Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ballastbed grootte

Gestart door RBeijers vrijdag 15 januari 2021, 23:27:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ballastbed grootte
RBeijers
gast

Ballastbed grootte
Goedendag allen.

Heb eindelijk mijn eerste k-rail binnen en wilde gaan beginnen aan een klein diorama stuk (90cm) voor wat foto's op te kunnen maken voor wagons en locs. Zo kan ik de eerste beginselen van het modelspoor gaan oefenen terwijl ik ondertussen ook nog de kamer wat moet/kan verbouwen. Het diorama stuk is in een recht stuk met wat bomen op de achtergrond, bovenleiding en wat kleine dingetjes (ook om weer te oefenen).


Sfeerfoto van het stuk baan voor het dioramastukje.

Nu is daar dan ook meteen mijn eerste vraag. De grootte van de ballast. Heb 2 soorten gekocht om eens te gaan kijken van Woodland Scenics. Grijs klein en middel. Hier beneden heb ik 2 kleine test stukjes gedaan voor een beeld te krijgen welke we moeten gaan gebruiken. Heb ook geprobeerd een mix te maken maar zag al snel dat dit hem niet ging worden.


Dit is de middel


Dit is de fijne

Zelf vind ik ze beide mooi maar vind ik het contrast van de middel grootte beter ogen. Maar is misschien juist wat te grof. Kan me voorstellen dat juist fijner ballast word gebruikt op een rangeerspoor of station waar nog baanpersoneel werkt en dat het grover zou zijn op een open stuk waar ze gewoon doorheen rijden. Maar daarom juist ook mijn vraag.

Groetjes en alvast bedankt voor de hulp,
Remco
Re: Ballastbed grootte
Ik vind de middel grootte 't mooist.
Re: Ballastbed grootte
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ballastbed grootte
Hoi,

Het is een persoonlijke keuze. Voor je zelf mag je een beeld krijgen. Wat wil je uitbeelden met je ballast? Dit witte spul is echt "nieuw" ballast. Zelf heb ik een mix van diverse soorten ballast. Van zand tot diverse soorten Woodland Senics. Zelf zou ik een paar proefstukjes maken. Dan zie je wat ze verlijmd doen.

Groet Ronald.
Re: Ballastbed grootte
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ballastbed grootte
Zo los, zonder kleur te hebben aangebracht, lijkt de fijne variant wat vlak, maar ik denk toch dat de grotere steentjes echt te grof zijn.
Maar het idee om een paar proefstukjes te maken, is prima. Ik strooi de ballast los tussen de bielzen, dan aan beide kanten naast de rails. Met een droog kwastje veeg ik alles zo goed mogelijk 'in model'. Dan druppel ik er voorstrijk overheen (niet de watergedragen variant, maar met spiritus oplosbare) en dan wachten tot het droog is. De stofzuiger eroverheen om alle losse korrels weg te halen (moeten niet tussen de tandwielen raken van je locs). Als laatste wat plekjes bijwerken waar te weinig is blijven liggen.
Ik breng de ballast op kleur met sterk verdunde bruinzwarte verf. Daarna volgen laagjes roestbruin, eventueel met de airbrush. Als laatste met lichtgrijs of wit nog wat drybrushing. Dat brengt net wat accenten tot leven.
En vergeet ook niet de spoorstaven van roestkleur te voorzien.

Groet,

Peter



Re: Ballastbed grootte
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Ballastbed grootte
Ik zou voor de groffe variant gaan, want die is inderdaad sprekender.
De fijne is eigenlijk voor N-spoor zo te zien, maar is heel goed bruikbaar om een pad naast het spoor te leggen, of om grote industriële vlakken te maken.
Re: Ballastbed grootte
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 16 januari 2021, 10:15:39
Ik strooi de ballast los tussen de bielzen, dan aan beide kanten naast de rails. Met een droog kwastje veeg ik alles zo goed mogelijk 'in model'. Dan druppel ik er voorstrijk overheen (niet de watergedragen variant, maar met spiritus oplosbare) en dan wachten tot het droog is. De stofzuiger eroverheen om alle losse korrels weg te halen (moeten niet tussen de tandwielen raken van je locs). Als laatste wat plekjes bijwerken waar te weinig is blijven liggen.
Ik breng de ballast op kleur met sterk verdunde bruinzwarte verf. Daarna volgen laagjes roestbruin, eventueel met de airbrush. Als laatste met lichtgrijs of wit nog wat drybrushing. Dat brengt net wat accenten tot leven.
En vergeet ook niet de spoorstaven van roestkleur te voorzien.
Dat klinkt als de Huib Maaskant-methode :D
Re: Ballastbed grootte
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ballastbed grootte
Hi Remco,

En ook ik "doe" het met een kwastje en voorstrijk.

groet
Harald
Re: Ballastbed grootte
BlueTrain
gast

Re: Ballastbed grootte
Hoi,

Eigenlijk zou je er een detailfoto van Grootspoor naast moeten leggen om de korrelgrootte te beoordelen.
Of een preisertje bij zetten. Persoonlijk vind ik middel ook het mooist, maar de korrel is misschien iets te grof. Fijn lijkt me idd té fijn...

Mvg, Willem.
Re: Ballastbed grootte
 @citaat Bron afbeelding ===> klik
Re: Ballastbed grootte
RBeijers
gast

Re: Ballastbed grootte
Ja had deze foto ook gezien en had het gevoel dat de midsel hierbij het dichts in de buurt kwamen. Maar ik ga een een test stukje maken en kijken hoe het gaat.

Bedankt voor de tips zo ver.
Re: Ballastbed grootte
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ballastbed grootte
 @citaat: Dan zie je ook dat in de bron een maximale grootte van 50mm staat. Dat is in H0 maximaal 0,60mm. Ballast in Duitsland zal niet veel anders zijn kwa grootte. Het heeft ook vooral te maken met of het een Haubtbaan of een Nebenbahn of zelfs ICE-strecke. Dan moet het gewicht van het ballast op afgestemd zijn.

Groet Ronald.
Re: Ballastbed grootte
ACTS.zuid
gast

Re: Ballastbed grootte
Grof:



Fijn:





Ik zou dus voor "fijn" gaan... ;)

Gr, Ben.
Re: Ballastbed grootte
Lid sinds: 2020

offline
Re: Ballastbed grootte
Deze ga ik volgen, ben iets soortgelijks van plan.

En ik zou voor middel gaan :thumbup:
Re: Ballastbed grootte
BlueTrain
gast

Re: Ballastbed grootte
 @citaat @citaat
Die Ben :D :P  Als je bij het grootspoor vier van die brokken naast elkaar legt, zijn die net zo breed als een biels. Met dat fijne spul haal je dat bij lange na niet. Dus blijf ik bij middel, al vind ik het nog steeds iets te grof. Als een steen groter is dan de hand/knuist van een preisertje is-ie te groot. Geeft de fabrikant geen uitsluitsel over de maat?

Mvg, Willem.
Re: Ballastbed grootte
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ballastbed grootte
Beste Willem,

een korrel van 1mm in H0 is 87mm op ware grootte. Dat zijn brokken van 8,7cm. Dat is toch ongeveer wat je in werkelijkheid ziet dacht ik zo.
Dus "fijn" lijkt mij juist te zijn.

Luc
Re: Ballastbed grootte
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ballastbed grootte
Hebben jullie ook het idee dat bij het grote voorbeeld er meer variatie in steengrootte is dan bij Woodland?
Re: Ballastbed grootte
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ballastbed grootte
beste luc,

Citaat van: lucdiels op dinsdag 19 januari 2021, 06:32:30
een korrel van 1mm in H0 is 87mm op ware grootte. Dat zijn brokken van 8,7cm. Dat is toch ongeveer wat je in werkelijkheid ziet dacht ik zo.

Kijk even in de link "Ballastbed" die eerder de berichten stond. Dan zal je zien dat er gerept wordt over ongeveer een gradatie. Zie ook: Sagrex BE en Railpro Steenslag. De gebruikte gradatie is afhankelijk van de zwaarte van de lijn (hoofdlijn of nevenlijn).

Citaat van: henkv op dinsdag 19 januari 2021, 07:34:52
Hebben jullie ook het idee dat bij het grote voorbeeld er meer variatie in steengrootte is dan bij Woodland?

