Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mijn eerste treinbaan

Gestart door Dr_Hippo woensdag 13 januari 2021, 16:21:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn eerste treinbaan
Dr_Hippo
gast

Mijn eerste treinbaan
Beste allemaal.

Eindelijk ga ik aan mijn eerste treinbaan beginnen!!!
16 Jaar geleden kocht ik mijn eerste 2 locs. En tot hier toe heb ik er enkel uren naar gekeken. simpelweg omdat ik er de plaats niet voor had.
Ondertussen is mijn grote zolder vrij en kan ik er aan beginnen. Helaas heb ik in mijn vriendenkring niemand die dat ook doet dus ben ik beginnen snuffelen op het net maar ik kom er niet helemaal uit. Dus ik kom hier om enkele hints vragen.

De 2 locs die ik heb zijn beide van Marklin en hebben een MFX decoder. Het gaat over de BigBoy2012 en de Mikado.
Ik veronderstel dat ik dan direct naar de 3 rail oplossing van Marklin moet gaan.

Het volgende is de central station. Blijkbaar bestaan er nu ook niet Marklin stations die op een 3rail baan kunnen. Na wat uitzoekwerk gaat het meestal tussen de ESU en de Marklin Central station 3. Het internet verteld me dat de ESU traag werkt met MFX decoders en dat de MFX plus niet ondersteund worden. Wil dit zeggen dat ik dan toch best voor de Marklin CS3 moet gaan?
En wat zijn merken die ook locs hebben ( bij voorkeur amerikaanse steam en diesel ) die op een marklin 3 rail kunnen.

Na enige tijd wil ik dan ook computergestuurd werken maar ik wil niet te groot beginnen dus denk ik van start te gaan met enkel een central station.
Dat brengt mij bij de laatste vraag. Aangezien ik geen ervaring heb met een layout maken wil ik daar ook niet in de val lopen en klein beginnen en het flexibel maken voor uitbreidingen. Er is zoveel info en 1001 meningen dat ik even niet weet waar nu best te beginnen. Enig advies is hier ook welkom.

Alvast bedankt voor de Tips.
Stijn
Re: Mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn eerste treinbaan
Hoi, en welkom.

Je zou hier mee kunnen beginnen


Verder kun je baan ideeën vinden in het draadje banenplannen ontwerpen
https://forum.3rail.nl/index.php?board=32.0
Re: Mijn eerste treinbaan
Beste,

Alvast bedankt voor je reactie. Ik had deze startset al gevonden.
Er zijn 3 redenen waarom ik deze niet echt wil.
1) Mijn voorkeur gaat echt naar k rails
2) De mobile stations kan niet al de functies van mijn locs bedienen
3) De big boy loc kan niet rijden op die korte draaicirkel.

Stijn
Re: Mijn eerste treinbaan
Hoi Stijn

Citaat van: Dr_Hippo op woensdag 13 januari 2021, 16:21:49
De 2 locs die ik heb zijn beide van Marklin en hebben een MFX decoder. Het gaat over de BigBoy2012 en de Mikado. Ik veronderstel dat ik dan direct naar de 3 rail oplossing van Marklin moet gaan.

Tja... als je de twee lokjes wil laten rijden wel. Als je zegt: Gewoon in de vitrine dan ben je helemaal vrij om te kiezen  :D

Citaat van: Dr_Hippo op woensdag 13 januari 2021, 16:21:49
Blijkbaar bestaan er nu ook niet Marklin stations die op een 3rail baan kunnen.

Voor een digitale centrale maakt het niet uit op wat voor een rails deze is aangesloten.

Citaat van: Dr_Hippo op woensdag 13 januari 2021, 16:21:49
Na wat uitzoekwerk gaat het meestal tussen de ESU en de Marklin Central station 3. Het internet verteld me dat de ESU traag werkt met MFX decoders en dat de MFX plus niet ondersteund worden. Wil dit zeggen dat ik dan toch best voor de Marklin CS3 moet gaan?

Esu ECoS is een veel gebruikte centrale. Nog niet echt klachten gezien over "langzaam" of "traag" werkt. MFX is een uitvinding van Esu in opdracht van Märklin. Door een ruzie mag alleen Märklin het MFX noemen Esu noemt het M4. MFX+ is nu nog alleen bij märklin beschikbaar.

Citaat van: Dr_Hippo op woensdag 13 januari 2021, 16:21:49
En wat zijn merken die ook locs hebben ( bij voorkeur amerikaanse steam en diesel ) die op een marklin 3 rail kunnen.

Als je voorkeur "amerikaans" is dan zit je toch eigenlijk met een verkeerd railsysteem. Spul en fabrikanten van over de plas is heel erg 2rail georiënteerd. Er worden wel 3railvarianten gebouwd maar meestal in kleine oplages. Wil je een 2railer ombouwen naar 3rail dan is het meestal niet super eenvoudig. Kijk maar eens over draadjes over amerikaans spul:

- USA treinen in Europa << draadje met info over verkopers in NL / DLD / Europa
- Amerikaanse MTH loc op europees 2-rail ?

