Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan

Gestart door Gebronx dinsdag 12 januari 2021, 15:36:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Railplan Gebronx - Aan het rommelen met het schaduwgedeelte
Bij dit ontwerp voor het schaduw station heb ik zelf wel een tevreden gevoel bij.



Het enige nadeel wat ik zie, de wissels die boven elkaar komen te liggen. Zou betekenen dat ik het spoor van en naar het schaduwstation in haar lengte volledig zal moeten benutten om te kunnen zakken.



Zoals eerder aangegeven, heb ik mijn zoontje belooft te kunnen rijden met de MSII op een treintafel.
Deze tafel wil ik deze winter gebruiken om diverse dingen te controleren:
- HoH 57mm in bochten, botsvrij met mijn rijtuigen?
- Werken met ontkoppelrails;
- Digitale aansturing baancomponenten zoals wissels, ontkoppelsrails, draaischijf en verlichting.
- Servomotoren plaatsen.
Met bovenstaande ervaring hoop ik volgend jaar te kunnen starten aan de definitieve baan.

Testbaan:


Opmerkingen zijn welkom!

Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Komtie:

Drie bestandjes doen het. De eerste is van jou, maar met mijn commentaar erin.
De tweede geeft een tabelletje van normafstanden (hart op hart gemeten: van pukkeltjes naar pukkeltjes) voor 3 type rijtuigen: A, B en C. De derde geeft een tabelletje van A, B en C type rijtuigen.
Die twee tabelletjes komen uit een normblad, 102 of zoiets.

Mijn commentaar geeft aan dat als je een 2231 boog hebt en er met flexrails een boog buiten omheen legt met een hart op hart afstand van 57 mm, dat type C en type B-rijtuigen elkaar raken.

Die afstand lukt alleen met type A rijtuigen (zie de h.o.h. tabel.
Als je een 2241 boog neemt, en je legt er een flexrails binnen op hoh=57 mm afstand,
ook dan kan een type C rijtuig niet veilig langs een andere.

De rekensom is anders. Ik ga proefondervindelijk (met mijn eigen wagons) uit van een minimale binnenboog straal van 515 mm voordat de hoh tot het spoor erbuiten 57 mm mag zijn. En dat is eerder dan in de officiële tabel.

Bij een 2241 boog zou ik dus de flex-rails buitenboog prefereren. Ik zie in dat dit niet op je tafel past.
Maar reken maar uit met de tabel, dan zie je hoeveel die afstand wel moet zijn, meer dan die 57 mm in ieder geval.
Behalve als je met olie wagonnetjes of van die blikken twee-assers rondrijdt (2e tabel: Type A-wagons).

Een speciale wagon voor zwaar vervoer is een type D-voertuig;
dat komt niet voor in de hoh-tabel, maar neem van mij aan dat alle verkeer stil ligt als je daarmee rond rijdt.
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Citaat van: Jan22 op zaterdag 16 oktober 2021, 02:55:31
Komtie:

Drie bestandjes doen het. De eerste is van jou, maar met mijn commentaar erin.
De tweede geeft een tabelletje van normafstanden (hart op hart gemeten: van pukkeltjes naar pukkeltjes) voor 3 type rijtuigen: A, B en C. De derde geeft een tabelletje van A, B en C type rijtuigen.
Die twee tabelletjes komen uit een normblad, 102 of zoiets.

Mijn commentaar geeft aan dat als je een 2231 boog hebt en er met flexrails een boog buiten omheen legt met een hart op hart afstand van 57 mm, dat type C en type B-rijtuigen elkaar raken.

Die afstand lukt alleen met type A rijtuigen (zie de h.o.h. tabel.
Als je een 2241 boog neemt, en je legt er een flexrails binnen op hoh=57 mm afstand,
ook dan kan een type C rijtuig niet veilig langs een andere.

De rekensom is anders. Ik ga proefondervindelijk (met mijn eigen wagons) uit van een minimale binnenboog straal van 515 mm voordat de hoh tot het spoor erbuiten 57 mm mag zijn. En dat is eerder dan in de officiële tabel.

Bij een 2241 boog zou ik dus de flex-rails buitenboog prefereren. Ik zie in dat dit niet op je tafel past.
Maar reken maar uit met de tabel, dan zie je hoeveel die afstand wel moet zijn, meer dan die 57 mm in ieder geval.
Behalve als je met olie wagonnetjes of van die blikken twee-assers rondrijdt (2e tabel: Type A-wagons).

