Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Railplan Gebronx
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Railplan Gebronx  (gelezen 1148 keer)

Gebronx

• Nieuwe Gast
Railplan Gebronx
« Gepost op: dinsdag 12 januari 2021, 15:36:17 »

Dag allen,

In mijn voorsteltopic de aanleiding al benoemd, 2 maanden geleden de beslissing genomen om een baan op zolder te gaan realiseren.

Ik ben fan van dubbelspoor en langere treinen (er hangen al snel 5 a 6 rijtuigen achter een loc).

Ik rijd Marklin H0 en wil een baan van K-rails. Digitaal maar niet geautomatiseerd.

De ruimte heeft de afmeting van 3,3m bij 2,3m in L-vorm.

Centraal op de baan wil ik graag een station maken, waar iedere trein tot zijn recht kan komen. Dit betekent in beide richtingen minimaal 1 spoor van +/- 1,85m.
De ruimte die beschikbaar is, in beperkt. Vandaar dat ik in mijn 2 eerste ontwerpen met een diagonaal station werk.

De rijtuigen vind ik persoonlijk niet op hun mooist in krappe bochten. Ik wil daarom i.i.g. in het zicht werken met slanke wissels en R2, R3 en R4 bochten.

De tweede versie heeft een schaduwstation, maar ik twijfel om dit op dit moment te doen.
Het vraagt een hoop extra rails en tijd om te bouwen en ik betwijfel of dit prettig te besturen in handmatig (niet geautomatiseerd).
Ik heb een jong gezin en in die zin niet veel tijd.
De baan bouw ik ook voor mijn zoontje om mee te kunnen rijden. Hij geeft zoals het er nu naar uitziet de voorkeur aan rijdend materieel.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en benieuwd naar de input en wijsheden om tot een optimaal plan te komen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 januari 2021, 17:05:26 door Gebronx »

antonv

• Vaste Gast
  • **
Re: Railplan Gebronx
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 12 januari 2021, 15:41:55 »

Niet verwachten dat iedereen Scarm heeft of wil installeren...
Groeten,

Anton

Gertjan H

• Vaste Gast
  • **
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 12 januari 2021, 15:45:13 »

Idd, kun je ook jpg-bestanden plaatsen? Dan kunnen we direct zien hoe de baan er uit ziet.

Ik vind de ideeën trouwens wel erg ambitieus op dit oppervlak. 6 rijtuigen op 3.3 meter. Dan kun je eigenlijk alleen maar een station plaatsen (met voldoende lengte). 6 rijtuigen x 30 cm + loc is toch al snel 2 meter lengte (plus een beetje speling om een stopsectie te maken). Met een L-vorm zit je al vast aan extra bochten (nadeel van de L). Wil je de I-cirkel vermijden, dan kost een halve bocht al snel 50 cm (dus links en rechts samen een meter) en hou je effectief niet voldoende lengte over voor 6 rijtuigen + wisselstraat (tenzij de meegebogen wissels als aanloop plaatst).
Ik denk dat de treinlengte aangepast moet worden aan de ruimte, tenzij je iets zou doen als Narwal: 2 compleet gescheiden banen: 1 voor sneltreinen (maar zonder station, je ziet ze alleen af en toe langs komen en verder staan ze verdekt in schaduwstation), met separaat (of toch ergens verbonden) een kleiner plan, voor kortere treinen met opstel mogelijkheden, goederenafhandelingen etc.

gr. Gertjan
« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 januari 2021, 15:57:21 door Gertjan H »
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gebronx

• Nieuwe Gast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 12 januari 2021, 16:56:01 »

Niet verwachten dat iedereen Scarm heeft of wil installeren...

Dat verwacht ik ook niet. Ik had wel verwacht dat deze zichtbaar zou zijn hier op het forum, al was het in kleiner formaat.
Mijn verwachtingen staan onderaan de post beschreven.

Idd, kun je ook jpg-bestanden plaatsen? Dan kunnen we direct zien hoe de baan er uit ziet.

Ik vind de ideeën trouwens wel erg ambitieus op dit oppervlak. 6 rijtuigen op 3.3 meter. Dan kun je eigenlijk alleen maar een station plaatsen (met voldoende lengte). 6 rijtuigen x 30 cm + loc is toch al snel 2 meter lengte (plus een beetje speling om een stopsectie te maken). Met een L-vorm zit je al vast aan extra bochten (nadeel van de L). Wil je de I-cirkel vermijden, dan kost een halve bocht al snel 50 cm (dus links en rechts samen een meter) en hou je effectief niet voldoende lengte over voor 6 rijtuigen + wisselstraat (tenzij de meegebogen wissels als aanloop plaatst).
Ik denk dat de treinlengte aangepast moet worden aan de ruimte, tenzij je iets zou doen als Narwal: 2 compleet gescheiden banen: 1 voor sneltreinen (maar zonder station, je ziet ze alleen af en toe langs komen en verder staan ze verdekt in schaduwstation), met separaat (of toch ergens verbonden) een kleiner plan, voor kortere treinen met opstel mogelijkheden, goederenafhandelingen etc.

gr. Gertjan

Ik zal in de eerste post de scarm-bestanden vervangen door afbeeldingen.

