Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Er was eens een HSI-88..

Gestart door leendert donderdag 14 januari 2021, 11:11:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Er was eens een HSI-88..
Lid sinds: 2018

offline
Er was eens een HSI-88..
Aanleiding
In de vele modeltreinjaren ben ik ooit begonnen met een Intellibox met een S88. Toen ik van zolder naar de kelder ging verhuizen, stond de central in het midden van de baan en lukte het niet om een lange ketting te maken van de bezetmelders. Dus toen een echte HSI-88 aangeschaft, zeker omdat Koploper dat ook ging ondersteunen.

De grote verbouwing
Met het verbouwen van mijn baan en inmiddels de IB door een ECOS2 vevangen centrale, was het weer mogelijk om 1 lange ketting te maken van de S88 interfaces. Zo'n 26 in dit geval. HSI verkocht aan iemand die hem goed kon gebruiken. So far so good?

Het spookt hier
Anders dan wat ik verwachte en ook anders dan ik in mijn opstelling met de HSI had ervaren, krijg ik relatief veel spookmeldingen binnen op de bezetmelders. Op willekeurige plekken, met willekeurige tijdsintervallen. Een en ander is al wat weggeregeld met het aanpassen van de standaard tijden, maar hoe dan ook ben ik niet zo tevreden over de stabiliteit van het inlezen.

Wat is er aan de hand
De bekabeling lijkt storing op te pakken. Het is nog de 'oude' 6 aderige bekabeling die standaard op een Lifinski S88, dus nog geen CAT5 bekabeling of zo. Alle S88's zitten onder de baan, dus 'zomaar' ook even dit vervangen is bepaald geen feest, los van dat de S88 ook geen RJE45 aansluing heeft en ik dus ook daar met verloopjes moet werken.

De oplossing
Toch maar een plan B, als de bekabeling vervangen afvalt. Terug naar de HSI-88. Maar ja. Dat is best een prijzig component en wat nodig is, is nodig, maar kan het ook anders?

Ja, het kan anders
Met een beetje zoektocht kom je al snel uit op een GEN-HSI. Dat is een eenvoudige schakeling met een PIC en de source code is beschikbaar. Ik heb er een printje voor ontworpen en all in ben ik nu zo'n 10 EUR verder. Dat sprak me wel aan.
Grote verschil met 'de echte': deze beschikt over de mogelijkheid van 3 takken, deze 'slechts' over twee. Maar laat ik nou die middentak toch al nooit begrepen hebben, want je begint toch of met een bezetmelder uit de linker of de rechtertak.

In de praktijk
Ik ben inmiddels van Koploper naar iTrain overgestapt en gelukkig ondersteunt deze ook de HSI-88. En gelukkig werkt het vlekkeloos samen. De ene tak is 10 lang, de ander dus 16. En ik heb geen spookmeldingen meer!

Fotootje
Hieronder het printje en het schema van de schakeling. Zoals je ziet mega klein: com poort richting de computer en twee aansluitingen voor de S/88 ketens. Het geheel wordt gevoed met een 5V USB stekker, die zo ook de power levert voor de aangesloten S/88.

Voor wie zelf aan de slag wil
Ik laat mijn printjes altijd per 10 maken. Daar staan dan een aantal schakelingen op. En op een van de hoekjes stond deze. Ik heb er dus 10 van liggen, maar gebruik er maar 1.. Dus wie er onbestukte print wil, stuur maar even een pb'tje.
Alle credits van het schema en de software liggen bij F.CaƱada http://www.fut.es/~fmco, ik heb alleen maar wat gestreept in het schema rondom de RS485 opties en de voiding.

Groet,
Leendert