Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Felix's Modelbaan - Rangeerterrein(tje)

Gestart door Felix dinsdag 09 februari 2021, 12:47:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Felix's Modelbaan - Rangeerterrein(tje)
Hallo allemaal,

De afgelopen jaren heb ik al veel meegelezen en genoten van andere bouwverslagen op dit forum, en nu ga ik proberen om hier mijn eigen bouwverslag bij te houden.

Ik heb al aardig wat materiaal kunnen verzamelen door de jaren heen en begin dit jaar begon het toch te kriebelen om eens iets te gaan realiseren. Ik zie deze baan als een 'proef' baan vooral omdat ik verwacht te verhuizen in de toekomst. Ik houdt er dus rekening mee dat alles weer mag worden afgebroken in de nabije toekomst. Voorlopig kan ik in ieder geval nog lekker bouwen en genieten van de rijdende treinen.

Handige details:

  • De baan is gebaseerd op een ontwerp uit Marklin Magazin 01/2013
  • Het geheel is gebouwd op een verrijdbaar frame van 260 x 110
  • Aansturing via Roco z21
  • Wissels worden aangestuurd met Servo's
  • Terugmelding d.m.v. OPTO modules van Digikeijs
  • Ik rijd niet met een bepaalde periode, gewoon lekker wat ik leuk vind. (Is meestal wel V/VI)

Op het moment van schrijven ligt alle rails er en rijden de treinen al rond, dus het verslag loopt nog een beetje achter. Hier alvast wat plaatjes van de opbouw:









Re: Felix's Modelbaan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Felix's Modelbaan
Hallo Felix, leuk dat je dit met ons gaat delen.

Het begin ziet er al goed uit!  :arrow: :thumbup: :thumbup:

We zijn natuurlijk wel erg benieuwd naar de foto's van hoe het al gevorderd is.
Re: Felix's Modelbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Felix's Modelbaan
Hi Felix,

Net zoals Cees ben ook ik benieuwd hoe je baan eruit gaat zien.

groet
Harald
Felix's Modelbaan - De opbouw
Lid sinds: 2016

offline
Felix's Modelbaan - De opbouw
Hallo,

Citaat van: ceess op dinsdag 09 februari 2021, 12:59:58
We zijn natuurlijk wel erg benieuwd naar de foto's van hoe het al gevorderd is.

Citaat van: Haradigi op dinsdag 09 februari 2021, 13:11:03
Net zoals Cees ben ook ik benieuwd hoe je baan eruit gaat zien.

Ik zal jullie dan niet te lang laten wachten  :D. Ik heb hier gelijk nog wat foto's van de verdere opbouw.

Allereerst het onderste niveau (de bedrading lag hier nog een beetje provisorisch zodat ik kon testrijden):


De oprit naar het bovenste niveau, dat paste net:


Daarna heb ik een paar vrije dagen lekker kunnen doorwerken dus toen lagen alle niveau's er ineens  8o:


Terugmelders aanleggen:


Toen kon ik aan het rijden maar ik had al snel door dat het toch een beetje onveilig was om de treinen zonder valbeveiliging over de achterste opritten te sturen dus ik heb gelijk maar vangrails aangebracht op cruciale plekken:



Groet,
Felix
Re: Felix's Modelbaan - De opbouw
Das een leuke baan.
Het voordeel is dat het allemaal goed te overzien is.
Hoe ga je hem besturen?
Re: Felix's Modelbaan - De opbouw
Dag Felix,

Het toeval wil dat dit plan ook bij mij op te tafel lag :D
De enige reden voor mij was dat ik met een ander plan, net iets ruimer kon gaan.
Verder vind ik het een mooi plan en jouw topic zal ik zeker volgen.

Blijkbaar zijn de marges ook bij jouw plan, heel klein!
Ik herken dezelfde zeer smalle doorgangen als bij mij.

Succes met de opbouw!

