Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Massa detectie met deel van C-rail

Gestart door Joop vdB donderdag 14 januari 2021, 11:38:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Massa detectie met deel van C-rail
Ik zit met een vraag, en weet niet of die al in een nadere topic besproken is.
Mijn spoorbaan is niet zo groot, dus vraag ik me af of het mogelijk is, om slechts een deel van een C-rail te gebruiken voor massadetectie.
Dus niet de hele spoorstaaf van bijvoorbeeld een 24188, maar slechts een stuk van 5 centimeter?
Re: Massa detectie met deel van C-rail
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Massa detectie met deel van C-rail
Hallo Joop,

Ja dat kan. Door slijpen, draadje solderen en klaar

Wel vijf aantekeningen:
- De stabiliteit van de spoor staaf is niet zo heel groot. Die zou je evt. met lijm moeten vastzetten.
- De plek waar je (aan de onderzijde) de kontaktdraad moet solderen is niet groot, mogelijk dat je daar wat ruimte moet maken.
- Nieuwzilver is niet zo heel makkelijk te solderen. Of de hitte smelt de c-rail bedding, of de soldeervloeistof is te agressief.
- De railstaaf is in de lengte richting 'los' en moet of vastgezet worden, of de ruimte tussen de railstaaf delen moet opgevuld worden.
- Kontakt rail is bij voorkeur zolang dat de trein slechts 1 keer een kontakt maakt, de lengte moet groter zijn dan de grootste afstand tussen de assen van je wagen/trein park. (Hangt ook af van welk programma je gebruikt om de baan aan te sturen, hoe reageert dat op meerdere losse meldingen van dezelfde trein?)

Ergo: Handiger om het niet te doen, als het niet specifiek noodzakelijk is.

Jan-Peter
Re: Massa detectie met deel van C-rail
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Massa detectie met deel van C-rail
je kan ook een korte c rail 24066 of een 24094 gebruiken.
2 x 24099 is 1 x 24188

gr. Ruud
Re: Massa detectie met deel van C-rail
Jan Peter,

In mijn beleving is het nogal overtrokken wat je schrijft.
Ik gebruik diverse stukjes 115 en 215 als contact/terugmelder.
Een spoorstaaf met een fijn ijzerzaagje doorzagen en de stabiliteit wordt geenszins aangetast.
Draadje solderen aan lipje O aan de onderzijde en klaar.
Solderen aan de railstaaf is nerges voor nodig.

Cees
Re: Massa detectie met deel van C-rail
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Massa detectie met deel van C-rail
 @citaat Misschien.  :D

Het komt neer op waar in de 18.8cm (of de 11.5cm in het geval van de 24215) je de kontakt rail van 5cm maakt. Doe je dat aan de uiteinde dan wordt het stuk spoorstaaf gewoon vast gehouden zoals in de fabriek gemaakt. En is er het lipje om aan te solderen.

Maar als je de 5cm ergens midden in de 18.8cm maakt, zoals ik dat van de OP begrepen heb, is die extra stabiliteit en lip niet aanwezig. De spoorstaaf is alleen constructief (hard) vast gezet in de uiterste 1.5cm. De rest van de spoorstaafhouders (3x woordwaarde ;)) zijn plastic lipjes van 2x1mm.

t' Makkelijkst is het of de hele 24188 als kontakt te gebruiken, of deze te vervangen door 2x 24094, waarvan een als kontakt rail is uitgevoerd.

Jan-Peter
Re: Massa detectie met deel van C-rail
Jan-Peter,

Inderdaad 5 cm voor een contactrail/ terugmelder is meer dan genoeg en de stabiliteit blijft behouden.

Cees
Re: Massa detectie met deel van C-rail
Jan Peter en Cees, bedankt voor jullie reacties.
Ik ga het uitproberen