Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Koll

Gestart door CGL woensdag 13 januari 2021, 20:04:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koll
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Koll
Hallo Forum,

Even een paar vragen over de Koll's Preiskatalog Märklin.

Zelf heb ik nog mijn oude versie van 2000 maar die is niet up to date dus zou ik graag een jonger versie willen.

Maar ik denk te begrijpen dat er dus geen nieuwe versie meer gemaakt wordt met foto's er in?

Wat ik ook zie op de uitgave van 2018 dat er boeken zijn met band 1 erop en boeken met band 2 erop heb ik het goed dat deze uitgaven uit 2 boeken bestaat?

De uitgaven van Koll's Kompaktkatalog 2021 staan daar ook prijzen bij en staat daar alles in?

Ik kom ook reclame tegen van een PDF versie iemand daar ervaring mee?

MVG Carlo.
Re: Koll
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Koll
Hallo Carlo,

Yep, dat is min of meer de situatie.

Koll had in het verleden verschillende uitgaven.

De grote Koll, ingebonden, met foto's die de verschillen keurig netjes besprak. In twee delen.
De grote Koll in paperback, Dé betaalbare versie. In eveneens twee delen.
De Koll Spezial, met alle bijzondere uitgaven én modellen die in opdracht gemaakt zijn door Marklin.
De Koll handboek/kompakt, cryptische omschrijving van de modellen, zonder plaatjes.

In alle versies kwamen er prijsindicaties voor de modellen erbij. Hier is in het verleden veel om te doen geweest, want want betekend "Fabrieksnieuw in ongeschonden originele verpakking"; een grijs gebied aan mitsen en maren.

Met een beetje Marklin kennis is de Koll's Kompakt wel een prima naslag om te kijken of de erfenis van opa, wel in de juiste doosjes terecht is gekomen tijdens het opruimen. Geregeld bijzondere combinaties tegengekomen van loks en wagens.

Er zijn ook nog andere Koll uitgaven geweest over oa de geschiedenis van Marklin en een aantal andere merken en thema's.

Alleen het handboek lijkt dus nu (dit jaar) te overleven. Nadat Ebay.de/internet de beurzen in Duitsland een knauw gegeven heeft, is dus nu het naslagwerk aan de beurt. En eerlijk is eerlijk, de smartphone is een stuk beter mee te zeulen dan ingebonden Koll's met plaatjes.
Ach, de tijden van een mok koffie, appeltaart en bladeren door de Koll op een regenachtige middag voor Kerst en de aai over mijn bol van mijn moeder, nee, die komen niet meer terug.

Jan-Peter
Re: Koll
Lid sinds: 2006

offline
Re: Koll
Denk dat de Koll handig is voor de verzekering in geval van brand / diefstal.  ;)

Mvg Gert