Een speciale wagon voor zwaar vervoer is een type D-voertuig;
dat komt niet voor in de hoh-tabel, maar neem van mij aan dat alle verkeer stil ligt als je daarmee rond rijdt.

Bedankt voor je bijdrage Jan-Willem  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Hier was ik dus al bang voor. Betekent simpelweg dat ik de hoh zal moeten vergroten.
Als ik naar het baanplan kijk is dit goed mogelijk. Gelukkig  O:-D
Bij de testbaan binnenkort maar even aanpassen, dan kan ik de rails gaan bestellen.

Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Het zal wel aan mij liggen maar op een baan van beperkte omvang ga je toch geen wagons uit de voertuigengroep C gebruiken.
Mijn baan (u-vorm met buitenafmetingen 3,30 x 3,80 m en h.o.h-afstand 53 mm voor het hoofdtraject) gebruik ik alleen wagons uit groep A.

Cees
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Hi Patrick,

Je kan:
Rechts de buitenboog iets opschuiven naar rechts met rechte(of langere) stukjes rails.
Links de binnenboog naar rechts schuiven door de rechte stukjes (op meerdere sporen) korter te maken.

groet
Harald
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 16 oktober 2021, 10:43:27
Het zal wel aan mij liggen maar op een baan van beperkte omvang ga je toch geen wagons uit de voertuigengroep C gebruiken.
Mijn baan (u-vorm met buitenafmetingen 3,30 x 3,80 m en h.o.h-afstand 53 mm voor het hoofdtraject) gebruik ik alleen wagons uit groep A.

Cees

Hoi Cees, wat men aan rijdend materieel heeft is een kwestie van smaak, wensen en budget.  ;)

Citaat van: Haradigi op zaterdag 16 oktober 2021, 15:53:45
Hi Patrick,

Je kan:
Rechts de buitenboog iets opschuiven naar rechts met rechte(of langere) stukjes rails.
Links de binnenboog naar rechts schuiven door de rechte stukjes (op meerdere sporen) korter te maken.

groet
Harald

Harald, bedankt voor de input. Ik heb er voor gekozen om de bogen op dezelfde plek te laten beginnen.
Mezelf dwingen de geometrie te handhaven.

Het past allemaal net op 2,4 meter. Heb denk ik een halve centimeter over aan beide kanten.
Scheelt dat de tafel 2,44 meter breed is geworden.  :D

Hieronder het definitieve plaatje, tijd om rails te bestellen.



Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Toch nog even twee opmerkingen: voor een testbaan hoef je je minder druk te maken om R1 bochten. Kies voor de tests  simpele korte locs en rijtuigen.
Dat moet je in dit ontwerp toch, want op de rechte stukken liggen wel heel korte inhaalspoortjes. Om te testen kan het slim zin twee ovaaltjes te leggen van, bij voorbeeld, ieder vier min of meer even lange blokken.
Kies de plaats van de wissels dan zo dat er een volwaardig blok overblijft tussen de wisselstraten.  Ik denk dat je dan beter kunt experimenteren.

In jouw geval zou de dan met een paar overloop wissels per rechte sectie kunnen volstaan, in plaats van twee paar wissels.


Groet,

Peter
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Hoi Peter,

Bedankt voor het meedenken.

Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 21 oktober 2021, 08:17:53
Toch nog even twee opmerkingen: voor een testbaan hoef je je minder druk te maken om R1 bochten. Kies voor de tests  simpele korte locs en rijtuigen.
Dat moet je in dit ontwerp toch, want op de rechte stukken liggen wel heel korte inhaalspoortjes.
De bedoeling van de grote radius is om te kijken of de aangepaste hoh-afstand toereikend is voor de rijtuigen.

Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 21 oktober 2021, 08:17:53
TOm te testen kan het slim zin twee ovaaltjes te leggen van, bij voorbeeld, ieder vier min of meer even lange blokken.
Kies de plaats van de wissels dan zo dat er een volwaardig blok overblijft tussen de wisselstraten.  Ik denk dat je dan beter kunt experimenteren.
In jouw geval zou de dan met een paar overloop wissels per rechte sectie kunnen volstaan, in plaats van twee paar wissels.
Je hebt het over blokken, bedoel je hier mee om te experimenteren met het rijden met een softwareprogramma?
Dat ben ik namelijk niet van plan. Het plan is om alles digitaal aan te sturen, maar geen automatisering.
En het digitaal aansturen van servomotoren voor de wissels, de draaischijf en ontkoppelrails wil ik deze winter mee gaan experimenteren.

Groeten Patrick

Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
OK, Patrick, met deze uitleg volstaat deze test-opzet.
Ik ging er vanuit dat je (ook) wilde testen of experimenteren met enig geautomatiseerd rijden.
Ik heb tekeningen voorbij zien komen met een vrij uitgebreid schaduwstation. Maar dat wil je handmatig of analoog aansturen?
Dat kan prima, hoewel dat ook heerlijk gaat als je dat automatiseert. De wissels worden alleen gesteld wanneer dat kan, de kans op ongelukken wordt flink beperkt.
Misschien toch een idee je testbaan voor te bereiden op blokgestuurd automatisch rijden? Zelfs als je het nu niet gaat doen, kun je er altijd mee experimenteren. Wie weet hoe blij je ervan wordt!
Geldt voor mij ook: ik wilde eerst alleen de paradebaan en een schaduwstation automatiseren maar ik heb nu op de hele baan detectie liggen en kan ik overal waar ik wil automatisch rijden mogelijk maken. Niks hoeft, maar het kan. Het geeft echt extra lol om routes uit de denken en rangeerbewegingen uit te puzzelen.
Het is maar een gedachte.

Groet,

Peter
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
 @citaat Tijdens de bouw kun je de baan alvast in blokken/secties onderverdelen. Je hoeft het dan nog niet te gebruiken. Mocht je later geautomatiseerd je treintjes willen laten rijden, kun je gewoon de blokken/secties aansluiten en je hebt detectie.

Het onderverdelen in blokken/secties als de baan er al staat, is lastiger uitvoeren.
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Citaat van: Gebronx op donderdag 21 oktober 2021, 20:37:05

Het plan is om alles digitaal aan te sturen, maar geen automatisering.


Zet die baan dan maar uit je hoofd, het is onmogelijk die baan te besturen zonder vorm van automatisering. Dat geldt eigenlijk ook voor je testbaan: zodra je al met twee treinen gaat rijden kom je handen tekort om wissels te zetten en snelheid te regelen, nog los van het bedienen van de draaischijf.  ;)

Sowieso snap ik het doel van de testbaan niet: wat wil je eigenlijk testen? Je kunt een servo onder een wisseltje zetten en testen: doet'ie 't of doet'ie 't niet? Daar ga je toch geen baantje voor bouwen. Idem de test van de boog: ook daar hoef je geen baantje voor te maken. Je legt dat eenvoudige even uit en pakt twee rijtuigen om te constateren of die bij een bepaalde hoh afstand elkaar wel of niet kunnen passeren. Het wiel is trouwens al eens uitgevonden, er is een tabel voor dit soort zaken zoals Jan22 heeft gepost.

Gr, Ben.
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 22 oktober 2021, 07:24:59
OK, Patrick, met deze uitleg volstaat deze test-opzet.
Ik ging er vanuit dat je (ook) wilde testen of experimenteren met enig geautomatiseerd rijden.
Ik heb tekeningen voorbij zien komen met een vrij uitgebreid schaduwstation. Maar dat wil je handmatig of analoog aansturen?
Dat kan prima, hoewel dat ook heerlijk gaat als je dat automatiseert. De wissels worden alleen gesteld wanneer dat kan, de kans op ongelukken wordt flink beperkt.
Misschien toch een idee je testbaan voor te bereiden op blokgestuurd automatisch rijden? Zelfs als je het nu niet gaat doen, kun je er altijd mee experimenteren. Wie weet hoe blij je ervan wordt!
Geldt voor mij ook: ik wilde eerst alleen de paradebaan en een schaduwstation automatiseren maar ik heb nu op de hele baan detectie liggen en kan ik overal waar ik wil automatisch rijden mogelijk maken. Niks hoeft, maar het kan. Het geeft echt extra lol om routes uit de denken en rangeerbewegingen uit te puzzelen.
Het is maar een gedachte.

