Niet zo gek dat je er niet uitkomt. De K-rail-geometrie kent een aantal beperkingen, en op twee daarvan ben je hier gestuit:
1) K-rail kent de volgende boogstralen:
R0 -> 296,4 mm
R1 -> 360 mm
R2 -> 424,6 mm
R4 -> 553,9 mm
R5 -> 618,5 mm
Wat valt hier op? Juist, R3 is er niet! Die had er natuurlijk ook moeten zijn. Met boogstraal 489,2 mm zou hij netjes tussen R2 en R4 vallen. Zonder die R3 moet je trucs uithalen of flexrail gebruiken.
Tenslotte is er nog een buitenbeentje: bocht 2274, boogstraal 902,4 mm en een hoek van 14°26'. Geschikt als tegenbocht voor de slanke wissels maar door de merkwaardige 14°26' is het niet de makkelijkste bocht om te gebruiken.
2) De geometrie van de meegebogen wissels 2268/2269 is onpraktisch, en helaas kent K-rail geen andere meegebogen wissels. Naarmate ik meer met K-rail ontwerp vind ik dit een steeds groter nadeel. Met passtukjes valt het altijd wel weer passend te krijgen, maar mooi vloeiende bochten maken met deze wissels is een hele toer. Jij hebt een aantal passtukjes tussen de 2268 en 2269 gelegd. Er moet sowieso iets tussen die twee wissels. Als je het mij vraagt is dat een gebrek van de K-rail geometrie. Bij M-rail was het beter, bij C-rail ook weer. Treinen rijden echter schokkerig door een R1 bocht waar een recht stukje in ligt.
Hieronder staan twee voorbeelden voor het patroon dat jij zoekt. Het eerste voorbeeld gebruikt een recht passtukje van 35,1 mm tussen de wissel. Op deze manier gaat het. Het tweede voorbeeld gebruikt een bochtje R2 van 15°, wat een vloeiender verloop oplevert, maar helaas is er dan weer een recht passtukje van 41,3 in de buitenbocht nodig. Ook dat is minder mooi, al vind ik het op die plaats minder storend. Wat me echter bij beide voorbeelden niet bevalt is het grote contrast tussen de ruime R4 en R5 bochten en de R1-bochten aan de onderkant. Als het niet anders kan, moet het maar, maar mooi vind ik het niet.