Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Aanpassen marklin sounddecoder 60975

Gestart door SebkeVT woensdag 13 januari 2021, 14:46:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aanpassen marklin sounddecoder 60975
Als verwend en gewend 4 rail Marklinrijder ben ik  zoals waarschijnlijk meerdere met mij, niet echt blij met de decoders van Marklin. Althans de instellingen enz aanpaassen. Ik ben n verwoed ESU gebruiker is bijna al mijn locs. Met de lokprogrammer altijd geweldige resultaten om n loc aan te passen aan mijn wensen.

Wat wil t geval? In 2009 ben ik begonnen met digitaal. Nieuwe baan, koploper besturing enz. Ik heb toen  n stoomlok 29010, uit n begin set gekocht. Om mee te testen wat digitaal rijden inhoudt. Prachtig ding, met geluid en redelijk rijgedrag. Maar goed....een foutje 4 jaar geleden met n rookgenerator en poef....rook waar t niet hoorde. 3 jaar geleden bij Keutermann nog n set 60975 gekocht en afgelopen week eens ingebouwd...dwz met de 21 polige stekker op de platine gezet. Adres op 10 gezet (met de 6021 )  lok op de baan en jawel...t leek wel n rijdende ijzeropslagfabriek.  Slecht rijgedrag, geluid wat totaal niet bij dit type loc past enz enz.....dat moet je zelf updaten. Maar...zoals met ESU en haar lok programmer vang je dus bot met Marklin decoders. Mapping, update enz niet mogelijk...bekend. Kan alleen met de CS :warning:...en ook nog eens n bepaalde latere series daarvan. En...die heb ik niet en wil ik ook niet...vanwege Koploper o.a.
De 6021 en 80f is mijn centrale en dat blijft ook zo. Uuh zolang die werkt...dan wordt t Ecos.

Maar nu mijn ( misschien vreemde) vraag: wie heeft dit ook aan de hand en hoe is dit voor deze decoder nu op te lossen? Zijn er misschien mensen in mijn buurt die dit, tegen n vergoeding, willen en kunnen aanpassen....maw iemand die een juist CS heeft en deze 60975 decoder kan aanpassen aan dit type stoomloc.......òf.....zijn er ergens bij jullie weten ontmoetingsdagen/ clubs waarbij modelspoorders met zo'n zelfde probleem zich kunnen melden en gebruik kunnen maken van zo'n dienst? Zo nee....helaas gaat de decoder dan terug in de kast en zal er een ESU moeten komen :(

Greetz Seb :)
Re: Aanpassen marklin sounddecoder 60975
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Aanpassen marklin sounddecoder 60975
Hi Seb,

Direct maar een vraag: Had je die decoder ook opnieuw ingesteld voor die Lok ?
Je kan altijd eens langs gaan bij een Stamtafel bij jou in de buurt (ivm Corona nu ff niet)
Op onze Stamtafel-Utrecht zijn meerdere lokkendokters en we hebben dan ook vaker een avond voor smeren, service en decoder problemen.
klik hier
Wat je ook kan doen om met een ander Forumlid, die bij jou in de buurt woont, eens contact opnemen.

groet
Harald
Re: Aanpassen marklin sounddecoder 60975
Met de M* programmer (60971) is deze decoder via MDT (Marklin Decoder Tool) te updaten en aan te passen. Er is dan geen CS nodig. Vooral de laatste versie geeft veel mogelijkheden.
Re: Aanpassen marklin sounddecoder 60975
Misschien dat iemand met zo'n MDT Programmer even met Seb kan contacten. Zo'n decodertje kan voor een paar euro op en neer met briefpost. Da's pas echt helpen en is productiever dan kletsen over Stamtafels in coronatijd.

Gr, Ben.
Re: Aanpassen marklin sounddecoder 60975
Dank jullie voor de reacties. Ik kan zeker die sofware ns downloaden en bekijken. Ik dacht dat je daar dan ook hardware voor nodig had anders de pc zelf. Net als bij ESU lokprogrammer. Tzt zal ik mogelijk ook ns gebruik gaan maken van de stantafel....omdat praten altijd makkelijker is dan over en weer schrijven. Wat jullie voorstelden ga ik vestuderen in ieder geval en kijken of ik n oplossing kan vinden. Mocht dat niet lukken kan de optie van Ben n directe oplossing maar moet eerst zelf aan t werk....dat hoort bij de hobby én.....leer ik van. Dank allen.

Greetz Seb
Re: Aanpassen marklin sounddecoder 60975
Citaat van: SebkeVT op donderdag 14 januari 2021, 10:31:32

Ik dacht dat je daar dan ook hardware voor nodig had anders de pc zelf.


Klopt. Ergo: je kunt niets zonder spullen, behalve er over praten.