Hallo,
Ik weet niet of ik hier in het juiste straatje zit, maar ik wou jullie, als nieuw lid, even één van mijn allereerste conversies voorstellen. Wat bedoel ik? Al in de vroege zeventig'er jaren was ik gedreven om onze modellen meer realistisch te maken.
De firma die toentertijd toonaangevend was, was Merker & Fischer. Ik had daar veel componenten besteld voor mijn locs, toen. Per brief, gewone post en internationale postbetaling
. Waar is de tijd...
Nu, mede door mijn belevenissen in Duitsland, waar de stoomtractie nog volop de economie hielp opbouwen, was ik zeer onder de indruk geraak van de machtige driecilinder BR 44. In Ehrang een vertrek van een zware goederentrein meegemaakt, die me nu nog levendig voorstaat. Het was de 44 135 die dit schouwspel aanbood. Gevolg? Ik was de trotse bezitter van een BR 44, evenwel in Deense uitvoering (jawel de 3045). Die moest (!!) ik ombouwen tot de oorspronkelijke variant. Dus: ai, de zaag erin, dat vreselijke fronteinde (met één koplamp, nota bene) eraf, en zelf het fronteinde maken. Zie foto's. Er was niet veel voorhanden, dus de frontpartij gemaakt uit aluminium. Klinknagels met puntslag nagebootst, zorgvuldig geplooid en uitgeboord/geveild. M&F bufferbalk, koppelingen, rem- en stoomslangen aangebracht. M&F plastic lantaarns uitgeboord en van lichtgeleiders (jawel, de optische fibers) voorzien, en via de authentieke lamp 'gevoed'.
M&F Witte Leitbleche, verende buffers, zuigerstangen ingekort en beschermingen aangebracht, fijner voorloopwiel aangebracht. Nog tal van verbeteringen aan de ketel aangebracht, maar niet zichtbaar in deze beelden.
Loc is nog niet verder omgebouwd naar digitaal, dat is voor een later stadium.
Voila, ik wou dit even met jullie delen. Ondertussen ben ik natuurlijk verder geëvolueerd, maar het is wel leuk te zien hoe je met beperkte middelen toch resultaten kan bereiken. Ik was toen nog student, zonder inkomen...
Hartelijke groetjes,
Bob