Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan

Gestart door Gebronx dinsdag 12 januari 2021, 15:36:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Railplan Gebronx - Schaduwstation nadert zijn definitieve fase en opzet testbaan
Dag allen,

In mijn voorsteltopic de aanleiding al benoemd, 2 maanden geleden de beslissing genomen om een baan op zolder te gaan realiseren.

Ik ben fan van dubbelspoor en langere treinen (er hangen al snel 5 a 6 rijtuigen achter een loc).

Ik rijd Marklin H0 en wil een baan van K-rails. Digitaal maar niet geautomatiseerd.

De ruimte heeft de afmeting van 3,3m bij 2,3m in L-vorm.

Centraal op de baan wil ik graag een station maken, waar iedere trein tot zijn recht kan komen. Dit betekent in beide richtingen minimaal 1 spoor van +/- 1,85m.
De ruimte die beschikbaar is, in beperkt. Vandaar dat ik in mijn 2 eerste ontwerpen met een diagonaal station werk.

De rijtuigen vind ik persoonlijk niet op hun mooist in krappe bochten. Ik wil daarom i.i.g. in het zicht werken met slanke wissels en R2, R3 en R4 bochten.

De tweede versie heeft een schaduwstation, maar ik twijfel om dit op dit moment te doen.
Het vraagt een hoop extra rails en tijd om te bouwen en ik betwijfel of dit prettig te besturen in handmatig (niet geautomatiseerd).
Ik heb een jong gezin en in die zin niet veel tijd.
De baan bouw ik ook voor mijn zoontje om mee te kunnen rijden. Hij geeft zoals het er nu naar uitziet de voorkeur aan rijdend materieel.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en benieuwd naar de input en wijsheden om tot een optimaal plan te komen.
Re: Railplan Gebronx
antonv
gast

Re: Railplan Gebronx
Niet verwachten dat iedereen Scarm heeft of wil installeren...
Re: Railplan Gebronx
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Railplan Gebronx
Idd, kun je ook jpg-bestanden plaatsen? Dan kunnen we direct zien hoe de baan er uit ziet.

Ik vind de ideeën trouwens wel erg ambitieus op dit oppervlak. 6 rijtuigen op 3.3 meter. Dan kun je eigenlijk alleen maar een station plaatsen (met voldoende lengte). 6 rijtuigen x 30 cm + loc is toch al snel 2 meter lengte (plus een beetje speling om een stopsectie te maken). Met een L-vorm zit je al vast aan extra bochten (nadeel van de L). Wil je de I-cirkel vermijden, dan kost een halve bocht al snel 50 cm (dus links en rechts samen een meter) en hou je effectief niet voldoende lengte over voor 6 rijtuigen + wisselstraat (tenzij de meegebogen wissels als aanloop plaatst).
Ik denk dat de treinlengte aangepast moet worden aan de ruimte, tenzij je iets zou doen als Narwal: 2 compleet gescheiden banen: 1 voor sneltreinen (maar zonder station, je ziet ze alleen af en toe langs komen en verder staan ze verdekt in schaduwstation), met separaat (of toch ergens verbonden) een kleiner plan, voor kortere treinen met opstel mogelijkheden, goederenafhandelingen etc.

gr. Gertjan
Re: Railplan Gebronx
Lid sinds: 2021

offline
Re: Railplan Gebronx
Citaat van: antonv op dinsdag 12 januari 2021, 15:41:55
Niet verwachten dat iedereen Scarm heeft of wil installeren...

Dat verwacht ik ook niet. Ik had wel verwacht dat deze zichtbaar zou zijn hier op het forum, al was het in kleiner formaat.
Mijn verwachtingen staan onderaan de post beschreven.

Citaat van: Gertjan H op dinsdag 12 januari 2021, 15:45:13
Idd, kun je ook jpg-bestanden plaatsen? Dan kunnen we direct zien hoe de baan er uit ziet.

Ik vind de ideeën trouwens wel erg ambitieus op dit oppervlak. 6 rijtuigen op 3.3 meter. Dan kun je eigenlijk alleen maar een station plaatsen (met voldoende lengte). 6 rijtuigen x 30 cm + loc is toch al snel 2 meter lengte (plus een beetje speling om een stopsectie te maken). Met een L-vorm zit je al vast aan extra bochten (nadeel van de L). Wil je de I-cirkel vermijden, dan kost een halve bocht al snel 50 cm (dus links en rechts samen een meter) en hou je effectief niet voldoende lengte over voor 6 rijtuigen + wisselstraat (tenzij de meegebogen wissels als aanloop plaatst).
Ik denk dat de treinlengte aangepast moet worden aan de ruimte, tenzij je iets zou doen als Narwal: 2 compleet gescheiden banen: 1 voor sneltreinen (maar zonder station, je ziet ze alleen af en toe langs komen en verder staan ze verdekt in schaduwstation), met separaat (of toch ergens verbonden) een kleiner plan, voor kortere treinen met opstel mogelijkheden, goederenafhandelingen etc.

gr. Gertjan

Ik zal in de eerste post de scarm-bestanden vervangen door afbeeldingen.

Wat je zegt klopt. Het draait om het station. Deze zal dus ook volledig centraal staan.

Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Railplan Gebronx
K-rails ...
Re: Railplan Gebronx
antonv
gast

Re: Railplan Gebronx
Locs met 6 wagons op deze oppervlakte... dat schreeuwt naar een kopstation  ;)
Re: Railplan Gebronx
Lid sinds: 2021

offline
Re: Railplan Gebronx
Het baanplan heb ik enigzins gewijzigd. Ik kom niet uit de wisselstraat indien ik het dubbelspoor door laat lopen aan de rechterzijde. Het dubbelspoor heb ik daarom verwijderd.
Dit dubbelspoor zou eigenlijk richting het eventuele schaduwstation gaan. Omdat dit is komen te vervallen en ik twijfel om een schaduwstation te hebben bij handmatige besturing heb ik het schaduwstation vervangen voor een keerlus met een mogelijkheid om te passeren/in te halen.

Buiten het standaard rijwerk wellicht een stuk maken waar op te rangeren is. Zelf ben ik alleen niet thuis hoe ik dit het beste kan aansluiten op de baan.
Ik ben begonnen met een baanplanboek te lezen om te kijken of ik daar e.e.a. uit kan halen.
Het idee is om links waar ik wat meer ruimte heb iets de doen met plek om locs te stallen of te rangeren en een enkel spoor te maken naar de rechterkant waar ik dan iets in industriële vorm wil maken.
Dit idee is met groen spoor aangegeven. Staat nog in de kinderschoenen.

Ik hoop op reacties met tips, trucs en mogelijkheden tot verbetering.

Alvast bedankt!
Re: Railplan Gebronx
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Railplan Gebronx
Ik kan niet goed volgen hoe e.e.a. aan elkaar is verbonden. Is het ook mogelijk om een plaatje te laten zien van het geheel?

En het groene spoor is toch heel gemakkelijk te verbinden met het inhaalspoor van het station?
Re: Railplan Gebronx
Lid sinds: 2021

offline
Re: Railplan Gebronx
Citaat van: Gertjan H op donderdag 14 januari 2021, 17:37:10
Ik kan niet goed volgen hoe e.e.a. aan elkaar is verbonden. Is het ook mogelijk om een plaatje te laten zien van het geheel?

