Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

terug van lang weg geweest

Gestart door peterp woensdag 20 januari 2021, 18:49:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
terug van lang weg geweest
Hallo allemaal. Na lange tijd afwezigheid heb ik toch weer besloten een kleine baan te bouwen. Bij mijn vorige baan heb ik een brug gebouwd https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47963.0 en deze wil ik zeker weer op de baan hebben. De bedoeling is dat de brug nu een rivier gaat overbruggen.
In het forum zag ik het volgende topic https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80015.0 en vond dit ontwerp zeer geslaagd. Niet teveel spoor dus ook ruimte voor scenery. Echter deze baan is 270x140........de ruimte die ik heb 230x140. Is er iemand die het ontwerp zou kunnen/willen aanpassen met de ruimte die ik heb? Andere ontwerpen zijn ook welkom.  O ja deze keer geen M rails maar heb een partij K rails gekocht. Het skelet komt op wielen zodat ik het naar voren kan trekken om overal bij te kunnen.
Re: terug van lang weg geweest
Ik zie nu dat het baanplan wat ik voor ogen heb niet gaat werken. Mijn zolderdak loopt scheef af waar de brug zou komen en dat gaat ivm de hoogte niet passen.  :(
Re: terug van lang weg geweest
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: terug van lang weg geweest
Welkom terug Peter! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: terug van lang weg geweest
Peter, wederom   
Re: terug van lang weg geweest
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: terug van lang weg geweest
Het is me nog niet duidelijk wat je nu wilt. Zo kan ik met jouw opmerking over een schuin dak bij het ontwerpen geen rekening houden zonder nadere informatie. In het topic waar je naar verwijst staan meerdere baanontwerpen, het is een beetje raden welke daarvan jij geslaagd vindt. Een deel valt af omdat de starter van dat topic daarvoor een extra stukje aan de oorspronkelijke 270 x 140 heeft geplakt. Verder schrijf je dat je niet teveel spoor wilt. Daarmee blijven er nog maar twee over.

Eén daarvan heb ik omgezet naar 230 bij 140 cm en K-rail, dan hebben we iets om over te praten. Afgezien van de boogwissels zijn de bochten minimaal R2, het stijgingspercentage is ten hoogste 3% en de afstand tussen boven elkaar liggende sporen is 90 mm. Dat laatste is royaal voor K-rail maar dat kwam zo uit. Als je het terugbrengt tot 85 mm kun je het stijgingspercentage hier en daar nog wat kleiner maken, maar aangezien er toch alleen korte treinen op deze baan zullen rijden leek me dat niet nodig.

Ik zag nergens wat de lengte van de brug is, maar er is een lang traject waar hij vast wel past. Omdat je niet zo veel ruimte hebt, zijn de stationssporen vrij kort. Het langste is geschikt voor treinen tot zo'n 110 cm lengte. Je kunt eventueel nog ontkoppelrails toevoegen.

Onder de baan ligt een verborgen keerlus. Een schaduwstation zou ook best kunnen, dan kun je wat treinen parkeren. In plaats van de wissel direct links naast het paradespoortje zou dat spoor dan eerst nog een flink stuk kunnen dalen zodat er voldoende werkruimte boven het schaduwstation is.
Re: terug van lang weg geweest
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: terug van lang weg geweest
Hallo Peter.
Ja inderdaad lang weggeweest.
Welkom terug en succes met de opbouw van je nieuwe baan.
NB....ik blijf die brug prachtig vinden  :P
Re: terug van lang weg geweest
Beste Rob,

