Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???

Gestart door Roland woensdag 13 januari 2021, 20:49:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Hallo!

Ja, ik heb weer wat gekocht... de alom bekende 4040 wagonnetjes...  :P
Niet te duur en leuk voor achter de stoomlocomotief.  :o)

Maar... check eerst de foto's even...  :-(










Juist... hoe krijg ik die dakjes nou weer een beetje fatsoenlijk?
Ik heb er nog niks aan gedaan, heb ze zo binnen gekregen. Niet erg, leuk projectje!

Ik zat al te denken aan een mat-zilver spuitbusje, maar is dat een goed idee?
Of kan ik met het wondermiddel van de Wibra 'Dasty' gaan poetsen?

Heeft iemand een idee hoe ik deze dakjes weer een beetje netjes krijg en ook voor lange tijd zo kan houden?
Ik vind het leuke wagentjes, maar om ze nou in déze staat op de baan te hebben, gaat me wat te ver  :)

Tips en trucs zijn welkom, alvast bedankt!

Groet,
Roland.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Hoi Roland,

Waar staan de foto's?

Groet,

René
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Gewoon licht opschuren totdat roest weg is , en dan met spuitbus zilver over spuiten.

Mvg Gert
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Hoi,

Probeer S-39 eens, daarmee heb ik in het verleden roest verwijderd van o.a. buffertjes. Roest verdwenen, en geen verdere nabehandeling meer nodig, behalve uiteraard schoonmaken.
Weet niet of de dakjes eraf kunnen, zou wel handig zijn, besproeien met S-39, en een paar dagen laten staan, zodat het er goed kan intrekken. Dan schoonmaken met een goed schoonmaakmiddel, géén schuursponsjes gebruiken, althans de schuurzijde daarvan (tja, sommige mensen...). Met een beetje geluk is de meeste roest dan verdwenen en hoef je het niet verder te behandelen. Hardnekkige plekken nog een keer behandelen. Heb je pech, dan methode Gert (v200marklin) verder opvolgen. In dat geval héél fijn schuurpapier gebruiken...
Overigens, de daken zijn vooral ook vies, lijkt me. Je zou vloeibaar St. Marc (fles, Action/Praxis), of poeder (Praxis) kunnen gebruiken. Bij het poeder met lage dosering beginnen. Lees vooral de gebruiksaanwijzing. In hoge(re) doseringen kan het middel bijtend zijn en wordt de laklaag dof, en kan zelfs los laten. Gebruik dus met verstand en voor eigen risico. Je kan uiteraard eerst met gewoon afwasmiddel beginnen...
Verder kun je overwegen de daken te weatheren, zoek daarvoor op YouTube naar Sebb's 1:87.

Mvg, Willem.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Je kan de dakjes er zo afklikken, dus dat werkt wel makkelijker :-) Ze zitten aan de zijkanten geklemd.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
 :roll: Ik weet niet of dat S-39 ook roest verwijdert, het zou kunnen, maar daarna dan wel naspoelen met veel, heel veel water.
S-39 is juist ook een roest aanjager, als er resten achterblijven roest het het langzaam maar zeer zeker door de dakjes heen. :?

Dirk-Jan
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Even een nachtje laten staan in wat water met een vaatwasblokje, Dan poets je de oude lak er zo van af.

Velgenspray (Motip) lijkt heel erg op de originele lak.

Ik heb overigens ook wel eens fijn zwart schuurpapier op een wagon geplakt, dat geeft een "echt" effect.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Hoi,

Bedoel je geen WD-40 ? i.p.v. S-39 ?

Heb ik wel eens gebruikt wd-40 roest verdwijnt er niet echt mee, maar het ziet er wel veel beter uit.
En houd roest ook weer tegen. En verwijderd vuil, gebruik het ook wel eens op oude versie's metalen loks van Marklin.
Je weet niet wat er aan vuil afkomt.
Wel buiten gebruikt.

M.vr.gr. Erwin
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
 @citaat
Sh*t ja, stomme fout, bedoel inderdaad WD-40, s-39 is een soldeermiddel...
Ik heb hier goede resultaten meegeboekt, weliswaar op gebruineerd metaal; maar ik zou de dakjes eerst 's grondig reinigen in een sopje. Daarna wel goed afdrogen. Afhankelijk daarvan zou ik verder kijken wat te doen valt.
Overspuiten zou wat mij betreft een laatste redmiddel zijn...

Excuses voor de fout. :O  :(

Mvg, Willem.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
 @citaat

:) Dat klinkt al een stuk logischer.
WD-40 is inderdaad een probaat middel, daarmee kan je lekker aanknoeien zonder dat het schadelijke gevolgen oplevert zowel voor de dakjes als voor je handen.

Dirk-Jan

N.B. ik kom de WD-40 ook wel eens tegen in de supermarkt, hoeft het niet eens online besteld te worden.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Mede-modelspoorders: dank voor alle reacties!

