Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw 3045 naar 44 135

Gestart door MotorBob zaterdag 16 januari 2021, 02:06:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 3045 naar 44 135
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Ombouw 3045 naar 44 135
Hallo,

Ik weet niet of ik hier in het juiste straatje zit, maar ik wou jullie, als nieuw lid, even één van mijn allereerste conversies voorstellen. Wat bedoel ik? Al in de vroege zeventig'er jaren was ik gedreven om onze modellen meer realistisch te maken.
De firma die toentertijd toonaangevend was, was Merker & Fischer. Ik had daar veel componenten besteld voor mijn locs, toen. Per brief, gewone post en internationale postbetaling  :D :D. Waar is de tijd...

Nu, mede door mijn belevenissen in Duitsland, waar de stoomtractie nog volop de economie hielp opbouwen, was ik zeer onder de indruk geraak van de machtige driecilinder BR 44. In Ehrang een vertrek van een zware goederentrein meegemaakt, die me nu nog levendig voorstaat. Het was de 44 135 die dit schouwspel aanbood. Gevolg? Ik was de trotse bezitter van een BR 44, evenwel in Deense uitvoering (jawel de 3045). Die moest (!!) ik ombouwen tot de oorspronkelijke variant. Dus: ai, de zaag erin, dat vreselijke fronteinde (met één koplamp, nota bene) eraf, en zelf het fronteinde maken. Zie foto's. Er was niet veel voorhanden, dus de frontpartij gemaakt uit aluminium. Klinknagels met puntslag nagebootst, zorgvuldig geplooid en uitgeboord/geveild. M&F bufferbalk, koppelingen, rem- en stoomslangen aangebracht. M&F plastic lantaarns uitgeboord en van lichtgeleiders (jawel, de optische fibers) voorzien, en via de authentieke lamp 'gevoed'.
M&F Witte Leitbleche, verende buffers, zuigerstangen ingekort en beschermingen aangebracht, fijner voorloopwiel aangebracht. Nog tal van verbeteringen aan de ketel aangebracht, maar niet zichtbaar in deze beelden.

Loc is nog niet verder omgebouwd naar digitaal, dat is voor een later stadium.

Voila, ik wou dit even met jullie delen. Ondertussen ben ik natuurlijk verder geëvolueerd, maar het is wel leuk te zien hoe je met beperkte middelen toch resultaten kan bereiken. Ik was toen nog student, zonder inkomen...

Hartelijke groetjes,

Bob
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Hallo Bob,

Dat heb je destijds knap gedaan. :thumbup:
Bestond Weinert toen ook al?
Die leverde toch ook veel onderdelen om je loks te "superen"?
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Hi Bob,

Mooi gedaan die ombouw met M&F onderdelen die BR44 zijn inderdaad prachtige machines.
Zelf gebruik ik, niet vaak, ook Weinert  spullen maar op dit moment gaat mijn tijd grotendeels in voorbereidingen voor de baan.

groet
Harald
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Rond 1970 kende ik alleen M&F. Ik heb Weinert pas in de late jaren 80 leren kennen. Geen idee of er een relatie bestond tussen de twee. Maar waar de ene verdwenen is, heeft de andere overgenomen, met brio overigens.
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Citaat van: Haradigi op zaterdag 16 januari 2021, 11:27:46
Hi Bob,

Mooi gedaan die ombouw met M&F onderdelen die BR44 zijn inderdaad prachtige machines.
Zelf gebruik ik, niet vaak, ook Weinert  spullen maar op dit moment gaat mijn tijd grotendeels in voorbereidingen voor de baan.

groet
Harald

Ja Harald, je kan maar op één front bezig zijn. Bij mij gaat het in vlagen. Soms stort ik me op een lok, en dan is het doorgaan tot hij af is. Soms stokt het ook wel eens. Zoals met een BR44 van Weinert, die nu al een tijd staat te wachten (op de schilder) om verder af te werken - zie foto. Soms heb ik ook periodes dat ik me op mijn andere hobby stort, oude motorfietsen. Zo komt het dat ik wel eens een jaar of twee niets aan de spoorbaan doe...
Ik zal nog wat verhalen plaatsen op dit forum, over mijn constructies, post factum

