Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus

Gestart door Märklin.Pk maandag 18 januari 2021, 22:56:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Goedenavond,

Korte vraag: is de binnenverlichting van een Märklin Railbus 39978 aan te passen via een CV waarde? En zo ja, welke CV dan ...
Of kan dit niet. de verlichting is gewoon te vel. Kwam een opmerking tegen dat het aanstippen van het ledje met wat verf wonderen verricht, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn?
En de bijwagen? (Die heeft natuurlijk geen decoder, maar is wel verbonden middels een stroomkoppeling, dus...?)
Groet, Pk
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Volgens de gebruiksaanwijzing is F0 verantwoordelijk voor de front/sluit- en de binnenverlichting, Over regelbaarheid wordt niet gerept...

Zo vreselijk fel vind ik de verlichting niet.
Bron afbeelding: Nobody
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Goedemiddag, denk dat hij niet regelbaar is. Zie nog een paar opmerkingen voorbij komen. Die foto is niet de 'waarheid' bij mij. De binnenverlichting brandt beduidend Veller ;-(
Aantippen met oranje 'verf' of staniol dus...
(Eigenlijk wel vreemd bij zo'n loc, is tenslotte niet al te goedkoop.
Groet, Pk
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Heb hier hetzelfde "probleem". De verlichting is ongeveer zo fel en koelwit als TL verlichting. Ik ga de lampjes aantippen met gele glasverf om er wat meer warmte in te krijgen.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Glasverf? Heb ik niet in huis, helaas. Moet/wil iets anders verzinnen. Beetje balen wel, moet dus eigenlijk in een keer goed gaan.
Anyway, succes een ieder, die er mee te maken heeft.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Ik vermoed dat de binnen verlichting op een aparte aux zit ivm de uitschakelbare cabine zijden weet dit niet zeker.
Met een CS1 is dit heel snel uit te lezen bij de CS2 is het wat meer werk.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Mark, zie foto instellingen cv51 via CS3. Er staat m.i. niks aan qua verlichting op de uitgangen.
Alle binnenverlichting gaat aan of uit met aanzetten van de frontverlichting. Dat is alles wat te schakelen is op basis van de standaard configuratie.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Citaat van: Märklin.Pk op dinsdag 19 januari 2021, 12:10:28
Die foto is niet de 'waarheid' bij mij. De binnenverlichting brandt beduidend Veller ;-(
'k Ben geen leugenaar... De foto is niet nabewerkt...Misschien afhankelijk van de batch dat er warmwit of wit in zit...
Is echt niet zo vfel !
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Wim, zie foto. Dit is de nieuwste mfx-uitvoering en die heeft echt heel wit licht. Foto vertekent wel iets hoor maar is veel koeler wit dan op jouw foto, dat is wel zeker.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
 @citaat 't Is inderdaad een groot verschil...
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Heeft misschien ook met tijdperk te maken gloeilamp vs TL verlichting?
Hmmm net even gekeken maar het gaat om een TPIII model vreemd dat ze van geel/amber weer naar warmwit zijn gegaan.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
 @citaat Het is zelfs geen warmwit, eerder koudwit.....

Gr, Ben.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
@citaat Dat is warmwit koudwit geeft een blauwe gloed af zeker als je met een telefoon een foto maakt.
Ad geeft ook aan dat het een beetje vertekend beeld geeft.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
 @citaat Ik vind het koudwit, mede ook veroorzaakt door de inrichtring.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Koud of warmwit? Wie het weet mag het zeggen. Feit is in elk geval dat het geen nostalgisch geel licht is. Ik ben het eens met Ben dat de inrichting natuurlijk ook nog flut is. Draagt zeker niet bij aan een warme uitstraling. Het heeft nog niet mijn prioriteit, maar ik ga daar zeker wel wat aan veranderen met een beetje schilderwerk hier en daar en wat reizigers erin. Dat zal sowieso al een heel ander zicht zijn denk ik. Pas dan maar eens kijken hoe het geheel dan overkomt.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Citaat van: Adjebelle op dinsdag 19 januari 2021, 15:16:22

Ik ben het eens met Ben dat de inrichting natuurlijk ook nog flut is.


Dat zei ik dus niet. Het interieur bepaalt (uiteraard) mede de kleur van het licht.

Marklin slaat de plank mis maar als gezegd: je lost het eenvoudig op met een gele marker. Dat als antwoord op de vraagsteller.

Gr, Ben.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Ik geloof je sowieso, maar er schijnen toch treinen in omloop te zijn die wel dat felle witte licht hebben. En ondergetekende heeft er zo eentje....jammer genoeg. Maar vroeg of laat, er komt een oplossing :-)
Gaat goed komen!
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Ik heb er al wat reizigers in geplaatst. En dan ziet het er wat volwassener uit, maar dat licht....
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Ik wil wel ruilen hoor, ik heb nog de oude uitvoering met de gele led's....  :o)
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Stukje plastic van een boodschappentasje of misschien zelfs een stukje dun papier over de LED heen plakken met plakband of krystal klear. Mocht het niet bevallen kan je het nog aanpassen.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Je wilt de ledjes ruilen....:-) Maar je weet: van ruilen, komt huilen ...(thx anyway)
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Christal Clear...!! Heb ik nog staan: goede tip (misschien wat aanmengen, etc.) Vanavond misschien wel even naar 'boven' :-)
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Deze is die van mij...warm licht is anders ;-(
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Ik heb bij mijn railbus (39980) de gele leds vervangen door warmwitte leds, maar deze waren toch te wit en ik heb ze toen "vergeeld" met lampenlak.
Maar het is best lastig om alle leds dezelfde vergeling mee te geven, waardoor deze ene led geler is dan de ander.
Ooit eens een tip gehoord om de leds met een orange Eding permanent marker te kleuren, maar nooit geprobeerd.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Het kan ook met Tamiya X24 Clear Yellow. Dat is makkelijker. In het echt waren trouwens ook niet alle lampen kwa kleur hetzelfde.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Nou, hierbij dus mijn resultaat. Met een 'roze' (mini?)markerpotlood van mijn dochter. Ben er tevreden mee (ledjes aangestipt)
Nu nog wel natuurlijk de bijwagen....en ja, iedere lamp was (vroeger) nooit hetzelfde in een trein.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Eindresultaat (setje weer compleet)
Draadje 'closed' ....
Avondgroet.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Ik ga er ook nog wel eens een project van maken om de gele leds door warmwitte te vervangen.  Die railbussen hadden gloeilampen, dus je moet de spanning niet te hoog maken op de leds, anders is het licht nog steeds te fel...

Ik heb overigens ooit bij Conrad een klein flesje lak gekocht wat speciaal bedoeld is om licht wat warmer te maken.
Re: CV waarde binnenverlichting (?) Märklin Railbus
Ik had hetzelfde probleem met de wagons van de Orient Express. Deze waren voorzien van een koud wit ledlicht. Ik heb dit tot grote tevredenheid kunnen oplossen door een filter over de ledstrip te plaatsen. Dit filter maakt van wit ledlicht het typische warme gloeilamplicht en wordt gebruikt door fotografen om de kleur van hun ledverlichting aan te passen. Lees hier:https://forum.3rail.nl/index.php?topic=81974.0
Groetjes,
Vic