Dank voor je ontwerp. Deze is precies wat ik gedachten heb. Het probleem is echter dat waar de brug ( 71 cm lang en 17 cm hoog) is getekend mijn zolderdak schuin afloopt. Ik heb hier geen rekening mee gehouden. Hierdoor moet ik de brug een 20 cm naar voren halen omdat anders de brug daar niet past. Ik ben er zelf bang voor dat de brug te hoog is voor deze afmeting baan i.v.m. met het stijging percentage. Zie de foto's misschien maak ik het dan wat duidelijker. Gelukkig kwam echtgenote met een briljant idee om wat zaken op zolder te veranderen. Nu zou ik een baan kunnen maken van 3 x 1.40 meter en heb ik daarbij geen last van de schuine kant.  :smile: Dat is andere koek. Besloten om nu eerst maar een tafel te gaan maken. Dus hout bestellen want ritje naar de bouwmarkt zit er niet in  ;)
Re: terug van lang weg geweest
Ik zal morgen na mijn nachtdiensten ook een programma  (Imac) aanschaffen om wat te kunnen ontwerpen. Het schaduwstation (keerlus) welke ik vorige keer heb gebruikt beviel me goed en het ontwerp ga ik weer gebruiken maar dan met K rails. Het ontwerp van Rob met brug op de achtergrond en het kleinere bruggetje ga zeker toepassen. Ik wil alleen het stations spoor meer naar de voorgrond halen, net als bij mijn vorige baan.  Zeker nu ik iets meer ruimte heb. Vind het altijd lastig om iets vanuit een ontwerp op papier goed te kunnen visualiseren.
Re: terug van lang weg geweest
Net railmodelleer aangeschaft, kon er niet mee wachten  :D @Rob: Weet jij of het mogelijk is jouw baanplan te importeren in railmodeller?
Re: terug van lang weg geweest
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: terug van lang weg geweest
Hi Peter, ik heet wel geen Rob, maar ik ben bang dat je alles zelf zal moeten invoeren.
Volgens mij gebruikt Rob de gratis versie van Wintrack en daar kun je niet mee opslaan. Vandaar dat het allemaal png of gif  plaatjes zijn.

Gr Gertjan
Re: terug van lang weg geweest
 :thumbup:
Re: terug van lang weg geweest
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: terug van lang weg geweest
Die uitbreiding van 230 naar 300 cm is een flinke vooruitgang, zowel voor de bovenbaan als voor het schaduwstation. Daarover schrijf je dat je het in K-rail wilt doen. Heb je ook aan C-rail gedacht? Die geometrie zit beter in elkaar. Zo heeft C-rail bochten R3, en de 'standaard' parallelafstand voor R1-R2 en voor R2-R3 is 77,5 mm. K-rail heeft geen bochten R3 en de 'standaard' parallelafstand van 64,6 voor R1-R2 is te klein voor de wat langere wagons, om maar een paar problemen te noemen.

Los van de keuze voor M-, K- of C-rail is het een optie om de verbinding tussen schaduwstation en bovenbaan dubbelspoors te maken, volledig of deels, dan hoeven stijgende en dalende treinen niet of minder lang op elkaar te wachten.


Bovenbaan
Ik heb de brug wat verder van de achterkant gelegd en de bovenbaan wat ruimer opgezet. Dankzij die 300 cm kon ik de stationssporen een heel stuk langer maken. Het station is bovendien iets gedraaid.

Paradebaan
De paradebaan is dubbelspoors geworden, en ook een stuk langer. Je hebt alle vrijheid hoe je dat precies maakt. Ik heb er wat flex neergelegd, voor mooi flauwe bochten. Linksvoor verdwijnt de paradebaan onder de bovenbaan, maar het blijft dubbelspoor zodat omhoog rijdende treinen niet hoeven te wachten op dalende.

Schaduwstation
Je kunt het schaduwstation maken zoals jij al had bedacht maar ik heb iets anders ontworpen waar je veel meer rollend materiaal kwijt kunt. Door ook de bochten te gebruiken bij de opstelsporen krijg je véél meer parkeerruimte. Op deze manier heeft dat wel een klein nadeel: op de vier lange opstelsporen kun je weliswaar makkelijk acht treinen parkeren, maar alleen de vier die vooraan staan kunnen meteen naar boven rijden. Eventueel kun je met wat overloopwissels in het schaduwstation extra keuzemogelijkheden inbouwen. Als je het schaduwstation altijd in dezelfde richting gebruikt, hoef je maar de helft van de wissels van aandrijvingen te voorzien. Bij het verlaten van het schaduwstation rijden de treinen zonodig de wissel(s) gewoon open.

