Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40

Gestart door PatjePutje zondag 11 december 2022, 17:06:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
Hallo,
ik ben een nieuwkomer hier...
Mijn eerste treintje gekregen 57 jaar geleden (Rijdt nog steeds - Fleischmann) en nu pas begonnen aan de plannen voor een concrete baan...

Ik kreeg reeds wat feedback op andere foria en ik heb die input verder in mijn plan verwerkt (Zoveel mogelijk)
Toegang is een probleem wegens de kleine kamer en de vorm + afmetingen.
Even overwoog ik module bouw, maar dat lukt me niet om dit plan daaraan aan te passen met behoud van zoveel mogelijk rij - en speelplezier.
De baan wordt digitaal (2 rail DCC met Digikeijs DR5000 + DR4088LN-CS en Viesman 5212).
Ik plan later nog de Digikeijs booster, de keerlus module en eventueel nog enkele sein decoders.
Mijn materieel bestaat hoofdzakelijk uit stoom en diesel (Tijdperken III en IV), bovenleiding komt er sowieso niet.
Het gaat me niet om zo natuurgetrouw mogelijk qua rij verkeer , scenery of setting, wel om de uitdaging van digitalisering + speelplezier.

Ik gebruik Wintrack 16 voor de baanplannen + 3D simulatie, weleiswaar met beperkte libs voor gebouwen.
De sporen die ik gebruik zijn Fleischmann Profigleiss +Flex Profigleiss, omdat ik daar nu eenmaal veel van had.
Thema is nevenspoor met klein station + doorrij spoor + aansluiting naar rangeer terrein gelegen aan een klein dorp of stadje.
Een paradespoor die vanaf het schaduw station om hoog / omlaag aansluit naar zichtbare station, maakt het geheel af.

Enkele opmerkingen...
- Modulebouw en concept lukt niet
- Flex Profigleiss reeds gedeeltelijk toegepast (Indien ik er nog genoeg kan bemachtigen... ook in het schaduwstation & Rangeerterrein
- Wissels benoemd, voorbereiding blokken indeling reeds opgesteld
- RocRail aan het exploreren
- Digikeijs DR5000, DR4088LN-Cs en Viesmann 5212 aan het testen
- Eerste fase geïdentificeerd , beginnen met schaduwstation, houtlijst opgemaakt voor frame + offerte gevraagd + stuklijst sporen. Bedoeling is om RocRail (of andere) automatisatie uit te testen)
- Plan verder verfijnd op basis van forum input
- nagedacht over bereikbaarheid van de delen, aangezien modulebouw niet gaat lukken: 2 uitneembare gedeelten in rangeerterrein (Links tussen de keerlus en rechts de 2 industieën

Hier de upgedate plannen en een paar 3D sfeerbeelden  :) de gebouwen zijn slechts symbolische voorstellingen (Beperkte lib van Wintrack)






Re: Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
En hier het plan voor fase 1 (Voorbereiding:
- Uittesten alle aansluitnigen Schaduwstation
- Automatisatie via RocRail of een andere software
- Werken met blokken en terugmeldingen (DR4088LN-CS Digikeijs)
- Rondjes rijden naar 2e station (Symbolisch)
- Testen met ontkoppelingen
- Testen met stoppen in station
- Testen met baangedeelten buiten blokken
- Testen van Diode schakeling (Bruggelijk richter)
- Testen van 2 richting verkeer (Blokken zijn al afwisselend voorzien -> volgorde ENTER / IN)

legende:
Wissels = geel
Ontkoppelrails = oranje
Stroomdetectie = roze
onbewaakte delen via brug diode schakeling = bruin
Tekst -> voorlopig benoemingen met prefix locatie
SHAD- = Schaduw station prefix
STAT = zichtbaar station prefix
RANG = Rangeer terrein prefix
WSxx = Wissel Nrxx
ONTKxx = Ontkoppelrail Nrxx
SSPx / SPx = Schaduw spoor Nr x / Spoor nr x

