Ik had wel naar de verborgen sporen in het plan van Märklin gekeken, maar alleen naar 'Variante 1'. Die wilde ik niet gebruiken wegens het ontbreken van keermogelijkheden. 'Variante 2' heeft die wel, dat is een verbetering, maar ik word niet vrolijk als ik naar de aangegeven hoogtes kijk. Boven beide schaduwstations is nauwelijks genoeg vrije ruimte voor stoomloks en diesels, het lijkt me dat treinen met pantografen niet eens passen. Als er iets aan de hand is, moet je er bovendien ook nog bij kunnen komen, dat vraagt ook enige ruimte. Alsof dat nog niet erg genoeg is, liggen de schaduwstations ook nog eens op een helling, dat is ook al niet handig.
Zoals ik het eerder had ontworpen was het schaduwstation vlak, alle opstelsporen liggen relatief dicht bij de rand en er is een heleboel vrije ruimte boven. Veel beter voor de bereikbaarheid. Hetzelfde schaduwstation zou je ook prima kunnen gebruiken als je plan 65 wilt maken. Ook de verbindingssporen kun je bijna één op één gebruiken. Met dubbelspoors paradebaan of ook enkelspoor zoals in plan 65.
Het overblijvende spoor dat ik bedoelde heb ik op het onderstaande plaatje omcirkeld. Omdat ik het ontwerp van Märklin voor de verborgen sporen niet wil gebruiken, moet daar iets anders mee gebeuren, dat is waar de drie opties over gaan. Ik denk dat het al wel duidelijk was dat mijn voorkeur uitging naar de laatste.
Dat je dat visualiseren lastig vind, kan ik me goed indenken. Ik denk dat ik wel een aardig voorstellingsvermogen heb, maar ervaring met het maken van baanplannen, inclusief hoogteverschillen, speelt waarschijnlijk een minstens even grote rol.