En het groene spoor is toch heel gemakkelijk te verbinden met het inhaalspoor van het station?

Bedankt voor je reactie Gertjan, kijkend naar de bestanden heb ik de dubbele rails er tussenuit gehaald en de koppelpunten benoemd.
Ik hoop dat je het onoverzichtelijke zooitje een beetje kan begrijpen zo. Ik werk met de gratis versie en ben gebonden aan hoeveelheid rails.

Op het laagste niveau is de keerlus uit het zicht. Het rangeerterrein loopt aan de voorzijde over het dubbele spoor heen.
Het middelste niveau is het station en het linker gedeelte van het rangeerterrein/locloods o.i.d.
Bovenste niveau is de fly-over.
Dan tussen niveau -1 en 0 komt aan de rechterzijde het industrie gedeelte. In mijn hoofd zit iets van staal (wellicht i.c.m. kolen) met een koeltoren.
Door deze een half niveau lager te zetten t.o.v. het eerste gedeelte van het dubbel spoor wil ik wat extra diepte en dynamiek creëren.

Daarnaast ook een foto van de treinen die in mijn bezit zijn.
Re: Railplan Gebronx
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Railplan Gebronx
Dat was verhelderend.

Ik heb wat vragen en opmerkingen voor je, om je aan het denken te zetten.
  • Wat is het nut van de vier wissels aan de achterkant van de sporen van de keerlus op niveau-1? Even naar links komen die sporen toch al bij elkaar.
  • Het is lastig te zien, maar liggen de bochten in 'Fly-over op niveau 1' niet te dicht bij elkaar? Lange rijtuigen die rechtsachter de binnenbocht 2231 nemen steken wat uit naar de buitenbocht. Als daar op dat moment ook een lang rijtuig rijdt en de afstand is te klein, komen er ongelukken van.
  • Waar wil je perrons maken? Met de parallelafstanden in jouw plan past dat nergens tussen de sporen, alleen aan de buitenkant. Maar hoe komen de reizigers dan bij de treinen op de andere sporen?
  • Een station met 6 doorgaande sporen is nogal veel voor de beschikbare ruimte. Met 4 doorgaande en 2 kopsporen heb je ook al heel veel mogelijkheden en het past iets makkelijker.
  • Vanaf het spoor helemaal rechts (vlak bij 'C') kun je de drie achterste stationssporen bereiken, vanaf het parallelspoor de drie voorste. Aan de linkerkant van het station is het echter anders: vanaf het achterste spoor links kun je de drie achterste stationssporen bereiken maar vanaf het parallelspoor alle zes. Als ik een station ontwerp, hou ik dat graag symmetrisch. Dat zou hier bijvoorbeeld kunnen door helemaal rechts nog een paar wissels toe te voegen. Zonder zo'n aanpassing rechts van het station lijkt me de engelse wissel in de wisselstraat links van het station niet bijzonder zinvol; wat biedt die extra ten opzichte van een kruising?
  • Bij de gegeven ruimte past een diagonaal station prima, maar je zou ook aan een station met een (lichte) boog kunnen denken. Dankzij de flexrails, een van de voordelen van K-rail, heb je daar alle mogelijkheden voor. Of dat mooier wordt, weet ik niet, het is maar een idee.
Re: Railplan Gebronx
Lid sinds: 2021

offline
Re: Railplan Gebronx
Hoi Rob,

Bedankt voor de genomen moeite.

Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 15 januari 2021, 00:04:58
  • Wat is het nut van de vier wissels aan de achterkant van de sporen van de keerlus op niveau-1? Even naar links komen die sporen toch al bij elkaar.

Daar heb je helemaal gelijk in en dat vraag ik mij nu ook af. Als het al iets zou toevoegen dan zou ik ze moeten verplaatsen om er een inhaalspoor van te maken o.i.d.
Maar ik ga ze er tussenuit vissen.  :thumbup:
Ik ga een tweetal wissel toevoegen om i.i.g. op één en hetzelfde spoor terug te kunnen komen.

Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 15 januari 2021, 00:04:58
  • Het is lastig te zien, maar liggen de bochten in 'Fly-over op niveau 1' niet te dicht bij elkaar? Lange rijtuigen die rechtsachter de binnenbocht 2231 nemen steken wat uit naar de buitenbocht. Als daar op dat moment ook een lang rijtuig rijdt en de afstand is te klein, komen er ongelukken van.

Dat heb je goed gezien. Even de kanttekening dat het buitenste spoor flex is en deze wat 'uit de losse pols' is getekend. Ben me bij latere bochten meer gaan richten op radius e.d.
Het hele plan zal aan het einde ook worden opgepoetst.

Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 15 januari 2021, 00:04:58
  • Waar wil je perrons maken? Met de parallelafstanden in jouw plan past dat nergens tussen de sporen, alleen aan de buitenkant. Maar hoe komen de reizigers dan bij de treinen op de andere sporen?

Ik heb er niet bij stil gestaan dat dit te smal zou zijn. Ik ga spoor 2 en 5 verwijderen en sporen 1 en 6 iets meer naar 3 & 4 toeleggen. Ik heb gezien dat daar een standaard oplossing voor is i.c.m. met een klein stukje K-rail.

Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 15 januari 2021, 00:04:58
  • Een station met 6 doorgaande sporen is nogal veel voor de beschikbare ruimte. Met 4 doorgaande en 2 kopsporen heb je ook al heel veel mogelijkheden en het past iets makkelijker.

Aan de rangeerkant zal ik een kopspoor meenemen, bedankt.

Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 15 januari 2021, 00:04:58
  • Vanaf het spoor helemaal rechts (vlak bij 'C') kun je de drie achterste stationssporen bereiken, vanaf het parallelspoor de drie voorste. Aan de linkerkant van het station is het echter anders: vanaf het achterste spoor links kun je de drie achterste stationssporen bereiken maar vanaf het parallelspoor alle zes. Als ik een station ontwerp, hou ik dat graag symmetrisch. Dat zou hier bijvoorbeeld kunnen door helemaal rechts nog een paar wissels toe te voegen. Zonder zo'n aanpassing rechts van het station lijkt me de engelse wissel in de wisselstraat links van het station niet bijzonder zinvol; wat biedt die extra ten opzichte van een kruising?
Wat betreft die kruiswissel, mee eens. Die heeft eigenlijk niet veel toegevoegde waarde. Ik wissel deze om voor een gewonde kruising.
Rechts had ik ook plannen om een kruiswissel te plaatsen alleen ik kreeg het er niet tussen zonder veel op lengte van de stationsporen in te leveren.  >:-D

Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 15 januari 2021, 00:04:58
  • Bij de gegeven ruimte past een diagonaal station prima, maar je zou ook aan een station met een (lichte) boog kunnen denken. Dankzij de flexrails, een van de voordelen van K-rail, heb je daar alle mogelijkheden voor. Of dat mooier wordt, weet ik niet, het is maar een idee.
Persoonlijk vind ik het mooi om mijn trein kaarsrecht aan het perron te hebben staan. Eventueel begin of eind met een bocht is prima, maar niet halverwege o.i.d. Maar ik denk niet dat het nodig is.

