Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Led en bedrading wegwerken

Gestart door dhunink dinsdag 19 januari 2021, 22:40:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Led en bedrading wegwerken
Lid sinds: 2021

offline
Led en bedrading wegwerken
Hallo!

Na anoniem heel wat waardevolle informatie op dit forum gevonden te hebben en daarmee mijn eerste stappen in de wereld van modelspoor gezet te hebben, heb ik mij nu geregistreerd en hoop ik op tips voor een vraag waar ik nergens een antwoord op kan vinden. Mijn ervaring is (nog) zeer beperkt en ik wil graag leren van de meesters 😉

Ik ben op dit moment bezig met de bouw van Faller's Chemische Fabriek (foto van mijn voortgang in de bijlage) en heb wat bijbehorende SMD Led's liggen, die onder de platen van elke verdieping gemonteerd moeten worden. Omdat ze onder de platen gemonteerd worden zijn ze nauwelijks zichtbaar. De bedrading is echter een heel ander verhaal...

Aan de LED's zitten koperdraden (wikkeldraad) en die wil ik zo onzichtbaar mogelijk wegwerken. Alle tips en ideeën om de bedrading van de verlichting zo onzichtbaar mogelijk weg te werken, zijn meer dan welkom. Ik ben erg benieuwd hoe de meer ervaren bouwers omgaan met het monteren en vervolgens wegwerken van LED's en de bijbehorende bedrading in een geval als dit.

Alvast bedankt voor eventuele adviezen en vooral dank voor alle zeer waardevolle informatie die hier te vinden is!

LED's: https://www.faller.de/gb/en/Products/Model-layout-construction/Electronics/5-LEDs-warm-white-sid12106.html#
Fabriek: https://www.fallerstore.nl/faller-chemische-fabriek-130175.html
Re: Led en bedrading wegwerken
Hallo,

welkom alhier, ik doe dat met een druppie warme lijm , gaat prima en ook in geval van nood makkelijk los te peuteren.

Mvg Gert
Re: Led en bedrading wegwerken
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Led en bedrading wegwerken
Hoi,

Led en bedrading strak onder de vloerdelen lijmen.
Ik neem alle verlichting op een gezamenlijke plus en min.
Deze 2 draden eventueel verwerken in een kokerprofiel (rond/vierkant) en plaatsen in een hoek van de open bouw constructie. In de hoeken van de vloeren kleine gaatjes boren voor de bedrading. Voor de afwerking de koker in kleur verven.

Succes Matje
Re: Led en bedrading wegwerken
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Led en bedrading wegwerken
hallo Hunink,

je kunt beter wat SMD ledjes bij een Chinese webwinkel bestellen.
deze zijn zeer klein en de draden zijn makkelijk in de hoeken van profielen weg te werken.
In kosten scheelt het ook nogal wat. Licht geven ze genoeg.

https://nl.aliexpress.com/item/32837133341.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dApI4sV


Re: Led en bedrading wegwerken
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Led en bedrading wegwerken
Voor inspiratie hoe de bedrading weg te werken zou ik je aanraden het bouw topic over 'Ekeren (City)' door te nemen.
Re: Led en bedrading wegwerken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Led en bedrading wegwerken
Dag.

Citaat van: dhunink op dinsdag 19 januari 2021, 22:40:07
Aan de LED's zitten koperdraden (wikkeldraad) en die wil ik zo onzichtbaar mogelijk wegwerken.
Alle tips en ideeën om de bedrading van de verlichting zo onzichtbaar mogelijk weg te werken, zijn meer dan welkom.

Het Faller bouwpakket is niet voorzien in een kabeltracé,
die in werkelijkheid natuurlijk wel aanwezig zijn.
Dus deze zelf maken en het liefst zo simpel mogelijk!
Dat worden dan buisjes om de draadjes in weg te werken.

Voor mooie dunne buisjes kun je die van wattenstaafjes nemen.
Heb je wat dikkere of langere nodig, neem dan het buisje
wat onder de spuitkop van een schoonmaak flacon zit.
Schilderen in grijs/metaalkleur en het is conform werkelijkheid

Bepaal aan de hand van de bouwtekeningen waar je verlichting
wil en trek vanaf daar een plan waar de bedrading langs moet.
Neem voor de verticale (verzamel) buis een ietwat dikkere en
voor de horizontale aftakkingen de dunne kabelkokertjes.

Succes en groeten,

Erik.
Re: Led en bedrading wegwerken
Enorm bedankt allemaal! Ik had niet verwacht zoveel waardevolle reacties te krijgen op mijn allereerste bericht hier, en mijn vraag die vooral voort komt uit een gebrek aan ervaring.

De LED'jes bij Ome Ali zijn inmiddels besteld; ik wil er uiteindelijk meer toevoegen dan alleen de 10 'voorgeschreven' exemplaren, die allemaal onder de platformen van de verdiepingen zijn gemonteerd.

Hoewel mijn ervaring op het gebied van model(spoor)bouw beperkt is, heb ik wel een achtergrond in micro-electronica. De tip over het gebruik van wattenstaafjes, waarvan ik nooit geweten heb dat ze hol zijn, heeft mij aan het denken gezet. In de kast had ik nog een stapel krimpkousjes liggen met een kleine diameter. De combinatie van krimpkousjes + wattenstaafjes deed precies wat ik voor ogen had!

Ik heb ook een van mijn 3D-Printers aan het werk gezet en na diverse pogingen heb ik een ontwerp gemaakt dat de SMD-led mooi weg werkt. Voor wie interesse heeft, het 3D model is hier te vinden: https://www.thingiverse.com/thing:4731056.

Na een weekend verven/bouwen/printen ben ik nu twee verdiepingen hoog en zijn alle LED's bij die verdiepingen mooi weg gewerkt. Bijgevoegd een paar foto's van de eerste weg gewerkte LED.

Nogmaals heel hartelijk bedankt!
Re: Led en bedrading wegwerken
Ik maak bij veel bouwpakketten gebruik van kopertape.
Is te krijgen bij Ali Express en werkt super.
Tape waar het naar toe moet en soldeer direct de led erop, werkt super.
Re: Led en bedrading wegwerken
Hier enkele voorbeelden.
Re: Led en bedrading wegwerken
hoi,

Citaat van: Jonkheer op dinsdag 26 januari 2021, 13:35:54
Ik maak bij veel bouwpakketten gebruik van kopertape.  Is te krijgen bij Ali Express en werkt super. Tape waar het naar toe moet en soldeer direct de led erop, werkt super.

Dan heb je vast ook een linkje voor de rest van het forum  :)

Groet Ronald.
Re: Led en bedrading wegwerken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Led en bedrading wegwerken
Ja een linkje dat is handig.

groet
Harald
Re: Led en bedrading wegwerken
Zijn meerdere aanbieders van op AliExpress.
Je kan gewoon zoeken op koper tape  ;)
Re: Led en bedrading wegwerken
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Led en bedrading wegwerken
deze bv: Kopertape
Re: Led en bedrading wegwerken
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Led en bedrading wegwerken
leuk draadje dit met goede tips en foto's  :thumbup: bedankt ook voor de linkjes  :thumbup: