Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Verlichting op de modelbaan voor beginners

Gestart door MM. zaterdag 16 januari 2021, 14:38:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting op de modelbaan voor beginners
 Hallo allemaal,

Wellicht kan ik hier mijn vraag stellen. De bouw van onze baan is in volle gang.
4 linker handen en totaal gene ervaring en kennis van elektrotechniek zijn wij toch wel benieuwd hoe wij verlichting kunnen aansluiten op de modelbaan.

Nu de winkels gesloten zijn en wij hier geen kennis kunnen ophalen stellen wij de vraag hier.

We Willem de huizen in ieder geval verlicht hebben en willen wij de straten voorzien van straatverlichting.
Verder nog geen wensen m.b.t. Elektriciteit.

We hebben tot nu toe alleen een mobile station van Marklin. Rijden op wisselstroom digitaal.

We hebben online een transformator van Faller voorbij zien komen? Is dit iets.

Kort samengevat, kan iemand ons uitleggen wat wij moeten aanschaffen en in Jip en Janneke taal kan uitleggen hoe dit moet worden aangesloten?
Re: Verlichting op de modelbaan voor beginners
Hoi,

Ik heb hier een stuk uit de encyclopedie: Straatverlichting en Verlichting in gebouwen. Mogelijk helpt dat wat.

Als je alleen een mobile station hebt dan zal je inderdaad een losse transformator mogen gebruiken om je lampjes te laten branden. Je kan eventueel ook een andere voedingsbron gebruiken zoals een losse netvoeding. Ligt een beetje van hoeveel lampjes wil aansluiten e.d. Maar eerst een kijken of je wat van de basis gaat begrijpen zoals beschreven bij Straatverlichting

Groet Ronald.
Re: Verlichting op de modelbaan voor beginners
Neem een DC voeding van 12v ipv die Faller trafo.

Dan kun je ook stukjes ledstrip aansluiten en losse leds.

Koop bij Ali een rol ledstrip van 5m. Die kun je opknippen in stukjes van 10 cm.
Deze zijn makkelijk in je huisjes te plaatsen.

Mvg Robin