Groet Ronald.
Re: Mijn eerste treinbaan
Beste Stijn,

Je staat inderdaad nog helemaal aan het begin. En dan is het best lastig, om een richting te kiezen. Ronald heeft gelijk dat de keuze voor Märklin en 3rail niet voor de hand ligt als je een echte voorkeur voor Amerikaans materieel en scenery hebt.

Dan is er je zorg dat je te klein begint: best interessant, want de meeste mensen denken juist veel te groot. Dan ontwerpen ze enorme banen en krijgen het nooit af of nooit werkend en dat bederft het plezier.
Het kan een goed idee zijn om eerst een vrij kleine, of in elk geval simpele baan te bouwen die uitgebreid kan worden, en dan niet volgens de aloude methode van de beginset met uitbreidingssets, want daarmee krijg je vooral een extra ovaaltje of een extra inhaalspoor.
Je zou meer in uitbreiding met een extra baandeel of module moeten denken, zoals een (extra) station, industrieterrein, verlenging van een paradespoor en dergelijke.
Begin met wat schetsen, eventueel met een ontwerpprogramma, zoals Scarm of Anyrail. Dat kan je helpen met je gedachten vormen.

Groet,

Peter

Succes,

Peter
Re: Mijn eerste treinbaan
Als je geïnteresseerd bent in Amerikaans materiaal zit je bij 3-rail toch echt wel helemaal verkeerd, je zou beter resoluut voor 2-rail gaan, dan is er keuze zat.
Re: Mijn eerste treinbaan
Beste Allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb nu eenmaal die 2 ( toch wel dure ) locs dus denk ik toch daarmee verder te gaan.
Ik begrijp ook dat zowel de Central station van Marklin of de ESU meerdere protocollen aankunnen.
Is het dan zo dat de keuze van spoor een andere beperkende factor is?
Bv ik kies voor de 3 rail van marklin, de centrale unit ondersteund meerdere protocollen maar omdat ik met die 3 rail zit ben ik gebonden aan marklin ( MFX, MFX+ ) modellen en niet DCC.
Klopt dit of sla ik de bal helemaal mis?

Betreffende de ESU vs Marklin CS3 vind ik niet echt een verschil?
De layout daar zit ik echt vast omdat ik er simpelweg niets van ken.
Een Simpele layout is idd beter dan een kleine. Ik denk dat ik met ongeveer 2m op 4m kan beginnen maar daar kan ik flexibel in zijn.
Ik wil wel met een beetje hoogteverschillen werken.
Aangezien de BigBoy een hele grote loc is denk ik eraan later lang maar smal uit te breiden. Maar dat is voor later.
Ik heb geen idee waar te beginnen met een eerste layout.

Stijn

Re: Mijn eerste treinbaan
De keuze voor 3 of 2 rail beperkt je niet echt serieus in de protocollen. Desnoods kan een andere decoder ingebouwd worden. De stroom is ook steeds 'dezelfde'. Er is geen wisselstroom/gelijkstroomprobleem meer bij digitaal rijden.
Wel ben je beperkt in je keuze voor rollend materieel.
Kies je voor 3 rail, dan moeten ze een sleper hebben! En er zijn met name in de Amerikaanse modelspoorwereld weinig tot geen 3rail locs voorhanden. Märklin maakt de Big Boys, Challengers en nog een enkele andere stomer, plus de F7 diesels in diverse kleurvariaties.
Is dat genoeg voor je, dan kun je kiezen voor K rail van Märklin.
Maar, het kan een reële optie zijn te kiezen voor 2 rail. Meer materieel te kiezen en realistischere rails, zonder puntcontacten en toch wel wat lompe spoorstaven en minder fraaie wissels. En ja, ik. Heb die ook, bewust gekozen omdat ik al het nodige voorradig had aan treinen. Maar zou ik nu opnieuw beginnen.... Vermoedelijk zou ik dan gaan voor Engelse stomers of misschien toch Nederlands, maar dan zou het 2rail worden.

Je plan voor een modelbaan: smal en grote lengtes, is wijs, voor Big Boy! Ga op zoek naar plaatjes van prairies en rotsen. Licht stijgend tracé moet ook kunnen.

Succes,

Peter

Re: Mijn eerste treinbaan
Kunnen die 2 marklin locs met MFX decoder en sleepcontact op een 2 railbaan rijden??

Stijn
Re: Mijn eerste treinbaan
 @citaat Nee, dat kunnen ze niet. Ze hebben niet voor niets een sleper er onder. Dat maakt ze alleen geschikt voor 3rail.

Groet Ronald.
Re: Mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Mijn eerste treinbaan
Hoi Stijn,

Ik lees dat je voorkeur uitgaat naar k rails.
Daar kun je volgens mij 3rail en 2rail op rijden, de rail staven zijn geïsoleerd van elkaar.
Of dat door elkaar te gebruiken valt weet ik niet.
Misschien dat dat helpt met een keuze maken. Succes!

Groet, Robert
Re: Mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn eerste treinbaan
Stijn,
Je hoeft de r1 rail uit de set niet te gebruiken, ik wilde er een goedkope start van maken, ik weet uiteraard niet wat je budget is  :)

https://www.huider.nl/marklin-29000-zr-digital-startpackung-ms3-zonder-rails

Hier heb je er een zonder rails.
En de mobile station 3 met de laatste update kan alle functies van jouw huidige locs aansturen, zonder probleem.

Ga er eens mee spelen, dan kun je de Mobile Station (MS) altijd nog aansluiten later aan je CS3
Bestel er wat rails bij , en kijk op je gemakje wat je dan strakjes echt wilt.

Modelspoorbaan is geduldig zijn, genieten, en geen overhaaste beslissingen nemen, of je moet een heel groot budget hebben haha (en geen spijt, en veel opslag, enzovoort)
Re: Mijn eerste treinbaan
hoi,

Citaat van: Dr_Hippo op woensdag 13 januari 2021, 18:56:43
Ik heb nu eenmaal die 2 ( toch wel dure ) locs dus denk ik toch daarmee verder te gaan.

Trix heeft ook versies van de big boy en de Mikado uitgebracht. Trix is het 2rail merk van Märklin.

Citaat van: Dr_Hippo op woensdag 13 januari 2021, 18:56:43
Betreffende de ESU vs Marklin CS3 vind ik niet echt een verschil?

Onder andere de prijs. Er zitten wel nog wat andere verschillen.

Groet Ronald.
Re: Mijn eerste treinbaan
Even een MTH op C-rails tussendoor:



Als Epoche 1 rijder (Duitsland) een vreemde eend in de collectie, maar wel stoer. Wellicht dat hij nog eens een ander baasje mag gaan zoeken  ;)

Het kan dus wel, maar wat de rest al aangeeft: 2-rail maakt jouw leven een stuk makkelijker...

Groeten,
William
Re: Mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn eerste treinbaan
Even een paar misverstanden opruimen:

Citaat van: Dr_Hippo op woensdag 13 januari 2021, 16:34:052) De mobile stations kan niet al de functies van mijn locs bedienen
Jazeker wel! Jouw locs hebben mfx decoders waarvan alle functies met een Mobile Station 2 bediend kunnen worden.

Citaat van: Dr_Hippo op woensdag 13 januari 2021, 16:34:053) De big boy loc kan niet rijden op die korte draaicirkel.
Met 12 stuks 24230 (boogstraal 437,5 mm) heeft startset 29000 ruimere bochten dan de bochten 24130 (boogstraal 360 mm) in bijna alle andere startsets. Geen probleem voor de Big Boy, al staan nog ruimere bochten natuurlijk mooier.
Re: Mijn eerste treinbaan
Beste Allemaal,

Er zijn enkele beslissingen genomen waar ik niet op terug kom.
Het zal het 3 rail systeem van marklin worden.
Op basis van de 2 locs die ik al heb. OK het amerikaans aanbod bij marklin is klein maar er zijn er toch nog enkele mooie.
Het zullen niet uitsluitend US locs worden. Er zullen zeker nog enkele locs van Europa op rijden.
Aan gezien ik eerder voor een mountain diorama ga ( niet dessert ) en het geen copy zal zijn van een echt bestaande regio maakt dat voor mij niet uit.

Voor het baanplan ben ik veel aan het vergelijken met wat ik op internet tegenkom maar dat zal nog wat tijd kosten.

De centrale unit is een van de volgende knopen die ik moet doorhakken.
Zoals ik eerder zij kom ik altijd de vergelijking tegen tussen de ESU en de central station 3. Ik zie technisch gezien niet echt voordelen van de ene tegenover de andere.
Voor mij moet het ook geen display hebben. Alleen wil ik niet beperkt zijn in mogelijkheden dus er een betere combo is met PC is dat voor mij ook goed.
Ik heb de juiste vergelijking die mij kan overtuigen nog niet gevonden!

Dan kijk ik ook nog naar de basis van de treintafel. Ik zie veel knutselwerk vershijnen op het internet.
Er worden veel rasters gemaakt maar ook evenveel mensen die vanop een vlakke tafel beginnen?
Wat is hier de afweging?

Stijn
Re: Mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mijn eerste treinbaan
Bereikbaarheid, gewicht, kosten en dat in iedere willekeurige volgorde. Een open raam constructie is van onderen altijd bereikbaar mits er geen schaduwstation onder ligt. Het kost minder materiaal, dus geld en het bespaart gewicht. Kijk eens in verschillende bouwdraadjes (ook onder scenery) en bestudeer de gepubliceerde foto's op gebruikte bouw techniek. De meesten gebruiken de open raam, of skelet bouwwijze. Een enkeling een dichte tafel. Het is ook afhenkelijk van wat voor soort landschap je wilt. Voor bergen adviseer ik altijd een skelet bouwwijze. Dessert kan op een dichte tafel.
Re: Mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn eerste treinbaan
In de eerste post schrijf je dat je een grote zolder hebt maar niet te groot wilt beginnen, en in jouw voorstel-topic schrijf je dat het je eerste baan gaat worden. Het gaat dus om een baan om van te leren. Daarom zou ik zeggen, leg gewoon eens wat rails neer en laat de locomotieven rijden. Al begin je maar met een ovaal. Een stap verder is wat wissels erbij, dan kun je een inhaalspoor of kopspoor toevoegen voor wat extra mogelijkheden. Als je naast de locomotieven ook wat wagons hebt, kun je ergens een ontkoppelrail neerleggen. Zo'n eerste baantje kan gewoon los op de vloer of een vlakke plaat liggen. Hoogteverschillen komen later wel.

Met zo'n baantje kun je prima de techniek in duiken. Het is ook heel geschikt om de principes van een (al dan niet gedeeltelijk) computergestuurde baan te leren. Als het dan niet werkt zoals je wilt, hoef je niet zo lang te zoeken naar de oorzaak en als je iets fout hebt gedaan hoef je ook niet zo veel te veranderen. Zodra alles goed werkt, begin je aan het ontwerp van de volgende baan.

Rijden met mfx betekent dat de keuze voor een centrale beperkt is. Kort na mijn herstart koos ik voor een MS 2. Voor een klein baantje met drie treinen was dat meer dan genoeg. Een jaar later was zowel mijn baan als het aantal locs flink gegroeid en wilde ik iets meer. Bijna al mijn treinen rijden met mfx of mfx+, zodoende had ik dezelfde beperkte keuze. Het is een CS 3 geworden, de MS 2 dient nu als extra rijregelaar. Als alternatieven overwoog ik een EcoS II of een Tams Redbox, die kunnen ook (min of meer) overweg met mfx. De belangrijkste reden om uiteindelijk voor een CS 3 te kiezen was omdat de anderen toch wat beperkingen hadden bij mfx(+). Bovendien heb ik er vertrouwen in dat wanneer Märklin de komende jaren iets nieuws in z'n decoders stopt een CS 3 daar zonodig een software update voor krijgt en bij andere fabrikanten weet je dat maar nooit. Tenslotte had ik de indruk dat de EcoS II en Tams Redbox inmiddels al wat verouderd beginnen te raken.

Als je een beeldscherm toch niet belangrijk vindt, is een MS 2 in combinatie met een omgebouwde aansluitbox misschien het overwegen waard. Dat is veel goedkoper dan een CS 3 of EcoS II. Met zo'n omgebouwde aansluitbox kun je de baan zowel met MS 2 als via de computer besturen. Er is een topic waarin dat uitgebreid besproken wordt: De digitale aansluitbox (MS2) als draadloze interface voor laptop, tablet enz.
Re: Mijn eerste treinbaan
Natuurlijk is een oefenbaan een idee. Maar helpt je dat echt op weg naar het bouwen van een modelbaan? Misschien wel voor de techniek, met name als het gaat om geautomatiseerd rijden
Verder zie ik de zin niet zo van dat eeuwige ovaal. Het wordt vaak een soort gevangenis waar we niet meer uitkomen. Het rondje om de kerk bestaat sinds de eerste tafelbanen van Märklin met opwindtreintjes.
Als je de ruimte hebt om lange Amerikaanse slingers neer te leggen, moet je dat gewoon doen. Keerlus aan ieder uiteinde en karren maar. Met een gedeelte van het baanvak kun je ook experimenteren.

Groet,

Peter
Re: Mijn eerste treinbaan
Heren,

Bedankt voor de gouden tips.
Het is misschien een heel goed idee om op de tafel heel eenvoudig te beginnen en inderdaad te experimenteren met de technieken en kunnen zo mijn baanplan groeien.
Maar zonder diorama is het dan wel een lelijke saaie bedoeling.
Aangezien ik toch van plan was om later smal en lang aan de zijkant van mijn zolder uit te breiden dacht ik misschien aan het volgende.
Mijn basistafel kan ik dan heel eenvoudig beginnen zonder diorama te bouwen. Echter kan ik dan wel al de uitbreiding doen.
Aangezien deze toch uit lange smalle stukken zal bestaan kan de trein daar mooi rijden en daar kan ik dan wel aan het diorama werken.

Det tip met de ms2 en computer te sturen ga ik zeker met veel belangstelling bekijken.
Merci
Stijn
Re: Mijn eerste treinbaan
Beste,

Ik ben begonnen met wat layouts te tekenen met behulp van AnyRail.
Ik moest vrij snel stoppen omdat ik over de limeiet was van aantal stukken.

Zijn er gratis programma`s om een layout te maken??

Stijn
Re: Mijn eerste treinbaan
 @citaat Pen en papier. Begin daar maar eens eerst mee  ;)  :D Klinkt heel erg ouderwets. En voor de meeste is de computer gebruiken een "must". Gewoon met het handje een schets maken en die aanpassen is meestal wat handiger

Groet Ronald.
Re: Mijn eerste treinbaan
@ Ronald.

