Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin seinen: Startup en digitaal beginnersvragen

Gestart door harm78 woensdag 13 januari 2021, 12:34:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin seinen: Startup en digitaal beginnersvragen
Nadat mijn treinbaan al een paar jaar niet verder was gekomen dan een schaduwstation om rondjes op te rijden, heb ik besloten opnieuw te beginnen en iets minder ambitieus te zijn.
Bij mijn nieuwe plan wil ik ook seinen gaan gebruiken, dus ik heb alvast een paar dingen besteld.

Als ik bij de Märklin seinen kijk, zie ik dat er vrij dure seinen zijn van rond de € 80, waar een decoder bij zit. Als je er daar 10 van moet hebben, is dat meteen best veel geld. Maar er zijn ook goedkope seinen, de 74391. Die kun je gebruiken bij een decoder M84. En ze zien er ook best goed uit. Het leek me dus een goed idee om een paar M84's te kopen die ieder 4 seinen kunnen aansturen, en dan een paar van die hobbyseinen. Alles wat ik lees, suggereert dat dat in elk geval gewoon moet kunnen. Het aansluiten zal vast ook wel lukken.

Maar ik vraag me toch een paar dingen af:

Volgens mij zit er helemaal niks tussen "duur sein inclusief decoder" en "goedkoop sein plus M84". Wat nu als ik de mooie professionele seinen wil, maar niet bij elk sein een aparte decoder wil hebben?

Ik had ergens gelezen dat de seinen met bevestigingsmateriaal voor zowel K- als C-rail geleverd worden. Maar dit hobbysein heeft een vaste voet voor C-rail en er zit verder niks bij om hem bij K-rails te gebruiken. Zijn daar losse setjes voor? Ik krijg het vast wel naast de rails geknutseld, maar toch.

Re: Märklin seinen: Startup en digitaal beginnersvragen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin seinen: Startup en digitaal beginnersvragen
Hi Harm,

Dat zijn vele overwegingen die je kan maken.
Zelf zou ik mij eens goed gaan "inlezen" maar ook eens naar andere merken seinen en decoders gaan kijken.
Zelf gebruik ik Viessmann seinen en Rosoft decoders.

groet
Harald
Re: Märklin seinen: Startup en digitaal beginnersvragen
Hoi Harald,

Dat heb ik overwogen maar eigenlijk ben ik nogal een Märklinextremist... volledig irrationeel, ik weet het, maar het is gewoon "mien merk" ;)
Re: Märklin seinen: Startup en digitaal beginnersvragen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin seinen: Startup en digitaal beginnersvragen
 @citaat
:thumbup:

groet
Harald
Re: Märklin seinen: Startup en digitaal beginnersvragen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin seinen: Startup en digitaal beginnersvragen
Beste Harm,
Je hoeft de seinen niet nieuw te kopen.
De 763xx zijn een stuk betaalbaarder.
Ze hebben echter geen cv's op lichtsterkte ed in te stellen.
Neem maar even via een pb contact op.
Mvg. Marcel
Re: Märklin seinen: Startup en digitaal beginnersvragen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin seinen: Startup en digitaal beginnersvragen
En je moet opletten dat ze firmware 2.0 hebben.
Re: Märklin seinen: Startup en digitaal beginnersvragen
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Märklin seinen: Startup en digitaal beginnersvragen
Beste Harm.
Marklin,ik ben ook wel een fan.Toch ben ik enige tijd op zoek gegaan naar een alternatief,dat het marklin concept niet beïnvloedt.
en het bestaat in de vorm van een Viessmann 4568 decoder.
1) een wisselsturing
2) een signaalsturing
met één decoder. twee voor de prijs van één. ik kwam uit op +/- 48 euro met inbegrip van het Viessmann DIY 6731 signaal.
ik ben geen kei in het maken van video filmpjes,maar kijk toch eens naar dit, de sturing gebeurt vanuit een CS3
https://www.youtube.com/watch/1RtMFxTIXNo

Re: Märklin seinen: Startup en digitaal beginnersvragen
En let er vooral op hoe je de baan gaat aansturen. Als je geautomatiseerd gaat rijden, zijn seinen met treinbeïnvloeding (stroomonderbreking) niet nodig. Ze hoeven alleen maar een bepaald beeld te geven voor het mooi, de rest gebeurt vanuit de centrale en/of computer.
Ik kocht Viessmann bouwpakketjes bij Conrad, servo's en daarbij behorende decoders van Digikeijs. Prijs per armsein: 15 euro's.
Dus het hoeft niet duur te zijn!
Blijf je bij Märklin en de filosofie die het merk aanhangt ter zake van de seinen en automatisering, dan wordt het wel duur. Binnen dat concept heeft de stand van het sein wel invloed op de stroomvoorziening naar de rails. Wat mij betreft niet ideaal bij digitaal rijden. Maar ieder heeft zo zijn voorkeur.

Groet,

Peter
Re: Märklin seinen: Startup en digitaal beginnersvragen
Nou heb ik een klein testtrajectje gemaakt om te oefenen met zo'n remmodule. Uiteindelijk had ik alle isolaties van de middengeleiders goed, maar het geheel reageerde helemaal niet op het signaal van de seindecoder M84. Toch had ik alles volgens de boekjes aangesloten. Dus heb ik eens geprobeerd om in plaats van de M84 zo'n ouderwetse K83 te gebruiken. En dat werkte dus wél meteen...

Is zo'n M84 gewoon niet compatibel met een remmodule?
Edit: in een ander topic vond ik wat opmerkingen over een M84 met remmodule. Dat gaat dus blijkbaar inderdaad niet werken, met de oude K83 werkt het prima.
Re: Märklin seinen: Startup en digitaal beginnersvragen
Seinen en lantarenpalen heb ik van Viesmann idd.