Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Digitaal rijden

Gestart door Loek51 donderdag 14 januari 2021, 16:51:27

Digitaal rijden
Loek51
gast

Digitaal rijden
Goedendag,

Ik ga mijn treinbaan opnieuw opbouwen. Na 35 jaar heb ik de oude analoge baan afgebroken en wil een nieuwe, iets kleinere baan bouwen. Ik rij nog op M-rails en heb twee locs, één is 55 jaar oud en de ander 30 jaar, De laatste heeft een 5-polige motor. En dan ook nog een kleine rangeeerloc, je weet wel, die uit de beginset.
Ik wil voorlopig eerst alleen digitaal de treinen laten rijden en de bediening van de wissels en seinen met de hand doen.
De vragen zijn:
1. moet ik rekening houden met blokken?
2. wat heb ik nodig om de locs digitaal aan te sturen, ik kreeg een tip over een Arduino-kloon en decoders van Ali.
3. kan ik zelf de locs ombouwen en wat is daarvoor nodig?

In eerste instantie wilde ik niet aan digitaal vanwege de kosten (pensionado weet je) maar iemand zei dat het bovenstaande niet zo duur uitvalt.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Groet,
Loek
Re: Digitaal rijden

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Loek,

Het lijken maar enkele vragen maar er kunnen heel veel antwoorden zijn.
Zelf zou ik mij eerst eens goed gaan inlezen en langzaam beslissen wat je wilt of eens bij iemand langsgaan die je kan helpen met beslissingen soortgenoot bij je in de buurt of naar een Stamtafel gaan (na de Corona).
Wil best een keertje een bakkie koffie met je doen zodat je mogelijkheden kan overzien.

1/ "Blokken" (stuk rails voor een sein) heb je nodig bij analoog om bij een sein te kunnen stoppen (stroomloos)
    Blokken worden ook gebruikt met bezetmeldingen zodat een treinbesturings programma weet waar die trein is en
    of een stuk bezet is.
2/ Digitaal aansturen kan op vele, vele goedkope en dure manieren of met de PC.
     Dan is weer geen dure centrale nodig of je moet ook handmatig veel willen doen.
3/ Zelf ombouwen van loks hangt van je kennis en van je handigheid af.
    Wat je ervoor nodig hebt hangt weer af wat je wilt en welke lok het is.
Allemaal geen probleem als je weet wat je wilt en wat je moet doen.
Uiteraard de prijs .......

groet
Harald

Hoi Loek,
Misschien heb je iets aan deze videoserie. Ik hoor graag wat je er van vindt.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw

Hallo Loek,

Citaat van: Loek51 op donderdag 14 januari 2021, 16:51:27
Ik rij nog op M-rails en heb twee locs, één is 55 jaar oud en de ander 30 jaar, De laatste heeft een 5-polige motor. En dan ook nog een kleine rangeeerloc, je weet wel, die uit de beginset.
Ik wil voorlopig eerst alleen digitaal de treinen laten rijden en de bediening van de wissels en seinen met de hand doen.

Je wil opnieuw beginnen. Dan geef je aan dat het wel redelijk "goedkoop" moet zijn. Wat is goedkoop  :) Mijn advies is ook om goed met digitaal onderweg te gaan om een startset aan te schaffen met een MS2/3 en een digitale lok. Dit omdat je dan alles in één keer hebt. Je hebt dan een digitale centrale met een voeding. Een digitale lok die zeker werkt op de digitale centrale.

1. moet ik rekening houden met blokken?

Nee, niet echt. Als je de wissels met de hand wil gaan doen dan hoeft dat echt niet. Eventueel als je iets met seintjes wil gaan werken dan zal je voor je seintjes een stroomloos stuk mogen maken.

2. wat heb ik nodig om de locs digitaal aan te sturen, ik kreeg een tip over een Arduino-kloon en decoders van Ali.

Je hebt een centrale nodig. Je krijgt een tip over een arduino en ali-expressdecoders. Goed, dat is aardig maar hoe goed ben je zelf met het computers en prutsen met elektronica? Het is vooral een doe het zelf oplossing. Daarbij is het zo dat het alleen het DCC-protocol ondersteund. Dus je moet goed opletten wat je in de rest van je treintjes hebt zitten aan decoders. Decoders van Ali: Goedkoop maar  niet echt super. Dat gaat alleen maar ergenis geven. Geef dan een paar euro extra uit en koop een goed merk decoder voor je treintjes.

3. kan ik zelf de locs ombouwen en wat is daarvoor nodig?

Technische kennis, wat soldeerervaring, decoder, eventueel motoronderdelen om deze om te bouwen en voor de rest wat tangetjes, draadjes en kleine schroevendraaiers. Je kan in de diverse draadjes op het forum kijken om te zien wat iedereen allemaal doet en nodig heeft.

Succes.

Groet Ronald.

hoge bergen, het liefst zwitsers

Dag Loek,

Ik heb een Marklin treinbaan, die (o.a. vanwege de kosten) technisch eenvoudig is gehouden.
Mijn locs rijden digitaal, de wissels bedien ik analoog.

Kijk voor mijn baan op https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65752.0

Ik heb je verder een persoonlijk bericht gestuurd.

mvg Hans

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

Volledig digitaal rijden is een geheel nieuwe dimensie! Zowel qua baanontwerp als qua rijden. Complexe treinenloop, automatisch rangeren, locwissels, etc.

De kosten om in te stappen in de volledige digitale wereld zijn evenwel niet gering. Een digitale centrale, bezetmelders, wisseldecoders, etc. brengt al snel een budget van 1000 euro met zich mee.

Het is uiteindelijk een kwestie  an ambitieniveau, plezier en budgettaire ruimte voor de modelspoorhobby.

Mvrgr
Robert

Hoi Loek,
Je schrijft dat je 3 analoge locomotieven hebt. Om digitaal te kunnen rijden moet je die dus om (laten) bouwen.
Een ombouwset kost bijna € 30,-. Wel goed uitzoeken welke je moet hebben op basis van de motor die in je loc zit.

Dan heb je nog een decoder nodig en een aansluitkabel met stekker nodig, afhankelijk van welke decoder je kiest.
Een ESU Locpilot 5 kost bijna € 35,-. Kies de versie die ook het Märklin protocol ondersteunt.
Goedkoper kan ook, bij Uhlenbrock bijvoorbeeld. Mijn Piko treinen doen het prima met deze decoders.

Voorwaarde is wel dat je in staat bent zelf de ombouw te doen. Als je een beetje kunt solderen is dat niet zo ingewikkeld.
En anders zijn er hier genoeg mensen die je op weg willen helpen.
Wat het ombouwen kost bij een professional weet ik niet.

Met 3 treinen en je wissels en seinen handmatig bedienen is een centrale van meer dan € 600,- (Märklin Central Station 3) een beetje te veel van het goede lijkt me.

Als ik kijk naar je eerste bericht raad ik je aan een Märklin Mobile Station 3 te kopen.
Die wordt, inclusief voeding, op markplaats aangeboden voor 114,94 bij een winkelier waar ik goede ervaring me heb. Ik noem geen naam maar hij zit in de buurt van Alkmaar.

Dus als ik alles bij elkaar optel kom ik op zo'n  € 310,-
Dan kun je prima op je M-rails blijven rijden en mocht je in de toekomst meer willen dan kan dat.

BR 103fan forever

@citaat Prima advies.
Even nog een misvatting rechtzetten: de zwarte Märklin 60657 wordt door Märklin zelf onder de naam Mobile station 2 verhandeld. Er is tot op heden geen Mobile station 3 in productie genomen.

P.S. De grijze variant 60653 is de oer Mobile station 2. Als deze is voorzien van de laatste update 3.112 heeft hij dezelfde mogelijkheden als de zwarte variant.

hoge bergen, het liefst zwitsers

Hoi Loek,

Het advies om met het MS2 te gaan rijden is idd. een prima advies!

Ik zelf rijd al sinds jaar en dag mijn digitale locs met het MS1, dat gaat nog steeds goed.
De vele wissels op mijn treinbaan bedien ik analoog mbv. de overbekende (2e hands) oude blauwe schakelkastjes van marklin.
Ook dat gaat goed.

mzvg Hans
Loek51
gast

Beste Cees,

Bedankt voor je reactie.
Op de site van Beneluxspoor had ik al een keer gekeken, jouw link is goed gericht.
Ik ga me erin verdiepen.

Groet,
Loek
Loek51
gast

Hallo Harald,

Bedankt voor je reactie.
Ik ga me zeker goed inlezen en die uitnodiging voor een bakkie koffie neem ik zeker aan.
Na de Corona moet dat gaan lukken.

Groet,

Loek
Loek51
gast

Hallo Albert,

Bedankt voor je reactie.
Ik ga de video's op mijn gemak bekijken.
Een aantal zaken zijn wel al bekend bij mij.

Groet,
Loek
Loek51
gast

Hallo Ronald,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben ondertussen een stuk wijzer.
Een digital centrale van Märklin staat op mijn verlanglijst en ombouwen en solderen kan ik zelf.
Ik moet nog uitzoeken welke motoren ik nodig heb. De oudste trein baart wat kopzorgen, maar daar kan ik ook een nieuwe met decoder voor kopen.
We gaan het zien.

Groet,
Loek
Loek51
gast

Hallo Albert,

Bedankt voor je bericht.
Ik ben alweer een stuk wijzer geworden.
Het belangrijkste is dat ik geen andere rails nodig heb en in eerste instantie ook geen blokken hoef te maken.
Ik ga met de bedrading en aanleg wel rekening houden met blokken, dus isolatie, maar wel alles doorverbinden.
Ik ben best handig en kan veel zelf, ook solderen.
Zal me eens gaan oriënteren in de buurt van Alkmaar.
Bedankt voor de tip.

Groet,
Loek

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

Als je het zelf ombouwen van een loc wat te risicovol vindt, kan je overwegen dit uit te besteden. Ga eens langs bij Huider in Heerhugowaard. Daar krijg je in ieder geval goed advies. Huider verricht ook zelf reparaties en bouwt waarschijnlijk ook locs om.

Mvrgr
Robert
Loek51
gast

Beste Albert,

Ik heb je video's, de eerste drie, bekeken en het is een duidelijk verhaal.

Het enige wat ik nog niet te weten ben gekomen is het volgende:

Ik wil digitaal rijden en de wissels analoog aansturen.
Ik heb begrepen dat de centrale een constante spanning op de rail zet en daar de commando's op worden gemoduleerd.
Als ik de wissels gewoon met een aparte Märklin trafo wil voeden, klopt het dan dat de massa van de centrale en de massa van de wissels dezelfde zijn.
De centrale wordt immers gevoed door een andere Märklin trafo.

Dat is wat ik wil weten voordat ik de bedrading onder de baan aanbreng.

Alvast bedankt.
nobody
gast

Ja massa is massa. Net als in de vloeibare wereld, het doet er niet toe wat je in het riool gooit...

Hoi Loek,
Als ik je verhaal zo lees zou ik digitaal en analoog gescheiden houden.
Dus een centrale met een eigen voeding en vanaf de centrale de aansluiting naar de rails om de treinen te laten rijden.
Dan een aparte voeding voor de wissels. Ga je de wissels met drukknoppen of schakelaars omzetten?
Mocht je op termijn de wissels ook digitaal willen aansturen dan kun je daar die voeding ook mooi voor gebruiken (als die daarvoor geschikt is tenminste).
De digitale wisseldecoders (zoals de Digikeijs DR4018) hebben namelijk 2 aansluitingen. Eén voor het digitale commando vanaf de centrale en één voor de voeding van de wisselaandrijving.

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Zo niet, dan hoor ik dat graag.