Over R1
Eén van de nadelen van K-rail vind ik dat er alleen boogwissels met R1-bochten bestaan. Ik heb ze toch maar gebruikt want met andere wissels vind ik de wisselstraten links en rechts van het station lang niet zo mooi. Afgezien daarvan zijn de bochten overal minstens R2. In het schaduwstation zou je trouwens makkelijk een extra opstelspoor kunnen toevoegen als je daarbij R1 gebruikt. Prima bruikbaar voor korte locs en wagons en het gaat nauwelijks ten koste van opstelruimte voor treinen die wat minder van krappe bochten houden. Ik heb het niet gedaan omdat vier lange opstelsporen me wel voldoende leken.
Re: terug van lang weg geweest
Rob complimenten voor het ontwerp en de energie die je er insteekt. C rail heb ik niet overwogen. Ik heb op de vorige baan M rail gebruikt en wil juist van de al bestaande bedding af. Ik heb op jouw ontwerp genoeg spoor. Op de schaduwbaan ook genoeg en zou zelf misschien 1 of 2 opstelsporen weghalen omdat ik niet met zoveel treinen ga rijden. Ook de lengte blijft beperkt denk ik. k zit echter met één ding: Treinen die over de grote brug komen kunnen niet verder en moeten achteruit bij de stootblokken. Of zie ik dit verkeerd? Morgen kan ik hout ophalen en kan ik hopelijk beginnen met frame. Zoals eerder gezegd moet ik de baan nog een beetje visualiseren in de zin van de scenery en de hoogte verschillen.
Re: terug van lang weg geweest
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: terug van lang weg geweest
Misschien was het je niet helemaal duidelijk, maar mijn opmerking over C-rail ging uitsluitend over het schaduwstation. Bedding of geen bedding doet er dan niet toe en ik zie voordelen in de railgeometrie. Weglaten van opstelsporen is natuurlijk heel simpel. Mochten er op enig moment toch meer treinen komen dan je nu denkt, kun je ze gewoon alsnog neerleggen, zeker als je daar bij de bouw alvast rekening mee houdt. Ik dacht bij mijn herstart ook dat het wel bij vier treinen zou blijven, maar dat was verkeerd gedacht. Veel te leuk, die treintjes.

Treinen die over de brug naar het bergstationnetje gaan moeten inderdaad achteruit weer terugrijden. Het is een traject voor keertreinen, dat komt in de praktijk ook voor. Een alternatief zou zijn om de loc te laten omlopen, maar daarvoor is het bergstationnetje te klein. Voor meer rijmogelijkheden heb ik het twee sporen gegeven. Als je dan twee keertreinen hebt, kan de ene naar boven rijden terwijl de andere daar al staat. Die kan dan naar beneden gaan zodra het spoor vrij is. Het is maar voor de variatie. Meestal zal gewoon dezelfde trein pendelen tussen bergstation en hoofdstation, en af en toe zal hij ook wel eens naar het schaduwstation gaan.

Nadat je het ontwerp in RailModeller hebt gestopt, kun je daar vast wel 3D-plaatjes mee genereren. Als je dan de baan van alle kanten bekijkt, kun je een aardige indruk krijgen van de hoogteverschillen. Sommige ontwerpprogramma's hebben de mogelijkheid om treinen op de baan te zetten en te laten rijden. Dat geeft weer een heel ander perspectief. Of RailModeller dat kan, weet ik niet.
Re: terug van lang weg geweest
Van de C rails was me niet helemaal duidelijk. Excuses daarvoor. Ik laat het allemaal even bezinken. Persoonlijk zou ik het toch mooier vinden als de treinen over de brug zijn rondjes kan maken. Zoals gezegd morgen eerst maar een beginnen met de tafel.
Re: terug van lang weg geweest
Ik heb al een mooi baan ontwerp gekregen van Rob maar toch zou ik ontzettend blij zijn met wat meer ideeën. Blijft dat de brug ( 71 cm lang en 17 cm hoog) prominent zichtbaar moet zijn op de baan. Lijkt me ook erg mooi als er treinen rijden onder de brug. Dus eerste plan mag los gelaten worden.  Ik ben ontzettend slecht in ontwerpen maar weer wat beter in bouwen. Dus wie helpt! Het winnende ontwerp krijgt een traktatie thuis gestuurd :thumbup:
Re: terug van lang weg geweest
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: terug van lang weg geweest
Sporen onder de brug laten lopen is geen kleine aanpassing, dat betekent een nieuw baanplan.

