Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

esu programmer aan usb poort w 10

Gestart door MSGHans woensdag 20 januari 2021, 13:50:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
esu programmer aan usb poort w 10
Probeer mijn ESU programmer met rs232 kabel naar USB aan te sluiten op W 10 computer.
Hij werkt niet omdat de driver ontbreekt.
Hoe kom ik aan de driver?
De ESU driver voor W 7/8 werkt ook niet
Via w10 stuurprogamma zoeken werkt niet.

HELP!!!
Re: esu programmer aan usb poort w 10
 @citaat Welke kabel gebruik je? De orginele kabel van Esu of een alternatief? Je moet zorgen dat je een USB2Serial kabel met FTDI-chip hebt. Dan moet het werken.

Groet Ronald.
Re: esu programmer aan usb poort w 10
Re: esu programmer aan usb poort w 10
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: esu programmer aan usb poort w 10
Inderdaad een USB2Serial kabel met FTDI-chip werkt hartstikke goed.
Ooit besteld/gekocht bij een ESU dealer.

groet
Harald
Re: esu programmer aan usb poort w 10
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: esu programmer aan usb poort w 10
Hallo Hans,

Windows update naar nieuwe drivers laten zoeken, zet de optie onder geavanceerde opties, zoeken naar andere updates behalve van Microsoft aan, heeft mij laatst geholpen om een oude USB serieel converter weer te laten werken.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: esu programmer aan usb poort w 10
Ik heb ervaring met de oude USB-kabel van Esu. Esu heeft een nieuwe kabel Artikel 51952 Kabel USB-A 2.0 FTDI auf RS232; 1,80m, für LokProgrammer in zijn assortiment opgenomen. Zelf heb ik een USB2Serial bij de plaatselijke computerhandel gekocht. Dat werkt goed.

Groet Ronald.
Re: esu programmer aan usb poort w 10
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik weet niet zeker of het een kabel met FDTI is. Heeft wel gewerkt aan laptop van vriend van mij ook met windows 10. Mijn pc ziet de usb poort, maar vervolgens krijg ik geen verbinding met de programmer, wegens missing driver.

Zal nog proberen een driver te vinden met de tip van Walter.
Hoop dat het gaat lukken.

Groeten,
Hans
Re: esu programmer aan usb poort w 10
 @citaat Welk merk kabel is het? Is het de originele van Esu? Dus welke artikelnummer? De  lokprogrammer 53450? Als dat zo is dan kan je deze Driver Prolific PL2303 proberen. Bij al die kabels gaat het om de gebruikte chip. Die moet ondersteund worden.

Groet Ronald.
Re: esu programmer aan usb poort w 10
Heb het geprobeerd met de door Ronald aanbevolen driver.
Die stelt vast dat de kabel de verkeerde chip heeft. Het werkt dus nog niet.
Ik zal op zoek naar waar ik de goede kabel vandaan kan halen.
Wordt vervolgd. Dank voor de hulp tot zover,
Hans
Re: esu programmer aan usb poort w 10
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: esu programmer aan usb poort w 10
Beste Hans, Collega,

Ik kan alleen mijn ervaring met het kabeltje van "Marco" met je delen, net als Arend Jan natuurlijk, toen ik dat kabeltje kreeg, stopte ik hem in een USB gat en hij ging gelijk de software zoeken, sindsdien staat er in Apparaatbeheer als ik het kabeltje in een USB gat heb zitten, onder het hoofdje "Poorten (Com & LPT)": Prolific USB-to-Serial Comm Port (COM3).

Groetjes, Anne W
Re: esu programmer aan usb poort w 10
Goedemorgen Hans,

Citaat van: MSGHans op donderdag 21 januari 2021, 20:13:19
Die stelt vast dat de kabel de verkeerde chip heeft. Het werkt dus nog niet.

Geef even aan welk artikelnummer je hebt aan Esu Lokprogrammer. En welke kabel je nu echt gebruikt. Dan is het minder gokken en minder in cirkeltjes praten. Of plaats een foto van de lokprogrammer en de kabel. Dat maakt het allemaal wat makkelijker.

Citaat van: MSGHans op donderdag 21 januari 2021, 20:13:19
Ik zal op zoek naar waar ik de goede kabel vandaan kan halen.

Heb je al de plaatselijke computershop of de plaatselijke mediamarkt geprobeerd? De meeste winkels brengen nu het spul aan huis. Eventueel betalen met de pin of gewoon overmaken. Niets moeilijks aan  :) Je mag zoeken op "USB naar Seriële-adapter".

Groet Ronald.
Re: esu programmer aan usb poort w 10
Het zou ESU sieren wanneer een nieuwe uitvoering van de LokProgrammer een USB aansluiting zou hebben i.p.v. een seriële... (had allang moeten gebeuren trouwens).

Willy
Re: esu programmer aan usb poort w 10
 @citaat Ach, het maakt niet zo heel veel uit. Dan zou je hetzelfde probleem kunnen hebben. Het gaat om de chip die gebruikt wordt. Als die chip ook niet meer ondersteund wordt dan werkt het ook niet meer. Nu is het zo dat de chip in de oude kabel waarschijnlijk niet meer ondersteund wordt door Windows. Of dat je zelf op zoek mag naar een goede driver. Daar heeft niet iedereen zin in. Of weet niet hoe dat moet. Daar zit nu meer het probleem.

Groet Ronald.
Re: esu programmer aan usb poort w 10
Ik zal nu een andere kabel bestellen. Ronald, wat denk je is dit een goede?
https://www.onlinekabelshop.nl/delock-usb-naar-9-pins-serieel-rs-232-adapter-prolific-chipset-1-8-meter

Dank voor je advies (vrijblijvend natuurlijk) :)
Re: esu programmer aan usb poort w 10
 @citaat

Citaat van: ronaldk op woensdag 20 januari 2021, 20:10:42

Esu heeft een nieuwe kabel Artikel 51952 Kabel USB-A 2.0 FTDI auf RS232; 1,80m, für LokProgrammer in zijn assortiment opgenomen.


..... of een vergelijkbare..... ;)
Re: esu programmer aan usb poort w 10
misschien ten overvloede: binnenin de programmer staat V3.6

Dank voor de moeite, groetjes, Hans
Re: esu programmer aan usb poort w 10
Ha raadgevers en anderen,

Het is uiteindelijk gelukt met een FDTI kabel, besteld bij online kabelshop. de nodige drivers zaten er op een dvd bij, voor alle soorten besturingsprogramma's. Geïnstalleerd en werkt.
Een andere kabel met een 2303 chip gaf wel verbinding met de ESU programmer, maar daarmee waren de files niet te lezen. De programmer gaf toen zelf aan dat je een FDTI chip moet gebruiken.

Niks anders dan de juiste kabel gebruiken met een goede driver dus, simpel als je het maar weet. :thumbup: :thumbup:

Bedankt voor de adviezen. Groetjes en tot ziens, (in den Bosch?)
Hans

Re: esu programmer aan usb poort w 10
Betekenis FTDI ===> klik
Re: esu programmer aan usb poort w 10
ik had een nieuwe programmer gekocht en na een lok of 4 te hebben geprogrammeerd werd de verbinding verbroken met de pc
bleek dat de kabel aan de kant van de programmer heel erg heet was
de pc erkende de kabel nog meer voor de rest niets
ik had nog een seriele kabel liggen en een oudere laptop dus ik kon verder
na contact met de winkel moest ik heel de zooi terug sturen en zat dus 14 dagen zonder programmer
plezant is anders
nadien nooit meer problemen gehad ?