Ik heb ook aan deze post de SCARM bestanden toegevoegd van de laatste afbeeldingen.
Re: Railplan Gebronx
Lid sinds: 2021

offline
Re: Railplan Gebronx
Dag allen,

Het is stil geweest op mijn topic, maar stilgezeten heb ik niet.

Leuke stamtafelbijeenkomst bijgewoond samen met mijn vader.
Erg leuk om te zijn dat er tijdens een speech een dubbelsporige baan wordt opgezet en we allen genieten van het materieel dat is meegebracht.
Daarnaast leuke informatie opgedaan om mijn BR78 te kunnen voorzien van een rookgenerator. Het leukste vind ik als ze daadwerkelijk stomen.
Ik zal moeten gaan boren en de decoder vervangen. Aardig klusje t.z.t.

Met het baanplan heb ik verschillende dingen geprobeerd om het station anders te positioneren. Echter ben ik tot de conclusie gekomen dat, als ik treinen wil laten rijden van 1,8-1,9m er eigenlijk maar 1 optie is. Dit betekent een diagonaal station van linksachter naar rechtsvoor.
Voor de leesbaarheid kleuren aan sommige stukken rail toegevoegd, wellicht is dan beter zichtbaar hoe het in elkaar steekt.
Het plan heeft op de rangeerstukjes na alleen maar slanke wissels. Mijn BR45 is geen fan van de normale en als ik kijk naar treinen en rijtuigen die worden uitgebracht, lijkt me dit een goede keus voor de berijdbaarheid in de toekomst.

Allereerst het schaduwstation. De onnodige wissels heb ik verwijderd en de sporen wat vergroot. Ik zit te tobben of ik wellicht een wissel plaats met de mogelijkheid om iets van een trainsafe op te koppelen. Mijn verwachting is dat ik door de jaren heen nog wel het e.e.a. aan materieel zal verzamelen en niet alles op de baan zal kunnen bewaren.

Laag -1, schaduwstation


Ik heb nu iets meer ruimte tussen de sporen 2 & 3 en 4 & 5. Spoor 1 is een soort van goederenspoortje waar goederen treinen in en uitrijden en afkoppelen en aankoppelen.
Laag 0, station


Ik heb bij het lezen van de topics van Marcel, Harald en Bas veel inspiratie opgedaan omtrent hun BW's en de daarbij behorende scenery en ben behoorlijk onder de indruk van hun creaties en gecharmeerd van de uitstraling. Het terrein is ingericht met een vijfvoudige ringloods, een loodsje voor de rangeerloc en het grijze vlak is voor goederen afhandeling (stookhout e.d.).
De blauwe cirkel is de watertoren en de 3 blauwe puntjes zijn de waterkranen. 2 stuks bij de ontslakkingsplek en 1 bij het uitrijspoor. Het uitrijspoor aan de voorkant is in mijn beleving een soort 'parade' stukje voor de stoomlocomotieven. Krijg er persoonlijk niet genoeg van  :D
Rood is het inspectiegedeelte met daarachter de kolenbevoorrading.
Geel is bezanding.

Laag 0, rangeer & BW


De fly-over heb ik niks aan veranderd.
Laag 1, fly-over


Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Dag Patrick,

Een paar attentiepunten:

Laag -1, schaduwstation
Ik zou kijk of er nog twee opstelsporen bij kunnen.
Je hoeft dan wat minder snel treinen van de baan te halen en weer te plaatsen.
De verwachting is dat er nog rollend materieel bij komt.  >:-D >:-D

Laag 0, station
De rails lopen erg dicht langs de muur.
Hou bij het bouwen van de baan er rekening mee.

Laag 0, rangeer & BW
Het grijze vlak is voor goederen afhandeling.
Zijn dit goederen voor de BW?
Of worden er ook andere goederen aangevoerd die naar elders getransporteerd worden?
Zo ja, zou ik het loodsje voor de rangeerloc en het grijze vlak voor goederen afhandeling omdraaien.
Je kun dan makkelijker een weg aanleggen voor de aan- en afvoer van goederen.
Ook het personeel komt dan wat makkelijker bij de BW.  :D
De wissel bij de watertoren zou ik weghalen en twee aansluitingen op de draaischijf maken.
Je creëert dan meer opstelruimte voor wat langere stoomloks.

Laag 1, fly-over
Ik ben het eens met de opmerking van Rob (speeltmettreintjes) dat de sporen in de bochten te dicht naast elkaar lopen.
Ik zou, voor een goede beeldvorming, in SCARM even een halve cirkel van alle bochten (2231, 2241 en 2251) maken.
Het voorkomt dat je straks je baanplan weer overhoop moet gooien.

Verder ziet het er goed uit.

Groeten,

Henk
Re: Railplan Gebronx
Lid sinds: 2010

offline
Re: Railplan Gebronx
Citaat van: Gebronx op maandag 06 september 2021, 20:25:45
Laag -1, schaduwstation
Net als wat Henk aangaf zou ik wat meer sporen daar neerleggen. Je hebt er een mooie ruimte voor om de sporen in een harp te leggen. Zo heb ik het in mijn plan ook ontworpen.

CiteerIk heb nu iets meer ruimte tussen de sporen 2 & 3 en 4 & 5. Spoor 1 is een soort van goederenspoortje waar goederen treinen in en uitrijden en afkoppelen en aankoppelen.
Hoeveel ruimte tussen de sporen heb je voor je perrons? Op het plaatje vind ik de extra ruimte wat magertjes, maar misschien lijkt dat zo.

CiteerIk heb bij het lezen van de topics van Marcel, Harald en Bas veel inspiratie opgedaan omtrent hun BW's en de daarbij behorende scenery en ben behoorlijk onder de indruk van hun creaties en gecharmeerd van de uitstraling.
Dank voor het compliment :D

CiteerLaag 0, rangeer & BW
Ik zou de wissel rechts van de draaischijf weglaten, zodat je vier aansluitingen hebt aan de rechterkant van je draaischijf. Wellicht dat de sporen wat vloeiender lopen.

Zou je ook een compleet plaatje kunnen plaatsen? Dan is het in een opslag duidelijk hoe de verschillende delen aan elkaar gelinkt zijn in een beeld.
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Hallo Patrick,

Ten eerste bedankt voor het compliment, het is altijd leuk om te horen als andere mensen iets hebben aan mijn ideeen.

Ik heb jouw plan eens bekeken maar ik heb wel mijn twijfels over de haalbaarheid. De beschikbare ruimte is echt geweldig voor een mooie baan maar of jouw plan daar in past waag ik te betwijfelen. Zeker, een groot station zal prima gaan maar dan blijft er heel erg weinig ruimte over voor andere wensen. Als je lange treinen mooi vindt, en wie vindt dat nou niet, zou je toch ook minimaal één paradespoor willen hebben? Nu blijft er niet veel over dan dat de ene trein het station inrijdt en de andere er uit rijdt. Daarna zijn ze eigenlijk meteen uit het zicht.

Over wat iemand mooi vindt kun je niet over discussiëren, daar zal ik dan ook niets over zeggen. Mijn baan werd al aangehaald en ja, ook ik ben begonnen met het plannen met slanke wissels, lange treinen, een groot BW en daarnaast lokaal spoor met de bijbehorende randzaken. Natuurlijk niet te vergeten schaduwstations om meer afwisseling te krijgen in het aantal treinen. Dat werd na heel veel tekenen een behoorlijk aantal keren bijgesteld. Mijn uiteindelijke plan is duidelijk een baan met compromissen maar er zit wel heel veel in van wat ik op de baan wil zien.

Om kort te zijn: slanke wissels zijn geweldig maar in kleine ruimtes haast niet te gebruiken tenzij je een baan wilt bouwen met misschien niet zoveel sporen maar wel een wat meer natuurlijk en realistisch rijverloop. Ik ben eens aan het puzzelen geweest in Wintrack met gewone wissels en dan past het nog maar net... Ik ging uit van een muur van 3,30 m en de rechter poot van 2,30 m. (de andere maten heb ik maar wat gegokt  >:-D ) Zie bijgaand plaatje.

Bij jouw plan valt het mij op dat je je eigenlijk helemaal niet houdt aan de railgeometrie. Daardoor lopen in jouw plan soms sporen zo dicht bij elkaar dat dat zeker niet goed gaat. Ik kan alleen op jouw plaatjes afgaan, ik heb geen scarm, en wat ik kan zien is niet allemaal leesbaar. Tip, houd je aan de railgeometrie dan ziet het er gelijk ook realistischer uit.

Het BW ziet er op zich goed uit, met een goede afwerking kan dat heel erg mooi worden. Zoal Bas al aangaf de wissel bij de draaischijf er uit. Ik wil nog wel meegeven dat stoomlocomotieven heel veel werk kosten en de tijd die dat kostte wilde men wel zo kort en snel mogelijk benutten. Daardoor zijn eigenlijk alle handelingen in logische volgorde aangelegd: ontslakken, kolen bijvullen, water bijvullen en daarna zand bijvullen. Dit gebeurde het liefst zonder dat er tussendoor allerlei rangeerbewegingen nodig waren.

Je bent wel al lekker bezig, je weet wat je wilt en wat je mooi vindt. Zorg dat het allemaal mooi past ook in theorie. Niets is zo vervelend als er halverwege de bouw er achter komen dat wat jij wil bouwen helemaal niet kan!
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Citaat van: narwal op vrijdag 10 september 2021, 19:26:30
Ik wil nog wel meegeven dat stoomlocomotieven heel veel werk kosten en de tijd die dat kostte wilde men wel zo kort en snel mogelijk benutten. Daardoor zijn eigenlijk alle handelingen in logische volgorde aangelegd: ontslakken, kolen bijvullen, water bijvullen en daarna zand bijvullen. Dit gebeurde het liefst zonder dat er tussendoor allerlei rangeerbewegingen nodig waren.
Sterker nog: die zaken kun je best compact opstellen. Zou zou je kolen, water en zand bij elkaar kunnen zetten. Zeker op kleine BW's was dat wel het geval, ook vanwege de beschikbare ruimte.
Re: Railplan Gebronx
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Railplan Gebronx
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 10 september 2021, 13:24:35
Zou je ook een compleet plaatje kunnen plaatsen? Dan is het in een opslag duidelijk hoe de verschillende delen aan elkaar gelinkt zijn in een beeld.

Dat mot tie aan zijn pappie vragen die heeft scarm met een licentie.

Citaat van: narwal op vrijdag 10 september 2021, 19:26:30
Om kort te zijn: slanke wissels zijn geweldig maar in kleine ruimtes haast niet te gebruiken tenzij je een baan wilt bouwen met misschien niet zoveel sporen maar wel een wat meer natuurlijk en realistisch rijverloop.

Citaat van: Gebronx op maandag 06 september 2021, 20:25:45
Het plan heeft op de rangeerstukjes na alleen maar slanke wissels. Mijn BR45 is geen fan van de normale en als ik kijk naar treinen en rijtuigen die worden uitgebracht, lijkt me dit een goede keus voor de berijdbaarheid in de toekomst.

Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
 @citaat Ik vind het maar raar dat een BR45 moeite heeft met de standaard K-wissels.
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Hallo Patrick,

Toch nog even ter verduidelijking twee plaatjes. Één van (ongeveer) jouw stations idee met standaard wissels en één met slanke wissels. In Wintrack kom ik trouwens heel anders uit met de positie (hoek) van de locatie van het station vergeleken met jouw tekening. Waar het verschil door komt weet ik niet; het verschil met scarm of ontwerpen "uit de losse pols" zoals jij ook aangaf? Mijn ervaring met Wintrack is dat dit programma zeer nauwkeurig is. Het verschil in lengtes van de stationssporen is behoorlijk. Dat is eigenlijk het enige wat ik mee wil geven.

Als al jouw locomotieven, op één na, goed over de standaard wissels rijden dan ligt het waarschijnlijk aan de betreffende locomotief. Probeer maar eens de sleper beter af te stellen, meestal is dat de echte reden.

Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Bas, Marcel en pap, bedankt voor jullie input. Stel ik zeer op prijs! Het heeft mij getriggerd nog verder over een aantal zaken na te gaan denken.
En Marcel, bedankt voor je Wintracks bijdrages.  :thumbup:

Allereerst even de dame in kwestie, een BR45 van Marklin (37450).
Mogelijkerwijs zit er een uitdaging bij de remslangen, ik merk dat de koppelingschacht blijft haken.


Daarnaast een maand of 2 geleden een draaischijf weten te bemachtigen.  :D :D :D :D :D
Deze apparaten zijn zeer geliefd momenteel. Nu nog 1 of 2 uitbreidingssets.

Citaat van: Trainhenk op donderdag 09 september 2021, 21:03:56
Laag -1, schaduwstation
Ik zou kijk of er nog twee opstelsporen bij kunnen.
De opstelsporen ga ik aanpassen en uitbreiden.
Het idee is om het startpunt te gaan verplaatsen en de sporen in te korten om het harp effect waar Bas het over heeft te creëren.
Citaat van: Trainhenk op donderdag 09 september 2021, 21:03:56
Laag 0, rangeer & BW
Het grijze vlak is voor goederen afhandeling.
Zijn dit goederen voor de BW?
Of worden er ook andere goederen aangevoerd die naar elders getransporteerd worden?
Zo ja, zou ik het loodsje voor de rangeerloc en het grijze vlak voor goederen afhandeling omdraaien.
Je kun dan makkelijker een weg aanleggen voor de aan- en afvoer van goederen.
Ook het personeel komt dan wat makkelijker bij de BW.  :D
De wissel bij de watertoren zou ik weghalen en twee aansluitingen op de draaischijf maken.
Je creëert dan meer opstelruimte voor wat langere stoomloks.
Het grijze vlak is bedoeld voor goederenafhandeling van de BW. Rechtsonder in de lus heb ik het idee voor een algemeen stuk goederenafhandeling i.c.m. een tankplaats voor diesellocs.
Door het op deze plek te zetten kan ik ook wat leuks in de goederenloods zetten i.c.m. verlichting. Ik dacht dat dat wel leuk zou zijn.
Echt wegen ben ik niet van plan te maken. Buiten wat geplaveide (brede) paden dan.
Die wissel ga ik eruit schrappen, twijfelde daar al een beetje over.

Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 10 september 2021, 13:24:35
Citaat van: Gebronx op maandag 06 september 2021, 20:25:45
Laag -1, schaduwstation
Net als wat Henk aangaf zou ik wat meer sporen daar neerleggen. Je hebt er een mooie ruimte voor om de sporen in een harp te leggen. Zo heb ik het in mijn plan ook ontworpen.

CiteerIk heb nu iets meer ruimte tussen de sporen 2 & 3 en 4 & 5. Spoor 1 is een soort van goederenspoortje waar goederen treinen in en uitrijden en afkoppelen en aankoppelen.
Hoeveel ruimte tussen de sporen heb je voor je perrons? Op het plaatje vind ik de extra ruimte wat magertjes, maar misschien lijkt dat zo.

CiteerIk heb bij het lezen van de topics van Marcel, Harald en Bas veel inspiratie opgedaan omtrent hun BW's en de daarbij behorende scenery en ben behoorlijk onder de indruk van hun creaties en gecharmeerd van de uitstraling.
Dank voor het compliment :D

CiteerLaag 0, rangeer & BW
Ik zou de wissel rechts van de draaischijf weglaten, zodat je vier aansluitingen hebt aan de rechterkant van je draaischijf. Wellicht dat de sporen wat vloeiender lopen.

Zou je ook een compleet plaatje kunnen plaatsen? Dan is het in een opslag duidelijk hoe de verschillende delen aan elkaar gelinkt zijn in een beeld.
Ik ga het schaduwstation verbouwen om meer sporen in harpvorm te krijgen. Ik heb 1 spoor nodig van 2 meter, even gaan puzzelen.
De ruimte heb ik iets vergroot volgens de Wiki deeloplossingen geometrie. HoH is 64,6mm. Maar met het inkorten van de stationssporen ga ik dit denk ik verruimen.
Momenteel werk ik met een gratis versie van SCARM, men wenst alleen creditcards en ik wil toch eens Wintrack gaan proberen. Het complete plaatje blijf ik je nog even schuldig.

Citaat van: narwal op vrijdag 10 september 2021, 19:26:30
Hallo Patrick,

Ten eerste bedankt voor het compliment, het is altijd leuk om te horen als andere mensen iets hebben aan mijn ideeen.

Ik heb jouw plan eens bekeken maar ik heb wel mijn twijfels over de haalbaarheid. De beschikbare ruimte is echt geweldig voor een mooie baan maar of jouw plan daar in past waag ik te betwijfelen. Zeker, een groot station zal prima gaan maar dan blijft er heel erg weinig ruimte over voor andere wensen. Als je lange treinen mooi vindt, en wie vindt dat nou niet, zou je toch ook minimaal één paradespoor willen hebben? Nu blijft er niet veel over dan dat de ene trein het station inrijdt en de andere er uit rijdt. Daarna zijn ze eigenlijk meteen uit het zicht.

Over wat iemand mooi vindt kun je niet over discussiëren, daar zal ik dan ook niets over zeggen. Mijn baan werd al aangehaald en ja, ook ik ben begonnen met het plannen met slanke wissels, lange treinen, een groot BW en daarnaast lokaal spoor met de bijbehorende randzaken. Natuurlijk niet te vergeten schaduwstations om meer afwisseling te krijgen in het aantal treinen. Dat werd na heel veel tekenen een behoorlijk aantal keren bijgesteld. Mijn uiteindelijke plan is duidelijk een baan met compromissen maar er zit wel heel veel in van wat ik op de baan wil zien.

Om kort te zijn: slanke wissels zijn geweldig maar in kleine ruimtes haast niet te gebruiken tenzij je een baan wilt bouwen met misschien niet zoveel sporen maar wel een wat meer natuurlijk en realistisch rijverloop. Ik ben eens aan het puzzelen geweest in Wintrack met gewone wissels en dan past het nog maar net... Ik ging uit van een muur van 3,30 m en de rechter poot van 2,30 m. (de andere maten heb ik maar wat gegokt  >:-D ) Zie bijgaand plaatje.

Bij jouw plan valt het mij op dat je je eigenlijk helemaal niet houdt aan de railgeometrie. Daardoor lopen in jouw plan soms sporen zo dicht bij elkaar dat dat zeker niet goed gaat. Ik kan alleen op jouw plaatjes afgaan, ik heb geen scarm, en wat ik kan zien is niet allemaal leesbaar. Tip, houd je aan de railgeometrie dan ziet het er gelijk ook realistischer uit.

Het BW ziet er op zich goed uit, met een goede afwerking kan dat heel erg mooi worden. Zoal Bas al aangaf de wissel bij de draaischijf er uit. Ik wil nog wel meegeven dat stoomlocomotieven heel veel werk kosten en de tijd die dat kostte wilde men wel zo kort en snel mogelijk benutten. Daardoor zijn eigenlijk alle handelingen in logische volgorde aangelegd: ontslakken, kolen bijvullen, water bijvullen en daarna zand bijvullen. Dit gebeurde het liefst zonder dat er tussendoor allerlei rangeerbewegingen nodig waren.

Je bent wel al lekker bezig, je weet wat je wilt en wat je mooi vindt. Zorg dat het allemaal mooi past ook in theorie. Niets is zo vervelend als er halverwege de bouw er achter komen dat wat jij wil bouwen helemaal niet kan!

Ik twijfel al een tijdje om over te stappen naar Wintrack. SCARM is denk ik niet helemaal het programma voor mij.
En wat je zegt klopt, dit lange station, kan op diverse manieren roet in het eten gooien. Stijgen en dalen moet immers ook gebeuren.
Zoals ik het nu zie is het om meerdere praktische redeneren niet mogelijk om die ICE en andere erg lange treinen volledig aan het perron te hebben staan. Gaat nog wat aanpassingsvermogen van mij vragen, dus duurt nog even.  O:-D

Je constateringen m.b.t. de geometrie zijn juist, veel is letterlijk "ingeflext". Meer vanuit het oogpunt dat ik alles nu in delen teken en dit verre van definitief is, hoewel ik langzaam wel tot een relatief compleet baanplan aan het komen ben.

Het BW heb ik geïnspireerd op Märklin ontwerpen, het grootspoor voorbeeld en jullie banen. Hierbij de kanttekening dat er natuurlijk een grens zit aan mijn lengte gecombineerd met de rest van de baan.
Ik probeer er zo veel elementen als mogelijk in de bouwen zodat ik samen met mijn opgroeiende zoon hier mee kan spelen de komende jaren.
Realiteit is op hoofdlijnen de basis, met de gedachte dat als het niet gaat zoals het moet, het moet zoals het gaat.  ;)

Wat betreft de slanke wissels, ik ben er wel een beetje verliefd op geworden.
Het ziet er zo veel charmanter uit naar mijn mening, dat wil ik toch graag toepassen.

Je tip neem ik ten harte, zoals eerder gezegd, ga ik waarschijnlijk over op Wintrack. Eerst inderdaad alles goed op papier hebben staan.

Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 10 september 2021, 20:57:06
Citaat van: narwal op vrijdag 10 september 2021, 19:26:30
Ik wil nog wel meegeven dat stoomlocomotieven heel veel werk kosten en de tijd die dat kostte wilde men wel zo kort en snel mogelijk benutten. Daardoor zijn eigenlijk alle handelingen in logische volgorde aangelegd: ontslakken, kolen bijvullen, water bijvullen en daarna zand bijvullen. Dit gebeurde het liefst zonder dat er tussendoor allerlei rangeerbewegingen nodig waren.
Sterker nog: die zaken kun je best compact opstellen. Zou zou je kolen, water en zand bij elkaar kunnen zetten. Zeker op kleine BW's was dat wel het geval, ook vanwege de beschikbare ruimte.
Ik wil ook graag gaan rijden samen met mijn zoontje. Dus een stoomloc bij de inspectieput en kolen en eentje bij de ontslakkingsplek en bewatering.

Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 11 september 2021, 00:00:51
@citaat Ik vind het maar raar dat een BR45 moeite heeft met de standaard K-wissels.
Ik ook!

Citaat van: narwal op zaterdag 11 september 2021, 14:02:41
Hallo Patrick,

Toch nog even ter verduidelijking twee plaatjes. Één van (ongeveer) jouw stations idee met standaard wissels en één met slanke wissels. In Wintrack kom ik trouwens heel anders uit met de positie (hoek) van de locatie van het station vergeleken met jouw tekening. Waar het verschil door komt weet ik niet; het verschil met scarm of ontwerpen "uit de losse pols" zoals jij ook aangaf? Mijn ervaring met Wintrack is dat dit programma zeer nauwkeurig is. Het verschil in lengtes van de stationssporen is behoorlijk. Dat is eigenlijk het enige wat ik mee wil geven.

Als al jouw locomotieven, op één na, goed over de standaard wissels rijden dan ligt het waarschijnlijk aan de betreffende locomotief. Probeer maar eens de sleper beter af te stellen, meestal is dat de echte reden.

De positie is anders omdat ik na de slanke wissel nog een bocht heb, scheelt 14,nog wat graden.  :D

Later deze week een update met wat aanpassingen in het plan.

Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Wat betreft het station. Zorg ervoor dat je ook ruimte houdt voor perrons. Dat betekent grofweg dat je twee keer de hoh-afstand vrij moet houden, zodat je perrons kwijt kan.
Citaat van: Gebronx op zondag 12 september 2021, 17:35:33
Ik ga het schaduwstation verbouwen om meer sporen in harpvorm te krijgen. Ik heb 1 spoor nodig van 2 meter, even gaan puzzelen.
Het voordeel van een harp is dat alle sporen even lang zijn.

Citaat van: Gebronx op zondag 12 september 2021, 17:35:33
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 11 september 2021, 00:00:51
@citaat Ik vind het maar raar dat een BR45 moeite heeft met de standaard K-wissels.
Ik ook!
:D
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Het schaduwstation heb ik aangepast.
- Er zijn meer opstelsporen bijgekomen;
- Er is een keermogelijkheid bijgekomen om op het zelfde spoor terug te rijden.



Daarnaast vanmiddag de tweede set van "De jonge DB" gearriveerd. Een leuke sleep van 12 wagonnetjes achter bijvoorbeeld mijn BR85 of BR96

Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Voor de variatie kun je eventueel nog op zoek naar set 46034, die lijkt me er goed bij passen.
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Afgelopen weekend met de kids bij mijn ouders geweest. Samen met mijn zoon en mijn vader (Trainhenk) met een aantal van mijn treinen op zolder rondgereden.

Mijn vader had mijn laatste aanwinst, de BR94 nog niet in levende lijve gezien. De hoogste tijd dus!


Aangezien ik laatst een tweede set 46021 heb weten te bemachtigen maar even achter de toekomstige locomotief gehangen.


Inmiddels heb ik Wintrack aangeschaft en ben ik begonnen met opzetten van het baanplan.
Wordt snel vervolgd!

Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Kleine update om te verwerken in het baanplan, een ontslakkingsinstallatie! Heel blij met de aankoop.



Daarnaast wat leesvoer om mezelf nog wat te verdiepen in het depot.



Hieronder de start in Wintrack.



Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Hi Patrick,

Eigenlijk heel toevallig dat ik hier terecht ben gekomen, je bent goed bezig.
Wel een beetje jammer dat je zo ver weg woont van je vader om ff bij elkaar te helpen.
Maar ach beeld bellen kan uiteraard ook.
Ik ga je hier volgen, we hebben enkele raakpunten zeker wat betreft het BW en het prachtige B&K materiaal.
Nog een kleine opmerking, die wissel naast de draaischijf (bij blauwe stip) die kan je weglaten en de sporen rechtstreeks aan de draaischijf aansluiten (krijg je ook iets langere sporen voor je mooie B&K slakken-put).

groet
Harald
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Interessant plan. Ik zou echter wel proberen bij zulke krappe bogen een andere oplossing te zoeken dan de 2205. Het leggen ervan is niet eenvoudig bij dergelijke scherpe bochten. 2205 is eigenlijk beter geschikt voor flauwe bogen.
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Uhmm, sorry hoor. Waar zie jij 2205 in krappe bogen? Ook met bril kan ik ze niet vinden.  :D
En niet eenvoudig wil nog niet zeggen onmogelijk.
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Die overwegingen zijn voor TS, maar dan is het maar gezegd  :) :thumbup:
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Heren, bedankt voor jullie input.

Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 02 oktober 2021, 14:14:15
Interessant plan. Ik zou echter wel proberen bij zulke krappe bogen een andere oplossing te zoeken dan de 2205. Het leggen ervan is niet eenvoudig bij dergelijke scherpe bochten. 2205 is eigenlijk beter geschikt voor flauwe bogen.

Met de 2205 flexrail heb ik nog nooit gewerkt. Sterker nog, die rail heb ik nog nooit in mijn handen gehad.
Ik ben in de veronderstelling dat ik hiermee de missende boog tussen R3 en R4 kan realiseren.
Het zal niet al te lang duren voordat ik een doos bestel denk ik zo. Dan ga ik erachter komen  :D

Een andere oplossing is om de 2231 te combineren met de 2203 en de 2204 zag ik.
Dit heeft niet mijn voorkeur, je ziet de railverbinders dan als onkruid op het spoor verschijnen.

Het plan wederom iets verder uitgewerkt.



Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Patrick,

@citaat

Ik zou de draaischijf niet boven rails plaatsen.
Iets naar rechtsboven lijkt mij.

Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Met de flexrail kun je zeker mooie aanvullingen maken en bovendien ook een speelser en vloeiender spoorverloop.
Maar gelukkig gebruik je al slanke wissels.

Ik zie dat je stationssporen korter zijn in de recentere ontwerpen. Bewuste keuze, denk ik. Maar het ziet er iets minder overtuigend uit, vind ik.

Ten tweede: tussen de sporen heb je nauwelijks ruimte voor perrons. Een stevig eilandperron mag dit station wel hebben.

