Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

vervangen seinmasten Märklin 7188

Gestart door Jan Verloop donderdag 14 januari 2021, 11:59:09

vervangen seinmasten Märklin 7188
Ik ben van plan om de (losgeplaatste)  seinmasten van mijn Märklinseinen 7188 (lichthoofdsein rood/groen)  te vervangen door exemplaren met LED's. Heeft iemand een tip? Klopt het dat ik LED's beter op gelijkstroom kan aansluiten? 
Re: vervangen seinmasten Märklin 7188
LED's doen het inderdaad veel beter op gelijkstroom, let ook op dat je er een weerstand tussen zet. 
Bedankt voor je tip! Is het gebruik van een weerstand niet afhankelijk van de voeding? ik denk aan een 12V gelijkstroom trafo.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Absoluut. Maar zonder doet ie het meestal maar kortstondig.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Jan,

"Hier" kan je de R waarde berekenen

groet
Harald
Het is een tijd geleden dat ik de 7188 gebruikte, hoe ga je dat doen met de schakelkast?  De gele draad wordt ook voor de spoelen gebruikt.  Die zul je moeten afsplitsen denk ik.
Citaat van: Haradigi op donderdag 14 januari 2021, 14:25:29
Hi Jan,

"Hier" kan je de R waarde berekenen

groet
Harald

Dankjewel, daar kom ik verder mee!
Citaat van: ErikW op donderdag 14 januari 2021, 14:25:58
Het is een tijd geleden dat ik de 7188 gebruikte, hoe ga je dat doen met de schakelkast?  De gele draad wordt ook voor de spoelen gebruikt.  Die zul je moeten afsplitsen denk ik.

Ik heb die (heel oude) schakelkastjes door de tijd al grotendeels vervangen door Viessmann relais 5551. De rij-voeding en schakelvoeding komt van een Märklin trafo. De voeding voor de verlichting kan ik bij die relais eenvoudig van een andere trafo laten komen.   

3021 LED testopstelling

Gelijk- of wisselstroom maakt voor een LED geen biet uit tenzij je een wisselstroom hebt met een lage frequentie dan zie je de LED knipperen (50Hz zie je niet).  Berekening: deel de spanning door de stroom in mA dan heb je een voorschakelweerstand in kohm. Bijvoorbeeld: voeding 12 V (dc of ac) stroom door je LED = 10 mA (hele standaard waarde) dan krijg je een weerstand van 1,2 kohm. Is de LED te fel neem een wat hogere waarde bijvoorbeeld 1,8 kohm is ie daarentegen te zwak neem bijvoorbeeld 820 ohm. Komt niet zo precies. Ga echter nooit hoger dan 20 mA voor een standaard LED (tenzij de specificaties anders aangeven). Wil je het helemaal goed doen trek dan van je voedingsspanning eerst 2V af. Reken dus dan met 10 V in plaats van 12V. Er zijn echter ook high efficiency LED's die aan 5 mA genoeg hebben. Heb je die reken dan dus met 5 mA.

Kanttekening is wel op z'n plaats. Bij wisselspanning krijg je te maken met de reverse voltage van de LED dat heet de maximaal aan te leggen spanning in z'n sperrichting. De meeste (zo niet alle) LEDS kunnen wel tegen 12V reverse. Wil je er toch tegen beveiligen zet dan een willekeurige diode antiparallel aan de LED.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.