Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

bezetmelding

Gestart door wiebrand zaterdag 16 januari 2021, 15:10:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
bezetmelding
bezet melding rails gemaakt en gemeten zijn goed  maar op mijn cs3r blijft het bezetmeld punt oplichten ook al haal ik het betreffende bezet melding er uit stroomloos maar blijft branden wat doe ik fout?.
rijd met crails.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2010

offline
Re: bezetmelding
Zijn je andere problemen DR 4018 programmeren digikeys dan ook al verholpen? Daar geef je ook geen reactie op of het nu gelukt is of niet.

Groet Ronald.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
Nee kom er niet aan uit heb dit aan de kant gelegd tot de corona voorbij is dat ik kan zien hoe het moet heb alles gedaan zoals ik de beschrijving staat en dat je van sommige mensen zulke botte antwoorden krijg ben ik er mee gestopt voorlopig.
Krijg alleen een 2 licht sein maar hoe ik  3 lichtsein voor mekaar moet krijgen snap ik niet
Er stond op youtube een filmpje van hoe je de 4018 moet programmeren maar gaat zo vlug.
Ik had ook moeten reageren dat is mijn fout.
Sorry hier voor maar van sommige wordt je echt moe men moet begrijpen dat het voor hun gesneden koek is maar voor mij nog niet.
Betreffende de  contact rails is het altijd gelukt maar als op het betreffende blok geen stroom staat blijft de contact groen op de cs3+.
Ben nooit goed geweest in begrijpend lezen moet veel hebben van het zien er van
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2010

offline
Re: bezetmelding
hoi,

Citaat van: wiebrand op zondag 17 januari 2021, 13:56:58
Betreffende de  contact rails is het altijd gelukt maar als op het betreffende blok geen stroom staat blijft de contact groen op de cs3+.

Dan moet er toch iets niet helemaal goed gaan. Maak eens een foto van de rail van de onderzijde. Is deze echt goed? Hoe heb je hem gemeten? Heb je mogelijk toch ergens nog een kleine verbinding ztten.

Citaat van: wiebrand op zondag 17 januari 2021, 13:56:58
Er stond op youtube een filmpje van hoe je de 4018 moet programmeren maar gaat zo vlug.

Een paar keer op pauze zetten  ;) En weer terugspoelen? Goed, in de praktijk is vaker makkelijker.

Citaat van: wiebrand op zondag 17 januari 2021, 13:56:58
Ik had ook moeten reageren dat is mijn fout.  Sorry hier voor maar van sommige wordt je echt moe men moet begrijpen dat het voor hun gesneden koek is maar voor mij nog niet.

Even reageren is altijd goed. Ook al begrijp je er geen bal van  :) Iemand steekt er toch tijd in om je te helpen. Het grote probleem met een internet-forum is dat jij niet weet wie er achter het scherm zit en het berichtje tikt. Tenzij je iemand kent. Maar dan is de drempel om even te bellen of langs te gaan mogelijk ook lager.

Dat heb ik al door dat het voor jou geen gesneden koek is. Zeker als je een bepaalde basiskennis mist is dat niet echt even handig om dan te begrijpen wat er bedoeld wordt. Daarnaast is het communiceren via een forum ook niet altijd even handig. Voor beide partijen niet. Dat kan dan soms wat frustraties geven. Dat is ook niet echt erg. Even wat laten rusten is dan ook wel goed.

Citaat van: wiebrand op zondag 17 januari 2021, 13:56:58
Ben nooit goed geweest in begrijpend lezen moet veel hebben van het zien er van

Dat hebben meer mensen. Niet iedereen hoeft aan de universiteit gestudeerd te hebben. Van alleen maar theoretisch gedoe wordt de wereld ook niet beter van  :)

Groet Ronald.
Re: bezetmelding
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: bezetmelding
Citaat van: wiebrand op zondag 17 januari 2021, 13:56:58
Betreffende de  contact rails is het altijd gelukt maar als op het betreffende blok geen stroom staat blijft de contact groen op de cs3+.

Ik begrijp niet wat je met deze zin bedoelt. DR4018 is bedoeld om seinen en wissels te schakelen. Niet om baanstroom te schakelen (zover ik weet) of als bezetmelder.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
dat klopt heeft niks met bezetmelding te maken,was antwoord op de vorige vraag.
ik moet alles even nalopen kwam nog rails tegen die niet geknipt waren.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: bezetmelding
Hi, net je draadje gelezen. heb dit ook ervaren met C-rails. Bij mij kwam het omdat ik ze niet goed geknipt had, en bij de 36cm rail kreeg ik de 2 rails nooit gescheiden. Ik heb het knippen herdaan en dan gewoon met n lampje getest:  geel draadje op op de pakos, dan bruine op de rail die niet geknipt was, moet dan licht geven enden op de geknipte rail die dan geen licht ma geven..
Ook de isolatie niet vergeten op de uiteinden van de geknipte rails..
Hoop dat helpt...
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmelding
Als je geïsoleerd en geknipt hebt, voordat je de melder aansluit op de meldrailstaaf altijd eerst de zaak controleren met de multimeter in de "ohm of doorpiep" stand.

Groet, Anne W
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
Ik heb het waarschijnlijk gevonden eengedeelte de rode isolatoren verkeerd gezet ,vanmiddag even uit testen.
gr wiebrand.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: bezetmelding
I know this type of error... :-)
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
Had ik ook gedaan.
Met multimeter.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
Eindelijk gevonden de boos doener is een bocht wissel nu licht de bezetmelder niet op.
alle rails in het stuk na gekeken allemaal goed'bocht wissel vervangen alles goed nu

wiebrand
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
Heb nu een probleem met sommige blokken.
net na de spanningsaansluiting valt de stroom weg wat kan ik er aan doen.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2017

offline
Re: bezetmelding
Kortsluiting.
Rode en bruine draad verwisseld.