Dat pen en papier heb ik al gedaan. Wou het nu even in een programma gieten om het dan te posten.

Stijn
Re: Mijn eerste treinbaan
 @citaat Fototje van je papiertje is ook goed  :D  O:-D

Groet Ronald.
Re: Mijn eerste treinbaan
Mijn volgende vraag?
Ik ben natuurlijk plannen aan het tekenen.
Ik heb al lang de keuze gemaakt voor K rails.
Ik zie dat er ook flexrails bestaan. Die staan op de marklin website voor 18€49 voor 5*900mm.
Dat is een stuk goedkoper dan de 217.9 mm recht stuk van 4€79 ( art 2209 ).
Wat is het nut van die rechte stukken dan. Ik zou dan voor die flex kiezen.
Wat mis ik hier???
Re: Mijn eerste treinbaan
 @citaat Niet iedereen wil graag met flex werken. Het vergt wat handigheid voor het op maat maken e.d. Anderen werken juist wel graag met flex vanwege dat je niet meer vast zit aan standaard lengtes en ook niet aan de standaard boogstralen.

Groet Ronald.
Re: Mijn eerste treinbaan
Inderdaad is het op maat maken en verzorgen van de elektrische aansluitingen (solderen) niet zo heel gemakkelijk. Maar oefening baart kunst. Het in de juiste boog leggen van de rails is ook wel een klus.
Echt moeilijk is het niet, maar je moet er wel even handigheid in krijgen.

Groet,

Peter
Re: Mijn eerste treinbaan
Citaat van: Dr_Hippo op woensdag 20 januari 2021, 20:09:30
Ik zie dat er ook flexrails bestaan. Die staan op de marklin website voor 18€49 voor 5*900mm.
Wat mis ik hier???
5x900mm? Zal wel 1x zijn  :)
Re: Mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn eerste treinbaan
 @citaat
Klopt. De adviesprijs is € 18,49 en bij de omschrijving staat niet 5x900,maar "Lengte 5 x 1/1 = 900 mm." Heel wat anders dan 5 flexrails voor een prikkie.

Ik heb C-rail, maar soms ontwerp ik ook wel eens met K-rail. Daarbij zie ik die flexrail als één van de voordelen. Je kunt er bochten mee maken die met de overige K-rails niet mogelijk zijn, vooral erg bruikbaar als je flauwe bochten wilt. Verder is het nuttig voor rechte trajecten waarvoor met standaard rails wat passtukjes nodig zouden zijn. Ingekorte flexrail is dan goedkoper. Nadelen van flexrail ken ik alleen op basis van wat ik zoal heb gelezen in de verhalen van baanbouwers. Eén van die nadelen is dat je op moet letten hoe je die flexrail fixeert zodat het goed op z'n plaats ligt, en blíjft liggen. Bij standaard K-rail is dat makkelijker. Een tweede nadeel is dat het inkorten van flexrail niet ongedaan te maken is. Als je een baan bouwt voor de eeuwigheid, doet dat er niet toe, maar als je af en toe iets wilt veranderen hou je in het uiterste geval uiteindelijk allemaal korte stukjes flexrail over.

P.S. Die 1/1 slaat op de 'standaard'-lengte van 180 mm waar de Märklin railgeometrie al een eeuwigheid vanuit gaat.
Re: Mijn eerste treinbaan
Aan allen,

Bedankt voor de reacties. Ik leer elke dag bij.
Hier alvast mijn volgende vraag.
Ik ben al even aan het designen. Ik maak gebruik van software en natuurlijk aan de hand van voorbeelden waar ik aan sleutel.
Ik slaag er niet in iets basis achtig op te lossen.
Hoe sluit ik de cirkel boven rechts.
Ik vind dat nergens in een voorbeeld en heb al met redelijk wat combinaties geprobeerd.
Alvast vedankt
Stijn
Re: Mijn eerste treinbaan
De bocht in wissel 2262 heeft een kleinere radius dan de radius van bocht 2251. Dus dat gaat niet een-op-een passen. Ik zal eens kijken of daar wat aan te doen is.

Edit: Zie de bijlage. Ik zou een flexrail gebruiken. Met allerlei tussenstukjes wordt de bocht er niet vloeiender van.
Re: Mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn eerste treinbaan
Niet zo gek dat je er niet uitkomt. De K-rail-geometrie kent een aantal beperkingen, en op twee daarvan ben je hier gestuit:

1) K-rail kent de volgende boogstralen:
R0 -> 296,4 mm
R1 -> 360   mm
R2 -> 424,6 mm

R4 -> 553,9 mm
R5 -> 618,5 mm

Wat valt hier op? Juist, R3 is er niet! Die had er natuurlijk ook moeten zijn. Met boogstraal 489,2 mm zou hij netjes tussen R2 en R4 vallen. Zonder die R3 moet je trucs uithalen of flexrail gebruiken.

