Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Locomotief gaat alleen "vol gas"

Gestart door Rob1965 zondag 17 januari 2021, 13:19:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Locomotief gaat alleen "vol gas"
Goedendag, Ik ben nieuw op dit forum en probeer op deze manier mijn probleem op te lossen. Mijn Marklin trein heeft een aantal jaren in een doos op zolder gestaan en is in de coronatijd weer voor de dag gekomen. Ik heb nu een probleem dat ik voor dat alles in de doos verdween nog niet heb ervaren vandaar mijn hulpvraag.
Ik heb de locomotief uit de startset 29177 een blauwe stoomlocomotief volgens mij een BR78 of BR74.
Als ik transformator 37540 (blauw) analoog aansluit op de baan rijd de locomotief gewoon zijn rondjes en wisselt ook van rijrichting.
Als ik transformator 6647 32VA analoog aansluit doet de loc niets, de trafo geeft wel gewoon stroom.
Als ik nu ombouw naar digitaal met de trafo 60052 60VA en het mobile station 60652 gaat de loc vol gas over de baan en kan ik er niets aan regelen.
Ik heb de loc verwijderd uit het mobile station, opnieuw aangemeld maar niets lijkt te helpen.
Wat doe ik fout, meld ik de loc niet goed aan, heb ik het verkeerde adres, wie kan mij hier mee helpen?
In het verleden heeft deze loc wel digitaal gereden dus iets doe ik niet goed.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Volgas op een digitale baan duidt er meestal op dat hij geen adres leest en denkt dat ie nog analoog staat.

Hoe heb je hem "omgebouwd"?
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Ik heb niet het idee dat de loc is omgebouwd, maar dat Rob bedoelt dat hij de baan ombouwt naar digitaal.
En inderdaad is er iets met de instellingen van de loc. Die staat mogelijk op analoog en schakelt niet automatisch op digitaal over.
Dan is het wel van belang te weten of de originele decoder erin zit en wat de gebruiksaanwijzing over analoog/digitaal  gebruik zegt.

Groet,

Peter
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Klopt de loc heeft eerder altijd gewoon gereageerd als ik digitaal reed. Nu ik na een hele tijd de baan weer heb opgebouwd doet hij het dus niet. Het is de originele loc uit de startset 29177 waar niets is aan veranderd.
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Heb je het goede lok adres ingevoerd in de 60652?

Gr, Ben.
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Dat weet ik dus niet, wat moet het juiste adres wezen voor deze loc?

Groeten, Rob
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Zit er een boekje bij? Ik meen dat het geen MFX lok is dus automatisch aanmelden is er dan niet bij. Als ik google op 29177 lees ik dat de lok zowel analoog op een trafo als digitaal kan rijden, hetgeen jij ook bevestigt.
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Ik lees dat het een Delta lok is. Die rijdt op één van de adressen 24, 60, 72 of 78 toch?
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Ok, documentatie heb ik helaas niet meer maar de adressen ga ik vanmiddag maar een proberen.
Word vervolgd......

Groeten, Rob
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Denk niet dat dat gaat werken, maar vooruit. Een foto van de binnenkant kan helpen. Met een echte deltadecoder staat hier beschreven hoe de dipswitch moet staan voor ieder mogelijk adres.
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Hallo,

Poging gedaan het adres van de loc opnieuw ingesteld op 24 en de Delta decoder aangepast. De loc rijd weer als een zonnetje.

Bedankt voor jullie uitleg en hulp.

Groeten, Rob
Re: Locomotief rijdt, maar reageert niet op MS.
Beste Forumleden,

Nadat mijn vorige MS het had begeven (de knoppen werkten niet meer) en mijn locale verkoper beweerde dat er niets aan te doen viel, heb ik een nieuwe MS2 (zwart) 60657 gekocht met daarbij de digibox 60116. Ik geef ze voeding met een transfo-stekker 36VA 66361.

Eén van mijn twee kleine locs werd herkend en rijdt zoals het hoort.
De andere, die voorheen ook altijd uitstekend werkte, gaat meteen rijden als ik hem op de sporen zet en zonder dat ik de opdracht gaf tot herkenning. Hij reageert niet op de MS-instructies (vooruit, achteruit, sneller, trager).

Wat doe ik fout? Is er iemand die me kan helpen?
helaas ken ik de code van de loc niet (meer). Het is een rode rangeerloc met onderaan een groene code H12294501.

Hartelijke groet,
Lars/Erik.
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Lars / Erik,

Start even een eigen topic en stel je vraag opnieuw.
Dit draadje is eigenlijk van Rob en zijn probleem is opgelost.
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Ja, nou en? Soortgelijk probleem, kan hier prima. Als de volgende met Google binnen komt staat alles lekker compact bij elkaar. Als het het moderatie team niet aanstaat trekken ze de draadjes wel uit elkaar.

Lars/Erik, wat voor Mobile station hadden jullie voorheen en welke lok gaat het over.
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Locomotief gaat alleen "vol gas"
 @citaat en  @citaat @citaat @citaat Foto's van de loc graag. Dat verduidelijkt een hoop en levert sneller de oplossing.