Ja ik vond S39 ook al vreemd klinken, dat is juist een zuur wat meer schade als resultaat zal opleveren. Maar, gelukkig nog niks mee gedaan, dus niks aan de hand.

De dakjes zijn inderdaad zo los te klikken. Ik vraag me wel af of de dakjes niet gewoon zo horen qua kleur. Het zijn blikken dakjes maar betwijfel of ze gespoten zijn.

Ik ga eerst eens met WD40 aan de slag en een fijne doek, kijken wat dat gaat doen. Dat er wat schade op blijft zitten, nahja, daar kan ik mee leven, maar zoals ze er nu uitzien, is het geen gezicht. Wellicht dat wondermiddel Dasty ook nog wat kan doen.

Ik heb verder geen ervaring met dit soort restauraties, ik weet wel dat je met remolie ook prima verf kunt verwijderen. Het dakje van een 3065, een rangeerlokje, heb ik toen ook overgespoten en dat is toen goed gelukt.

Ik ga jullie op de hoogte houden, misschien dat ik vanavond al wat kan laten zien.

Dank nogmaals!

Roland.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Dag Roland.

Om de roest te verwijderen zou je ook wapenolie Ballistol kunnen proberen :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
 @citaat @citaat
Wel, geloof me maar, ik heb zelf een aantal blikken rijtuigen, die daken zijn echt wel gespoten.
Dat konden ze vroeger kennelijk beter dan tegenwoordig met die kunststof daken, waarbij je met een vergrootglas duidelijk kunt zien dat de daken gespoten zijn. Kan natuurlijk ook aan de gebruikte lak liggen.
Het is wel een ragdun laagje, vandaar dat ze nogal "snel" gaan roesten... (alles is relatief :P)

Mvg, Willem.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Bij de supermarkt kun je Staalfix krijgen.  Daar krijg je die roest ook wel mee weg.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Ik zie geen enkele reden om de daken van verf te ontdoen of te herspuiten, meer nog, als je dat doet is de ziel er uit...
'Overrestaureren' heten ze dat. Of op zijn Vlaams, de boel naar de kloten helpen  ;)
Ik verzamel al heel lang oud blikken speelgoed en krijg alles presenteerbaar met auto polish. Royaal de melkachtige substantie over het blik smeren en dan met een doekje opwrijven tot de verfkleur zichtbaar wordt op de doek, dan is er een minuscuul laagje verf weggepolierd en is alle vliegroest weg.
De polish legt tegelijk een beschermlaagje over alles.
Ik heb nooit iets opnieuw zien roesten achteraf (bij normale bewaring).
Ik zoek eens wat foto's bij elkaar om straks te laten zien wat het resultaat kan zijn.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Hier zie je enkel daken waarvan er eentje opgepoetst is.
Meer mag daar bij mij niet aan gebeuren, anders is het helemaal geen oud speelgoed meer  ;)
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
En dit is de polish die ik gebruik; en het moet goede zijn, want niettegenstaande er Jaguar op staat toch gekocht in een BMW garage  ;)
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Nou, intussen thuis (de andere reactie onderweg even geschreven) en even wat geprobeerd.
Ik heb WD-40 en een auto-polish geprobeerd op de slechtst uitziende dakjes.
Ik moet zeggen, het is er wel op vooruit gegaan:




Misschien dat het nog beter kan, maar dan moet ik er echt even voor gaan zitten, het weekend meer tijd voor denk ik.
Ik ga ook eens naar dat Staalfix kijken, moet toch nog boodschappen doen, haha!

En Antonv, ik ben niet zo van het oude en antieke, in die zin, ik vind die 4040 wagentjes leuk, maar dan wel graag een beetje netjes.
Wat ik al schreef, ik heb ooit een dakje opnieuw gespoten wat prima gelukt is destijds.
Ook heb ik nog een paar oude rijtuigen, ook van blik/metaal en die daken roesten ook.
Ik vind dat aan de ene kant wel mooi, maar het kan er (in mijn optiek) ook te lelijk uit gaan zien.
Het zal altijd een discutabel punt blijven denk ik.

Een oude 1200-loc van mijn vader (bedrijfsnummer 1219, een 3051.1, uit de zestiger jaren) is door mijn speelse handjes heen geweest.
Ja, ook wat verf gebladderd, wat schade op het dak, maar daarbij sta ik al jaren in twijfel. Wat aan doen of niet?
Ik heb het nooit gedaan/gedurfd en daarbij straalt het authentieke nu wel mooi.
Maar goed, die loc is ook al lang in mijn bezit, die 4040 wagentjes, daar heb ik toch een minder emotionele band mee.
Die kwamen gisteren pas binnen, haha!

Ik ga nog wel even knutselen en vooral poetsen dit weekend, wordt vervolgd...
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Citaat van: Roland op woensdag 13 januari 2021, 20:54:37
Ja, die staan er wel bij vermeld, de links werken ook wel, maar de site laat ze niet zien...
Dat komt omdat je foto's achter een onbeveiligde url (http:// ipv https://) staan, dan worden deze niet weergegeven.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Ah! Niet bij nagedacht.
Vanavond gelijk even naar kijken.
Dank voor de tip!
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Hi, Roland

Het is me niet geheel duidelijk, wat je met de laatste foto wilt aantonen: is het bovenste wagentje behandeld en de rest niet? Of zijn ze allemaal behandeld?
Ik ben het niet eens met Erwin, dat WD-40 de roest niet geheel verwijderd. Dat doet het n.l. wél. Je moet het echter wel even de tijd gunnen in te werken. Ruimhartig inspuiten, dagje laten staan, en dan schoonmaken.
Inspuiten en dan gelijk uitwrijven gaat niet werken, ben ik bang. Althans je krijgt niet het resultaat wat je wilt. Maar...je hebt oppervlakkige roest en roest, dat zich al diep ingevreten heeft. Oppervlakkige roest laat zich vaak verwijderen vrijwel zonder sporen achter te laten. Diep ingevreten roest laat zich ook verwijderen, maar aangetast metaal laat zich natuurlijk niet repareren, ook niet door WD-40, ik denk dat Erwin daar op doelt (maar dat mag ie zelf vertellen ;-)). Van WD-40 bestaat een website, waarop mensen claimen, welke problemen zij ermee opgelost hebben (sowieso leuk om daar 's een kijkje te nemen :-)).
Staalfix zou ik niet aanraden, dat is een polijstmiddel voor roestvrijstaal, een geheel ander materiaal.
Nog even iets over St. Marc: sommige mensen gebruiken het als algemeen schoonmaakmiddel, een beetje duur in dat geval, het is eigenlijk bedoeld om schilderwerk schoon en vetvrij te maken. Wat algemene schoonmaakmiddelen niet schoon krijgen, krijgt St. Marc schoon. Voorbeeld: je kent misschien wel het probleem van schilderwerk dat aangetast is door rook (nicotine, teer). Met allesreinigers, Cif e.d. krijg je dat met geen mogelijkheid schoon, met St. Marc wel. Ook hier is het devies: je moet het even laten inwerken, alleen is dat geen uren of dagen kwestie, maar meer minutenwerk. Laat je het te lang zitten, heb je kans dat het lakwerk dof wordt. Het vloeibare middel kun je veilig gebruiken, ook in onverdunde vorm, wel goed naspoelen (het is aanzienlijk goedkoper verkrijgbaar bij Action, helaas dicht op dit moment).
In poedervorm kun je het in hogere doseringen oplossen, dan werkt het krachtiger, maar is ook de kans groter, dat de lak dof wordt, of zelfs oplost. Is een kwestie van ervaring opdoen.
Soit, succes ermee.

Mvg, Willem.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
1e ik zou deze oude 4040 niet gekocht hebben vanwege de hoeveelheid roest. Zeker niet met de bedoeling om ze helemaal weer mooi te krijgen richting origineel aanzien. Je krijgt ze namelijk nooit weer zo mooi. En inderdaad ze zijn wel gelakt. Zijn overigens de zijkanten nog wel onbevlekt met roest en nog zonder lakafspinters en craquelé?
2e sorry alvast tegen de paintbrushers en verfbusspuiters et cetera onder ons want overspuiten is voor mij geen optie, ik sla die aanbiedingen op de bekende veilingsites altijd over. Mijn stelling is authentiek, een beetje verweerd en gebruikt eruit zien mag best. Roland schreef al dat hij de BR 1200 ook niet behandeld mede ook natuurlijk door de emo-waarde. Wel even een beetje vet of olie heel licht op een zachte doek doen en over de verf wrijven tegen verdere roestvorming en verwering. Heel licht want op vet en olie hecht zich stof. Van te voren schoonmaken met een niet bijtend schoonmaakmiddel hoeft lang niet altijd.
3e Een algemene regel over roest weghalen heb ik niet. Gebruikt zelf ook wel wapenschoonmaakolie tegen een vliegroestfilm. Inderdaad wat anderen ook schreven, middeltjes uitproberen naar tijdsduur. Wat dat betreft kreeg je de 4040 goedkoop in handen en kun je gaan experimenteren. Lang of kort insmeren met WD40 (schrok ook van de vergissing S39) of de genoemde poetsmiddelen moet je toch proefondervindelijk zelf vaststellen. Het ligt eraan wat jij goed genoeg vindt. En als alles is mislukt kun je alsnog besluiten de verf eraf halen en gaan spuiten.
4e Dan nog dit citaat uit Rolands bericht: Ook heb ik nog een paar oude rijtuigen, ook van blik/metaal en die daken roesten ook. einde citaat.
Ik heb zelf de serie 346 rijtuigen en de 40XX serie alleen maar met een verdunde lauwwarme groene zeepoplossing behandeld. Nog geen kwart theelepeltje op een beker water. Eventueel met een tandenborstel de moeilijk te bereiken delen schoonmaken. Niks geschuur wel de behandeling met de zachte doek met olie of vet gedaan nadat de wagens eerst goed gedroogd waren. En over welke olie of vet de forumleden gebruiken staat ook al het een en ander op ons forum. 
Suc6, Dirk
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Poetsen poetsen poetsen!