Voor het laatste ontwerp heb ik nog wel een kleine aanvulling waardoor je op de bovenbaan een rondje zou kunnen rijden. De flexrails zijn niet ingekort, die liggen er alleen voor de vloeiende bochten.
Re: terug van lang weg geweest
Omdat ik me eerst wat meer wil verdiepen in het digitaal rijden zet ik een ontwerp van een baan even in de kast. Ik ben dan ook op zoek naar een central station 2 om wat meer mogelijkheden te hebben dan ik nu heb.  @Rob ieder geval dank. Jouw baan ontwerp hou ik zeker in gedachten maar voorlopig zal ik mij beperken tot iets eenvoudigs. Mag een slot op het topic.
Re: terug van lang weg geweest
Vandaag met knikkende knieën de brug lager gemaakt. Gaat zo beter passen in een toekomstig baanontwerp denk ik. Als ik de brug al ga gebruiken omdat ik geen idee waar ik die in mijn plan kan opnemen. Ik ben dan beperkt tot 1 spoor. Dus ik denk dat ik een soort gelijke brug ga maken met dubbelspoor. Dan heb ik meer mogelijkheden treinen hun rondje over de brug te laten maken. Ook weer een uitdaging een nieuwe brug te maken  ;)

Heb trouwens van iemand wintrack kunnen overnemen. Mooi programma maar het idee moet van jezelf komen natuurlijk  :D En een idee heb ik nog steeds niet helaas.  Tijdperk IV, klein dorpje met dito station, twee of drie rangeersporen voor industrie, etc.  Wil dolgraag beginnen met bouwen.......
Re: terug van lang weg geweest
Ik ben nu begonnen met het doornemen van Gleispläne und Märklin Freunde. Er staan een aantal tussen die ik zeker mooi vind. Alleen komen de maten niet altijd overeen met de ruimte die ik heb en hebben sommigen geen keerlus/schaduwstation. Ik hoop dat er iemand is die deze, wanneer ik een keuze heb gemaakt, wil aanpassen aan mijn formaat baan en er een schaduwstation bij wil ontwerpen. Brug is niet meer verplicht om op te nemen in plan maar altijd welkom. Hier vast een voorproefje van een voorbeeld welke me erg aanspreekt. https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/downloads/MM_0212_Download.pdf
Re: terug van lang weg geweest
Ik heb mijn zoektocht naar een baanplan terug weten te brengen naar 4. Niet allemaal passend voor mijn tafel en één helaas zonder keerlus. Wie kan mij helpen een keuze te maken, helpen met aanpassen van het ontwerp en evt. het ontwerp omzetten in een WinTrack bestand. Dat laatste is geen must. Hulp wordt zeer gewaardeerd.

Foto 1 https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/downloads/MM_0310_Download.pdf

Foto 2 https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/downloads/MM_0212_Download.pdf   (helaas geen keerlus)

Foto 3 https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/downloads/MM_0313_Download.pdf

Foto 4 http://streaming.maerklin.de/public-media/MM/Downloaddatei_Gleisplaene_MM01-2017_012317NEU_tt_final.pdf

Ook eigen inbreng, ontwerpen, ideeën natuurlijk zeer welkom.
Re: terug van lang weg geweest
Mijn keuze: 0313. Dat kan best met verborgen keerlussen.
Re: terug van lang weg geweest
 @citaat Dank voor je reactie Anton  :thumbup: Kwam toevallig dit draadje tegen https://forum.3rail.nl/index.php?topic=44551.0 Men was hier een beetje aan het stoeien met de ruimte onder het schaduwstation. Aangezien ik geen E-locs laat rijden lijkt het voor mij geen probleem. Helaas gaat het topic niet verder. Benieuwd naar nog meer reacties.......
Re: terug van lang weg geweest
Niemand anders ideeën/meningen/suggesties/ontwerpen?
Re: terug van lang weg geweest
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: terug van lang weg geweest
Wat moeten we erover zeggen. Je schrijft bij sommige plannen dat die helaas geen keerlus hebben, maar je hebt de plandata hier. Je kan toch ook gewoon gaan omplannen/aanpassen? Teken je hem een keertje netjes in, sla je dat op en maak je daar een kopie van. Lukt het niet, start je opnieuw.
Re: terug van lang weg geweest
Dank voor je reactie Laurent. Er is één plan zonder keerlus. Aangezien ik, ondanks dat het mij een mooi programma lijkt, niet overweg kan met WinTrack stelde ik onder meer de vraag of iemand mij zou kunnen helpen met omplannen/aanpassen. De andere vraag is dat ik benieuwd ben voor welk plan mede forum leden zouden kiezen. Hier heb ik één reactie op gekregen.
Re: terug van lang weg geweest
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: terug van lang weg geweest
Ze hebben alle vier wel wat, maar ik ben het met anton eens, plan 65 spreekt mij ook het meeste aan. Plan 47 zou mijn tweede keus zijn. Bij beide heb je nog wat ruimte over. Bij beide ontbreken keermogelijkheden, maar daar valt best iets aan te doen, te beginnen met het negeren van het ontwerp voor de verborgen sporen.

