mekaar zit, nog een finale test voor de drukbestendigheid van de constructie. Dus een paar zwaargewichten ingezet voor de finale goedkeuring om over te gaan op de integratie in de baan. Het ziet eruit dat alles klaar is om in de Bw layout in te bouwen. Meer daarover in de volgende boodschap...

Nota over de beelden : de waterkranen zijn enkel ter illustratie aangebracht (voor de sfeer), en worden nog verder bewerkt  :D
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Bob, het is allemaal heel fraai gemaakt. Goed doordacht en consequent uitgevoerd. Het resultaat is magnifiek!
Misschien is de middenleider van de diverse putten ook te maken uit verenstaal. Heeft vergelijkbare eigenschappen, alleen muzikaal.

Een andere optie waar ik wel eens over filosofeer is of je een beweegbare middenleider zou kunnen maken met behulp van servo's. Pas als de lok nadert, komt deze te voorschijn. Het is uiteraard gek als je dat heel erg zou zien of horen. Een dun draadje is dan het mooist, maar toch, de gedachte laat me niet los.
Misschien is er iemand die dit draadje volgt en die zoiets ooit eens uitgedacht of uitgevoerd heeft.

Groet,

Peter
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Goedemorgen Bob,

Riffelblech noemen we in NL ook wel traanplaat.

Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Schitterend!
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 23 januari 2021, 09:54:59
Een andere optie waar ik wel eens over filosofeer is of je een beweegbare middenleider zou kunnen maken met behulp van servo's. Pas als de lok nadert, komt deze te voorschijn. Het is uiteraard gek als je dat heel erg zou zijn of horen. Een dun draadje is dan het mooist, maar toch, de gedachte laat me niet los.
Misschien is er iemand die dit draadje volgt en die zoiets ooit eens uitgedacht of uitgevoerd heeft.

Hallo Peter, 
Bedankt voor de appreciatie. Het idee waar je mee speelt heb ik ooit eens geprobeerd, en bij de bouw van deze layout aan gedacht. Maar het leek me niet zo mooi. Ik zal proberen wat ik toen gemaakt had terug op te graven (zit ergens diep weg), en was een reeks van 4 inspectieputten in parallel. Niet tevreden voor de reden die je al aangaf. Nu, dat is iets voor later misschien.
Groetjes,
Bob
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Citaat van: narwal op zaterdag 23 januari 2021, 10:37:21
Goedemorgen Bob,

Riffelblech noemen we in NL ook wel traanplaat.

Dag Marcel,

Bedankt voor de vertaling. Klinkt wel wat treurig vind ik  ;). Maar we leren bij  :)

Groetjes,

Bob
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
 @citaat Tranen.... van het lachen!   :D

Edit nobody: Tikfout verbeterd.
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Dag iedereen,
Ik dacht dat ik klaar was om in te bouwen in mijn baan, maar oh jee, de rookasput vergeten. Ik heb die aan het einde van de straat in gemonteerd, netjes uitgezaagd in die fantastische C-rails. Zie foto's. Met baksteenmuurtjes, aan beide zijden, en een profiel op de top. EN DAN, eindelijk de inbouw in mijn baan. Zoals eerder aangegeven heb ik eerst de baan gemaakt, en dan de desbetreffende rails eruit gehaald voor de constructie die ik hiervoor besprak. De locs komen binnen van bovenuit in de foto. Daar zie je ook de twee inspectieputten die ik als allereerste toonde in dit verhaal. Die fungeerden trouwens ook als testcase voor mijn viool/banjo/gitaar-snaar benadering. De laatste foto is een quantum stap vooruit, waar ik het niveau tussen de rails genivelleerd heb, en optisch klaargemaakt heb voor het bedrijf.
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
En nu nog verder afwerken. Waterkranen geplaatst (ik zal hierover wat meer vertellen in een afzonderlijke bijdrage), en voorzien van wat fantasiën, geplukt uit allerlei documentatie en foto's die ik her en der kon bemachtigen. De argeloos achtergelaten slangen zijn niets meer dan een dun soldeerdraadje. Die laten zich vlot in allerlei bochtjes wringen en blijven dat ook ten eeuwigen dagen.
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Zo, ik geraak op het einde van dit verhaal. Nog een paar details, onder meer van bordjes die ik zelf geprint heb in het typische DB DIN-kweetniehoeveel formaat. Uitknippen, op een staafje lijmen en wat bijverven...  En hier en daar wat Weinert materiaal toegevoegd, zoals de reinigingsstangen voor de vuurhaarden etc. Noteer ook de railing voor de veiligheid van het personeel voor het daarnaast lopende spoor (laatste overzichtsfoto). Geëtst filigraan materiaal van Bavaria.
Nu, wat ontbreekt? Personeel én de locs natuurlijk. Dat komt nog, personeel lukt met wat voorhanden is van Preiser en Merten, maar de locs, die moet ik nog wheatheren, een job waar ik nog niet de tijd voor heb kunnen maken. We blijven dus nog een poos bezig.  ;)  Dat wheatheren is trouwens voor mijn hele verzameling wagens nog te doen... Ik vraag me af er niet een wheatheringstraat bestaat, in plaats van een wasstraat  :-) :-) :-)

Groetjes en tot het volgende verhaal

Bob

Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
In een woord Prachtig wat je ons laat zien Bob  :thumbup: :thumbup:

Ook de ballast aan de bovenkant tussen de Piko's is weer zo'n detail  :thumbup: :thumbup: dit zal een monniken werk geweest zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Hallo Bob,

Dit is topklasse met ook voor mooi details. En de complimenten voor deze eigen bouwsels.