Groetjes,
Bob
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Heel indrukwekkend, hoor! Naarmate ik weer langere tijd aan het bouwen ben, vooral scenery, met het zelf ontwerpen met behulp van computer, lasersnijder en 3d printer, begint het ook te kriebelen om het rollend materieel onder handen te nemen. Ooit had ik in de jaren 80 toen al wat oudere modelspoorbladen gekregen waarin stond hoe standaard locomotieven werden verfraaid. Ik was wat angstig dat ik daar meer kwaad dan goed mee zou doen en zo heel veel spaarcentjes weg te gooien. Dus kwam het er nooit van.
Maar wie weet, in de nabije toekomst...
Mooi dat je toezegt wat meer foto's te delen, Bob. Ik kijk er naar uit!

Groet,

Peter
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Die BR44 ziet er nu al indrukwekkend uit.

groet
Harald
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Bedankt voor het compliment. Het valt me steeds op dat de details in het blote metaal zo veel machtiger ogen dan wanneer je ze geschilderd hebt. Dan moet je haast met de loep toekijken om ze te ontdekken. Ergens jammer. Vandaar dat ik die schilder wat laat wachten om te komen ;-)

Groetjes,

Bob
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
En anders: foto anstrich?! Het is niet voor niets dat de DRG deze speciale grijstinten aanbracht voor de foto.
Tegelijk is het jammer dat met de vorming van diezelfde maatschappij alles op rood-zwart ging. De gekste kleuren werden gebruikt bij de vele Britse maatschappijen. Tot het laatst toe experimenteerde British Rail met geweldige combinaties. Maar ook in Nederland, België en Frankrijk werden er mooiere kleurenschema's gebruikt waar het geel- en roodkoper vaak nog ongelakt bleven en details op die manier beter zichtbaar waren.
Maar ja, de Duitsers hadden wel een mooie eenheid in hun locomotievenpark weten te krijgen.
Succes met de uitgestelde schilderwerken.

Groet,

Peter
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Even reagerend op dat Weinert verhaal......die firma kwam pas in 1979 in actie met modellen van seinen.

Een paar jaar later (1981) kon deze firma zich "klein hersteller" noemen en presenteerde zich ook op de beurs in Nürnberg in dat jaar.

Nu is deze fabrikant niet meer weg te denken en maakt zich nog steeds verdienstelijk voor de modelspoorder die wat meer wil dan alleen standaard modellen.

@ Harald,

Weet nog ergens in een la een Weinert model te liggen die je kunt bouwen als je wil ;)

@ Bob

Prachtig gedaan deze transformatie van Deen naar DB :thumbup:

En dat ongeschilderde model verdient ook beter dan deze naaktbeelden :D ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
 @citaat

Hi Hans,

Interessant en ondanks dat ik geen idee heb wat jij in die la hebt liggen, breng het "doosje" maandag maar mee.

groet
Harald
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Hoi Harald

Als jij binnen bent bij Stomm moet je eens, als je voor jouw werkbank staat ergens rechts onderin kijken in de laatjes.

Daar ligt al jaren iets te wachten op iemand..........gaat er al een belletje rinkelen?

Anders leg ik het je vanavond wel uit goed?

Tot straks moet eerst wat naar binnen gooien na een lange reis langs groothandels en leveranciers.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Ombouw 3045 naar 44 135
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 17 januari 2021, 00:13:06
En anders: foto anstrich?! Het is niet voor niets dat de DRG deze speciale grijstinten aanbracht voor de foto
Groet,

Peter

Interessante idee, Peter. Maar het is nogal éénmalig. Ik heb net gelezen in een boek (over rangeerlocs) dat die foto-anstrich gedaan werd met, jawel, waterverf. Ze werd er meteen nadien afgewassen. Interessant, niet. Vandaar dat we, voor zover ik weet, nooit een foto-anstrich in het bedrijf gezien hebben. Bij de eerst regenvlaag... :-)

Groetjes,

Bob