Verder blijft het interessant wat je aan het bedenken bent.

Groet,

Peter
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
De opstelsporen binnenin de lus rechtsonder komen boven de sporen van de lus. Ik denk dat je niet met de helling wegkomt zonder de opstelsporen omhoog te laten lopen om eronderdoor te kunnen. Als je er wagens neer wilt zetten is dat wellicht geen fijne eigenschap van het opstelspoor.
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Allen bedankt voor het meedenken.

Citaat van: Trainhenk op zaterdag 02 oktober 2021, 20:31:13
Patrick,

@citaat
Ik zou de draaischijf niet boven rails plaatsen.
Iets naar rechtsboven lijkt mij.

Ik ga het onderliggende spoor nog iets verleggen, heb wel iets speling daar.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 03 oktober 2021, 07:55:06
Met de flexrail kun je zeker mooie aanvullingen maken en bovendien ook een speelser en vloeiender spoorverloop.
Maar gelukkig gebruik je al slanke wissels.

Ik zie dat je stationssporen korter zijn in de recentere ontwerpen. Bewuste keuze, denk ik. Maar het ziet er iets minder overtuigend uit, vind ik.

Ten tweede: tussen de sporen heb je nauwelijks ruimte voor perrons. Een stevig eilandperron mag dit station wel hebben.

Verder blijft het interessant wat je aan het bedenken bent.

Groet,

Peter

Die flexrail is ideaal als je buiten de standaard geometrie wilt gaan vind ik.

De stationssporen heb ik inderdaad ingekort. De vorige sporen waren er voornamelijk om de lange ICE ruimte te geven om op het perron te stoppen.
Het inkorten heb ik ook gedaan vanuit praktisch oogpunt, het spoor rechtsonder kan dan iets meer stijgen waardoor de fly-over met de brug iets hoger ten opzichte van het onderliggende niveau zal komen. Ik verwacht dat dit iets realistischer zal ogen.

Als ik kijk naar periode III perrons zijn velen redelijk smal. Om niet al te veel in te boeten op perronlengte heb ik deze breedte aangehouden.
Daarnaast moet het onderste doorgaande spoor nog iets dichter tegen het bovenste doorgaande spoor komen te liggen. Wellicht dat dit optisch ook beter oogt.

Citaat van: 1200Blauw op zondag 03 oktober 2021, 10:20:03
De opstelsporen binnenin de lus rechtsonder komen boven de sporen van de lus. Ik denk dat je niet met de helling wegkomt zonder de opstelsporen omhoog te laten lopen om eronderdoor te kunnen. Als je er wagens neer wilt zetten is dat wellicht geen fijne eigenschap van het opstelspoor.

Ik ben niet heel bedreven in Wintrack en zoekende hoe ik dingen kan aanpassen.
De opstelsporen liggen op een lager niveau. Aangezien ik het onderste doorgaande spoor van het station nog iets zal verplaatsen zullen de stootblokken precies voor de bocht stoppen (hoop ik).

Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
Na wat leeswerk te hebben gedaan over hoogtes instellen, layers e.d. en het vervolgens proberen WinTrack in te krijgen was ik het even goed zat.

Ben maar Grieks gaan eten.

Met een volle maag nog even een uurtje zitten klikken en tikken.
Hieronder het resultaat en de eerste 3D beelden.







Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - BW en rangeerterrein toegevoegd, schaduwstation aangepast
En? Lekker gegeten?
Re: Railplan Gebronx - omzetten naar Wintrack met de eerste 3D beelden
Citaat van: Trainhenk op zondag 03 oktober 2021, 20:24:43
En? Lekker gegeten?

Ja, heeft gesmaakt.

Ik kreeg een openbaring, al zeg ik het zelf. Door een kruiswissel toe te passen heb ik meer ruimte kunnen creëren om de sporen naar het BW te verlengen.
Daarnaast een spoor toegevoegd voor inname van stookolie.



Wel besloten dat ik deze winter deze baan niet zal gaan bouwen. Zal een tafel van 2,4m bij 1,2m worden waar ik wil gaan klooien met het digitaal aansturen van de baan met servo's.
Ondertussen kan mijn zoontje met de MSII aan de slag en rond gaan rijden.

Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - omzetten naar Wintrack met de eerste 3D beelden
 @citaat

Patrick,

Ik zou proberen om het onderste spoor naar de draaischijf iets strakker te maken.
Je kunt dan makkelijker daar ook een grote stoomlok kwijt waar aan gewerkt wordt.

Citaat van: Gebronx op donderdag 07 oktober 2021, 20:45:14
Ondertussen kan mijn zoontje met de MSII aan de slag en rond gaan rijden.

En opa?   :-)

Henk

Re: Railplan Gebronx - omzetten naar Wintrack met de eerste 3D beelden
Citaat van: Trainhenk op donderdag 07 oktober 2021, 21:34:56
Ik zou proberen om het onderste spoor naar de draaischijf iets strakker te maken.
Je kunt dan makkelijker daar ook een grote stoomlok kwijt waar aan gewerkt wordt.
Gewoon de 2205 vloeiend aan laten sluiten op de slanke wissel.
Re: Railplan Gebronx - omzetten naar Wintrack met de eerste 3D beelden
Citaat van: Trainhenk op donderdag 07 oktober 2021, 21:34:56
@citaat
Ik zou proberen om het onderste spoor naar de draaischijf iets strakker te maken.
Je kunt dan makkelijker daar ook een grote stoomlok kwijt waar aan gewerkt wordt.

Het onderste spoor is het uitrijspoor. Feitelijk wordt hier niet gewerkt aan locomotieven, behalve eventuele waterinname.
Daarnaast dient dit spoor als paradespoor voor de locomotieven. Ik zit er aan te denken er een grotere slinger van te maken.

Citaat van: Trainhenk op donderdag 07 oktober 2021, 21:34:56
@citaat
Citaat van: Gebronx op donderdag 07 oktober 2021, 20:45:14
Ondertussen kan mijn zoontje met de MSII aan de slag en rond gaan rijden.
En opa?   :-)


Nou vooruit, omdat jij het bent  ;)
Morgenochtend hout halen, met een beetje geluk kun je rijden eind oktober.

Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 08 oktober 2021, 19:08:16
Citaat van: Trainhenk op donderdag 07 oktober 2021, 21:34:56
Ik zou proberen om het onderste spoor naar de draaischijf iets strakker te maken.
Je kunt dan makkelijker daar ook een grote stoomlok kwijt waar aan gewerkt wordt.
Gewoon de 2205 vloeiend aan laten sluiten op de slanke wissel.

Denk inderdaad dat het uiteindelijke spoor volledig uit een 2205 zal komen. Als ik zo kijk heb ik er daar best wel veel van nodig.

De hoogste tijd dat ik Laurent maar eens ga benaderen.

Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - Vollop bezig in Wintrack, schaduwstation is een feit
Links en rechts wat zitten rommelen om op een manier minimaal 1 spoor van 190 cm te hebben.
Geen idee hoe ik een trein van 183 cm daar daadwerkelijk uit het zicht fatsoenlijk op de juiste plaats ga krijgen. :help:



Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - Aan het rommelen met het schaduwgedeelte
Wanneer je gebogen wissels gebruikt is dat geen enkel probleem.