Gr,
Wim
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Hoi Bob,

Geweldig dat je dit topic bent gestart. Ik ben zelf volop bezig met de realisatie van een BW en mijn complimenten voor dat wat je allemaal hebt gemaakt. Schitterend! Gister werd ik getipt door mede forumlid Roel (BoschSpoor) dat dit was gepost. Wat een duidelijke en scherpe foto's ook.  :thumbup:
Je topic ga ik zeker volgen en ben benieuwd naar alle bijdragen.

Vriendelijke groet,

Henk163
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Hi Bob,

Ziet er weer goed uit zelf ook weer ideeën bij jou opgedaan, die Waterkranen met soldeer slangen, ga ik ook doen.
Als het mag ook ff twee foto's geplaatst van mijn askuil. Ben nu met andere spoorse zaken bezig (digitaal maken draaischijf) maar krijg zin om mijn kuilensetje te gaan plaatsen op de baan.
Hoe heb jij je gitaar snaar eigenlijk vastgezet / gespannen ?

groet
Harald
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Citaat van: Henk163 op zondag 24 januari 2021, 11:28:39
Hoi Bob,

Geweldig dat je dit topic bent gestart. Ik ben zelf volop bezig met de realisatie van een BW en mijn complimenten voor dat wat je allemaal hebt gemaakt. Schitterend! Gister werd ik getipt door mede forumlid Roel (BoschSpoor) dat dit was gepost. Wat een duidelijke en scherpe foto's ook.  :thumbup:
Je topic ga ik zeker volgen en ben benieuwd naar alle bijdragen.

Vriendelijke groet,

Henk163

Dag Henk,

Bedankt voor de mooie woorden. Ik heb even naar jou draadje gekeken, en inderdaad, die B&K was mijn uitgangspunt. Maar niet gevonden en dus zelf gebouwd. Met wat moed en veel afval lukt het wel, alleen is het met M-rails niet zo makkelijk te doen, maar niet onmogelijk denk ik. Je kan natuurlijk ook even op C-rails overgaan voor de kuil, en ja laten inspireren door mijn werk.
Groetjes,
Bob
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Citaat van: Haradigi op zondag 24 januari 2021, 13:25:19

Hoe heb jij je gitaar snaar eigenlijk vastgezet / gespannen ?


Dag Harald,
Blij dat het je inspireert. Het zien van andermans werk inspireerde me ook toen (de kuil dateert van 2006), o.a. verhalen in MIBA en anderen. Mekaar helpen, daar gaat het om.  :)
Leuk om jou foto's te zien. Geen probleem om ze toe te voegen. Laten van dit draadje niet MIJN maar het 3-RAIL forum draadje maken over DB asputten :-) Toen ik je foto's zag moest ik goed kijken, lijkt inderdaad heel erg op mijn werk. Is dus die fameuze B&K waar iedereen van droomt ;). Ik moet bekennen dat jouw overstapjes er een stuk veiliger uitzien dan die van mij :).

Voor de snaar: gaatje boren van 0,4 mm, achter het eerst komende contactpuntje. Snaar invoegen, en bocht laten maken langs dat laatste contacpunt. Goed ombuigen en eventueel knoopje maken. Verbinden met silverppasta (duur spul, maar ik zie geen nadere mogelijkheid). Snaar doorvooren onder overstapjes, en aan andere eind ook in gaatje achter puko invoeren en vastknopen rond de middengeleider onder de rail. Is veel gepruts, wegens de stijfheid van de snaar. Voldoende stevig aantrekken, zonder overdrijven. Die snaren zijn best stevig op zich. Wel zien dat je ze eerst goed recht hebt staan, want die zitten natuurlijk opgerold verpakt. (ik heb gewerkt met D'Addario Guitar strings, PL010. Diameter 0.25 mm voor E B and G snaren. Made in USA (!) (J. D'Addario and Company, PO Box 290, Farmingdale, NY 11735. Ik heb ze gewoon in onze lokale muziekhandel gekocht. Ik voeg nog twee detail toe die het einde van de snaar laten zien, uit mijn beschikbare foto's. Misschien maak ik nog wel eens speciaal een foto hiervan... Helaas heb ik geen foto gemaakt van de onderkant van de rails om de verbinding te illustreren. Sorry  :?  :-)

Groetjes,

Bob




Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Bob en Harald,

Complimenten voor de details die jullie er in verwerken.

Knap staaltje hobby vakmanschap.

Wat ik mij afvroeg, hoe zat het in dergelijke putten met verlichting? Was dat daarin aanwezig?

Omdat je een put is en verdiept ligt, krijgen deze stukjes vakmanschap misschien meer allure met verlichting erin of direct er naast.

Groeten Patrick
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots BD : de asput
Hi Patrick,

In die as-putten zat meestal geen verlichting wel in Smeerputten.
Op BW; vaak hoge masten of hangende lampen tussen twee masten maar uiteraard ook aan gebouwen en b.v. zandtorens.
MITS de kolenkraan er geen last van had.

groet
Harald