Groet,

Peter

Peter, bedankt voor het delen van jouw ervaring. Kan anderen natuurlijk helpen.
Dit baantje is er gekomen omdat ik mijn zoontje van bijna 6 heb beloofd samen te kunnen rijden deze winter. En terwijl we rijden kan ik me verdiepen in de digitale aansturing en wat rommelen met het ombouwen van een wissel e.d.

Bij mijn vader ben ik getuige van het geautomatiseerd rijden, tot op heden gewoon niet mijn ding. Ik koop me nog een tweede MSII erbij en dan kunnen wij samen rondrijden. Tzt hang ik beide aan een CS3+ en verwacht ik ook de baan besturing te kunnen  doen.

Voor het schaduwstation zal ik wel met een beveiliging gaan werken. Wellicht iets met IR en het spanningsloos zetten van een railstuk.

Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 22 oktober 2021, 09:52:20
@citaat Tijdens de bouw kun je de baan alvast in blokken/secties onderverdelen. Je hoeft het dan nog niet te gebruiken. Mocht je later geautomatiseerd je treintjes willen laten rijden, kun je gewoon de blokken/secties aansluiten en je hebt detectie.

Het onderverdelen in blokken/secties als de baan er al staat, is lastiger uitvoeren.

Bas, je hebt volledig gelijk. Ik kijk op tegen de hoeveelheid werk het met zich mee brengt.

Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Citaat van: Gebronx op vrijdag 22 oktober 2021, 20:43:04
Ik koop me nog een tweede MSII erbij en dan kunnen wij samen rondrijden. Tzt hang ik beide aan een CS3+ en verwacht ik ook de baan besturing te kunnen  doen.

Als dat toch al het plan is, wat is dan het nut van die tweede MS? Kun je dan niet beter al direct die CS aanschaffen?

Ik ben het er wel mee eens dat het het besturen van je definitieve baan uit de hand wel een uitdaging gaat worden, maar dat is natuurlijk een keuze. Misschien kun je er bij de aanleg al rekening mee houden dat je uiteindelijk toch gaat automatiseren. Je kunt bijvoorbeeld bij je vader al zien waar je dan op moet letten. Ik ben benieuwd waar je uiteindelijk naartoe gaat, dus ik kijk uit naar het bijbehorende bouwdraadje. Succes!
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
En toch... Dit is best een listig (in de zin van 'gevaarlijk' ) baantje. Je kunt niet ongestoord twee treintjes tegen elkaar in rondjes laten rijden. Er zit altijd een kruising in. Of zie ik dat nou verkeerd?
Met de gedachte dat het een (deels) geautomatiseerde baan werd, leek me dat juist leuk. Je moet het dan echt goed indelen in blokken en de rijwegen definiëren maar dan kun je heel aardig half of volledig automatisch rijden. Dit gaat nog ingewikkeld worden ook door die onhandig geplaatste overloopwissels, maar niettemin een uitdaging.
Bij nader inzien vind ik dit echter toch niet zo'n slim testbaantje, omdat je handmatig gaat rijden.
En wat Ben al aangaf: testen van de afstand in de bogen met rollend materieel hoeft niet, daar zijn tabellen voor.
Maar als je nu gewoon een speelbaantje wilt maken, zou ik twee ovaaltjes leggen met R1 en R2 bogen, een handvol standaard wissels om van baan te kunnen wisselen en om een inhaalspoortje te leggen. Dat alles in de beste Märklin traditie van pakweg de eerste vijf ontwerpen in de voorbeeldboeken van weleer.
Dat gaat je zoon en jou veel meer lol opleveren.
En of je die draaischijf er in moet leggen, weet ik ook niet. Veel voegt die niet toe als die niet vanuit experimenteerdoeleinden computergestuurd hoeft te worden. Hij komt toch pas in fase 2 van je definitieve ontwerp aan bod. Wat moet je er nu mee? Leg wat opstelspoortjes en koop een elektrische hijskraan of zo.

Groet,

Peter
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 23 oktober 2021, 07:11:08
Citaat van: Gebronx op vrijdag 22 oktober 2021, 20:43:04
Ik koop me nog een tweede MSII erbij en dan kunnen wij samen rondrijden. Tzt hang ik beide aan een CS3+ en verwacht ik ook de baan besturing te kunnen  doen.