Cees
Re: Railplan Gebronx - Aan het rommelen met het schaduwgedeelte
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Railplan Gebronx - Aan het rommelen met het schaduwgedeelte
Inderdaad met gebogen wissels kom je veel verder met langere sporen. Zie hier:
Re: Railplan Gebronx - Aan het rommelen met het schaduwgedeelte
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 09 oktober 2021, 13:23:04
Inderdaad met gebogen wissels kom je veel verder met langere sporen. Zie hier:

Bedankt voor de opzet.

Wat is de radius van de binnenbocht van de gebogen wissel? Als ik de Wiki er op nasla is dit slechts 360mm. Dat is te krap.
Kleiner dan 424mm wil ik niet gaan. De reden is vanwege het feit dat ik ziedat grotere stoomlocomotieven die worden uitgebracht toch niet allen wegkomen in 360mm.

Daarnaast twijfel of de HoH die ik nu hanteer van 57mm toereikend zal zijn.
Heb wat topics zitten lezen hierover, maar ben er nog niet uit.

Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - Aan het rommelen met het schaduwgedeelte
1. ook de buitenbocht van een gebogen wissel heeft een radius van 360 mm = 2221
2. voor en na de gebogen wissel kun je elke grotere radius (= > 2231) toepassen.
3. van waar de angst dat "grotere" stoomlocs er niet mee wegkomen ? misschien een big boy niet.
4. in mijn baan is de h.o.h afstand zelfs slechts 53 mm -ook met gebogen wissels- en ik nergens problemen ook niet met groter locs (behalve de big boy want die heb ik niet = amerikaans, ik hen alleen  duitse stoomlocs

Cees
Re: Railplan Gebronx - Aan het rommelen met het schaduwgedeelte
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Railplan Gebronx - Aan het rommelen met het schaduwgedeelte
De radius van de door mij in bovenstaand schema gebruikte boogwissels is 43,8cm voor zowel binnen als buitenbocht. Dat is nog iets groter als de K radius 2 (42.46cm). het is dan ook geen Märklin wissel maar Peco ST-244 (L) en ST 245 (R). Je moet er alleen nog puko's in knutselen maar dat is niet heel erg moeilijk. Heb ze zelf ook in mijn baan liggen en dat rijdt prima. Ik gebruik daarbij de Peco puko's, de hoge variant voor wissels en kruisingen is nog verkrijgbaar, De lage variant niet meer. Daarbij gebruik ik de Peco aandrijving met schakelaar voor polarisatie of de MTB motor. Daar zit ook een schakelaar in voor polarisatie. Dat is wel handig want voorkomt kortsluitingen door de sleper. Indien gewenst kan ik daar een verslagje over schrijven met foto's en schema's
Re: Railplan Gebronx - Aan het rommelen met het schaduwgedeelte
Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 09 oktober 2021, 19:34:32
1. ook de buitenbocht van een gebogen wissel heeft een radius van 360 mm = 2221
2. voor en na de gebogen wissel kun je elke grotere radius (= > 2231) toepassen.
3. van waar de angst dat "grotere" stoomlocs er niet mee wegkomen ? misschien een big boy niet.
4. in mijn baan is de h.o.h afstand zelfs slechts 53 mm -ook met gebogen wissels- en ik nergens problemen ook niet met groter locs (behalve de big boy want die heb ik niet = amerikaans, ik hen alleen  duitse stoomlocs

Cees

Hoi Cees,

Bedankt voor de toelichting. Vanuit mijn standpunt; als krap niet hoeft, dan niet doen.
Volgens mij was het bij Roco dat een nieuwe stoomloc niet kleiner kan dan een radius van rond de 426 o.i.d.
En ja, een Big Boy, niet de vraag of, maar wanneer.  :D :D :D :D :D :D

Citaat van: Lobomotion69 op zondag 10 oktober 2021, 15:59:41
De radius van de door mij in bovenstaand schema gebruikte boogwissels is 43,8cm voor zowel binnen als buitenbocht. Dat is nog iets groter als de K radius 2 (42.46cm). het is dan ook geen Märklin wissel maar Peco ST-244 (L) en ST 245 (R). Je moet er alleen nog puko's in knutselen maar dat is niet heel erg moeilijk. Heb ze zelf ook in mijn baan liggen en dat rijdt prima. Ik gebruik daarbij de Peco puko's, de hoge variant voor wissels en kruisingen is nog verkrijgbaar, De lage variant niet meer. Daarbij gebruik ik de Peco aandrijving met schakelaar voor polarisatie of de MTB motor. Daar zit ook een schakelaar in voor polarisatie. Dat is wel handig want voorkomt kortsluitingen door de sleper. Indien gewenst kan ik daar een verslagje over schrijven met foto's en schema's

Het verslag met schema's zal niet alleen door mij, maar ook door anderen op prijs worden gesteld. Dus als je in de gelegenheid bent, zeker doen!

Ik heb wat zitten rommelen. Met schuine sporen kom ik er makkelijk mee weg. Ik heb nu een spoor waar een trein van ruim 2 mtr op past.  :D



Groeten Patrick
Re: Railplan Gebronx - Aan het rommelen met het schaduwgedeelte
Patrick,

De variant die je nu voorstelt vind ik geen verbetering, eerder slechter.
Kijk eens naar de posten 8 en 10 in dit topic : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=81009.msg1379189#msg1379189
Post 8 is een weergave van mijn twee schaduwstations,elk met 10 sporen, de breedte van de tafel is 3,30 m. De 10 sporen nemen evenwijdig slechts 60 cm. in beslag !
De lengte van de bovenste 8 sporen varieert van 2,13 tot 2,25 
Kijk eens of je mijn oplossing geheel of gedeeltelijk kunt toepassen in jouw baanplan

Cees
Re: Railplan Gebronx - Aan het rommelen met het schaduwgedeelte
Citaat van: Gebronx op dinsdag 12 oktober 2021, 17:09:43

Ik heb wat zitten rommelen. Met schuine sporen kom ik er makkelijk mee weg. Ik heb nu een spoor waar een trein van ruim 2 mtr op past.  :D


Op een baantje van jouw formaat past geen trein van 2mtr. Beperk jezelf zou ik zeggen, meer is minder...... ;)
Re: Railplan Gebronx - Aan het rommelen met het schaduwgedeelte
Citaat van: Pt2/3 op dinsdag 12 oktober 2021, 19:41:57
Patrick,

De variant die je nu voorstelt vind ik geen verbetering, eerder slechter.
Kijk eens naar de posten 8 en 10 in dit topic : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=81009.msg1379189#msg1379189
Post 8 is een weergave van mijn twee schaduwstations,elk met 10 sporen, de breedte van de tafel is 3,30 m. De 10 sporen nemen evenwijdig slechts 60 cm. in beslag !
De lengte van de bovenste 8 sporen varieert van 2,13 tot 2,25 
Kijk eens of je mijn oplossing geheel of gedeeltelijk kunt toepassen in jouw baanplan

Cees

Cees, bedankt voor de informatie. Ik zie mogelijkheden die ik ga bekijken.

Groeten Patrick