Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Eindstation enkelsporige baan

Gestart door doevie maandag 18 januari 2021, 20:52:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eindstation enkelsporige baan
Lid sinds: 2020

offline
Eindstation enkelsporige baan
Hallo allemaal!
Ik heb een kamertje bemachtigd van 2,3 x 3 m. Dat wordt mijn mancave. Hieronder het baanplan dat ik in mijn hoofd heb. Thema is Württemberg rond 1910

Uitleg:
1: hoofdspoor: treinlengte tot ruim 2m
2 en 3: boemelspul, kortere treinen ca 1,4 m
4: omloopspoor, zowel voor de reizigers- als voor de goederenlocs
5: inrijdspoor goederen
6 en 7: rangeren, lege wagons, uitrijdspoor
8: uittrekspoor voor rangeren
z1: losplaats stammen, die kieperen in het water en worden dan vanuit de vijver de zagerij ingetrokken
z2: laadspoor: gezaagde planken, houtpulp, zaagsel
9: uitrijdspoor betriebswerk
10: inrijdspoor betriebswerk met kolenbunker, waterplaats, zandtoren
11: spoor voor kolenwagens, zand, schroot, diversen
8b is ook voor schroot en kolen voor de locloods
12 13 14 : laadsporen voor diverse industrieën
15: uittrekspoor
wissels A t/m J worden bediend vanuit een stellwerk: dat simuleer ik met een bedienpaneel. Er komt een inrijdsein voor kruiswissel A, en een uitrijdsein op spoor 1, 2, 3, en 6/7
De overige wissels zijn handbediend: die worden met trek/duwstangen vanaf het front van de baan bediend.
De draaischijf wil ik ook het liefst handbedienen met een soort van draaiwiel vanaf het front van de baan. Lijkt me geinig.
Er wordt niet automatisch gereden, het draait hier om plezier in zelf rijden en rangeren. Er komen dus twee aansluitingen voor een mobile station.
De hele kamer is de klimspiraal: twee keer rond is een cm of 50 lager: daar komt een fiddleyard en een draaischijf (gewoon multiplex schijf, met de hand bedienen) om locs te keren.
Ik denk na over spoor: code 73 meingleis lijkt me gaaf in het zicht. Ik wil ook zelf wissels gaan bouwen.

Scenario:
Reizigerstrein nadert kruiswissel A, moet wachten voor inrijdsein (of niet). Rijdt in op spoor 1. Loc koppelt af, op spoor 1a kan eventueel een extra kolenstation en waterplaats. Maar omlopen via spoor 4 kan ook, naar het BW, spoor 10: kolen, water, keren op de draaischijf, via spoor 9 weer terug. Aan de goeie kant van de trein op spoor 1 aankoppelen en hij kan weer terug.
Eehm, nee, even wachten. Uitrijdsein says NO. Er komt een goederentrein met stammen binnen op spoor 5. Deze koppelt ook af, rijdt om via spoor 4, naar betriebswerk. Eerst kolen, water, zand, dan de schijf op: locloods in, hij is klaar voor vandaag en wordt onderhanden genomen. Ondertussen rijdt de reizigerstrein weg nu het sein op veilig staat.
Rangeerloc (T3) koppelt aan de rechterzijde aan de stammentrein en duwt deze tot de losplaats. Stammen eraf, stukje doorduwen, stammen eraf etc: ik heb ruimte voor ca 6 à 7 stammenwagens. De lege wagens worden op spoor 6 getrokken. Hij trekt een volle wagen gezaagd hout van de zagerij en trekt deze naar spoor 7. Nu gaat de rangeerloc naar de sporen 12, 13 en 14 en haalt wat wagens op die klaar moeten worden gezet op spoor 7. Er mag ook een volle wagen met schroot vanaf spoor 8b bij. Zo. T3 is klaar. Hij mag naar zijn vaste plekje op 8a. De goederentrein pikt morgen het vrachtje op spoor 7 op en neemt ook de lege wagens op spoor 6 weer mee.

Nouja: zo dus. Er zijn miljoenen scenario's te verzinnen. Lijkt me geinig: komt mijn vader langs, of een vriend: geef ik hem wat te doen met de rangeerloc: wagens bij elkaar zoeken
Hierbij het plan:
Re: Eindstation enkelsporige baan
Leuk scenario.

MvG,

Timaximus
Re: Eindstation enkelsporige baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Eindstation enkelsporige baan
Hi Doevie....dat is een mooi plan, een uitgekiend thema en zeker goed uitvoerbaar.
Niet te groot en niet te klein.
Daar ga je heel veel plezier aan beleven.  :P
Re: Eindstation enkelsporige baan
Mooi doordacht plan! Ik heb met plezier je beschrijving gelezen en het sporenplan bekeken.
Fijn, een enkelsporige hoofdlijn en lekker veel rangeermogelijkheden. Kom maar op met je bouwverslag! Want deze fase is klaar en helemaal geslaagd.
En ik ben benieuwd hoe het werken met mein gleis je vergaat, met zelf gebouwde wissels... Wow! Dat zijn serieuze modelbouw plannen van de betere soort.


Groet,

Peter
Re: Eindstation enkelsporige baan
Hoi Doevie,

En opnieuw slaat de verbazing toe (maar ook weer niet  ;)): wat een leuk plan! Helemaal mijn stijl, als ook mijn idee (kwa hele ruwe opzet): enkelspoor, rangeren, omlopen, etc., en terug het schaduwstation in voor de afwisseling.

Standaard vraag: kom je overal goed bij, met name bij het station?

Weinert's Mein Gleis met pukos gaat er fantastisch uitzien. Ik ben ook heel benieuwd naar de zelfbouw kruiswissels (als ook de andere wissels). Hieraan heeft zélfs (Weichen) Walter zich (nog) niet gewaagd, voor zover ik kan zien, dus dat gaat nog een hele exercitie worden. Echter, áls het lukt, dan zal de voldoening des te groter zijn!

Uiteraard ga ik je volgen. Ik heb niet voor niets vorige week nog een aan Württembergse wagonnen aan de collectie toe mogen voegen...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Eindstation enkelsporige baan
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Eindstation enkelsporige baan
Zeer leuk plan!
Houd er rekening mee dat aankoppelen in een bocht een drama is.
Re: Eindstation enkelsporige baan
 @citaat

Hopelijk zijn de boogstralen royaal genoeg dat dit geen probleem gaat zijn. Ik denk dat het wel mee gaat vallen.

Groeten,
William
Re: Eindstation enkelsporige baan
Hoi Doevie,

Doet me trouwens denken aan deze:



Toeval?

Groeten,
William
Re: Eindstation enkelsporige baan
 @citaat En die heeft ook nog een draaischijf aan het einde van de stationssporen liggen (links). Ooit heb ik ook met de gedachte gespeeld van een dergelijk baanontwerp.
Mooi klassiek.

Groet,

Peter
Re: Eindstation enkelsporige baan
 @citaat

Hoi Peter,

Je ziet ook dat van daaruit 2 sporen richting het schaduwstation gaan. Het is een zogenaamd "Spitzkehrenbahnhof". Ofwel, ongekend rangeerplezier, zowel in het Endbahnhof als in het Spitzkehrenbahnhof!

Hoe vaak ik al niet weggedroomd ben bij dit plaatje...

Groeten,
William
Re: Eindstation enkelsporige baan
Helemaal mee eens, William. Een spitzkehre is inderdaad heel leuk spelen. In zekere zin bevat mijn eigen modelbaan ook dergelijke mogelijkheden, vooral met het doel volle en lege wagons met erts en kolen af te wisselen, evenals enig ander verkeer. Het is nog niet zover want de desbetreffende rangeersporen liggen nog niet vast en zijn nog niet aangesloten. Maar het is wel de bedoeling het zo te laten functioneren.

Groet,


Peter
Re: Eindstation enkelsporige baan
Hoi Doevie,

Wacht eens even... Beter dan reageren op het draadje zoals ik zojuist heb gedaan (link), kan ik beter hier informeren hoe de Württembergische vlag erbij hangt!

Bij deze  :D.

Alvast bedankt voor een teken van leven (nog los van een eventuele update)!

Groeten,
William
Re: Eindstation enkelsporige baan
Oei, ik zie net dat hij sinds 27 februari niet meer op ons forum geweest is...

Nou ja, rustig afwachten dan maar...
Re: Eindstation enkelsporige baan
ik leef, maar zit middenin een verhuizing/ verbouwing. Dus even geduld nog mensen, dan kom ik in de lucht vanuit een nieuwe treinenkamer.
Re: Eindstation enkelsporige baan
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Eindstation enkelsporige baan
Als ik het goed heb is een spitzkehrenbahnhof een kopstation waar 2 spoorlijnen samen komen. Maar wat zijn normaal gesproken de treinbewegingen bij een spitzkehrenbahnhof?

- Vertrekt de trein normaal gesproken in de richting waar hij vandaan komt? (Dus een pendeldienst)
- Of vertrekt de trein in de andere richting dan waar hij vandaan komt? (Dus een doorgaande treindienst die moet kopmaken in het station?)
Re: Eindstation enkelsporige baan
Beide komen voor!

Neem als voorbeeld Antwerpen Centraal voor de grote verbouwing, toen het nog echt een kopstation was.

Je had bijvoorbeeld de Beneluxtreinen, die kop maakten en in de andere richting vertrokken als waarvan ze gekomen waren. En je had de intercitytreinen, die in Antwerpen hun begin/eindpunt hadden.

En hetzelfde geldt vandaag de dag nog steeds in Utrecht Centraal. Hier maken de treinen uit Rotterdam/Den Haag kop voor de richting Amersfoort (-Groningen/Leeuwarden/Enschede) en zijn er diverse treinverbind8ngen die hier hun eindpunt hebben.

Groet,
Roel

Groet,
Roel
Re: Eindstation enkelsporige baan
De essentie van een Spitzkehre is wel dat de trein er kop maakt om door te rijden naar de volgende bestemming. Als de trein alleen terug gaat naar de richting waar hij vandaan kwam, is het station een gewoon eindstation of kopstation als het hoofdgebouw op het einde van de sporen staat.

Groet,

Peter
Re: Eindstation enkelsporige baan
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Eindstation enkelsporige baan
Dank je wel Roel en Peter!

@Doevie, we wachten geduldig af ;)
Re: Eindstation enkelsporige baan
Hoi Doef,

Gaat dit het finale baanplan worden? Just wondering...

Met vriendelijke groet,
William