Lionel
Re: Felix's Modelbaan - De opbouw
Leuk baanplan.
Ook een mooie eerste aanleg en start.
Greetz, Arjan 
Re: Felix's Modelbaan - De opbouw
Hallo,

Dank voor de reacties!

Citaat van: ronxp op dinsdag 09 februari 2021, 13:53:45
Hoe ga je hem besturen?
Besturing gaat via de PC. Deze maakt via het netwerk contact met de Roco z21. Software op de PC verschilt, ik ben het nog een beetje aan het uitzoeken.

Ik heb de baan gemaakt met Rocrail in gedachten, vandaar de lange banen in het schaduwstation (deze zou ik gaan inzetten als dynamische blokken).
Echter ben ik nu ook bezig met iTrain, dat gaat wel prima en het bevalt mij wel. Behalve dan dat daar geen dynamische blokken zijn dus in iTrain werkt het schaduwstation nog niet helemaal zoals ik het wilde.
Ik ben op dit gebied dus nog een beetje zoekende.  :)

Citaat van: Retrotreintje op dinsdag 09 februari 2021, 15:16:26
Het toeval wil dat dit plan ook bij mij op te tafel lag :D
De enige reden voor mij was dat ik met een ander plan, net iets ruimer kon gaan.
Verder vind ik het een mooi plan en jouw topic zal ik zeker volgen.

Blijkbaar zijn de marges ook bij jouw plan, heel klein!
Ik herken dezelfde zeer smalle doorgangen als bij mij.
Ik heb het plan ook nog eens uitgewerkt op iets kleinere afmetingen dan het originele ontwerp  8o. Tijdens de opbouw heb ik mij net als jij wel eens afgevraagd of het wel goed ging komen met de stijgingen en doorijhoogte.
Nu het allemaal staat past het gelukkig mooi, er zijn nog geen pantografen af geramd.  :D

Groet,
Felix
Re: Felix's Modelbaan - Rangeerterrein(tje)
Hallo,

Inmiddels heb ik in het midden van de baan een klein rangeerterrein aangelegd. Dit zijn gewoon een paar doodlopende sporen, maar ze kunnen leuk gebruikt worden voor pendelen of rangeren.
Misschien dat ik het spoorverloop hier later nog wat efficiënter maak met een kruiswissel ofzo, maar die heb ik momenteel niet op voorraad.

Er is ook een scherm boven de baan gemonteerd en d.m.v. een Raspberry Pi kan ik hier iTrain op weergeven.







Ook is alle bedrading van de terugmelders nu aangelegd. Ik heb ervoor gekozen om alles op een centrale plek samen te laten komen, op een kleine baan is dat wel makkelijk en nog aardig te overzien.
Re: Felix's Modelbaan - Rangeerterrein(tje)
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Felix's Modelbaan - Rangeerterrein(tje)
Hallo Felix,

In plaats van foto's zie ik telkens een grijze cirkel met witte dwarsbalk...

Ligt dat aan mij of zijn de foto's soms naar een andere bestandsmap verplaatst zonder de oorspronkelijk in dit topic ingevoerde URLs aan te passen ?

Groeten,

Ludo
Re: Felix's Modelbaan - Rangeerterrein(tje)
 @citaat

Bij mij hetzelfde probleem!!!

Groet Ron.
Re: Felix's Modelbaan - Rangeerterrein(tje)
Hallo,

Bedankt voor het melden! Ik had het zelf niet door want mijn web-browser had ze nog in de cache staan.  :?
Ik heb het probleem verholpen, hopelijk zijn (en blijven) de foto's nu weer zichtbaar voor iedereen.

Groet,
Felix
Re: Felix's Modelbaan - Rangeerterrein(tje)
Hallo Felix.

Bij mij zijn de foto's weer zichtbaar.  :thumbup:

Leuk baantje heb je daar neergelegd, veer rij plezier.

Groet Ron.
Re: Felix's Modelbaan - Rangeerterrein(tje)
leuke baan, alleen duurde het lang om te foto's te laden O:-D  (misschien verschalen naar 800x600)


mvg,
Michel