Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Al doende leert men

Gestart door D3xtar dinsdag 12 januari 2021, 17:09:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Al doende leert men
D3xtar
gast

Al doende leert men
Beste allemaal,

Na het schrijven van mijn verhaaltje in het voorsteltopic ben ik maar eens aan de slag gegaan! Wat is het geval: door een treurige samenloop van omstandigheden heb ik hier nu een verzameling locs en wagons staan die ik allemaal wil gaan nakijken en zorgen dat ze in nieuwstaat zijn/blijven. Nouja, in goede staat in ieder geval.

Waarschijnlijk gaat het bij mij niet komen tot het bouwen van een vaste baanopstelling, simpelweg omdat ik daar geen tijd en ruimte voor heb :) Maar omdat ik het wel leuk vind om ermee om te pielen en mij de techniek eigen te maken ga ik er gewoon eens even mee aan de slag. Dit topic zal dus vooral gaan over wat ik tegenkom aan uitdagingen en mooie dingen, aangevuld met  foto's. Ik heb het maar in het Forum voor overige merken besturing gezet, er zal van alles voorbij komen in deze speurtocht. Veel van de nieuwe locs zijn bijv ook Roco... maar er is ook Marklin.

Wat ik tot dusver gedaan heb:

Tijdens het inpakken van de spullen had ik niet alles heel goed gesorteerd. Met name de losse onderdelen etc waren in verschillende bakken terecht gekomen. Ook is er al veel weg gegaan, omdat niet meer te herleiden was waar het nou eigenlijk bij hoorde. Daar ben ik nu eens stevig in aan het uitzoeken geweest. Met als gevolg een kleinere bak met artikelen die nog in de OVP zitten, en een grotere waarin ook wat kleinere  sorteringen zitten met kleine onderdelen (wieltjes, bandjes, dat soort werk...)

Ook heb ik nu alle locs gesorteerd waar geen OVP meer van was. Een aantal zijn al erg oud, die ken ik nog van 35 jaar geleden :) Maar een aantal komen waarschijnlijk ook uit startsets. Van sommige nieuwere locs en wagons zijn gewoon geen doosjes meer.

Er staan hier 2 opbergbakken vol met C-rails. Daarvan heb ik er nu 1 uitgezocht en gesorteerd. Heel veel rails heb ik weg gedaan omdat de spoorstaven waren doorgedremeld (komen uit een baan met veel blokken erin). Ik verwacht niet dat we dat nog gaan gebruiken. En ook mijn opbergruimte is beperkt, dus er moeten keuzes worden gemaakt. Verder veel oude bedrading weg geknipt zodat het allemaal weer een beetje netjes bleek.

De wissels moet ik nog een keertje bij langs, als bak numero 2 is uitgezocht. Ook allerlei verschillende

Toen alles een beetje aan kant was kon ik het niet laten om even een testbaan in elkaar te zetten:) Je moet ergens beginnen nietwaar... Ik had al een 18VA voeding gevonden, samen met een aansluitrail en en Mobile Station 2. En ik was gauw op weg! Een paar Marklin locs gepakt waarvan ik wist dat er een MFX decoder in zat, en rijden maar! Ik vond de BR50 nog terug, een loc die ik zelf erg mooi vind maar waarvan ik dacht dat Pa hem al eens had verkocht. Maar die is er gelukkig nog. Ik denk dat ie dat wel geweten heeft ;)

Ook de E69 met wagons op de baan gezet. Prachtig dingetje is het ook. Ik zag dat deze hier ook wel eens eerder in een foto op het forum voorbij is gekomen.

Toen de volgende uitdaging: Een Roco NS loc laten rijden. Ik wist dat hier wel een decoder in zat, maar op welke adressen allemaal, geen idee...

Toen kwam het volgende apparaat in beeld: het programmeer spoor.

Ik had de ESU programmer al herkend. Er zit een testmodule op aangesloten, en de testbaan is ook aangesloten/doorgelust. Zo kun je dus of losse decoders, of reeds ingebouwde decoders programmeren. Ik had gelukkig zelf nog een USB naar Serieel adapter te liggen.

Na een paar nieuwere versies geprobeerd te hebben kwam ik uit bij de Lokprogrammer versie 2. Daarmee kon ik de loc uitlezen en het adres achterhalen. Na deze handmatig in de Mobile Station te hebben gezet kwam er zowaar ook nog beweging in. Wel knippert het MFX logo continu, en lijkt er hetop als of de Mobile Station opnieuw opstart na een paar seconden. Iets wat ie niet doet bij de andere locs.

En al rijdend kom je de eerste projectjes tegen. Zo vind ik dat de BR50 niet echt lekker soepel loopt. Hapert ook soms tijdens het rijden. De v160 zelfde verhaal, die komt soms niet eens van zijn plek.

Mijn volgende missie wordt dus het scoren van wat geschikte smeerolie. Oja en rookolie, want de kinderen willen de BR50 zien roken. Hopen dat de winkels maar weer snel open gaan.