Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Baanbouw 2-rail alle schalen
| | |-+  Beetje knoeien in schaal 0
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Beetje knoeien in schaal 0  (gelezen 5979 keer)

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Beetje knoeien in schaal 0
« Gepost op: dinsdag 19 januari 2021, 22:46:08 »

Naast mijn dioramabaan "Scheldekaai" is het ook wel aardig eens wat in een andere schaal te doen.
Het biedt geheel nieuwe kansen op detailniveau.
Bouwpakketten in schaal 0 zijn er weinig en wat er wel is, is schreeuwend duur.

derhalve wordt dit een topic over scratchbuild op een andere wijze.  :)

te beginnen met een gebouwtje in schuimplaat.
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 20 januari 2021, 07:28:15 »

Kijk  :D Dat ziet er al aardig uit ....  :thumbup: De grotere schaal is zeker interessant  :thumbup: Ben benieuwd wat je er van gaat fabriceren. Denk dat ik er ook maar eens mee aan de hobby mag.  O:-D

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 20 januari 2021, 08:00:56 »

Dag Hans.

Dat is al een flinke opzet voor een gebouw (schuur / opslagloods ?) in schaal 0! :thumbup:
Het biedt geheel nieuwe kansen op detailniveau.
Zou je ook aan kunnen geven welke details in schaal 0 wel een kans krijgen, maar in H0 niet?

Groeten,

Erik.
Gelogd

  Topic index  @ Scratch Built           Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 20 januari 2021, 09:28:37 »

 @citaat Het is een schaal dat ongeveer 2 keer zo groot is als bij H0. Daardoor zijn iets meer mogelijkheden om sommige dingen iets meer uit te werken dan in H0. Planten en vegetatie bijvoorbeeld. Goede voorbeelden zijn te vinden bij Meneer Marcel Ackle Feldbahn Modellbau. Als je zijn website en boek bekijkt dan kan je zien dat het deltailniveau in een grotere schaal wat meer aanwezig kan zijn. Zelfde geldt voor Jaap Teeuw Modeltreinbaan.nl. Kijk daar ook maar eens naar het detailniveau tussen zijn H0-banen en 0-banen. Al kan de één al in H0 al een hele mooie detaillering bereiken waar anderen maar van kunnen dromen :)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: woensdag 20 januari 2021, 09:36:08 door ronaldk »
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 20 januari 2021, 10:42:21 »

 @citaat Vandaar dat ik dan ook nieuwsgierig ben naar welke details er in schaal 0 van Hans wel een kans krijgen,
die waarschijnlijk dan in H0-uitvoering achterwege worden gelaten of minder uitgewerkt worden.
Op de getoonde foto zie ik namelijk (nog) geen details, die in H0 onmogelijk zouden kunnen zijn ... :roll:

Groeten,

Erik.
Gelogd

  Topic index  @ Scratch Built           Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 20 januari 2021, 21:29:48 »

 @citaat
Kalm aan Erik, ik begin er nog maar net aan. Verwacht niet gelijk een afgebouwd iets.
de details die er wel of niet gaan komen zie ik nog wel.

Het hoeft niet allemaal morgen af te zijn toch...   :question: :question:
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 21 januari 2021, 07:16:09 »

 @citaat Nee, niet helemaal  :D Ben ook al een tijdje bezig  :) Soms zit er meer tempo bij jou in dan mij  O:-D  :D  :D

Kalm aan Erik,

en rap een beetje ....   :D



Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 21 januari 2021, 22:21:25 »

Voor wie in extreme detailleringen wil bouwen, maar dit niet in scratchbuild wil doen, zijn er zeer complete bouwdozen
te verkrijgen. (waarin houten en resin onderdelen en metalen gietstukken)
Een aanbieder met Amerikaanse thema's is o.a. Sierra West Scale Models.
De bouwdozen zijn in schaal h0 en 0 te bestellen, maar men dient wel een goed gevulde portemonnee mee te nemen.

In het januari nummer van modelspoormagazine wordt de bouw van het Sawmil Project beschreven in schaal 0. Zeer indrukwekkend!
de totale prijs van deze uit 3 delen bestaande kit bedraagt meer dan $1000,-   8o

voor verdere info zie onderstaande link en en foto hiervan (bron: Modelspoormagazine)


https://www.sierrawestscalemodels.com/308.html
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 23 januari 2021, 16:15:38 »

beetje verder prutsen: kapspantje in elkaar gezet.  :)
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 23 januari 2021, 16:22:17 »

Leuk!  :thumbup: Hout wat bewerkt met een staalborstel?
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #10 Gepost op: zondag 24 januari 2021, 10:06:26 »

 @citaat
idd, even wat groeven getrokken.
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 27 januari 2021, 19:31:24 »

wat stukwerk en smeerderij op het gebouwtje aangebracht.  :)

« Laatst bewerkt op: woensdag 27 januari 2021, 21:16:30 door RocnetHans »
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 28 januari 2021, 21:28:34 »

Nog ff een sfeerfotootje gemaakt. Er is verlichting in de kap aangebracht.  :)

Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #13 Gepost op: zondag 31 januari 2021, 16:00:49 »

Voor de vloer onder de overkapping wil ik een betonvloer aanbrengen. En wat is beter om dit goed
van kleur te krijgen door echt beton te storten.    :D  Nou ja, tegellijm in dit geval met wat houtlijm erdoor.

De sokkels van de kapconstructie moeten natuurlijk niet op de vloer staan, maar erin. De fundering ligt immers dieper.
Op de ondervloer van schuimplaat  de later uit te sparen gaten met stukjes schuimplaat derhalve er alvast op aangebracht.
Na het verharden van de tegellijm kunnen deze er dan uit gepeuterd worden.

scheuren horen bij oude betonvloeren, dus ook deze aangbracht.  :)
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #14 Gepost op: zondag 07 februari 2021, 15:58:44 »

de vloer van de overkapping heeft inmiddels een basement gekregen.
verder nog een laadvlonder aangebracht en verlichting.

binnenkort aan het dak beginnen, maar ik wacht nog op een levering.  ;)
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 09 februari 2021, 21:19:32 »

het overslaggebouw met overkapping wordt aan de rechterzijde nog uitgebreid met een
kantoortje voor de administratieve beslommeringen.

het gebouwtje opgebouwd uit schuimplaat en de kozijnen erin geplaatst.
tevens wat aan het experimenteren met het maken van verweerde dakpannen. (ook uit schuimplaat)  :)

Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 13 februari 2021, 17:48:46 »

er zijn nog een paar vorderingen:
de gordingen zijn allemaal aangebracht incl. steunklossen en er zijn dakpannen gelegd.
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #17 Gepost op: zondag 21 februari 2021, 15:55:39 »

Voor de gevels van het kantoortje heb ik de onzalige gedachte gehad deze maar eens met echte steentjes te bekleden.
Jawel, die van Juweela idd.  Qua afmeting zijn ze 5x2.5x1,3 mm.
als afstandshouder voor de lintvoeg styreen strippen van 0,5 mm gebruikt.

ik heb niet de moed alle gevels hiermee te doen, de zijgevels wordt derhalve een houten bekleding.
de klus is begonnen, de eerste lagen zitten eraan.  ;)

Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #18 Gepost op: maandag 22 februari 2021, 11:56:39 »

Dag Hans.

Moedig dat je dit steentje voor steentje wil gaan doen :thumbup: :thumbup:
Enige bemerking: de voegen zijn best fors (omgerekend zo'n 2cm)
en ik mis eigenlijk de rollagen boven het kozijnwerk ...
Excuses voor mijn welgemeende kritiek :roll:

Groeten,

Erik.
Gelogd

  Topic index  @ Scratch Built           Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #19 Gepost op: maandag 22 februari 2021, 22:58:29 »

Kritiek is prima Erik, kan het eindresultaat alleen maar ten goede komen.  :)

dat die voegen wat dikker zijn wil ik ook. Het moet geen Hollands rijtjeshuis worden met de standaard lagenmaat van 62,5 mm,
dat past niet bij de rest van het gebouw (vindt ik). Het moet rommelig en wat gedateerd ogen, net als de rest.
Rollagen komen er dus ook niet, in zuidelijker streken gebruikt men natuurstenen lateien.

inspiratiebron:  https://photos.google.com/share/AF1QipMJGYE-vBfKbqeAJ3CIL941-dzUCi0jsyhz1XrVaNCC3mqG2kwPGEfbtX5AVgVxag?key=WDFtck5LeDZOT1NJanJsbDV3akJoaE5BUU1qQ09R




Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #20 Gepost op: maandag 22 februari 2021, 23:49:42 »

Inderdaad heel moedige poging om met losse steentjes aan de gang te gaan. Al is het schaal 0, het zijn nog steeds akelig kleine steentjes!

Geen ambitie om nog wat gezellige alternatieve metselverbanden te proberen? Bij oude gebouwen, eind 19e eeuw, begin 20e eeuw werd het kruisverband veel toegepast, staand of verspringend, met een drieklezoor op het eind >:-D.
Ik ben me er zelf pas een beetje in gaan verdiepen toen ik ging tekenen voor mijn lasercut fabrieksgebouwen. Ik kwam gewoon niet goed uit met simpel halfsteens verband, vond ik. Het maakt echt verschil als je verschillende verbanden gebruikt. Bizar, maar ik merkte het toch.
Sinds een oom, die metselaar was, mij ooit wees op het het verschil in voegwerk, en vooral  knip- of snijwerk, herken ik dat ook. Op schaal kun je daar niets mee, maar och, wat kan een gewone muur een genot opleveren. Voor een beetje nerd...

Maar ga vooral verder, dit wordt echt fraai!


Groet,


Peter
« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 februari 2021, 08:37:11 door BlikkenTinus »
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 23 februari 2021, 07:10:12 »

Ha Hans,

Lekker bezig zo met de steentjes. Lekker aan het prutsen  :thumbup:  :thumbup:  :D Succes ermee  :)

Geen ambitie om nog wat gezellige alternatieve metselverbanden te proberen? Bij oude gebouwen, eind 19e eeuw, begin 20e eeuw werd het kruisverband veel toegepast, staand of verspringend, met een drieklezoor op het eind >:-D.

Tja... Dit is een vrij simpel gebouwtje. Denk niet dat er veel aparte verbanden voor dit soort simpele gebouwtjes gebruikt werden. Lekker eenvoudig houden. Het gebruik van losse steentjes brengt al een heel ander gezicht dan platte platen  :)

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 23 februari 2021, 08:55:29 »

Het is zonder twijfel veel mooier zo dan met plastic plaatmateriaal!

Maar vergis je niet hoe er vroeger echt mooi netwerk geleverd werd, ook bij dingen die wij nu als gewone gebouwtjes zien. Als je een enkelsteens muur bouwt, is een kruisverband niet eens alleen maar voor de sier, maar simpelweg het resultaat van degelijk bouwen. Pas na de uitvinding van de spouwmuur kwam het halfsteens verband veel meer in gebruik.

Groet,

Peter
Gelogd

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 24 februari 2021, 21:20:27 »


Progressie in steentjesland...



Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 25 februari 2021, 08:52:59 »

Tja... Dit is een vrij simpel gebouwtje. Denk niet dat er veel aparte verbanden voor dit soort simpele gebouwtjes gebruikt werden. Lekker eenvoudig houden.

Het toepassen van lateien in plaats van rollagen maakt het bouwwerk al ietwat minder simpel.
De houten constructie van het gebouw is prachtig en zit vol met bouwkundige details, iets wat bij het metselwerk ook werd verwacht :wink:
Inmiddels heeft Hans de nodige bakstenen verwijderd en netjes de hardschuimstenen lateien ingemetseld :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Gelogd

  Topic index  @ Scratch Built           Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #25 Gepost op: zondag 28 februari 2021, 16:04:07 »

Tussen het steentjes plakken door ook met het dak bezig geweest.
deze is nu voorzien van roestige oude golfplaten.
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

Ludo1957

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • 1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #26 Gepost op: zondag 28 februari 2021, 18:51:19 »

[...]
Bouwpakketten in schaal 0 zijn er weinig en wat er wel is, is schreeuwend duur.

Door kartonnen bouwsels op schaal 00 in pdf-formaat te downloaden en af te drukken op 176 %, worden ze omgezet naar de Britse schaal 0 (1:43)
Afdrukken op 158 % geeft de internationale schaal 0 (1:48)

Zie omschalingstabel op https://scalescenes.com/not-modelling-in-n-or-oo/

« Laatst bewerkt op: zondag 28 februari 2021, 18:55:27 door Ludo1957 »
Gelogd
Met sporende groeten,
LUDO
Baan: Goforitz 2021 (grote weergave°
https://drive.google.com/file/d/1tH-yo10ksFJbey_TnVWEtKXnbYbtZHOu/view?usp=sharing

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 16 maart 2021, 20:47:33 »

zo, de gevel zit erin en blijft hangen.  :P
verder het voegwerk afgerond en wat schilderwerk.

het is wel een aardig geheel geworden zo, maar voorlopig maar ff geen steentjes meer.  :D
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 16 maart 2021, 20:54:56 »

Da's erg mooi geworden, Hans  :thumbup:
Het monnikenwerk loont zich in het resultaat!
Ga je nog muurankers toevoegen voor de verdiepingsvloer?

Groeten,

Erik.
Gelogd

  Topic index  @ Scratch Built           Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 17 maart 2021, 20:50:22 »

Er komen nog diverse attributen aan de gevel te hangen Erik, en muurankers kunnen er natuurlijk één van zijn.
Maar eerst even verder met de grote lijnen: Het samenstellen met het andere bouwdeel.

heb van Addie-modell inmiddels wel de nodige spulletjes binnen.
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 17 maart 2021, 22:30:35 »

ik werk regelmatig met stappenmotoren voor gecontroleerde bewegingen om de scenery wat op te leuken.
de kleine mini-motoren (zoals hieronder aan een hijsbalk van de overkapping) zijn mooi op schaal maar hebben beperkte
capaciteiten.

voor wat zwaardere toepassingen voldoet dit niet. Toch moet een motortje wel goed zijn weg te werken.
Bij de grotere 28-BYJ-48 lukt dat al nauwelijks meer.
Maar ik heb en tussenvorm gevonden:
onderstaand motortje met afmetingen van 12x15 mm aan te sturen met een simpele driver aan een Arduino.

dat biedt weer mogelijkheden  :)

Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #31 Gepost op: zondag 21 maart 2021, 22:31:38 »

de aluminium dakplaten heb ik verweerd door ze in een bad van ijzerchloride te oxideren.
Het oppervlak is er mooi gepatineerd uit gaan zien. Enige nabehandeling met roestpigment doet de rest.


 
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 07 april 2021, 19:43:37 »

Na wat elektronische omzwervingen maar weer eens met het overslaggebouw in 0 bezig geweest.
Het kantoortje wat verder opgeleukt en samengesteld met de rest.

Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 07 mei 2021, 21:01:20 »

Het weer verbeterd dit weekend heb ik begrepen, dus binnenkort tijd om weer aan H0-baan te werken.
Die staat in de schuur en daar was het de afgelopen tijd geen fijne hobbytemperatuur.

Maar nog even niet want:

ik heb een modelletje van de Berliet locotractor kunnen bemachtigen in schaal 0.
deze is vorig jaar uitgebracht door Hachette.

Het is een diecast model die ik ga proberen te motoriseren. Er zijn op het WWW een paar bouwdraadjes  te vinden
waarin dat ook gedaan is die als hulpmiddel zijn te benutten.
De eerste indruk van het karretje is goed. Het heeft een stevig metalen onderstel wat het geheel ook voldoende gewicht geeft.

De wielen lijken echter nergens op en hebben ook de verkeerde afstand.
deze eerst maar eens vervangen en ook een aandrijfketting tussen de beide assen aangebracht.
verder sleepcontacten aangebracht voor de stroomafname.

Nu wordt het wel spannend, de motorisering  :P
Eerst maar eens wat onderdelen bestellen en dan een poging wagen.

Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #34 Gepost op: zondag 16 mei 2021, 11:08:11 »

Het aandrijving is binnengekomen, het is een vierkante 15x15 mm 6-polige lage toeren motortje van 12V.
Het past precies onder de motorkap van de Berliet.  :)

ik heb er een decoder aan gehangen en testgereden en ingesteld  in JMRI.  Het karretje rijdt netjes, op rijstap 1 kan het mooi kruipen.
Volgende stap: de verlichting...

Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 19 mei 2021, 22:00:15 »

Koplampen produceren voor het karretje.
in elke komen 2 ledjes, rood en wit voor de wisselende rijrichting.
Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #36 Gepost op: zaterdag 29 mei 2021, 17:41:01 »

Zoo, het is voor elkaar met de verlichting. Deze is aangesloten en wisselt rood/wit met de rijrichting.
Nog een heel gepiel wel. Totaal 16 wel hele dunne draadjes aan elkaar knopen en ook de juiste bij elkaar
aan de goede decoder uitgang.
ik merkte dat de rode en witte ledjes kennelijk niet dezelfde weerstand hebben en niet zo maar aan elkaar te koppelen zijn.

Hierbij ook een Hornby TTS decoder met sound toegepast. In tegen stelling tot een vorig locje kan deze wel mooi kruipen en heeft goed rijgedrag
in de lage (rangeer)snelheden. Het 6-polige lage toeren motortje en de wormwiel overbrenging is hierbij kennelijk de juiste keuze geweest.
De luidspreker is overigens tegen het dak van de cabine geplaatst.

De verbinding tussen decoder, onderstel en cabine komen op het achterdek samen. Hier zitten wat stekker verbindingen om de boel los te kunnen halen
Om dat af te dekken een kap uit styreen gemaakt om het in op te bergen.

Verder nog wat gewicht toegevoegd om het contact met de rails te verbeteren. Aan de voorzijde onder de motorkap een prop lood en op het achterdek
2 tonnetjes met ook een loodrolletje erin. het heeft duidelijk effect.  :)

Dat is het voor nu wel weer. Verder met wat hekwerken en natuurlijk kwasten.

Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #37 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 20:52:45 »

wat hekwerkjes gezet. nu nog een paar trappen eraan hangen.


Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #38 Gepost op: maandag 14 juni 2021, 21:18:38 »

Hans, dit is een heerlijk lokje zo  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

RocnetHans

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ik klooi eigenlijk maar wat aan
    • Scheldekaai
Re: Beetje knoeien in schaal 0
« Reactie #39 Gepost op: maandag 28 juni 2021, 18:06:28 »

 @citaat
Dat vindt ik ook Ronald.  :D

zo, met de vakantie in zicht het lokje wat mij betreft afgerond.
de trappen hangen eraan en het geheel wat vervuild. Het glimmende is er nu wel van af.
In het najaar bij 01Treff nog wat attributen en figuren zien te bemachtigen. ( ga er van uit dat deze beurs gaat lukken)

bijgaand nog wat foto's en een filmpje.
Wie nog suggesties voor verbetering heeft, laat maar horen.  :)

het motor geluid is vast niet correct, maar wel leuk en ik had niks beters voorhanden.  :P





Gelogd
vr. groet, Hans

dioramabaan "Scheldekaai"
Besturing: digitaal, PC met Rocrail. centrale: DCC++ en Rocnet op Raspberry Pi.
Programmeerspoor met SPROG IIv4
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61263.900

[img]http://files.3rail.nl/419.gif
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.159 seconden met 47 queries.