Beide plannen hebben een diagonaal station, net als wat ik al eerder had ontworpen. Daar kun je dan ook zien hoe je met een spoor dat voorlangs loopt naar een schaduwstation annex keerlus kunt gaan, dat kan met plannen 47 en 65 ook. Blijft over het tweede spoor dat in een tunnel verdwijnt, linksachter. Daarvoor zie ik diverse mogelijkheden:
  • een eenvoudige keerlus
  • een schaduwstation annex keerlus
  • een flink stuk dalen en uiteindelijk aansluiten bij het andere verborgen spoor
Met die laatste optie is er maar één schaduwstation, maar dat zie ik niet als een bezwaar, integendeel. Om te beginnen kunnen de treinen kiezen via welk van de sporen ze weer naar boven rijden, dat vind ik een duidelijk voordeel. Door de verbindingssporen lang genoeg te maken kun je gemakkelijk voldoende werkruimte boven het schaduwstation realiseren. Je kunt het heel groot maken, dan geeft het ook niet uit dat het maar één schaduwstation is. Eventueel kun je één of beide verbindingen met de bovenbaan dubbelspoor maken, dan hoeven de treinen niet op elkaar te wachten.
Re: terug van lang weg geweest
 @citaat Dank voor je reactie Rob. Het diagonaal geplaatste station zoals jij voor mij ontworpen had sprak mij ook zeer aan. Daarom viel bij mij plan 65 ook op. Vooralsnog ook mijn favoriet.

Blijft over het tweede spoor dat in een tunnel verdwijnt, linksachter. Daarvoor zie ik diverse mogelijkheden:

Bedoel je daar een tweede spoor aan te leggen op de hoofdbaan? Ik vind het altijd lastig om zulke zaken te visualiseren. Bij baanplan 65 zit ook nog een andere keerlus. Ik weet niet of je die gezien hebt? Heb plaatje bijgevoegd.
Re: terug van lang weg geweest
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: terug van lang weg geweest
Ik had wel naar de verborgen sporen in het plan van Märklin gekeken, maar alleen naar 'Variante 1'. Die wilde ik niet gebruiken wegens het ontbreken van keermogelijkheden. 'Variante 2' heeft die wel, dat is een verbetering, maar ik word niet vrolijk als ik naar de aangegeven hoogtes kijk. Boven beide schaduwstations is nauwelijks genoeg vrije ruimte voor stoomloks en diesels, het lijkt me dat treinen met pantografen niet eens passen. Als er iets aan de hand is, moet je er bovendien ook nog bij kunnen komen, dat vraagt ook enige ruimte. Alsof dat nog niet erg genoeg is, liggen de schaduwstations ook nog eens op een helling, dat is ook al niet handig.

Zoals ik het eerder had ontworpen was het schaduwstation vlak, alle opstelsporen liggen relatief dicht bij de rand en er is een heleboel vrije ruimte boven. Veel beter voor de bereikbaarheid. Hetzelfde schaduwstation zou je ook prima kunnen gebruiken als je plan 65 wilt maken. Ook de verbindingssporen kun je bijna één op één gebruiken. Met dubbelspoors paradebaan of ook enkelspoor zoals in plan 65.

Het overblijvende spoor dat ik bedoelde heb ik op het onderstaande plaatje omcirkeld. Omdat ik het ontwerp van Märklin voor de verborgen sporen niet wil gebruiken, moet daar iets anders mee gebeuren, dat is waar de drie opties over gaan. Ik denk dat het al wel duidelijk was dat mijn voorkeur uitging naar de laatste.


