Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

CS3 en Mobile station 2

Gestart door Lintel dinsdag 19 januari 2021, 16:51:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3 en Mobile station 2
Lid sinds: 2019

offline
CS3 en Mobile station 2
Ik heb C rails en de mobile station 2. als eerste heb ik dit vorig jaar geprobeerd en het werkte. nu heb ik de CS3 aangeschaft. ik weet niet waar ik moet beginnen maar krijg m niet aan de praat. ook krijg ik de mobile station 2 niet meer aan de praat. als er iemand in de buurt van Hengelo (O) woont en is die ook met de CS3 rijdt en ook C rails heeft, genegen is om een keer langs te komen en me te helpen met de opstart zou dat heel fijn zijn. anders graag in jip en janneke taal uitleg over waar ik misschien naar kan kijken of er bepaalde instellingen niet of wel goed staan. kun je mobile station resetten of locomotieven verwijderen uit de lijst. ik hoor graag van jullie.
Re: CS3 en Mobile station 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 en Mobile station 2
Wellicht is het handig te vertellen wat er precies niet lukt? Voorlopig mag er toch niemand langskomen en als de avondklok doorgaat zit je 's avonds ook aan huis gekluisterd. Ik zie in je historie dat je in april 2020 met je CS3 en schaduwstationsturing bezig was, het heeft dus wel gewerkt?

Alvast een klein checklistje om met de CS3 te werken:
- Heb je een voeding type 60061 of 60101? Zo ja, steek van deze de aansluitstekker met het platte deel naar onder wijzend (zeg ik uit mijn hoofd) in de CS3 en steek daarna de stekker van de voeding in het stopcontact. Als je hem niet in de CS3 krijgt, geen geweld gebruiken, draai hem om. Dit past maar op 1 manier. Wel moet ie er echt goed in en dat kan wel enige weerstand geven. Het is niet de meest bedrijfsvriendelijke stekker.
- Heb je een van de bijgevoegde verbindingsdraden aan een stuk C rails verbonden?
Re: CS3 en Mobile station 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: CS3 en Mobile station 2
de mobile station  heeft wel gewerkt. de CS3 nog niet. ik krijg op beide geen stroom als ik ze op de baan aansluit. ik weet niet of het iets uitmaakt maar heb beide keren op de stop knop bovenaan de CS3 gedrukt.
Re: CS3 en Mobile station 2
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS3 en Mobile station 2
Zonder waarde oordeel, maar je zou zeggen dat als de basis handleiding van de CS3 volgt, met name het hoofdstuk : opbouwen en beginnen dat e.e.a. zou moeten gaan werken.

Deze zin is wel interessant:  ik krijg op beide geen stroom als ik ze op de baan aansluit. Wat bedoel je hier mee? De stroom komt toch vanuit het apparaat en niet vanuit de baan.
Ik neem aan dat je CS3 een eigen voeding heeft, en ook daadwerkelijk aan gaat (Je krijgt beeld te zien), ook al is deze niet op de baan aangesloten.
Re: CS3 en Mobile station 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 en Mobile station 2
Citaat van: Lintel op woensdag 20 januari 2021, 13:12:38
de mobile station  heeft wel gewerkt. de CS3 nog niet. ik krijg op beide geen stroom als ik ze op de baan aansluit. ik weet niet of het iets uitmaakt maar heb beide keren op de stop knop bovenaan de CS3 gedrukt.
Ik vind het jammer dat je niet reageert op de concrete vragen die ik stel. Zonder kan ik je niet helpen. Ik stel een paar vragen en je geeft weer hetzelfde nietszeggende antwoord als waarover je het al hebt in je openingspost. Ik snap dat het voor jou als nieuwkomer warrig is, daarom begin ik stap voor stap met kleine, concrete vragen waarop we kunnen vaststellen waar we nu staan (het is alsof ik de persco zit te luisteren). :D Ik heb een CS3, ik kan er redelijk mee overweg, maar om je te helpen heb ik wel antwoord nodig op de onderstaande vragen.

Dus nogmaals:
- Heb je een voeding type 60061 of 60101? Zo ja, steek van deze de aansluitstekker met het platte deel naar onder wijzend (zeg ik uit mijn hoofd) in de CS3 en steek daarna de stekker van de voeding in het stopcontact. Als je hem niet in de CS3 krijgt, geen geweld gebruiken, draai hem om. Dit past maar op 1 manier. Wel moet ie er echt goed in en dat kan wel enige weerstand geven. Het is niet de meest bedrijfsvriendelijke stekker.
- Heb je een van de bijgevoegde verbindingsdraden aan een stuk C rails verbonden?
En aanvullend:
- Heb je beide gelijktijdig op dezelfde baan aangesloten? Of hoe heb je de CS3 én de MS2 aangesloten? Die mogen ABSOLUUT niet beide tegelijkertijd aan de baan aangesloten worden. Aanvullend op wat Wilbert zegt, wat heb je nog meer op dit moment aan de baan hangen.
- Gaat de CS3 überhaupt aan?
Re: CS3 en Mobile station 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: CS3 en Mobile station 2
sorry voor mijn onduidelijke omschrijving. ik heb verder nog nooit digitaal gereden . voor mij is alles nieuw.
ik heb gekeken naar de voeding. dit is idd de 60061.
bijgevoegde draad goed aangesloten op de CS 3 en aan de crail.
de ms2 aangesloten op de CS3
ik krijg op beide schermen wel iets te zien. ik bedoel eigenlijk dat als ik met een lampje en twee draden test zit er geen stroom op de rails.
ook als ik er een MFX loc op zet ziet geen van beide deze automatisch.
hopelijk ben ik nu iets duidelijker.
vind al wel fijn dat ik berichtje krijg.
Re: CS3 en Mobile station 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 en Mobile station 2
Dat snap ik, daarom dat ik ook korte, concrete vragen stel. En antwoorden daarop helpt dan ;)

Het scherm brand. Dat betekent dat de CS3 het dus doet en de voeding goed is aangesloten. Houd de MS2 er voorlopig maar even buiten. Eerst zorgen dat er wat gebeurt met de CS3, die MS2 komt daarna wel.
Je krijgt dus zoiets te zien:

Of niet?

De centrale stopknop, brand die rood?

Of is die uit?

Op welke aansluiting heb je de rail gezet, op degene naast de voedingsstekker of die daar links van? Met of zonder prog?
Re: CS3 en Mobile station 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: CS3 en Mobile station 2
klopt. dit komt in beeld.
ja de knop rood brand.
stekker zit in de juiste aansluiting. ( niet in de prog)
Re: CS3 en Mobile station 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 en Mobile station 2
Als de knop rood brandt, is stop geactiveerd. Dat laten we even zo. De stekker laten we ook zo. Prog maakt bij een MFX lok niet zo veel uit, zeker niet in huiselijke setting.

Je knoopt een paar stukken rails aan elkaar. Of een ovaaltje ofzo, maar nog geen drukke dingen. Pak een wagon met verlichting als je die hebt. Zet die op de rails. Druk nu op de stopknop, het licht van de knop gaat uit. Als het goed is, gaat je wagon nu aan. Beweeg deze wat heen en weer. Blijft het licht aan? Dan is je baan daar wel schoon. Licht uit? Droge doek en even de rails afnemen, mag met wat druk. Uiteraard eerst weer even op stop drukken voordat je de wagon eraf haalt. Nog steeds niks? Controleer of de verbindingen nog goed vastzitten onder de rails.
Als de wagon licht heeft, gaan we weer op stop en gaat de wagon eraf. Pak een MFX lok en zet deze goed op de rails. Druk weer op stop, zodat de verlichte knop dus weer uit is, en wacht. Het aanmelden van een MFX lok kan enige tijd duren. Als het goed is, verschijnt er in je beeldscherm een nieuw vakje waarin een balkje volloopt. Wacht totdat dit helemaal klaar is. Als dit klaar is, is de lok ingelezen. Open het menutje in het midden onderin door de rode streep een stukje naar boven te slepen. Het menutje met loks verschijnt. Sleep nu de lok naar links of naar rechts naar de rijregelaar. Daar laat je hem op los. Als het goed is, verschijnt ie nu op de rijregelaar. Met het rode lokicoontje onderin kan je de rijregelaar verder openen (door deze te slepen), waardoor je bij meer functies komt. Probeer deze uit. Door aan de rijregelaar van je keuze te draaien kan je de snelheid verhogen en/of verlagen.
Re: CS3 en Mobile station 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: CS3 en Mobile station 2
ik zal je nog even wat extra dingen vertellen. weet niet of dat invloed heeft op e.e.a.
ik heb de rails bij de 'o' allemaal doorgeknipt
heb aan de 'b' de rode draad aan gesoldeerd
daarnaast aan de 'o' heb ik dan een grijze gesoldeerd voor terug melden
en aan de ander zijde bij 'o' heb ik de bruine gesoldeerd.
zal straks even voorgaande van je mail proberen. heb alleen geen wagon die verlicht is.
Re: CS3 en Mobile station 2
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS3 en Mobile station 2
Wat je ook zou kunnen proberen.
Schakel de CS3 in, ik bedoel hiermee druk op de stop knop.
Maak vervolgens kortsluiting en kijk of de CS3 uitgaat en de melding geeft dat er overbelasting is.

Indien de CS3 niet uitschakelt, klopt er iets niet in de bedrading, of de CS3 is defect (ik denk het eerste)
Re: CS3 en Mobile station 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: CS3 en Mobile station 2
dit probleem is opgelost. dank voor de nuttige info.
Re: CS3 en Mobile station 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS3 en Mobile station 2
En wat was het nou?
Re: CS3 en Mobile station 2
Lid sinds: 2019

offline
Re: CS3 en Mobile station 2
onkunde en misschien niet goed lezen van de info.
heb gedaan wat je op het forum had geplaatst en zo werkte het wel.