Bas, Marcel en pap, bedankt voor jullie input. Stel ik zeer op prijs! Het heeft mij getriggerd nog verder over een aantal zaken na te gaan denken.
En Marcel, bedankt voor je Wintracks bijdrages.
Allereerst even de dame in kwestie, een BR45 van Marklin (37450).
Mogelijkerwijs zit er een uitdaging bij de remslangen, ik merk dat de koppelingschacht blijft haken.
Daarnaast een maand of 2 geleden een draaischijf weten te bemachtigen.
Deze apparaten zijn zeer geliefd momenteel. Nu nog 1 of 2 uitbreidingssets.
Citaat van: Trainhenk op donderdag 09 september 2021, 21:03:56
Laag -1, schaduwstation
Ik zou kijk of er nog twee opstelsporen bij kunnen.
De opstelsporen ga ik aanpassen en uitbreiden.
Het idee is om het startpunt te gaan verplaatsen en de sporen in te korten om het harp effect waar Bas het over heeft te creëren.
Citaat van: Trainhenk op donderdag 09 september 2021, 21:03:56
Laag 0, rangeer & BW
Het grijze vlak is voor goederen afhandeling.
Zijn dit goederen voor de BW?
Of worden er ook andere goederen aangevoerd die naar elders getransporteerd worden?
Zo ja, zou ik het loodsje voor de rangeerloc en het grijze vlak voor goederen afhandeling omdraaien.
Je kun dan makkelijker een weg aanleggen voor de aan- en afvoer van goederen.
Ook het personeel komt dan wat makkelijker bij de BW.
De wissel bij de watertoren zou ik weghalen en twee aansluitingen op de draaischijf maken.
Je creëert dan meer opstelruimte voor wat langere stoomloks.
Het grijze vlak is bedoeld voor goederenafhandeling van de BW. Rechtsonder in de lus heb ik het idee voor een algemeen stuk goederenafhandeling i.c.m. een tankplaats voor diesellocs.
Door het op deze plek te zetten kan ik ook wat leuks in de goederenloods zetten i.c.m. verlichting. Ik dacht dat dat wel leuk zou zijn.
Echt wegen ben ik niet van plan te maken. Buiten wat geplaveide (brede) paden dan.
Die wissel ga ik eruit schrappen, twijfelde daar al een beetje over.
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 10 september 2021, 13:24:35
Citaat van: Gebronx op maandag 06 september 2021, 20:25:45
Laag -1, schaduwstation
Net als wat Henk aangaf zou ik wat meer sporen daar neerleggen. Je hebt er een mooie ruimte voor om de sporen in een harp te leggen. Zo heb ik het in mijn plan ook ontworpen.
CiteerIk heb nu iets meer ruimte tussen de sporen 2 & 3 en 4 & 5. Spoor 1 is een soort van goederenspoortje waar goederen treinen in en uitrijden en afkoppelen en aankoppelen.
Hoeveel ruimte tussen de sporen heb je voor je perrons? Op het plaatje vind ik de extra ruimte wat magertjes, maar misschien lijkt dat zo.
CiteerIk heb bij het lezen van de topics van Marcel, Harald en Bas veel inspiratie opgedaan omtrent hun BW's en de daarbij behorende scenery en ben behoorlijk onder de indruk van hun creaties en gecharmeerd van de uitstraling.
Dank voor het compliment
CiteerLaag 0, rangeer & BW
Ik zou de wissel rechts van de draaischijf weglaten, zodat je vier aansluitingen hebt aan de rechterkant van je draaischijf. Wellicht dat de sporen wat vloeiender lopen.
Zou je ook een compleet plaatje kunnen plaatsen? Dan is het in een opslag duidelijk hoe de verschillende delen aan elkaar gelinkt zijn in een beeld.
Ik ga het schaduwstation verbouwen om meer sporen in harpvorm te krijgen. Ik heb 1 spoor nodig van 2 meter, even gaan puzzelen.
De ruimte heb ik iets vergroot volgens de Wiki deeloplossingen geometrie. HoH is 64,6mm. Maar met het inkorten van de stationssporen ga ik dit denk ik verruimen.
Momenteel werk ik met een gratis versie van SCARM, men wenst alleen creditcards en ik wil toch eens Wintrack gaan proberen. Het complete plaatje blijf ik je nog even schuldig.
Citaat van: narwal op vrijdag 10 september 2021, 19:26:30
Hallo Patrick,
Ten eerste bedankt voor het compliment, het is altijd leuk om te horen als andere mensen iets hebben aan mijn ideeen.
Ik heb jouw plan eens bekeken maar ik heb wel mijn twijfels over de haalbaarheid. De beschikbare ruimte is echt geweldig voor een mooie baan maar of jouw plan daar in past waag ik te betwijfelen. Zeker, een groot station zal prima gaan maar dan blijft er heel erg weinig ruimte over voor andere wensen. Als je lange treinen mooi vindt, en wie vindt dat nou niet, zou je toch ook minimaal één paradespoor willen hebben? Nu blijft er niet veel over dan dat de ene trein het station inrijdt en de andere er uit rijdt. Daarna zijn ze eigenlijk meteen uit het zicht.
Over wat iemand mooi vindt kun je niet over discussiëren, daar zal ik dan ook niets over zeggen. Mijn baan werd al aangehaald en ja, ook ik ben begonnen met het plannen met slanke wissels, lange treinen, een groot BW en daarnaast lokaal spoor met de bijbehorende randzaken. Natuurlijk niet te vergeten schaduwstations om meer afwisseling te krijgen in het aantal treinen. Dat werd na heel veel tekenen een behoorlijk aantal keren bijgesteld. Mijn uiteindelijke plan is duidelijk een baan met compromissen maar er zit wel heel veel in van wat ik op de baan wil zien.
Om kort te zijn: slanke wissels zijn geweldig maar in kleine ruimtes haast niet te gebruiken tenzij je een baan wilt bouwen met misschien niet zoveel sporen maar wel een wat meer natuurlijk en realistisch rijverloop. Ik ben eens aan het puzzelen geweest in Wintrack met gewone wissels en dan past het nog maar net... Ik ging uit van een muur van 3,30 m en de rechter poot van 2,30 m. (de andere maten heb ik maar wat gegokt ) Zie bijgaand plaatje.
Bij jouw plan valt het mij op dat je je eigenlijk helemaal niet houdt aan de railgeometrie. Daardoor lopen in jouw plan soms sporen zo dicht bij elkaar dat dat zeker niet goed gaat. Ik kan alleen op jouw plaatjes afgaan, ik heb geen scarm, en wat ik kan zien is niet allemaal leesbaar. Tip, houd je aan de railgeometrie dan ziet het er gelijk ook realistischer uit.
Het BW ziet er op zich goed uit, met een goede afwerking kan dat heel erg mooi worden. Zoal Bas al aangaf de wissel bij de draaischijf er uit. Ik wil nog wel meegeven dat stoomlocomotieven heel veel werk kosten en de tijd die dat kostte wilde men wel zo kort en snel mogelijk benutten. Daardoor zijn eigenlijk alle handelingen in logische volgorde aangelegd: ontslakken, kolen bijvullen, water bijvullen en daarna zand bijvullen. Dit gebeurde het liefst zonder dat er tussendoor allerlei rangeerbewegingen nodig waren.
Je bent wel al lekker bezig, je weet wat je wilt en wat je mooi vindt. Zorg dat het allemaal mooi past ook in theorie. Niets is zo vervelend als er halverwege de bouw er achter komen dat wat jij wil bouwen helemaal niet kan!
Ik twijfel al een tijdje om over te stappen naar Wintrack. SCARM is denk ik niet helemaal het programma voor mij.
En wat je zegt klopt, dit lange station, kan op diverse manieren roet in het eten gooien. Stijgen en dalen moet immers ook gebeuren.
Zoals ik het nu zie is het om meerdere praktische redeneren niet mogelijk om die ICE en andere erg lange treinen volledig aan het perron te hebben staan. Gaat nog wat aanpassingsvermogen van mij vragen, dus duurt nog even.
Je constateringen m.b.t. de geometrie zijn juist, veel is letterlijk "ingeflext". Meer vanuit het oogpunt dat ik alles nu in delen teken en dit verre van definitief is, hoewel ik langzaam wel tot een relatief compleet baanplan aan het komen ben.
Het BW heb ik geïnspireerd op Märklin ontwerpen, het grootspoor voorbeeld en jullie banen. Hierbij de kanttekening dat er natuurlijk een grens zit aan mijn lengte gecombineerd met de rest van de baan.
Ik probeer er zo veel elementen als mogelijk in de bouwen zodat ik samen met mijn opgroeiende zoon hier mee kan spelen de komende jaren.
Realiteit is op hoofdlijnen de basis, met de gedachte dat als het niet gaat zoals het moet, het moet zoals het gaat.
Wat betreft de slanke wissels, ik ben er wel een beetje verliefd op geworden.
Het ziet er zo veel charmanter uit naar mijn mening, dat wil ik toch graag toepassen.
Je tip neem ik ten harte, zoals eerder gezegd, ga ik waarschijnlijk over op Wintrack. Eerst inderdaad alles goed op papier hebben staan.
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 10 september 2021, 20:57:06
Citaat van: narwal op vrijdag 10 september 2021, 19:26:30
Ik wil nog wel meegeven dat stoomlocomotieven heel veel werk kosten en de tijd die dat kostte wilde men wel zo kort en snel mogelijk benutten. Daardoor zijn eigenlijk alle handelingen in logische volgorde aangelegd: ontslakken, kolen bijvullen, water bijvullen en daarna zand bijvullen. Dit gebeurde het liefst zonder dat er tussendoor allerlei rangeerbewegingen nodig waren.
Sterker nog: die zaken kun je best compact opstellen. Zou zou je kolen, water en zand bij elkaar kunnen zetten. Zeker op kleine BW's was dat wel het geval, ook vanwege de beschikbare ruimte.
Ik wil ook graag gaan rijden samen met mijn zoontje. Dus een stoomloc bij de inspectieput en kolen en eentje bij de ontslakkingsplek en bewatering.
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 11 september 2021, 00:00:51
Ik vind het maar raar dat een BR45 moeite heeft met de standaard K-wissels.
Ik ook!
Citaat van: narwal op zaterdag 11 september 2021, 14:02:41
Hallo Patrick,
Toch nog even ter verduidelijking twee plaatjes. Één van (ongeveer) jouw stations idee met standaard wissels en één met slanke wissels. In Wintrack kom ik trouwens heel anders uit met de positie (hoek) van de locatie van het station vergeleken met jouw tekening. Waar het verschil door komt weet ik niet; het verschil met scarm of ontwerpen "uit de losse pols" zoals jij ook aangaf? Mijn ervaring met Wintrack is dat dit programma zeer nauwkeurig is. Het verschil in lengtes van de stationssporen is behoorlijk. Dat is eigenlijk het enige wat ik mee wil geven.
Als al jouw locomotieven, op één na, goed over de standaard wissels rijden dan ligt het waarschijnlijk aan de betreffende locomotief. Probeer maar eens de sleper beter af te stellen, meestal is dat de echte reden.
De positie is anders omdat ik na de slanke wissel nog een bocht heb, scheelt 14,nog wat graden.
Later deze week een update met wat aanpassingen in het plan.
Groeten Patrick