Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuwe Baan Woerden

Gestart door Ferdi zaterdag 16 januari 2021, 20:48:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe Baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Nieuwe Baan Woerden
Beste mensen,

Ben op zoek naar een nieuwe baan. Ik bedoel: werk, waardoor ik mijn muziek studio zou kunnen gebruiken voor een nieuwe baan (trein). Dat betekent dat ik op termijn stop met de muziek en me meer ga richten op het management van de muziekschool.
Ik ben al heel lang bezig met een nieuw baanplan in mijn 'hok' van 4.73 x 3.63 m.
Het wordt uiteraard het nabouwen van station Woerden en Breukelen net als mijn vorige baan. Een rondje om de kerk om het zo maar te zeggen.
Ik heb de plattegrond bijgevoegd van het schaduwstation en de werkelijke baan.
Met spoorplanonline.nl heb ik gepoogd de route van Woerden naar Breukelen/Utrecht en aan de andere kant Bodegraven/Gouda uit te leggen met K-rails. Het schaduwstation wordt C-rails.
Station Breukelen ligt (ook in het echt) verhoogd, dus daar kunnen de sporen naar het schaduwstation (onzichtbaar) onder gelegd worden. Ik wil dat de treinen in dubbelspoor van twee kanten naar en van het schaduwstation kunnen rijden, vandaar de vorm van het klimspiraal.
Ik heb inmiddels zoveel treinstellen verzameld, dat ik denk vier schaduwstations nodig te hebben in twee lagen.
De diepte wordt 80 cm, bij Woerden 90 cm. Op het klimspiraal ga ik de binnenstad Woerden nabouwen, liefst met een auto route, ook met iTrain bestuurd. De deur zit rechts (grijze balk). Lessen van de vorige baan (en gezien mijn leeftijd) niet meer onder de baan door kruipen, maar met een bruggedeelte gemaakt waar de zes sporen omhoog kunnen bewegen als doorgang.
Op de foto's de plattegrond van de studio, de daadwerkelijke baan, het schaduwstation en een 3D overzicht hoe alles eruit ziet.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe Baan Woerden
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe Baan Woerden
Hi Ferdi,

Dat zijn grootse plannen is dat in dezelfde ruimte waarin ook je vorige baan was ?
Verder ben ik benieuwd naar al je verslagen en uiteraard foto's.

groet
Harald
Re: Nieuwe Baan Woerden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe Baan Woerden
Even een volg berichtje.

Ik ben wel benieuwd wat het gaat worden.
Maar hoort het station Woerden niet achter de stad te liggen vanaf je krukje waar je van de baan geniet?

Die klim spiraal. Klim je daar in de binnenbaan?


Mvg Robin
Re: Nieuwe Baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe Baan Woerden
Citaat van: Haradigi op zaterdag 16 januari 2021, 23:11:52
Dat zijn grootse plannen is dat in dezelfde ruimte waarin ook je vorige baan was ?

Dag Harald,
Nee, in het huisje woont Jelle. Die gaat daar nooit meer weg ;)
Er staat nog een, iets kleiner, stenen huisje aan de andere kant in de tuin. Dat is nu mijn muziekstudio. Dat wordt treinhok.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe Baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe Baan Woerden
Dag Robin,

Citaat van: Hero op zondag 17 januari 2021, 00:08:42
Maar hoort het station Woerden niet achter de stad te liggen vanaf je krukje waar je van de baan geniet?

Als je op de heerlijke fauteuil zit zie je station Woerden vóór de rails liggen. Rechts is richting Gouda/Bodegraven, links naar Utrecht/Breukelen.
Ik zit dan zogenaamd in de singel, want Woerden ligt achter mij. Beetje krom, ik geef het toe, kniesoor die daar op let toch?
Ik kan nog een voetgangersbruggetje maken richting de stad. Dat is in het echt ook zo (Mandelabrug).
Breukelen ligt wél achter het station. Ik wil er nog foto's van maken zodat dat als achtergrond kan dienen.

Citaat van: Hero op zondag 17 januari 2021, 00:08:42
Die klim spiraal. Klim je daar in de binnenbaan?

Klopt. Het stijgingspercentage is rond 3%, soms iets meer.

Dank voor de reactie!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe Baan Woerden
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Nieuwe Baan Woerden
Indrukwekkende plannen!
Re: Nieuwe Baan Woerden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe Baan Woerden
Citaat van: Ferdi op zondag 17 januari 2021, 10:07:48

Als je op de heerlijke fauteuil zit zie je station Woerden vóór de rails liggen. Rechts is richting Gouda/Bodegraven, links naar Utrecht/Breukelen.
Ik zit dan zogenaamd in de singel, want Woerden ligt achter mij. Beetje krom, ik geef het toe, kniesoor die daar op let toch?
Ik kan nog een voetgangersbruggetje maken richting de stad. Dat is in het echt ook zo (Mandelabrug).
Breukelen ligt wél achter het station. Ik wil er nog foto's van maken zodat dat als achtergrond kan dienen.


Dan klopt t aardig met de plaats waar de baan echt gebouwd gaat worden.

Ik vind het alleen doodzonde dat je de R1 gebogen wissels hebt gebruikt in je hoofdbaan.
Daar moet toch een mooiere oplossing voor zijn.
Ik mis ook het Fly over gevoel van rond Woerden nog een beetje. Maar daar hebben we het binnenkort nog wel over. We moeten hoognodig weer eens afspreken.
Dit geeft duidelijk weer welke kant je op wil. Dat kun je prima aanpassen. (Als je wil uiteraard )

Mvg Robin
Re: Nieuwe Baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe Baan Woerden
Citaat van: Hero op zondag 17 januari 2021, 12:13:13
Ik vind het alleen doodzonde dat je de R1 gebogen wissels hebt gebruikt in je hoofdbaan.
Daar moet toch een mooiere oplossing voor zijn.
Ik mis ook het Fly over gevoel van rond Woerden nog een beetje. Maar daar hebben we het binnenkort nog wel over. We moeten hoognodig weer eens afspreken.
Dit geeft duidelijk weer welke kant je op wil. Dat kun je prima aanpassen. (Als je wil uiteraard )

Graag Robin!
Meegebogen wissels zijn ook niet mijn favoriet, maar het kon in de bochten niet anders. Heb ook een versie zonder, maar dan heb ik een ruimte van 8x5 meter nodig....
Station Woerden krijgt uiteraard ook de fly-over. Ik plak dan ook foto's van de wijk erachter op de achtergrond.
We maken snel een afspraak!

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe Baan Woerden
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuwe Baan Woerden
Hoi Ferdi,

Je heb weer aardig wat te doen.
Re: Moeren op draadeind schroeven
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Moeren op draadeind schroeven
Beste mensen,

Ik kan nog niet beginnen, maar heb wel het klimspiraal in elkaar gezet om eens te kijken hoe het ook al weer werkt. Eerst trapezium gezaagd van rechte planken, dan 2mm zelfklevend celrubberplaat gebruikt voor de demping. Terugmelding werkt, stijgingspercentage niet te hoog (3%), stroompunten op de rails etc. Ik bedacht mij hoe ik ook alweer al die moeren destijds op de draadeinden heb geschroefd: met een handboor met ronde gatenzaag en elastiek is het snel en eenvoudig te doen.
Filmpje:

https://youtu.be/dvr2TysfGgY

Nog enkele foto's van het klimspiraal. 4 Lagen, waarvan 2 naar het schaduwstation.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe Baan Woerden
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Nieuwe Baan Woerden
 B) Indrukwekkende spiraal ben je daar aan het bouwen, best een heel gevaarte zo te zien.
En mooie oplossing voor de moertjes, simpel en heel doeltreffend.

Dirk-Jan
Re: Nieuwe Baan Woerden
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe Baan Woerden
Ook simpel: klein verfrollertje, schroef erin en dan in de boorkop.

Cees
Re: Nieuwe Baan Woerden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe Baan Woerden
Het geinige eraan is de omkering. Iedereen benadrukt altijd dat dit dé manier is om een baan met draadstangen snel af te breken (door de moeren snel omhoog te draaien). Inderdaad, meestal met een verfroller, of "vacht"-roller in de boormachine (perfect voor speedy baanafbrekers).
Re: Nieuwe Baan Woerden
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe Baan Woerden
Volg dit met grote interesse  :)

Heel mooi gedaan de spiraal  :thumbup:

🙋‍♂️ Kan ik voor mijzelf als ik ook een of meerdere schaduw stations wil , de traditionele manier van een baan bouwen eigenlijk achterwege laten?

Dus niet een frame met heel veel vierkantjes? Maar gewoon starten met een multiplex vlakke plaat?
Met daaronder voldoende ondersteuning (enkele dwars en lengte balkjes) :help:
Re: Nieuwe Baan Woerden
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuwe Baan Woerden
Ha die Ferdi.
Bijzonder leuk om al die draadeindes nu "aan het werk" te zien! :thumbup:

Mooi baan ontwerp en al een hele mooie basis voor je klimspiraal.

Veel plezier en succes met baan- en spiraal bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Nieuwe Baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe Baan Woerden
Citaat van: Barry1972 op dinsdag 23 maart 2021, 18:09:49

🙋‍♂️ Kan ik voor mijzelf als ik ook een of meerdere schaduw stations wil , de traditionele manier van een baan bouwen eigenlijk achterwege laten?

Dus niet een frame met heel veel vierkantjes? Maar gewoon starten met een multiplex vlakke plaat?
Met daaronder voldoende ondersteuning (enkele dwars en lengte balkjes) :help:
Dag Barry,
Uiteraard kun je ook starten met een multiplex plaat voor het schaduwstation. Dat doe ik straks ook. Alleen de klimspiraal kun je niet op een plaat doen, omdat hij natuurlijk omhoog moet. Dan is het zagen van trapezium stukken het makkelijkst, omdat je dan geen houtverlies hebt. Staat een goed artikel over op de wiki. Zoek maar op klimspiraal of helix.
Succes!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe Baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe Baan Woerden
Citaat van: AlbertJan op woensdag 24 maart 2021, 12:24:43
Bijzonder leuk om al die draadeindes nu "aan het werk" te zien! :thumbup:

Dag AlbertJan,
Nu weet ook iedereen wie de leverancier is ;) Nogmaals dank daarvoor! Je kunt wel zien dat ik die 36 meter echt nodig heb.
Het was ook een goede tip ze met een dremel in een bankschroef op lengte te zagen. Dat werkte heel goed en snel!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Terugmelders met utp
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Terugmelders met utp
Beste mensen,

Ik heb 15 terugmeldmodules nodig. Ik gebruik hiervoor de Viessmann 5217. Op mijn vorige baan Woerden had ik ze op één punt doorverbonden en kilometers lang groen draad onder de hele baan getrokken. Voor deze baan wil ik de kastjes onder de sectie zetten en de kastjes dan met utp kabel met elkaar verbinden. Schijnt ook beter te zijn voor de verbinding.
Nu heeft Rosoft de verloopstukjes van S88 (zie foto 1). Daarmee kun je de S88 met een utp kabel met elkaar verbinden (foto 2).
Robin had een goedkoper idee. Ik heb 6 polige female headers gekocht en deze aan een flexibele utp kabel gesoldeerd (foto 3 en 4). Zo kan ik ook nog variëren in lengte.
In eerste instantie zat ik nog wat te tobben met de kleurcodes (zie tekening), maar als je de kleurcode van de ene kant maar doortrekt naar de goede kant van de andere ingang, dan gaat dat goed. Je houdt dan wel 2 draadjes over. Makkelijk, goedkoop en werkt perfect! Dank Robin!

Vriendelijke groeten,
Ferdi.