Wat je zegt klopt. Het draait om het station. Deze zal dus ook volledig centraal staan.

Groeten Patrick

Jan22

• Vaste Inboedel
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 12 januari 2021, 17:49:57 »

K-rails ...
Jan Willem

Brig, Delémont.

antonv

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 12 januari 2021, 17:57:26 »

Locs met 6 wagons op deze oppervlakte... dat schreeuwt naar een kopstation  ;)
Groeten,

Anton

Gebronx

• Nieuwe Gast
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 14 januari 2021, 14:46:06 »

Het baanplan heb ik enigzins gewijzigd. Ik kom niet uit de wisselstraat indien ik het dubbelspoor door laat lopen aan de rechterzijde. Het dubbelspoor heb ik daarom verwijderd.
Dit dubbelspoor zou eigenlijk richting het eventuele schaduwstation gaan. Omdat dit is komen te vervallen en ik twijfel om een schaduwstation te hebben bij handmatige besturing heb ik het schaduwstation vervangen voor een keerlus met een mogelijkheid om te passeren/in te halen.

Buiten het standaard rijwerk wellicht een stuk maken waar op te rangeren is. Zelf ben ik alleen niet thuis hoe ik dit het beste kan aansluiten op de baan.
Ik ben begonnen met een baanplanboek te lezen om te kijken of ik daar e.e.a. uit kan halen.
Het idee is om links waar ik wat meer ruimte heb iets de doen met plek om locs te stallen of te rangeren en een enkel spoor te maken naar de rechterkant waar ik dan iets in industriële vorm wil maken.
Dit idee is met groen spoor aangegeven. Staat nog in de kinderschoenen.

Ik hoop op reacties met tips, trucs en mogelijkheden tot verbetering.

Alvast bedankt!

Gertjan H

• Vaste Gast
  • **
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 14 januari 2021, 17:37:10 »

Ik kan niet goed volgen hoe e.e.a. aan elkaar is verbonden. Is het ook mogelijk om een plaatje te laten zien van het geheel?

En het groene spoor is toch heel gemakkelijk te verbinden met het inhaalspoor van het station?
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Gebronx

• Nieuwe Gast
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 14 januari 2021, 21:56:19 »

Ik kan niet goed volgen hoe e.e.a. aan elkaar is verbonden. Is het ook mogelijk om een plaatje te laten zien van het geheel?

En het groene spoor is toch heel gemakkelijk te verbinden met het inhaalspoor van het station?

Bedankt voor je reactie Gertjan, kijkend naar de bestanden heb ik de dubbele rails er tussenuit gehaald en de koppelpunten benoemd.
Ik hoop dat je het onoverzichtelijke zooitje een beetje kan begrijpen zo. Ik werk met de gratis versie en ben gebonden aan hoeveelheid rails.

Op het laagste niveau is de keerlus uit het zicht. Het rangeerterrein loopt aan de voorzijde over het dubbele spoor heen.
Het middelste niveau is het station en het linker gedeelte van het rangeerterrein/locloods o.i.d.
Bovenste niveau is de fly-over.
Dan tussen niveau -1 en 0 komt aan de rechterzijde het industrie gedeelte. In mijn hoofd zit iets van staal (wellicht i.c.m. kolen) met een koeltoren.
Door deze een half niveau lager te zetten t.o.v. het eerste gedeelte van het dubbel spoor wil ik wat extra diepte en dynamiek creëren.

Daarnaast ook een foto van de treinen die in mijn bezit zijn.

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 15 januari 2021, 00:04:58 »

Dat was verhelderend.

Ik heb wat vragen en opmerkingen voor je, om je aan het denken te zetten.
  • Wat is het nut van de vier wissels aan de achterkant van de sporen van de keerlus op niveau-1? Even naar links komen die sporen toch al bij elkaar.
  • Het is lastig te zien, maar liggen de bochten in 'Fly-over op niveau 1' niet te dicht bij elkaar? Lange rijtuigen die rechtsachter de binnenbocht 2231 nemen steken wat uit naar de buitenbocht. Als daar op dat moment ook een lang rijtuig rijdt en de afstand is te klein, komen er ongelukken van.
  • Waar wil je perrons maken? Met de parallelafstanden in jouw plan past dat nergens tussen de sporen, alleen aan de buitenkant. Maar hoe komen de reizigers dan bij de treinen op de andere sporen?
  • Een station met 6 doorgaande sporen is nogal veel voor de beschikbare ruimte. Met 4 doorgaande en 2 kopsporen heb je ook al heel veel mogelijkheden en het past iets makkelijker.
  • Vanaf het spoor helemaal rechts (vlak bij 'C') kun je de drie achterste stationssporen bereiken, vanaf het parallelspoor de drie voorste. Aan de linkerkant van het station is het echter anders: vanaf het achterste spoor links kun je de drie achterste stationssporen bereiken maar vanaf het parallelspoor alle zes. Als ik een station ontwerp, hou ik dat graag symmetrisch. Dat zou hier bijvoorbeeld kunnen door helemaal rechts nog een paar wissels toe te voegen. Zonder zo'n aanpassing rechts van het station lijkt me de engelse wissel in de wisselstraat links van het station niet bijzonder zinvol; wat biedt die extra ten opzichte van een kruising?
  • Bij de gegeven ruimte past een diagonaal station prima, maar je zou ook aan een station met een (lichte) boog kunnen denken. Dankzij de flexrails, een van de voordelen van K-rail, heb je daar alle mogelijkheden voor. Of dat mooier wordt, weet ik niet, het is maar een idee.
Groeten, Rob                              Mijn baan

Gebronx

• Nieuwe Gast
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 15 januari 2021, 15:24:16 »

Hoi Rob,

Bedankt voor de genomen moeite.

• Wat is het nut van de vier wissels aan de achterkant van de sporen van de keerlus op niveau-1? Even naar links komen die sporen toch al bij elkaar.

Daar heb je helemaal gelijk in en dat vraag ik mij nu ook af. Als het al iets zou toevoegen dan zou ik ze moeten verplaatsen om er een inhaalspoor van te maken o.i.d.
Maar ik ga ze er tussenuit vissen.  :thumbup:
Ik ga een tweetal wissel toevoegen om i.i.g. op één en hetzelfde spoor terug te kunnen komen.

• Het is lastig te zien, maar liggen de bochten in 'Fly-over op niveau 1' niet te dicht bij elkaar? Lange rijtuigen die rechtsachter de binnenbocht 2231 nemen steken wat uit naar de buitenbocht. Als daar op dat moment ook een lang rijtuig rijdt en de afstand is te klein, komen er ongelukken van.

Dat heb je goed gezien. Even de kanttekening dat het buitenste spoor flex is en deze wat 'uit de losse pols' is getekend. Ben me bij latere bochten meer gaan richten op radius e.d.
Het hele plan zal aan het einde ook worden opgepoetst.

• Waar wil je perrons maken? Met de parallelafstanden in jouw plan past dat nergens tussen de sporen, alleen aan de buitenkant. Maar hoe komen de reizigers dan bij de treinen op de andere sporen?

Ik heb er niet bij stil gestaan dat dit te smal zou zijn. Ik ga spoor 2 en 5 verwijderen en sporen 1 en 6 iets meer naar 3 & 4 toeleggen. Ik heb gezien dat daar een standaard oplossing voor is i.c.m. met een klein stukje K-rail.

• Een station met 6 doorgaande sporen is nogal veel voor de beschikbare ruimte. Met 4 doorgaande en 2 kopsporen heb je ook al heel veel mogelijkheden en het past iets makkelijker.

Aan de rangeerkant zal ik een kopspoor meenemen, bedankt.

• Vanaf het spoor helemaal rechts (vlak bij 'C') kun je de drie achterste stationssporen bereiken, vanaf het parallelspoor de drie voorste. Aan de linkerkant van het station is het echter anders: vanaf het achterste spoor links kun je de drie achterste stationssporen bereiken maar vanaf het parallelspoor alle zes. Als ik een station ontwerp, hou ik dat graag symmetrisch. Dat zou hier bijvoorbeeld kunnen door helemaal rechts nog een paar wissels toe te voegen. Zonder zo'n aanpassing rechts van het station lijkt me de engelse wissel in de wisselstraat links van het station niet bijzonder zinvol; wat biedt die extra ten opzichte van een kruising?
Wat betreft die kruiswissel, mee eens. Die heeft eigenlijk niet veel toegevoegde waarde. Ik wissel deze om voor een gewonde kruising.
Rechts had ik ook plannen om een kruiswissel te plaatsen alleen ik kreeg het er niet tussen zonder veel op lengte van de stationsporen in te leveren.  >:-D

• Bij de gegeven ruimte past een diagonaal station prima, maar je zou ook aan een station met een (lichte) boog kunnen denken. Dankzij de flexrails, een van de voordelen van K-rail, heb je daar alle mogelijkheden voor. Of dat mooier wordt, weet ik niet, het is maar een idee.
Persoonlijk vind ik het mooi om mijn trein kaarsrecht aan het perron te hebben staan. Eventueel begin of eind met een bocht is prima, maar niet halverwege o.i.d. Maar ik denk niet dat het nodig is.

Ik heb ook aan deze post de SCARM bestanden toegevoegd van de laatste afbeeldingen.
Pagina's: [1]   Omhoog