Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Idee voor baanplan

Gestart door Treinfan 2021 zondag 17 januari 2021, 16:11:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Idee voor baanplan
Treinfan 2021
gast

Idee voor baanplan
Onze zoon van 12 heeft een partij oude marklin m-rails, met huisjes/brug e.d erbij gekregen. Hij wil graag een baan gaan bouwen samen met mij.
Aan rails e.d ontbreekt het niet. Wie zou ons/hem kunnen helpen met een baanplan. Afmeting baan als bijlage toegevoegd.

We willen meerdere treinen laten rijden. Eventueel met schaduw station. Aan de muurkrant is de mogelijkheid voor een berg, waar we ook de brug in willen verwerken.

Bij de spullen zal een oud marklin boekje. Het baanplan 17/18 spreekt ons wel aan, om een beetje een idee te geven voor het baanplan.

Uiteraard zijn tips voor baanplan ook welkom.

Jeftha en André
Re: Idee voor baanplan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Idee voor baanplan
2 zeer leuke baantjes :thumbup:

Er zal wel wat moeten "gesleuteld" worden aan de rechter kant om op 60cm te komen.
Re: Idee voor baanplan
17 heeft de meeste mogelijkheden, een keerlus boven en een keerlus onder.
18 is het klassieke rondjes rijden...
Re: Idee voor baanplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Idee voor baanplan
Gewoon lekker een vlakke plaat geven en de berg rails daarop laten vallen en eerst eens lekker zelf puzzelen en veranderen zonder echt iets vast te zetten.
Re: Idee voor baanplan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Idee voor baanplan
@citaat Inderdaad, top idee!
Ik zou daarna ook voor (een afgeleide van) baan 17 gaan; verder 100% eens met Anton.
Re: Idee voor baanplan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Idee voor baanplan
Citaat van: Laurent op zondag 17 januari 2021, 17:09:21
Gewoon lekker een vlakke plaat geven en de berg rails daarop laten vallen en eerst eens lekker zelf puzzelen en veranderen zonder echt iets vast te zetten.

Dat is inderdaad een goeie start.
Maar zien dat je daar niet in blijft hangen, anders kan het snel gaan vervelen.

Iets in de zin van plan 17 lijkt wel de meeste afwisseling te hebben!
Re: Idee voor baanplan
Treinfan 2021
gast

Re: Idee voor baanplan
Een platte plaat als uitgangspunt lijkt ons ook het beste. Deze week kijken als we plaatmateriaal voor de baan kunnen bestellen. Dacht zelf aan multiplex 9 of 12 mm.
Re: Idee voor baanplan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Idee voor baanplan
Kan allebei, even afhankelijk van hoeveel ondersteuning je onderbouw geeft.
Veel succes en veel plezier :thumbup:
Re: Idee voor baanplan
Dit zou je er kunnen van maken, maar er kunnen natuurlijk oneindig veel varianten gemaakt worden, afhankelijk van hoe vol je het wilt, wat je graag ziet, welke rails je hebt of niet hebt, enz...
Re: Idee voor baanplan
En de bijhorende plannetjes:
Re: Idee voor baanplan
Treinfan 2021
gast

Re: Idee voor baanplan
Dank je wel Anton. Ga samen met mijn zoon de baan uitleggen en kijken hoe het wordt. Kan er in de tekening ook nog aangegeven worden waar seinen geplaatst kunnen worden? En hoe kan er op de baan met meerdere treinen worden gereden?
Re: Idee voor baanplan
Niet makkelijk te beantwoorden wat je daar vraagt... Dat hangt van veel zaken af.
Gaan jullie analoog of digitaal rijden?
Indien analoog, hoeveel transfo's hebben jullie?
En treinen willen jullie laten rijden?
Hoeveel seinen hebben jullie? Analoog kun je een individuele loc eigenlijk maar stoppen door met een sein een stuk rail stroomloos te schakelen.

Re: Idee voor baanplan
Ik heb de onderkant een beetje aangepast zodat er wat makkelijker kan op rond gereden worden.
In essentie is het nu een ovaal met uitwijkspoor waar 2 treinen afwisselend kunne op rond rijden, in dezelfde richting of in tegenrichting.
En voorzien van een keerlus om treinen die van boven komen ooit weer naar boven te kunne sturen.
Eigenlijk net hetzelfde nu als de bovenkant.
In theorie kun je daar met een trein of 5 tegelijk op rondrijden, 2 boven, 2 beneden en een 5de die rangeert beneden.
Ik heb wat zinvolle seinen ingetekend (niet de correctie versies) waar het nuttig kan zijn een trein te laten stoppen.
Er kunnen er daar een hele boel van worden weggelaten, maar dan wordt het meer opletten en wordt het minder flexibel om te besturen.

De nieuwe onderkant en de nuttige seinen:
Re: Idee voor baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Idee voor baanplan
Vind het ontwerp van Anton goed geslaagd. Vroeg me in eerste instantie af hoe je op 60 cm breedte een bocht kon plaatsen zonder naar een bijna onbruikbare 5021 industrieboog te gaan. Mooi opgelost zo  :thumbup:.
Re: Idee voor baanplan
En nu nog met een verborgen inhaal/opstelspoor, maar dan moet je wel iets verzinnen om daar goed bij te kunnen, de kans op calamiteiten wordt dan al wat groter...
Re: Idee voor baanplan
En omdat je ook sprak van een schaduwstation nog wat verborgen opstelmogelijkheden toegevoegd.
Zoals daarnet al gezegd, wel zorgen voor toegankelijkheid bij calamiteiten.

Maar laat ons eerst eens zien wat jullie met de beschikbare rails kunnen uitleggen.
Wat je te kort hebt kan vast wel omzeild worden door het plannetje een beetje (of zelfs veel) aan te passen.
Re: Idee voor baanplan
Lid sinds: 2021

offline
Re: Idee voor baanplan
Wat geweldig uitgewerkt!
Top wat op deze ruimte uitgewerkt is :thumbup:
Re: Idee voor baanplan
Treinfan 2021
gast

Re: Idee voor baanplan
Anton bedankt voor het ontwerp. Ga samen met mijn zoon kijken of we dit kunnen realiseren.
Re: Idee voor baanplan
Tot zo ver wat mogelijk is op de oppervlakte die je ter beschikking hebt en in de aard van ontwerp 17.
Maar ik zou graag eens iets ontwerpen met het materiaal dat jullie ter beschikking hebben.
Wil je vooraleer aan de slag te gaan eens een inventaris opmaken van wat je allemaal hebt?
Want dat is pas een uitdaging, iets ontwerpen met wat beschikbaar is. Ik zie dat als een soort puzzle  ;)
Op grote banen past alles altijd, op kleine baantjes moet het veel nauwkeuriger.
Tip: let goed op met gebogen rails 5100 en 5206, je ziet het verschil niet op het eerste zicht, je moet echt op het nummer letten dat er op staat! En je kunt ze echt niet omwisselen.
Re: Idee voor baanplan
Treinfan 2021
gast

Re: Idee voor baanplan
Ik zal vanavond een korte opsomming geven wat we hebben. Leuk dat er meegedacht wordt.
Re: Idee voor baanplan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Idee voor baanplan
let dan idd even goed op welke (kruis-)wissels je exact hebt, met 5100 of 5200 bocht; dit geldt ook voor de bochten zelf. het mooiste is natuurlijk als je de nummers doorgeeft die er onderop staan.
Re: Idee voor baanplan
Treinfan 2021
gast

Re: Idee voor baanplan
Ik heb  vanavond een inventarisatie gedaan van hetgeen wij hebben. We hebben al aardig wat rails.

Opsomming van de rails:
3 dubbele kruising: 5114
2 Kruising: 5211
22 gebogen rails: 5120
17 gebogen rails: 5200 1/1
7 gebogen rails: 5205 1/6
13 gebogen rails: 5102 1/4
12 gebogen rials: 5101 1/2
6 gebogen rails: 5201 1/2
14 rechte rails: 5107 1/2
7 rechte rails: 5109 3/16
9 rechte rails: 5108 1/4
10 rechte rails: 5129
10 rechte rails: 5110 1/4
2 gebogen rails: 5104
130 gebogen rails: 5100
130 rechte rail: 5106
2 ONTKOPPELRAILS 5107 1/2/5112
2 wissels: 5119 R
2 wissels: 5118 L
2 wissels:5203 L
2 wissels: 5204 R
2 wissels: 5142
1 wissel: 5141
1 wissel: 5214 (splitsing van 1 naar 3)
1 wissel 5128 (deze werk niet helemaal goed)
Daarnaast nog een aantal wissels handbediend 5221 links en rechts.

1 TRAVO 30 va marklin
1 Travo maklin (37540) 16v
1 dubbele travo 16 v van Temsi (hiermee kan ik twee treinen aansturen)
Uiteraard kunnen we de electrische wissels nog uitbreiden voor de baan. Seinen hebben we niet bij de spullen zitten.
Re: Idee voor baanplan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Idee voor baanplan
Tjonge, dat is niet zomaar "wat rails"! Hiermee kun je een flinke behoorlijke baan maken :) :thumbup:

Ik weet niet wat je toekomstplannen zijn, maar de meeste "moderne" personenrijtuigen (na 1975) rijden NIET door die 5120-bochten. Die zijn echt uitsluitend bedoeld voor goederenverkeer. Voor veel modern materieel is zelfs die 5100 al te krap. Zolang je rijdend materieel maar van Märklin is zul je met die laatste weinig problemen ondervinden.

Overigens is het door jullie uitgekozen ontwerp best populair.

Veel plezier met jullie nieuwe hobby!

Citaat van: Gertjan H op maandag 18 januari 2021, 16:52:06
Vind het ontwerp van Anton goed geslaagd. Vroeg me in eerste instantie af hoe je op 60 cm breedte een bocht kon plaatsen zonder naar een bijna onbruikbare 5021 industrieboog te gaan. Mooi opgelost zo  :thumbup:.

Alle cijfers goed, maar 2 op de verkeerde plaats. In Mastermind zou je 2x zwart en 2x wit scoren ;)
Re: Idee voor baanplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Idee voor baanplan
Citaat van: Treinfan 2021 op dinsdag 19 januari 2021, 20:14:42
Ik heb  vanavond een inventarisatie gedaan van hetgeen wij hebben. We hebben al aardig wat rails.

...


Misschien heb je dit al gedaan, maar best nakijken of alle elektromagnetische spullen nog correct werken alvorens je er op rekent in je baan.

Groetjes,

Stijn
Re: Idee voor baanplan
Sorry, maar ik zal het puzzelen met dit baanontwerp even op hold moeten zetten...
Onze bouwplannen zijn afgekeurd en ik zoek nu samen met onze architecte naar een oplossing, ik moet dus eventjes voor mijzelf ontwerpen en tekenen. En het ziet er naar uit dat van het ontwerp dat ik gemaakt had voor mijn baan in onze nieuwe woonst ook niets meer overeind blijft, dat wordt dus ook helemaal herbeginnen.
Enfin, het wordt heel druk de komende tijd, alleszins te druk om dit er nog eens bij te nemen, ik hou me dus verder afzijdig. Maar er zijn hier gelukkig ontwerpers en helpers genoeg  ;)
Re: Idee voor baanplan
Treinfan 2021
gast

Re: Idee voor baanplan
Hallo Anton, balen dat het ontwerp is afgekeurd. Succes met de verbouwing en bedankt voor de hulp.
Re: Idee voor baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Idee voor baanplan
@ Anton, jammer en vervelend dat er vertraging op gaat treden. Ik hoop dat aanpassing niet zal leiden tot minder ruimte voor de modelspoorkamer, hoewel je al best veel inlevert tov het vorige huis (maar ik snap de keuze). Maar misschien wordt de ruimte wel beter van vorm.

Dan het laatste ontwerp (voor topicstarter). Helaas ben ik lang  niet zo handig met banen efficient bedenken voor kleine oppervlakten als Anton, maar tav het laatste plan toch 1 opmerking (sorry voor de verkeerde volgorde  >:-D idd 5120); de 2 verdekte opstelsporen zijn gemaakt met de genoemde industriecirkel 5120. Dat is een vrij scherpe bocht. Ik ben er niet zo'n voorstander van, maar heb hem in mijn eerste baan ook gebruikt op het industrieterrein, maar wel in het zicht/bereikbaar.

Maar aangezien er best veel 5120 in de aanwezige voorraad zitten, kan ik mij voorstellen dat je ze zou willen toepassen.
Hij is prima te doen met korte goederenwagons (kleine ketelwagons, platte uit beginset etc) en korte rangeerlocs. Gezien de omvang van de baan en de opstelsporen passen deze kleinere wagons ook beter bij het geheel, maar je moet dit wel even in het achterhoofd houden.

gr. Gertjan
Re: Idee voor baanplan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Idee voor baanplan
 @citaat Dag Jeftha en André.

Pas de 5120-bochten enkel toe, daar waar kort rangeerlocs komen.
De rode V200 (Märklin 3021?) kan die bocht sowieso niet maken:
de draaistellen kunnen niet ver genoeg draaien wat ontsporing tot gevolg heeft.
Waarschijnlijk hebben de e-loc en de stomer daar ook last van.

Groeten,

Erik.
Re: Idee voor baanplan
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Idee voor baanplan
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 21 januari 2021, 15:49:09
@citaat Dag Jeftha en André.

Pas de 5120-bochten enkel toe, daar waar kort rangeerlocs komen.
De rode V200 (Märklin 3021?) kan die bocht sowieso niet maken:
de draaistellen kunnen niet ver genoeg draaien wat ontsporing tot gevolg heeft.
Waarschijnlijk hebben de e-loc en de stomer daar ook last van.

Groeten,

Erik.
Hoi Erik,
Ik heb hier een kanttekening bij, loc 3021 (maar ook de 3054, 3055 en 3085) lopen perfect door een volledige M-5120 bocht.
Zelfs de 3022 (kleine krokodil) loopt er zonder probleem door. De meeste bochten bij mij zijn gelegd met M 5120 rails.

@ Jeftha en André
Succes met het uitleggen van een baan, ik zou graag baan 18 willen leggen, maar heb de ruimte niet.

Vriendelijke groet, Robert
Re: Idee voor baanplan
Ook een 3047 (oude BR44) en alle afgeleiden lopen perfect op 5120.
Re: Idee voor baanplan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Idee voor baanplan
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 21 januari 2021, 15:49:09
Pas de 5120-bochten enkel toe, daar waar kort rangeerlocs komen.
De NS1100 (3013) reed er bij mij perfect doorheen, ook met metalen wagons, zoals 4048 en 4049.
Re: Idee voor baanplan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Idee voor baanplan
Een vriendje van mij had vroeger door ruimtegebrek ook nogal wat 5120 bochten liggen maar zelfs een 3084 (BR52!) reed er daar probleemloos overheen! Mogelijk dat met name het oudere materieel er geen problemen mee heeft(?).
Re: Idee voor baanplan
Those where the days  ;)
Ik ben nu zelfs in het bezit van loc die niet door R9 geraakt!
Re: Idee voor baanplan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Idee voor baanplan
Een vitrine model?   :D  Daar zijn er vele van ...
Re: Idee voor baanplan
Een Liliput BR05 cab forward met de schorten gemonteerd.
En zonder schorten is het absoluut geen zicht  :(
Vergelijk de plaatjes maar eens: klik
Maar ik heb daar wel een oplossing voor, die zal in het BW mogen rijden en zich van alle kanten showen op de draaischijf  ;)
Re: Idee voor baanplan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Idee voor baanplan
Citaat van: traveller op zaterdag 06 februari 2021, 16:44:00
Ik heb hier een kanttekening bij, loc 3021 (maar ook de 3054, 3055 en 3085) lopen perfect door een volledige M-5120 bocht.
Zelfs de 3022 (kleine krokodil) loopt er zonder probleem door. De meeste bochten bij mij zijn gelegd met M 5120 rails.

Het is inmiddels al zo'n 20 jaar geleden dat ik m'n eerste vaste modelbaan bouwde.
Hierbij had het inrijspoor van het schaduwstation één rail industriespoor waarop de V200 steevast uit de rails liep.
Nadere bestudering leerde dat het draaistel met het motordeel niet ver genoeg kon draaien, waardoor de loc zichzelf uit de rails drukte.

Groeten,

Erik.