Tenslotte is er nog een buitenbeentje: bocht 2274, boogstraal 902,4 mm en een hoek van 14°26'. Geschikt als tegenbocht voor de slanke wissels maar door de merkwaardige 14°26' is het niet de makkelijkste bocht om te gebruiken.

2) De geometrie van de meegebogen wissels 2268/2269 is onpraktisch, en helaas kent K-rail geen andere meegebogen wissels. Naarmate ik meer met K-rail ontwerp vind ik dit een steeds groter nadeel. Met passtukjes valt het altijd wel weer passend te krijgen, maar mooi vloeiende bochten maken met deze wissels is een hele toer. Jij hebt een aantal passtukjes tussen de 2268 en 2269 gelegd. Er moet sowieso iets tussen die twee wissels. Als je het mij vraagt is dat een gebrek van de K-rail geometrie. Bij M-rail was het beter, bij C-rail ook weer. Treinen rijden echter schokkerig door een R1 bocht waar een recht stukje in ligt.

Hieronder staan twee voorbeelden voor het patroon dat jij zoekt. Het eerste voorbeeld gebruikt een recht passtukje van 35,1 mm tussen de wissel. Op deze manier gaat het. Het tweede voorbeeld gebruikt een bochtje R2 van 15°, wat een vloeiender verloop oplevert, maar helaas is er dan weer een recht passtukje van 41,3 in de buitenbocht nodig. Ook dat is minder mooi, al vind ik het op die plaats minder storend. Wat me echter bij beide voorbeelden niet bevalt is het grote contrast tussen de ruime R4 en R5 bochten en de R1-bochten aan de onderkant. Als het niet anders kan, moet het maar, maar mooi vind ik het niet.
Re: Mijn eerste treinbaan
Beste Rob,

Bedankt voor het fantastisch antwoord en de heel goede uitleg.
Ik zie ook dat er grotere wissels zijn art 22715.
Is het dan gemakelijker om het goed te krijgen.
De reden dat ik de wissels in de bochten probeer te krijgen is om zoveel mogelijk korte Links rechts te vermijden.
Ik hou toch rekening met het feit dat er een big-boy op mijn baan gaat rijden en die heeft ggrote draaicirkels nodig.
De big-boy is echt niet mooi op kleine draicirkels en al helemaal niet op een korte links rechts.
Of sla ik de bal weer helemaal mis hier?

Stijn
Re: Mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn eerste treinbaan
Lange locomotieven als de Big Boy komen het best tot hun recht in ruime bochten. R1 moet je vooral vermijden. Daarmee vallen ook de boogwissels 2268/2269 af waardoor het ontwerpen lastiger wordt, met name als je niet al te veel ruimte hebt.

De wissels 22715/716 zijn prima voor de Big Boy. Er is ook een bijpassende engelse wissel 2275. De flauwe wisselbocht vind ik mooi, maar door de aparte hoek van 14°26' ben je al snel aangewezen op flexrail om de boel passend te krijgen. Op zich geen bezwaar, het is maar dat je het weet.
Re: Mijn eerste treinbaan
Sorry voor mijn veel domme vragen.

Ik blijf sukkelen betreffende keuze centrale unit.
De reden is dat ik met die 2 dure MFX locs zit.
Als ik een 3 rail spoor heb en mijn centrale unit ondersteund DCC & MFX, kunnen er dan op dezelfde moment een MFX en een DCC loc op rijden?

Stijn
Re: Mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn eerste treinbaan
Ja, dat kan.

Enne, domme vragen bestaan niet :)
Re: Mijn eerste treinbaan
@ Stamgast! You make my day.

Dus begrijp ik het volgende goed?
Ik heb de 2 MFX locs waar ik aan gebonden ben.
Als ik die wil gebruiken moet ik 3 rail sporen van marklin aanschaffen.
Vervolgens koop ik een centrale die MFX en DCC ondersteund.
Dan kan ik die MFX locs en DCC op dezelfde 3rails laten rijden en gaat mijn wereld open naar DCC wat mij een ruimere keuze aal locs aanbied ( zeker USA locs? )

En aangezien mijn voorkeur uitgaat naar pc sturing zou een TAM Redbox een goede en niet te dure start kunnen zijn?

Stijn
Re: Mijn eerste treinbaan
ACTS.zuid
gast

Re: Mijn eerste treinbaan
Citaat van: Dr_Hippo op maandag 25 januari 2021, 18:18:23

Dan kan ik die MFX locs en DCC op dezelfde 3rails laten rijden en gaat mijn wereld open naar DCC wat mij een ruimere keuze aal locs aanbied ( zeker USA locs? )

En aangezien mijn voorkeur uitgaat naar pc sturing zou een TAM Redbox een goede en niet te dure start kunnen zijn?


Dat is nog maar de vraag. Veel USA loks zijn 2rail en doorgaans zonder decoder en slecht verkrijgbaar als 3rail. En de TAMs redbox is een beetje nep MFX, niet te vergelijkbaar met Marklin MFX.
Re: Mijn eerste treinbaan
Citaat van: Dr_Hippo op maandag 25 januari 2021, 18:18:23
Dus begrijp ik het volgende goed?
Ik heb de 2 MFX locs waar ik aan gebonden ben.
Neen, ik denk dat je het (nog) helemaal niet begrijpt  ;)
Als je nog maar 2 MFX locs hebt zit je nog helemaal niet vast, verkoop ze 2dehands en koop 2dehands 2 dezelfde 2-rail locs en je bent helemaal bevrijdt van Märklin en 3-rail.
Want er komen vast nog meer locs en dan wordt het steeds moeilijker om over te schakelen.
En toch zijn er met 10-tallen locs die de overstap uiteindelijk maken.
Je keuze aan locs zal voor eeuwig en een dag beperkt blijven als je niet voor 2-rail gaat...
Re: Mijn eerste treinbaan
hoi,

Citaat van: Dr_Hippo op maandag 25 januari 2021, 18:18:23
Ik heb de 2 MFX locs waar ik aan gebonden ben.

Wat is gebonden? Je hoeft ze ook niet op de baan te zetten. Of het spul verkopen is ook zo gedaan  :)

Citaat van: Dr_Hippo op maandag 25 januari 2021, 18:18:23
Als ik die wil gebruiken moet ik 3 rail sporen van marklin aanschaffen.

Kan of je moet zelf willen klooien met puko-matjes en andere rails van een ander merk. Dat is ook nog een optie voor de echte doe het zelfert.

Citaat van: Dr_Hippo op maandag 25 januari 2021, 18:18:23
Dan kan ik die MFX locs en DCC op dezelfde 3rails laten rijden en gaat mijn wereld open naar DCC wat mij een ruimere keuze aal locs aanbied ( zeker USA locs? )

Kan maar als je 2rail USA-loks op 3rail-rails wil laten rijden is niet echt aan te bevelen. Dat heeft meer te maken met de wielflenzen en dat soort dingen. Ik zou het zelf niet doen. Dan zou ik eerder je 2 MFX-treintjes in de vitrine zetten of een los 3rail-baantje maken naast een 2rail-baan.

Citaat van: Dr_Hippo op maandag 25 januari 2021, 18:18:23
En aangezien mijn voorkeur uitgaat naar pc sturing zou een TAM Redbox een goede en niet te dure start kunnen zijn?

Tja.. Het is wel MFX. Hoeveel lokfuncties ondersteund het M3-protocol van Tams? En hoeveel functies hebben je MFX-lokjes? Je bent daar ook afhankelijk van.
Re: Mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn eerste treinbaan
Dat een loc een mfx decoder heeft is nog geen reden dat hij op op 3-rail moet rijden. Dat hij een sleper heeft wel.

Met een centrale die mfx en DCC ondersteunt zit je inderdaad helemaal goed.

Of de Tams Redbox iets voor jou is, weet ik niet. Toen ik al een MS 2 had en wat meer wilde, heb ik me in de mogelijkheden verdiept, meer niet. Het belangrijkste wat die Redbox kon en een MS 2 niet, is verbinding maken met een pc. Door de aansluitbox van de MS 2 om te (laten) bouwen kan hij dat ook. Een belangrijk voordeel van de MS 2 is dat hij ook zonder computer al prima bruikbaar is.

Van de Redbox bestaan varianten met en zonder booster. Als je er eentje zonder booster koopt, moet je er een losse booster op aansluiten om de treinen te laten rijden. Bij een MS 2 hoeft dat niet, in de aansluitbox bij de MS 2 zit een geïntegreerde booster. Voor een goede vergelijking moet je dan ook de kosten van een Tams met geïntegreerde booster booster rekenen dan wel van een Tams met een losse booster erbij. Aangezien ik de Tams niet heb, laat ik het verder aan anderen over om de voor- en nadelen uit te leggen.

Ik heb uiteindelijk voor een CS 3 gekozen. Bij slechts twee locs is dat nogal duur, dan voldoet een MS 2 prima. Bij mij bleef het echter niet bij twee locs, en hoe meer je er hebt, hoe goedkoper een CS 3 verhoudingsgewijs wordt. De MS 2 gebruik ik er bij, als extra rijregelaar. De aansluitbox is werkeloos.
Re: Mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn eerste treinbaan
Even op zijn boerenfluitjes


  • Laten we starten bij de rails

    Je hebt 2 marklin mfx locs die je dus absoluut wilt houden??

    Dan ben je gebonden aan 3 rail, ofwel een rails met puntjes in het midden. (De loc heeft een sleper)

  • Vervolgens de locs voor de toekomst
    Er zijn niet heel veel keuzes qua Amerikaanse loc's die geschikt zijn voor bovengenoemde rails.
    Dus of je blijft bij 3rail of je gaat over op 2rail (dat is dus een loc zonder sleper en zonder de puntjes in het midden van de rail) dat betekent dat je de locs die je nu hebt ombouwen of andere kopen

  • als laatste de besturing van de baan , je wilt later met een pc de baan besturen. En je wilt gebruik maken van de mfx functie van je locs.
    De mfx in je locs is eigenlijk niet echt nodig voor computer gestuurd rijden er zit ook DCC in de locs. Dat betekent dus dat je een centrale nodig hebt die een van de 2 ondersteund. Hierin heb je alle keuze. Marklin,esu enzovoort


Vandaar mijn al eerder advies, koop een setje met een mobile station, ga hier mee aan de slag, tegen dat je zo ver bent dat je een pc nodig hebt om je treinen met een computer wilt besturen ben je meestal al heel wat jaren en soms banen verder  :) :)
Met de mobile station kun je 40 locomotieven ingeven.
Re: Mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn eerste treinbaan
Citaat van: Barry1972 op maandag 25 januari 2021, 19:12:35De mfx in je locs is eigenlijk niet echt nodig voor computer gestuurd rijden er zit ook DCC in de locs.

Nieuwe Märklin locs hebben tegenwoordig DCC aan boord, maar dat is nog niet zo lang zo. Als je even terugkijkt naar de de openingspost, zie je dat het om twee locs zonder DCC gaat.
Re: Mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Mijn eerste treinbaan
 @citaat
Ik heb de eerste post nogmaals terug gelezen maar zie dat dus niet staan, maakt verder niet uit voor mijn eerder gegeven advies er vlak onder O:-D
Re: Mijn eerste treinbaan
De 2 loks die ik heb zijn:
37973
37991
Aangzien die ongeveer 16 jaar oud zijn vermoed ik dat ze enkel MFX ondersteunen

Stijn
Re: Mijn eerste treinbaan
Dus met andere woorden.
Als ik die 2 modellen wens te behouden kunnen die enkel op een 3 rail van marklin ( zover was ik al ).
en kunnen er op die sporen enkel modellen rijden met een sleepring. ( dus enkel Marklin )

?

Stijn
Re: Mijn eerste treinbaan
hoi,

Citaat van: Dr_Hippo op maandag 25 januari 2021, 19:48:10
Als ik die 2 modellen wens te behouden kunnen die enkel op een 3 rail van marklin ( zover was ik al ).

Of zelf 3rail-spoortjes bouwen .... dat is een optie die door de echte doe het zelvert gedaan wordt.

Citaat van: Dr_Hippo op maandag 25 januari 2021, 19:48:10
en kunnen er op die sporen enkel modellen rijden met een sleepring. ( dus enkel Marklin )

Als je een beetje aan de hobby wil kan je ook 2rail-modellen laten rijden. Er zijn mensen die 2rail en 3rail door elkaar heen rijden. Of dat nu voor een beginner het meest handige is.  Alleen Amerikaans spul van Amerikaanse makelij gaat wat minder met de 3rail-spoortjes. Dat heeft onder andere te maken met de wielen. Onder het Amerikaanse materieel zitten meestal RP25 wielen. Dat gaat niet altijd lekker met de 3rail-railsystemen.

Groet Ronald.
Re: Mijn eerste treinbaan
Als ik dus toch wat meer keuze wil hebben zou ik dus toch beter overstappen naar een DCC systeem op 2 rail?
Zeker als ik ruimere keuze naar US modellen wil hebben.
Ik zie dat er ook zeker evenveel keuze is voor modellen uit Europa.
Dan stel ik misshien toch een stoute vraag.
Wat is dan de reden om voor 3rail van marklin te kiezen?
Re: Mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mijn eerste treinbaan
Is het niet mogelijk om die mfx decoders er uit te gooien en een DCC in te bouwen?
(meer een vraag voor overige forummers...)
Dan kom je in elk geval (als je besluit op 3 rail te blijven rijden) iets ruimer in de keuze tav een centrale.

gr. Gertjan
Re: Mijn eerste treinbaan
Citaat van: Dr_Hippo op maandag 25 januari 2021, 20:48:59
Wat is dan de reden om voor 3rail van marklin te kiezen?
Op vandaag: GEEN  ;)
In het verleden heb ik ook voor Märklin gekozen omdat het op wisselstroom werkte.
Analoog kon je treinen tegen elkaar in laten rijden en keerlussen berijden zonder enige poespas, bij DC was dat, zeker voor een kind, een enorme poespas.
En dan was er nog het grote voordeel van de motor met veldspoel. Bij analoog rijden wordt een trein gestopt door de stroom uit te schakelen en dat was een wereld van verschil bij AC met veldspoel motoren en DC met permanentmagneet motoren, de permanentmagneet in de motor werkt als een rem en de trein stopt bijna ogenblikkelijk terwijl bij een veldspoel motor het magnetisme direct wegvalt als de spanning wegvalt waardoor er geen remmende werking is een een AC motor veel verder uitloopt.
Een DC trein reed dus 'bokkig', een AC trein liep veel soepeler.
Maar zoals reeds gezegd, dat was in een ver verleden...