Als dat toch al het plan is, wat is dan het nut van die tweede MS? Kun je dan niet beter al direct die CS aanschaffen?

Samen met zijn zoon rijden, die is pas 5 dus die heeft nog de behoefte om het zelf te doen.
Of opa met zijn kleinzoon.  :D
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 23 oktober 2021, 16:10:21
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 23 oktober 2021, 07:11:08
Citaat van: Gebronx op vrijdag 22 oktober 2021, 20:43:04
Ik koop me nog een tweede MSII erbij en dan kunnen wij samen rondrijden. Tzt hang ik beide aan een CS3+ en verwacht ik ook de baan besturing te kunnen  doen.

Als dat toch al het plan is, wat is dan het nut van die tweede MS? Kun je dan niet beter al direct die CS aanschaffen?

Samen met zijn zoon rijden, die is pas 5 dus die heeft nog de behoefte om het zelf te doen.
Of opa met zijn kleinzoon.  :D

Opa op de CS en kleinzoon op de MS2? Dan heb je dus geen tweede MS nodig was mijn redenatie. Ik probeer geen gelijk te halen, maar wel even zeker weten dat ik begrepen word. Scheelt je wat centjes...
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Citaat van: 1200Blauw op zondag 24 oktober 2021, 23:02:07
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 23 oktober 2021, 16:10:21
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 23 oktober 2021, 07:11:08
Citaat van: Gebronx op vrijdag 22 oktober 2021, 20:43:04Ik koop me nog een tweede MSII erbij en dan kunnen wij samen rondrijden. Tzt hang ik beide aan een CS3+ en verwacht ik ook de baan besturing te kunnen  doen.

Als dat toch al het plan is, wat is dan het nut van die tweede MS? Kun je dan niet beter al direct die CS aanschaffen?

Samen met zijn zoon rijden, die is pas 5 dus die heeft nog de behoefte om het zelf te doen.
Of opa met zijn kleinzoon.  :D

Opa op de CS en kleinzoon op de MS2? Dan heb je dus geen tweede MS nodig was mijn redenatie. Ik probeer geen gelijk te halen, maar wel even zeker weten dat ik begrepen word. Scheelt je wat centjes...

Geen tweede MSII? En ik dan? We zijn met zijn drieën  :D
De CS3+ zou ik ook voor baanbesturing willen gebruiken. Mijn verwachting is dat je dan leuk een middag om krijgt.

En zoals eerder aangegeven, het schaduwstation zal ik iets mee moeten. Doordat er geen zicht op is zal ik het gaan beveiligen.

Maar automatisch rijden is niet en wordt niet mijn ding.

Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
 @citaat Met een CS3 kun je twee treinen besturen, dus dan is een MS2 voldoende als je met z'n drieën bent ;)
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Ik begeef me op glad ijs, want dit is niet mijn ding.

Als ik het goed begrijp dan ben je met z'n drieën, en ieder bestuurt één loc. Dat is althans de bedoeling.
Daarom helpt het niet als je met een CS3 2 treinen kunt besturen, want dan staat 1 van de 2 mannen buiten spel.
(De derde man heeft dan de ms2).

Je hebt dus zoiets nodig, een soort wifi muis, voor elke man eentje.

Een soort walkman (muis) of IR-Remote TV-stick waarmee je rond kunt lopen om die ene trein die jij bedient, rond te laten rijden.

Begrijp ik het goed? Of bedoel je toch wat anders?
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Citaat van: Gebronx op zondag 17 oktober 2021, 13:22:03Hieronder het definitieve plaatje, tijd om rails te bestellen.

Definitief? En heb je al besteld? Zo niet, dan heb ik nog een variant bedacht voor jouw testbaantje, zo heb je een paar ideeën er bij.

Het gebrek aan R3 bij K-rail heb ik omzeild door verschillende boogstralen te combineren. Door geen flexrail toe te passen, hoef je ook niets te buigen of in te korten wat je later bij de grote baan niet meer goed kunt gebruiken. Slanke wissels kun je gerust direct tegen elkaar leggen met 57 mm parallelafstand voor de rechte sporen, dat is ruim voldoende. De passtukjes die je er tussen had gelegd zijn niet nodig. Om dan in de bocht toch een grotere parallelafstand te krijgen, moet je gewoon de binnenbocht wat eerder laten beginnen. Dan ligt er weliswaar een bocht 57 mm naast een stukje recht spoor, of in dit geval zelfs een keer naast een flauwe bocht 2274, maar dat mag gewoon, dat gaat goed.

In jouw plan had je links halverwege de bocht een paar passtukjes 2201 gebruikt, en rechts in de buitenbocht een 2204. Ik vind het mooier als bochten vloeiend doorlopen, zonder zo'n onderbreking. Met flexrail kan dat natuurlijk altijd, maar het kan ook zonder.

Tenslotte heb ik de ontkoppelrails iets verschoven. Wat jij deed, kan wel, maar dan zullen de locomotieven op wissels staan bij het ontkoppelen. Omdat locs, met name kleine, op wissels nog wel eens minder goed contact maken, wil ik dat liever vermijden. Anders kan de loc weliswaar ontkoppelen, maar daarna kan 'ie niet meer wegrijden. Je kunt het zelf uitproberen met jouw locs en wissels.

Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Dag Jan,

Citaat van: Jan22 op dinsdag 26 oktober 2021, 20:48:46
Ik begeef me op glad ijs, want dit is niet mijn ding.

Als ik het goed begrijp dan ben je met z'n drieën, en ieder bestuurt één loc. Dat is althans de bedoeling.
Daarom helpt het niet als je met een CS3 2 treinen kunt besturen, want dan staat 1 van de 2 mannen buiten spel.
(De derde man heeft dan de ms2).


Ik ben nogal breed geschouderd dus ik sta achter de CS3. :-) :-) :-)
De andere twee ieder een MS2 :thumbup:

Henk

Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
 @citaat

De rails is al besteld Rob. Neemt niet weg dat je oplossing creatief is in de zin van het toepassen van verschillende bochten in 1 bocht. Geeft mij wel stof om eens over na te denken.
Wat ik me nu afvraag is of de hoh afstand in de bochten die jij hebt opgezet overal gelijk is.

De flex leg ik in 90graden. Deze kan ik zonder problemen hergebruiken.

Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
De hoh-afstand variëert een beetje, maar dat geeft niet. Als het maar overal voldoende is en voor alle R2 bochten heb ik het gecontroleerd.

Op mijn eigen baan mix ik ook gerust verschillende bochten. Met C-rail leg ik bochten met allerlei combinaties van R3, R4, R5 en de slanke wisselbocht, die Märklin R9 noemt maar eigenlijk nog véél ruimer is dan die '9' doet vermoeden. Die 90° hou ik me ook vaak niet aan. Als je helemaal rond bent, moet het 360° zijn, maar dat kan op 1001 manieren. Daardoor, en doordat veel rechte trajecten diagonaal lopen, oogt het veel dynamischer, ook al is het eigenlijk nog steeds veredeld rondje rijden. Jouw testbaan is wat te klein voor diagonale rechte trajecten, maar omdat het maar een testbaan is, doet dat er ook niet toe. Maar juíst omdat het een testbaan is, leek me dit een mooie gelegenheid om zo'n mix van boogstralen uit te proberen. Dan zie je vanzelf dat de hoh-afstand niet overal hetzelfde is, en kun je beoordelen of je dat storend vindt of niet.
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Citaat van: Gebronx op dinsdag 26 oktober 2021, 22:06:56
Wat ik me nu afvraag is of de hoh afstand in de bochten die jij hebt opgezet overal gelijk is.
Uiteraard niet, maar dat hoeft ook niet, zolang die maar genoeg vrije ruimte biedt. En dat gaat hier goed.
Je kunt die variabele hart-op-hart afstand ook wiskundig berekenen, maar dat is meer iets voor het wetenschapsforum.

Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Citaat van: Gebronx op dinsdag 26 oktober 2021, 19:16:19
Geen tweede MSII? En ik dan? We zijn met zijn drieën  :D

Het zat 'm in de sequentie. Ik dacht dat je eerst een tweede MS wilde kopen en die later vervangen door een CS. Helemaal prima zo natuurlijk. Zoal gezegd kun je met de CS twee treinen tegelijk besturen, maar het bezwaar van met z'n tweeën aan één apparaat snap ik wel.