Tot de blaren bijna op de vinders stonden...

Nee, ik ga die dakjes niet mooi(er) krijgen en dus ook niet naar mijn zin.
Ik heb enkele dakjes van de wagentjes afgehaald en schrok van de roest bij sommige aan de onderzijde.
Je zou bijna zeggen dat ze met natte vingers zijn opgepakt ofzo.
Met een staalborstel kreeg ik de ergste roest aan de onderkant weg, maar het blijft drama.

Ik zie nog maar één oplossing, in de remolie ermee, lak eraf laten weken, een primer erop spuiten en daarna in de lak spuiten.
Het is niet anders. Niet dat ik dat met tegenzin doe, dit soort projectjes doe ik wel graag.
De emotionele waarde is er voor mij toch niet. De lak is 'gebroken', mede omdat enkele dakjes zelfs ook wat verbogen zijn.

En Dirk, de zijkanten zien er wel voortreffelijk uit, het zijn alleen de dakjes die er zo roestig en smerig uitzien.
Da's toch wel een punt waar ik nu wel erg over struikel. Het poetsen met (o.a.) WD-40 heeft wel wat geholpen, maar niet voldoende.

Wordt in elk geval vervolgd, het resultaat zal over een tijdje hier worden geplaatst, kan nu toch niet bij de bouwmarkt terecht, hi.

Dank allemaal voor het meedenken en de reacties, altijd leerzaam!  :thumbup: :thumbup:

Roland.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

online
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Hallo allen,

@Willem, dat bedoelde ik eigenlijk ook, je verwijderd roest, maar vaak zit er een heel dun lak laagje op.
Deze bedachadigt door een krasje of wat dan ook. En dan roest het best snel. En dat kan je niet meer herstellen met WD-40. Maar omdat het laagje bijna dezelfde kleur heeft als de ondergrond, wil het er best mee opknappen.
Ik legde meestal zo'n keukenrol stukje gedrenkt met WD-40 en liet het een poosje in een afgesloten plastic zakje liggen.
En de resultaten waren best goed. Al blijf je het iets zien.

Ik heb ook diverse lok die door ouderdom, en voorheen waar ik met me ouders wonen in een best vochtig huis geleefd.
Er werd boven op zolder niet gestookt. En deze kappen zien er ook wat ruw uit. Heb ook al een paar keer de kap op dezelfde manier behandelt. Maar de verf blijft wel goed zitten. En dit is geen roest, maar en soort van reactie van het materiaal. Volgens mij geen zinkpest, want dat vernielt geheel je materiaal. Heb dit b.v. met een 3021 (v200) uit 1973. Toen nieuw gekregen voor de sint.  :D

M.vr.gr. Erwin
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
@ Roland,

Nogmaals, WD-40 is géén poetsmiddel: je moet het echt de tijd geven in te werken op de roest.
Zie bijvoorbeeld de methode van Erwin. Maar goed, ik begrijp, dat de daken er nog slechter aan toe zijn dan je eerst dacht. Dus laatste redmiddel. Kun je ook de daken eerst uitdeuken...  >:-D  :P

Mvg, Willem.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Ik zou ze niet zilver spuiten, had dit in een ver verleden gedaan maar dat zag er niet uit. Te licht en te "schitterend" waarschijnlijk door te grove metallicdeeltjes; let daar dus in ieder geval op.
Onlangs wel de beschadigde/roestige dakjes van een NS-stammetje gespoten met matgrijs; ziet er wat mij betreft weer perfect en geloofwaardig uit.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Heb ook wat daken van de 4040 schoongemaakt en overgespoten.
Schoonmaken was bij mij niet zo'n intensief proces omdat er geen roest op zat.

Maar overspuiten gaat prima(!) met "Spectrum Spraypaint Silver" (art.nr. 1191) van de Action; niet van echt te onderscheiden.
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Hoe dakjes 4040 wagentjes weer mooi krijgen...???
Ik weet dat ze oorspronkelijk zilver horen te zijn, maar hoe geloofwaardig dat is mag iedereen natuurlijk zelf bepalen. Voor de NS rijtuigen heb ik deze gebruikt: