Als verwend en gewend 4 rail Marklinrijder ben ik zoals waarschijnlijk meerdere met mij, niet echt blij met de decoders van Marklin. Althans de instellingen enz aanpaassen. Ik ben n verwoed ESU gebruiker is bijna al mijn locs. Met de lokprogrammer altijd geweldige resultaten om n loc aan te passen aan mijn wensen.
Wat wil t geval? In 2009 ben ik begonnen met digitaal. Nieuwe baan, koploper besturing enz. Ik heb toen n stoomlok 29010, uit n begin set gekocht. Om mee te testen wat digitaal rijden inhoudt. Prachtig ding, met geluid en redelijk rijgedrag. Maar goed....een foutje 4 jaar geleden met n rookgenerator en poef....rook waar t niet hoorde. 3 jaar geleden bij Keutermann nog n set 60975 gekocht en afgelopen week eens ingebouwd...dwz met de 21 polige stekker op de platine gezet. Adres op 10 gezet (met de 6021 ) lok op de baan en jawel...t leek wel n rijdende ijzeropslagfabriek. Slecht rijgedrag, geluid wat totaal niet bij dit type loc past enz enz.....dat moet je zelf updaten. Maar...zoals met ESU en haar lok programmer vang je dus bot met Marklin decoders. Mapping, update enz niet mogelijk...bekend. Kan alleen met de CS

...en ook nog eens n bepaalde latere series daarvan. En...die heb ik niet en wil ik ook niet...vanwege Koploper o.a.
De 6021 en 80f is mijn centrale en dat blijft ook zo. Uuh zolang die werkt...dan wordt t Ecos.
Maar nu mijn ( misschien vreemde) vraag: wie heeft dit ook aan de hand en hoe is dit voor deze decoder nu op te lossen? Zijn er misschien mensen in mijn buurt die dit, tegen n vergoeding, willen en kunnen aanpassen....maw iemand die een juist CS heeft en deze 60975 decoder kan aanpassen aan dit type stoomloc.......òf.....zijn er ergens bij jullie weten ontmoetingsdagen/ clubs waarbij modelspoorders met zo'n zelfde probleem zich kunnen melden en gebruik kunnen maken van zo'n dienst? Zo nee....helaas gaat de decoder dan terug in de kast en zal er een ESU moeten komen

Greetz Seb