Klopt. Er zit zeker een grotere gradatie in. Als het spoor ouder is dan zeker. Daarom is het mixen van de diverse zakjes een goede optie. Kijk ook eens bij Horster modelbouwwereld Spurenwelten ballast

Groet Ronald.
Re: Ballastbed grootte
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ballastbed grootte
Hieronder een link naar een aardige discussie over Woodland ballast. Iemand heeft zitten meten en 'fine' zou dan tussen 0,015" en 0,03" in diameter zijn. Ruwweg 0,375 tot 0,75 mm ofwel 3,25 tot 6,5 cm in het echt. Volgens Prorail meet de meest gebruikte steenslag 3,15 tot 5 cm. Fine is dus op schaal en medium is te groot.

http://cs.trains.com/mrr/f/88/p/221581/2449272.aspx

Wel stelt iemand daar een modelleringsdingetje aan de orde waar ik het wel mee eens ben. "If you want scale, then small ballast is to scale (just a tad big). If you want it to look like ballast to most peoples eyes, then medium, the reason being is things lose detail to the average eyeball as an object gets smaller."

Ballast bekijk ik in het echt van vrij dichtbij. Als ik op het perron sta of uit het raam van een stilstaande trein kijk. Dan zie je de aparte stenen erg goed. Mijn baan bekijk ik zelden dichterbij dan een halve meter en meestal meer. Dat is dus te vergelijken met ruim 40 meter en meer in werkelijkheid. Dan zie je de aparte stenen niet goed meer. Fine is daarvan een prima weergave, maar sluit niet aan bij hoe ik ballast meestal zie.

Dat gezegd hebbende, ga ik toch maar voor fine.
Re: Ballastbed grootte
RBeijers
gast

Re: Ballastbed grootte
CiteerBallast bekijk ik in het echt van vrij dichtbij. Als ik op het perron sta of uit het raam van een stilstaande trein kijk. Dan zie je de aparte stenen erg goed. Mijn baan bekijk ik zelden dichterbij dan een halve meter en meestal meer. Dat is dus te vergelijken met ruim 40 meter en meer in werkelijkheid. Dan zie je de aparte stenen niet goed meer. Fine is daarvan een prima weergave, maar sluit niet aan bij hoe ik ballast meestal zie.

Daarom dat ik ook zo twijfelde tussen middel en fijn maar heb nu een paar kleuren besteld van woodland scenics fine en een mix gemaakt om eens te kijken wat dat deed na verlijming.
Kleurstelling bleef vrijwel gelijk en zag niet veel "bleeding" van kleuren.


Eerste teststukje.
1x Gray Blend Fine Ballast Shaker - 945cm³ - B1393
1x Gray Fine Ballast Shaker - 945cm³ - B1375
3x Brown Fine Ballast Shaker - 945cm³ - B1372


Hier een iets ingezoomde foto hoe het verdeeld tussen de bielzen.

Je kunt er lang aan bezig blijven om de ballast goed te leggen voor het verlijmen ben ik achter gekomen en dit taakje kan over een hele baan veel tijd gaan kosten haha. Maar wel een heerlijk rust gevend taakje zover. (Misschien niet als je tientallen meters moet gaan doen)
Ben nog aan het wachten op de kleur Buff en dan gaan we daar ook nog een beetje mee spelen om de kleurstelling wat beter te krijgen. Ben nog niet heel tevreden met de kleur. En natuurlijk weer wat oefenen met het verlijmen van ballast.
Ook ben ik bezig geweest om de airbrush weer op poten te krijgen en daar weer even wat mee te oefenen. Dit voor de verweren van het spoor.

Bedankt voor de reacties en de leuke perspectieven over ballast. Denk dat dit een topic is dat op dit forum blijft terugkomen.
Re: Ballastbed grootte
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ballastbed grootte
Het ziet er fraai uit! Ik denk dat deze korrelgrootte het mooist is. En het kleureffect doet het ook mooi.
Ook ik heb de ervaring dat het een rustgevend klusje is; minder vervelend dan ik vreesde. Het is eigenlijk wel leuk. Beetje strooien, vegen, lijm druppelen, wat bijwerken en dan het volgende stuk. Daarna ga ik er nog met verf tegenaan.


Groet,

Peter
Re: Ballastbed grootte
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Ballastbed grootte
Ik gebruik zelf ballast van "spurenwelten" en wel de Phonolith.
Deze heeft verschillende soorten ballast en op schaal N, H0 en 1.
Je kunt heel goed de H0 gebruiken en tevens van N (de fijnere soort) , om bijvoorbeeld paadjes aan te leggen of grote vlakken te vullen in een BW.

Deze ballast kun je in zakken van 1000, 500, of 250 gram kopen
Ik ben er zeer tevreden over, het past prima bij de schaal en het ziet er professioneel uit.