Re: Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
1m40 is vrij breed, hoe ben je van plan daar in het midden bij te komen?

mvg,
Michel
Re: Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
Citaat van: ramdani op zondag 11 december 2022, 18:43:231m40 is vrij breed, hoe ben je van plan daar in het midden bij te komen?

mvg,
Michel
Hoi Michel,
via de onderkant en het afneembare gedeelte in het rangeer terrein (Links en rechts)
Ik heb geen andere keus als ik de opp max wil benutten ...
Vandaar gaat mijn raamwerk in het midden ook open zijn (60cm breed, 1m80 lang)
De onderkant gaat op 80cm hoogte liggen.
Mijn fase 1 testopstelling toont ook dat frame...

Groetjes,
Re: Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
Omdat het niet alleen bij plannen gaat blijven ...
Een deel van mijn computers zal gebruikt voor de sturing (De onderste computer is mijn NAS Server, die ik ook gebruik om gedeelde Configuratie files voor vb RocRail e.d. te stokkeren)


Ook het hout is reeds geleverd ! (En een rol Kurk)


Begonnen met de frame bouw (21/12/2022) ... dit heb ik 2x nodig
Re: Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
ff een side kick...
Ook bezig met een Fleischmann BR38 aan het digitaliseren ...
Motorschild is aangepast en getest op isolatie.
De lampjes ga ik veranderen door leds warm white...
Ik ga de decoder in de ketel net naast de cambine zetten naar Duits voorbeeld.
De extensie draden (met stekker) moeten nog binnenkomen.
Er gaan dan 6 draden vanuit de tender komen:
2 voor het achterlicht, 2 van de tender wielen naar de decoder en 2 van de decoder naar de motor.
Verder nog 2 naar de voorkant voor een ledje daar.





Op mijn baan komt hoofdzakelijk Fleischmann materiaal, met misschien per uitzondering wat Roco of Brawa materieel.
Locs reeds digitaal:
BR80 - BR89 - V60 - BR53 - VT98 en dus deze BR38 in de maak.
To Do: V100 - V200 - 2x BR64 - Zwarte Anna
Re: Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
Weer een stapje verder met het schaduw station...
Weer veel bijgeleerd: Kurk lijmen, sporen leggen, last minute changes...
Dit is de eerste maal dat ik werk met kurk en een spoorbaan aanleg, ik moet nog precieser worden en pas de kurk lijmen als het railverloop 100% vast staat...

Verschil getest tussen speciale kurklijm en gewone houtlijm...
Gewone houtlijm droogt langer, maar uiteindelijk gemakkelijker aan te brengen en nog wat te corrigeren ! (En goedkoper  :P  )

Een paar plaatjes: linker helft schaduw station:
- Wissels gelegd, common spoor (zwart) aansluitingen, ENTER blokken aangesloten aan de rails (Oranje) die naar de blokdetecties gaan gaan, Diode tussen secties (Groen) die naar de gelijkrichter gaan
- ff de aansluitingen doormeten... 100% zonder fouten

Volgende stap: de bedrading onderaan orderen en aansluiten (Labels reeds gemaakt met de Dymo)







- De locs even laten pauseren... (De BR38 nog afwezig omwille van zijn decoder aan het inbouwen, wachten op de leds en voorschakelweerstanden voor de verlichting voor - achter)



Re: Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
Ondertussen is de  YaMoRC YD6016LN-CS Bezetmeldmodule gearriveerd  :D
Ik heb teveel negatiefs gelezen over de Digikeijs onderdelen bij gebreuk van meerdere modules...(Ook technisch reeds wat achterhaald)
In contrast daarmee zal de Booster van Digikeijs DR5033 wel vandaag nog arriveren en heb ik nog wel 1 terugmeld module liggen DR4088LN-CS liggen die ik zal gebruiken over Loconet.
Gisteren getest met de terugmeld module aansluitingen en de diode brug schakeling voor de niet bewaakte gedeelten en alles functioneert (Op wat contact problemen op de sporen na (Oxidatie)
Dat wordt gommen dus :-)
Ook in RocRail alles getest: Wissels, Terugmelding, locs en alles werkt voorlopig.
Wel 2 wissels ondekt waarbij het mechanisme aanvankelijk in 1 richting wat moeilijker gaat, die aandrijving zal misschien nog moeten vervangen worden of hebben wat onderhoudt nodig...
Re: Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
Nieuwe Trafo voor Wissel aansturing - 18V AC 55 VA, en idd geen haperende wissels meer...
Opnieuw een probleem opgelost...
Wat me wel opvalt is de vertraging te merken bij manuele aansturing van de wissels in RocRail...
Er zit een vertraging op van zo'n 2 tot  3 seconden...
Is dit door de Viessmann decoders, RocRail of een trage PC ? (Nochtans een I7 4e generatie - 12GB geheugen - Digikeijs DR5000 via USB)...

To Do's:
Wissels aansluiten en stroom toevoer (Melders + diode brug onbewaakte stukken) test station
RocRail automatisch rijden, en ontbrekende zaken aanvullen daar voor (Rijwegen - acties - rijrichtingen)

Hierna kunnen we verder met definitieve bouw, opklimmend spoor naar definitief station niveau 2
Re: Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
De nieuwe Trafo...



Zicht op het schaduwstation:


De IT :-) (Onderste NAS server voor ganse huis, erboven Baansturing PC (Er staat nog een werkstation opzij om ook te gebruiken voor de treintjes)

Kleine tip: Het klavier op een andere foto en de muis buiten beeld, zijn beiden via Bluetooth verbonden...
Beiden kunnen switchen tussen 3 PC's. Handig om geen 3 klavieren met muis te hoeven te gebruiken... Gewoon even aan de knop draaien en klaar !

Zicht op het test station (Alles maar tijdelijk opgesteld, moet weer verdwijnen na alle testen)
Re: Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
Leuk om dit alles zo te zien groeien, in een serieus tempo, mag ik wel zeggen!

"Kleine tip: Het klavier op een andere foto en de muis buiten beeld, zijn beiden via Bluetooth verbonden...
Beiden kunnen switchen tussen 3 PC's. Handig om geen 3 klavieren met muis te hoeven te gebruiken... Gewoon even aan de knop draaien en klaar !"


Is dit een bepaald type toetsenbord/ muis, of heb je dit zelf gemaakt? Om welke knop gaat het precies? Wanneer je hier wat meer info over zou kunnen geven, zou ik dat zeer waarderen (al weet ik dat dat wellicht off-topic is).

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 16 januari 2023, 09:07:38Leuk om dit alles zo te zien groeien, in een serieus tempo, mag ik wel zeggen!

"Kleine tip: Het klavier op een andere foto en de muis buiten beeld, zijn beiden via Bluetooth verbonden...
Beiden kunnen switchen tussen 3 PC's. Handig om geen 3 klavieren met muis te hoeven te gebruiken... Gewoon even aan de knop draaien en klaar !"


Is dit een bepaald type toetsenbord/ muis, of heb je dit zelf gemaakt? Om welke knop gaat het precies? Wanneer je hier wat meer info over zou kunnen geven, zou ik dat zeer waarderen (al weet ik dat dat wellicht off-topic is).

Met vriendelijke groet,
William

Hoi William,
het betreft een zeker toetsenbord en muis van een bepaald merk ... "Log...." die op het klavier een draaiknop met 3 standen en op de muis aan de zijkant een drukknop maarmee je kiest om te verbinden met welke van de 3 PC's ;-)
Uiteraard moet je eerst eenmalig met alle 3 een bluetooth verbinding opzetten (Daarna niet meer , ook niet na uitzetten PC's) en zit er soms een kleine seconde vertaging bij het switchen,
maar als je daarmee 2 extra klavieren en muizen uitspaart ... de keus is snel gemaakt en werkt heel goed !

Op de foto van het teststation zie je het klavier op de plastic box staan...
Hier even ingezoemd: (Betreft de knop links (rond) met gele rand)
Op de muis de derde knop uiterst rechts (onder de cijfertjes)




Re: Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
Merci! Ik wist helemaal niet dat dit soort zaken bestonden... Educatief momentje!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 16 januari 2023, 10:46:59Merci! Ik wist helemaal niet dat dit soort zaken bestonden... Educatief momentje!

Met vriendelijke groet,
William

Graag gedaan,
zo ben ik ook hier op dit forum veel te weten gekomen voor wat betreft de modelbaan.
IT is ook professioneel mijn vakgebied... Als programmeer ik zelf al enkele jaren niet meer ;-)
Re: Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
De Loconet aansluiting van mijn DR5000 is stuk gegaan (Zowel B als T)...
In afwachting van duidelijkheid ivm Yamorc centrale (En vooral beschikbaarheid), even op zoek gegaan naar een tijdelijke (?) vervanging:
Uiteindelijk gekozen voor een extra "Standalone" Loconet rechtstreeks gekoppeld aan de Computer (Mits galvanisch gescheiden natuurlijk):
Digitrax  PR4.
Hierbij ga ik zelf een Loconet Terminator maken op basis van een LM317 en een 12-15V voeding.
Bovendien meteen ook een Hub. Deze zal echter niet geschikt zijn voor Boosters (Loconet-B ) aangezien nergens te vinden is hoe je re railsync (Pin 1) en geinverteerde Railsync (Pin 6) kan afleiden van de railspanning (En limiteren in stroom.) Bovendien is niet echt heel duidelijk hoe de grounding dan dient te zijn en hoe die gebruikt wordt samen met het railsync signaal... Slechts 1 voorbeeld gevonden van een virtuele ground maar in functie van 1 Digitrax decoder...
Bovendien kan mijn DR5033 ook gebruik maken van de railsspanning rechtrseeks (Sniffer aansluiting) dus heb ik de Loconet B niet echt nodig om te kunnen werken.
Wat kan er wel op de die eigen standalone "Loconet T" ?
Mijn bezetmelders (DR4088LN-CS en Yamorc YD6016LN), eventueel later nog schakeldecoders van Yamorc of andere via Loconet, Rijregelaars via Loconet, etc.
Die gaan dus hun eigen aansluiting hebben op de computer (COM poort, verschillende van de toegang naar de DR5000) en aangezien de Digitrax PR4 reeds een scheding bevat tussen USB en Loconet moet ik ook geen schrik hebben  van stroom sluipwegen via de USB).
Ik ga voor de automatisatie RocRail gebruiken...
Mijn spoorplan zit daar al in  en werkte groetendeels voor de Loconet van de DR5000 stuk ging.
Ik ga die dus uitbreiden met het extra Standalone Loconet T. Dat is mogelijk in RocRail.
Draadje hier op het forum daarvoor:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=93585.0

Een zicht op de componenten van de zelfbouw:
Re: Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
Enkele sfeerbeelden van de staat van mijn huidige baan :
(De sporen van/naar het station op niveau 1 moeten aangepast worden  en het station zelf moeten de stationssporen ook verlegd worden (Meer naar links)
Je mag nog zo goed alles voorbereiden in een computer plan...
In de rpaktijk blijkt toch dikwijls een en ander niet altijd precies uit te komen. vb boogstralen flexirails, wissels, gebouwen en scenerie die toch weer anders uitvallen als je ze in werkelijkheid ziet...
Weeral een les geleerd !
2e spoor van links gaat nauwer aansluiten bij het meest linkse spoor (Van en naar schaduwstation , van en naar station niveau 1). Zodoende komt er wat meer plaats vrij voor de stationssporen op niveau 1, zodat de gebeouwen niet tegen niveau 2 opstaande wand plakken...


Re: Baanplan 2 rail 2m60 op 1m40
En een vol schaduwstation :-)



En nog wat rollend materieel (Een brouwerij zal zeker deel uit maken van een stukje in het rangeer gebied op niveau 2)