Cees
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
Het is geen kort sluiting dan valt de cs3 uit.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2017

offline
Re: bezetmelding
welke stroom valt er dan weg ?
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
Op sommige blokken valt de stroom weg dus tussen de rode isolatoren als ik er een schroeven draaier tussen de blokken houd zie je vonkjes.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2010

offline
Re: bezetmelding
 @citaat Kijk de bedrading nog maar eens goed na. Vonkjes is niet goed. Hou er eens een lampje over dus met twee draadjes. De een aan de ene zijde van de isolator en de andere aan de andere zijde. Als het lampje gaat branden dan is je bedrading niet op orde.

Groet Ronald.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
Gedaan gaat niet branden tussen de 2 rail stukken met isolatie.
Lamp brand alleen b en de niet geisoleerde  o rail.
1 blok opgelost rail omgedraaid toen deed hij het wel.
nu nog 1 blok te gaan.
Dan nog het volgende probleem bezet melder blijft op lichten als er geen trein staat?.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2010

offline
Re: bezetmelding
Gooi eens hier wat plaatjes neer van hoe je het een en ander hebt aangesloten. Wat is "b" en "niet geisoleerde o-rail"? Je hebt toch niet meer dan een middengeleider en de rails? Een lamp mag alleen gaan branden als je een verbinding maakt via de middengeleider. Tussen twee spoorstaven nooit. Ook niet bij een massabezetmelding.

Groet Ronald.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
B= baanstroom
O=negatief
bij stroom aan sluitin bezetmelder draad tegen over de rail met baanspanning rode isolatie er tussen daar de bezetmeld draad achter.
Nee vond ik ook al vreemd tussen 2 bezet melders mag geen lamp branden.
maar op mijn cs3+ bij de bezet melder gaat de bezet melder oplichten ook al is er geen trein aanwezig.
heb dat stuk gemeten was goed geisoleerd maar toch ligt de bezet melder toch op.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2010

offline
Re: bezetmelding
 @citaat Maak eens een schetsje en post die hier. Hoe heb je nu de zooi aangesloten?
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
aansluit schema
Aan het einde nog een isolatie op de zelfde rail vergeten te tekenen
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2010

offline
Re: bezetmelding
Je hebt toch 3rail? Waar heb je dan de puko's op aangesloten?

Groet Ronald.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
je hebt 2 aan sluitingen op je crails de b en o
b=baanstroom dus pucos.
O= beide rails
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2010

offline
Re: bezetmelding
Ja, maar als je massabezetmelding gebruikt hebt je 3 aansluitingen.

1 Linker spoorstaaf: Bezetmelding (is ook massa!) >> Deze gaat naar je bezetmelder;
2 Middengeleider / Puko's: Baanspanning (plus) >> Deze gaat naar de centrale;
3 Rechter spoorstaaf: Massa (min) >> Deze gaat naar de centrale;

Je bezetmelder sluit je aan op de "massa"-draad van je centrale. Bij C-rails mag je de beide spoorstaven scheiden door de boel aan de onderzijde door te knippen. Je moet iedere C-rail goed knippen omdat je anders een verbinding blijft houden tussen de twee spoorstaven.

Groet Ronald.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
staan toch ook op de tekening 3 aansluitingen.
Ik heb het gedaan zoals je het zegt.
Alleen  als er geen loc op de bezetmeld blok staat gaat op de cs3 de betreffende bezetmelding oplichten.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2010

offline
Re: bezetmelding
@citaat Nee, niet echt. Teken het eens met twee spoorstaven en een middengeleider.  Wat al eerder aangegeven is: Je hebt dan ergens een "lekstroom". Er gaat een stroompje door je bezetmelder en die geeft dan een melding van "bezet" door.

Groet Ronald.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
dan zal ik al de rails weer door moeten meten de aansluiting heb ik gemaakt van een afbeelding  R.Smeters
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2010

offline
Re: bezetmelding
Hoi,

Kijk even naar het onderstaande plaatje:



Een spoorstaaf loopt door. Deze is niet onderbroken. De andere gebruik je voor de bezetmelding en die is onderbroken met isolatielasjes of zaagsnedes in de rails. Ook de puko's zijn niet onderbroken. Aan de onderzijde mag je de twee spoorstaven elektrisch van elkaar scheiden. Kijk nogmaals eens in de Wiki: Massa detectie secties en blokken.

Groet Ronald.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
Ik heb het ook zo gedaan denk dat er ergens nog een stuk zit wat toch nog kontakt maakt.
nog een keer alles door meten.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: bezetmelding
misschien een idee om aan een forumlid te vragen of hij/zij bij je thuis wilt komen en in het eggie naar je bezetmelderprobleem te kijken.
soms helpt dat echt. 
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
Ik heb net nog een slecht geknipt rail gevonden heb nu 4 blokken werkend even alles nog een keer goed nakijken.
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
Wie kan mij helpen bij mij thuis met de bezetmeldingen woon in roosendaal nb ?
Kom er niet aan uit waar de sluiting zit.
wiebrand van elk
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2007

offline
Re: bezetmelding
Ben er uit had een fout gemaakt met de rode isolatoren in de keer lus

wiebrand
Re: bezetmelding
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: bezetmelding
Dacht ik t niet 😂
Goodie :thumbup: