Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Rocrail: hoe onthoudt het bij afsluiten waar de treinen op de baan staan?

Gestart door 1200Blauw maandag 18 januari 2021, 15:02:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rocrail: hoe onthoudt het bij afsluiten waar de treinen op de baan staan?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Rocrail: hoe onthoudt het bij afsluiten waar de treinen op de baan staan?
Ik heb gisteravond met vijf locs tegelijk gereden. Daar wilde ik vandaag verder gaan, maar RR was alles vergeten. Ik heb dus handmatig alle locs weer in het spoorplan moeten plaatsen, voor iedere loc desgewenst "loc draaien" en "aankomstrichting omkeren" uitgevoerd etc. Dat "duurde even".
Als ik er straks 20 treinen op heb staan wordt dat een vrij ondoenlijke klus telkens. Dit zou voor mij een reden zijn om RR niet te blijven gebruiken. Is er geen instelling die ik kan aanzetten zodat RR onthoudt wat er de laatste keer op de baan stond?

Ik heb gisteravond het automatisch rijden in RR gestopt door de volgende procedure:
1. Stop alle locs;
2. Automatisch rijden disablen;
3. Stroom van de baan;
4. RR afsluiten dmv "Rocrail Server en Rocview afsluiten";
5. PC (WIN7) afsluiten;
6. ECoS afgeschakeld (Stopknop lang indrukken);
7. Netspanning van alle apparatuur uit (stekkers eruit).

Misschien nòg een punt van aandacht: ik heb aan het spoorplan mijn ECoS-centrale toegekend. Hij maakt dan gebruik van de loclijst in de centrale. Ik vraag me af of dat de reden kan zijn van het niet herkennen van de locs in de blokken. Ik wacht wel netjes bij het opstarten tot ik zie dat Rocrail Server geen opstartactiviteit meer vertoont en open dan pas het spoorplan in RR.
Re: Rocrail: hoe onthoudt het bij afsluiten waar de treinen op de baan staan?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Rocrail: hoe onthoudt het bij afsluiten waar de treinen op de baan staan?
Als je Rocrail goed hebt afgesloten en het "laatst gebruikte plan" weer opstart is er normaal geen enkel probleem.
Het zou kunnen dat je bij de instellingen iets aangepast hebt. Kijk daarom eens in dat menu. In plan.ini staan normaal alle instellingen.

John (VT601)
Re: Rocrail: hoe onthoudt het bij afsluiten waar de treinen op de baan staan?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Rocrail: hoe onthoudt het bij afsluiten waar de treinen op de baan staan?
En de oplossing is daar. Nu blijkt dat het handige genereren van de loclijst direct uit de ECoS ook zijn keerzijde heeft: Rocrail heeft daardoor niet direct de beschikking over de loclijst (want het kijkt in een eigen bestandje waar de locs zouden moeten staan) en geeft een foutmelding in de Server logging dat het een bepaalde loc niet kan vinden. Ervoor zorgen dat de loclijst (locs.xml) gevuld is bij opstarten zorgt ervoor dat het probleem wordt opgelost in mijn geval.

Citeer
To keep these locomotives permanently in Rocrail, the check mark by "Generated" in the Table→Locomotive→Details needs to be removed.

Kwestie van het juiste vinkje uitzetten. Je moet het even weten. Wat ik nu wel weet is dat je je wezenloos kunt zoeken in Rocrail :D

Met dank aan VT601 voor zijn denkwerk achter de schermen en de heren op het Rocrail-forum voor de soepele assistentie.