Citaat van: Dr_Hippo op woensdag 20 januari 2021, 20:09:30
Wat is het nut van die rechte stukken dan. Ik zou dan voor die flex kiezen.
Wat mis ik hier???
Op flexrails staat spanning (er staat spanning op 2-rail flex en op 3-rail flex).
Die spanning komt door de bielsmat.
Om flexibel te zijn worden er nokjes weg gelaten in de plastic banen onder spoorstaven, meestal om en om links/rechts.
K-rails flex heeft én een plastic bielsmat én een blikken bielsmat (t.b.v. de middenrails). Die blikken mat veroorzaakt extra spanning, niet stugger, maar weerbarstiger. Daardoor komt die flex-rails eenmaal gebogen, nooit meer 100% recht.
Vaste rails mist flexibiliteit, en blijft daardoor altijd in vorm.
Vormbehoud is belangrijker voor gebogen rails dan voor rechte.
Maar het is toch wel fijn als rechte rails ook echt recht is.
Voorbeeld van
Tjoekedoris Station Engental:
Natuurlijk was bij het ballasten iets verschoven, en kon dat gelukkig nog gecorrigeerd.
Je ziet hier flex-rails (2205) in een vage boog toelopen naar een slank wissel; en op die grens is een knik ontstaan.
Met vaste rails overkomt je dat niet zo.
Er zijn uiteraard trucs voor bedacht, om dit flex-rail probleem te voorkomen.
Maar op sommige plekken kun je beter gaan voor vormvastere rails.