Dat je dat visualiseren lastig vind, kan ik me goed indenken. Ik denk dat ik wel een aardig voorstellingsvermogen heb, maar ervaring met het maken van baanplannen, inclusief hoogteverschillen, speelt waarschijnlijk een minstens even grote rol.
Re: terug van lang weg geweest
Er is al eerder geschreven https://forum.3rail.nl/index.php?topic=44551.0 over de hoogte van het schaduwstation in dit  baanplan Met pantografen ga ik sowieso niet rijden maar dan nog is de ruimte inderdaad beperkt. Ik heb het nog steeds niet helemaal helder voor ogen wat je bedoelt, maar laat ik een poging wagen. Je wilt het door jouw eerder ontworpen schaduwstation (kleur geel) laten aansluiten op de hoofdbaan van plan 65? En dan wel bij de tunnel die omcirkeld is? Dan kan ik de baan langzaam laten dalen tot 0 zeg maar. Klopt het zover? Ik begrijp alleen niet hoe je de paradebaan wilt laten lopen. Misschien zou je, alleen als je keer tijd en zin hebt, dit voor me kunnen schetsen? Ieder geval (weer) super bedankt voor de moeite.
Re: terug van lang weg geweest
Plan 65 is wel heel leuk :thumbup:

Als je dat kan aanpassen, heb je nog leuke zaken waar scenery kan staatn ;)

Lionel
Re: terug van lang weg geweest
Ik denk dat ik het op volgende manier ga oplossen (zie foto) @Rob: weet niet of jij het ook zo bedoelt had maar ben benieuwd wat je er van vindt. Krijg nu een paradebaan en één schaduwstation/keerlus. Paradebaan wordt gedeeltelijk dubbelspoor. Heb even vluchtig een schetsje gemaakt. Binnenkort even kijken of ik het in WinTrack krijg. Dus nu: Één schaduwstation/keerlus op laag niveau en een lange paradebaan. Moet nog wat gefinetuned worden.
Re: terug van lang weg geweest
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: terug van lang weg geweest
Nee, mijn bedoeling was anders. Ik heb er wat plaatjes bij gemaakt, hopelijk wordt het daar duidelijker van.

De eerste stap is het verbinden van de zichtbare sporen van plan 65 met het eerder ontworpen schaduwstation. Het 3D-plaatje laat zien hoe de sporen boven elkaar liggen, inclusief het punt met het kleinste hoogteverschil. Met een stijging van ten hoogste 3% is de aangegeven 90 mm al haalbaar. Het schaduwstation ligt dan 25 à 26 cm lager dan station Dettingen en de opstelsporen liggen allemaal relatief dicht bij de rand zodat je er goed bij kunt.

Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 14 maart 2021, 15:19:00Blijft over het tweede spoor dat in een tunnel verdwijnt, linksachter.
In het 3D-plaatje heb ik aangegeven over welk overblijvende spoor ik hiermee bedoelde.

Vanaf dit punt zullen de treinen zullen ergens naar toe moeten. Wat dat ook wordt, het begint altijd met een dalend spoor dat uiteindelijk ergens onder de zichtbare sporen door gaat. De volgende post gaat daar verder op in.


Ik heb trouwens de flexrails uit de doorgaande stationssporen weggelaten en het allemaal met standaard rails passend gemaakt, maar dat staat hier verder helemaal los van. Datzelfde geldt voor de ontkoppelrails die ik hier en daar iets verschoven heb omdat ik ze liever niet vlak naast een bocht of een wissel wil leggen.
Re: terug van lang weg geweest
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: terug van lang weg geweest
Het open einde linksachter ligt pas een klein beetje lager dan het station. Om er uiteindelijk onderdoor te kunnen gaan zal het dalende spoor tijd aan de achterkant moeten blijven, dat is de enige mogelijkheid. Pas daarna is er keuze tussen de eerder genoemde mogelijkheden:
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 14 maart 2021, 15:19:00
  • een eenvoudige keerlus
  • een schaduwstation annex keerlus
  • een flink stuk dalen en uiteindelijk aansluiten bij het andere verborgen spoor

Onderstaande plaatjes tonen een uitwerking van die laatste optie.
Re: terug van lang weg geweest
Hallo Rob, geweldig wat een mooie oplossing! Zo had ik nooit kunnen bedenken. IK heb nu drie lagen. Hoofdbaan, paradebaan en keerlus. Ook de meer dan 10 cm hoogte tussen de stations is uitstekend zo. Ik ga dit plan dus zeker gebruiken. Tijdens het bouwen zal het me nog allemaal veel duidelijker worden en kan ik nog altijd kleine aanpassingen doen. Ik begin natuurlijk met het bouwen van de keerlus dan paradebaan en hoofdbaan. Nogmaals heel erg bedankt.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: terug van lang weg geweest
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: terug van lang weg geweest
Op speciaal verzoek nog een extra plaatje met hoogtes zoals ik ze had bedacht. De overgangen tussen vlakke en hellende sporen zijn overal geleidelijk en alle stijgingen zijn kleiner dan 3%.

Het schaduwstation ligt op 750 maar dat heb ik weggelaten want dan zou het plaatje nogal onoverzichtelijk worden.
Re: terug van lang weg geweest
Een overgang van helling naar plat op een wissel, laat staan op een kruiswissel is echt wel problemen zoeken...
Goede raad: leg wissels altijd zo vlak mogelijk.
Re: terug van lang weg geweest
 @citaat Waar zien jij die dan Anton?
Re: terug van lang weg geweest
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: terug van lang weg geweest
Beide kanten in de wisselstraat.
Re: terug van lang weg geweest
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: terug van lang weg geweest
Inderdaad, zes in totaal.

Drie in de wisselstraat links, één op een helling van ongeveer 1% en twee op 0,5%, en nog eens drie in de wisselstraat rechts, eveneens één op 1% en twee op 0,5%. Daarvoor heb ik gekozen omdat er nu eenmaal een overgangstraject moet zijn tussen het vlak liggende station en de dalende sporen die met bijna 3% naar beneden gaan. Door de wissels al bij de overgang te betrekken wordt de daling iets minder steil, bij hetzelfde hoogteverschil op het punt dat het dalende spoor onder een ander spoor komt.

Over wissels op een kleine helling maak ik me geen zorgen, zolang het verschil met de rails ernaast maar niet te groot is. Dat verschil blijft hier overal ruim onder de 1%, vaak is het niet meer dan 0,5%. WinTrack rondt alle hoogtes af op millimeters, daardoor kan het verschil soms wat groter lijken.

In de verborgen verbinding naar het schaduwstation liggen twee wissels op iets meer dan 2,5% maar de rails ernaast hebben hetzelfde stijgingspercentage. En ik heb er zelfs nog voor gekozen om de eerste twee wissels van het schaduwstation op 1% en 0,5% te leggen, voor een iets lager stijgingspercentage in de verbinding naar boven:
Re: terug van lang weg geweest
Is dit gebaseerd op ervaring of puur veronderstelling?
Nog nooit op gelet dat men bij ontspoorproblemen op wissels altijd eerst vraagt of de wissels mooi vlak liggen?
Als je de overgang van vlak naar helling op een wissel legt kan het haast niet anders of het wissel buigt lichtjes door, ik zou daar toch mee opletten. Heel jammer als je dat maar ontdekt als de baan gebouwd is...
Re: terug van lang weg geweest
@citaat Ik denk dat ik dit misschien wel kan ondervangen door iets eerder of later te beginnen met dalen of stijgen. Volgens mij is daar wel de ruimte voor.
Zelf ben ik tot in de late uurtjes bezig geweest met WinTrack een beetje te leren begrijpen. Resultaat een hoofdbaan met de schaduwbaan die eerder door Rob is ontworpen. Genoeg plek voor scenery. Moet mijn tafel 10 cm breder maken, dat gaat lukken. Ben alleen niet gelukkig meet de 2205 rail en zou graag rechts de rechter bocht dubbelspoor willen hebben. Heb .tra bestand bijgevoegd dus al iemand zou willen helpen........
Re: terug van lang weg geweest
Je kunt beter ergens in het midden van de helling wat steiler gaan dan het gemiddelde ipv de wissels er in te betrekken.
Een kort steiler stuk waar de trein nooit volledig op staat zal geen probleem zijn voor de trekkracht.
Dus zo: geleidelijke overgang vlak naar helling - gemiddelde helling - steiler dan gemiddelde helling - gemiddelde helling - overgang helling naar vlak.
Re: terug van lang weg geweest
Vanochtend had ik geen moed/zin meer om verder te gaan met de baan  :-( Ik wil heel graag beginnen met bouwen, het maken va de scenery en datgene wat ik geleerd heb over digitaal rijden met de CS3 in de praktijk brengen. Mijn echtgenote, die de bui al zag aankomen  :D, kwam dan ook met het voorstel om het allemaal wat "simpeler" te houden.
Dus stijgende baan naar hoofdbaan en hoogstens nog een klein klimmetje naar een brug. Excuses Rob want ik weet hoeveel tijd je er in gestoken hebt  :thumbup:
Ik ben dan zelf ook wat gaan tekenen in WinTrack. Ideeen en antwoord op de vraag: Hoe kan ik rail 2205 vervangen en kan ik aan de rechterkant een bocht maken met dubbelspoor, blijven uiteraard welkom.
Nu een frisse neus halen en hopelijk daarna weer verder........
Re: terug van lang weg geweest
 :idea:
Re: terug van lang weg geweest
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: terug van lang weg geweest
Om te beginnen wil ik je er op attenderen dat je linksachter in de bocht de sporen te dicht bij elkaar hebt gelegd. Rechte sporen mogen rustig zo dicht naast elkaar maar gebogen sporen niet. In de buitenbocht zal het midden van een wagon naar binnen overhangen, in de binnenbocht zullen kop en staart van een wagon juist uitsteken in de richting van de buitenbocht. Voor korte wagons is het effect niet zo groot, maar met lange komen daar botsingen van.

Een tweede struikelblok is dat er in standaard K-rail geen perfecte parallelbocht buiten een R2 bocht bestaat. Waarom Märklin geen R3 bocht in K-rail maakt begrijp ik eerlijk gezegd niet. Ik vind het een gebrek van K-rail. Als je toch netjes om een R2 bocht heen wilt, moet je kiezen tussen flexrail dan wel zo goed en kwaad met diverse standaard rails iets ontwerpen dat in de buurt komt, net zoals jij ook al hebt gedaan.

Je vraagt je af hoe de bocht aan de rechterkant dubbelspoor zou kunnen worden. Wel, dat kan op verschillende manieren. Aangezien de tafel groter maken geen optie is, zal het station iets verder van de rechterkant moeten blijven. Met kortere stationssporen zou dat gemakkelijk gaan. Je zou ook het station wat diagonaler kunnen leggen, dan hoeft het niet veel korter te worden. Voor de wisselstraat denk ik (onder andere) aan één of meer meegebogen wissels. Helaas zijn die er in K-rail alleen in R1. Die krappe bocht zou ik liever vermijden, maar of er zonder meegebogen wissels een mooie oplossing is zonder het station in te korten, betwijfel ik. En omdat je links toch al zo'n meegebogen wissel gebruikt, maakt het ook niet meer zoveel uit.
Re: terug van lang weg geweest
Dank voor de input Rob. De sporen links achter heb ik zo gelegd zodat ze aansluiten op het schaduwstation die je voor me ontworpen had. Dus ook hiervoor moet er iets anders bedacht worden. Op mijn baan zullen voornamelijk korte wagons rijden, maar om zeker te zijn heb ik net even  gekeken en gemeten op zolder en zou, omdat daar geen hoge brug meer komt, aan beide kanten nog 15 cm kunnen uitbreiden. Dat scheelt toch behoorlijk lijkt mij. Zou dat voldoende zijn om een "mooie" bocht te maken? Met de uitvoering aan de rechterkant zoals het nu is ben ik tevreden. Of zie ik iets over het hoofd?
Re: terug van lang weg geweest
Zoals ik eerder schreef kan ik nog een beetje smokkelen met de ruimte die ik heb. Ik heb de linker bocht nu ruimer kunnen maken en kan hier tevens nog een tunnel maken. Alleen.........zie cirkel! Ik krijg hem niet exact passend. Wie helpt?
Re: terug van lang weg geweest
Maak je toch geen zorgen over niet passen op de tekening, met rails kun je op die plaats meerdere centimeters smokkelen.
Re: terug van lang weg geweest
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 19 maart 2021, 23:23:32
Om te beginnen wil ik je er op attenderen dat je linksachter in de bocht de sporen te dicht bij elkaar hebt gelegd.
Die 2232 hoort daar in principe niet. Het is een tegenboog voor een 2261/62-wissel.