Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?

Gestart door coen maandag 11 januari 2021, 20:42:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Beste mensen,
Ik heb een berglandschap opgebouwd met piepschuim blokken.
Nu wil ik dit gaan afwerken met sculptamold. Het is de eerste keer dat ik dit ga gebruiken.
Ik lees wel wat over de voordelen van sculptamold tov gips: lichter, langer te bewerken.
Maar toch heb ik nog wel wat vragen:
-Welke verhouding is ideaal? 1:1?
-Welke materialen kun je er goed voor gebruiken? Ik lees wel wat over een plamuurmes en een spatel. Nog iets anders?
-Hoe creëer je mooie rotsformaties?

Wie heeft er wat tips/adviezen?
Ben benieuwd.

Coen



Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Bekijk dit maar eens.
Wim Wijnhoud is vanaf 3.30 uur aan de gang.

https://www.youtube.com/watch?v=9NqnptSToAI&t=8459s
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
@Hans: bedankt voor je link naar die challenge. Zitten wel interessante stukken in. Daar kan ik wel wat mee.

Ik heb op Youtube ook de 2e en 3e dag gevonden. Daar ga ik ook gedeelten van bekijken om tips te krijgen voor de verdere afwerking, met name het aanbrengen van kleur en groen.
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Ik vul een plaasterpot met een schep Sculptamold. Daar voeg ik water bij tot ik een goed kneedbare massa bekom, voldoende vochtig maar zeker geen slappe pap. Ik ga dan aan de slag met spatels. Ik heb ooit eens een setje van 5 spatels in verschillende grootte gekocht bij ik geloof Kruidvat voor 2 keer niks.
Afhankelijk van wat je wil sculpteren, neem je een lange of een brede, een kleine of smalle spatel.
Ga eerst eens oefenen met een klein stukje.
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Ik wil ook nog even meegeven dat een van de grote voordelen is dat je niet zoals bij gips alles moet gaan afplakken. Zolang sculptamold vochtig is en dus verwerkbaar, kan je het gemakkelijk verwijderen. Het laat geen sporen na.
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Ja, ik heb ook wel duidelijke informatie gekregen uit die livestream challenge mbt het werken met sculptamold.

Maar daarna gaan ze de ondergrond kleuren en wordt gesproken over een kleurprimer. Of is dat een primer met een kleur verf toegevoegd?
Kun je bij sculptamold ook goed direct met een kleur werken of zuigt dat te veel op?
Wie heeft er ervaring mee?
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Kijk eens in deze draadjes:

- Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
- EifelBurgenBahn
- Ik bouw nu echt een wedstrijd A3!
- Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!

Bij de buren gebruiken ze het spul al meer. Dus ook veel meer ervaringen die gedeeld worden.

Citaat van: coen op woensdag 13 januari 2021, 18:08:55
Kun je bij sculptamold ook goed direct met een kleur werken of zuigt dat te veel op?

Zie de bovenstaande draadjes  :)

Groet Ronald.
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Sculpta zuigt zeker niet meer op dan gips. Wel zorgen dat ie droog is vooraleer te verven.
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
het is juist andersom, gips is poreuzer en zuigt meer verf op.

daarom is het handig als je de boel met washes wilt behandelen en diverse materialen door elkaar gebruikt,
bv gipsrotsen ingebed in sculptamold, je er eerst een afsluitende primerlaag op aanbrengt om het effect gelijk te krijgen.
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
@Ronald: bedankt voor je 'draadjes'. Ik heb ze bekeken, maar op een gegeven moment lees je zoveel, dat je allerlei ideeën krijgt, maar ook dat je overal over gaat twijfelen. Misschien moet ik gewoon maar beginnen en proberen :)

@Hans: ik gebruik geen rotsblokken van gips in mijn ontwerp. De ondergrond is overal piepschuim.
Dus als ik ga verven zal het opzuigen waarschijnlijk overal ongeveer hetzelfde zijn.
Ik wil uiteindelijk een berg met grijsachtige rotsen en niet roodachtig. Na alles wat ik gezien heb, begint het me ook een beetje te duizelen:
De een zegt: begin met een donkere ondergrond en ga dan drybrushend naar lichtere kleuren. Een ander begint juist met een lichte/witte onderlaag en gaat er met donkere kleuren overheen.

Ik weet niet wat voor een beginner het verstandigst is. Op welke manier kun je nog wat meer corrigeren als het mis dreigt te gaan?

Groet, Coen
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Voor een beginner is het verstandig om gewoon eens wat proefstukjes te maken en dan die verschillende technieken te proberen. Het hoeft niet in 1 keer perfect te zijn.

Doorgaans wordt met een donkere ondergrond begonnen en wordt er zo naar steeds lichter gewerkt. Hierdoor highlight je de hoogste punten waardoor er veel meer dieptewerking ontstaat. Andersom voorkom je die dieptewerking dus juist.
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Sculpta kan je op dezelfde manier behandelen als modelgips qua inkleuring. Dus als je een handboek hebt (praktisch handboek modeltreinen is hiervoor ideaal), dan staat daar heel wat uitleg in.
Je moet het in feite zo zien : het verschil tussen Scultpa en modelgips is
- Sculpta heeft veel langere bewerkingstijd (minstens tot 2-3u)
- Sculpta kliedert niet. Wat eventueel in de grond valt, kan je opnieuw gebruiken + laat geen (witte) sporen achter.
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Ik ben ook dit jaar begonnen met mijn baan, ik maak de bergen met muurvuller van de Action.. Ik dacht 4 euro per emmer.
Ik breng het aan met een plamuurmes of met de hand.
Inkleuren doe ik met acrylaatverf, ook van de action. 2 euro per grote tube.
Ik maak eerst grijs aan door zwart en wit te mengen.
Daarnaast doe ik 'dry brushen' met wit. Dry brushen is niets anders dan je kwast in de witte verf te doen en daarna dit helemaal uit te smeren op een keukenrol. Met deze bijna lege kwast ga je dan over je berg heen. Hierdoor ontstaat een mooie diepte.
Mijn advies; gewoon beginnen! Je kan er altijd weer overheen schilderen. Ik doe ook wel eens wat over omdat het ik te donker of te licht vond.
Op mijn baan zie je wat foto's, ik zal er nog wat meer detailfoto's van de rotsen plaatsen.
Ik ben nu overigens bezig met een afneembare berg, foto's volgen!
Succes!
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Mardo, ik ken die muurvuller niet maar kan je dezelfde voordelen opnoemen (2-3u bewerkbaar en geen geklieder) als bij Sculptamold ?
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
@Mardo: hoi, ik heb ook je topic: "De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan" bekeken. Wat een werk heb je in korte tijd verzet. Ziet er mooi uit!

Ik rijd ook nog met M-rails, maar nog wel analoog. Misschien dat ik later ooit nog eens kijk of ik wat kan digitaliseren. Voorlopig kan ik nog wel met dit project vooruit. Nu zijn de bergen aan de beurt om verder af te maken.
Ben nu ruim 3 jaar bezig met mijn baan en het vordert gestaag. Het blijft steeds weer leuk om nieuwe dingetjes te maken/verzinnen.
Interesse in mijn ontwerp en uitwerking? Kijk dan eens op mijn blog: coenmodelbaan.blogspot.com
Groet, Coen
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Citaat van: coen op donderdag 14 januari 2021, 21:24:03
@Mardo: hoi, ik heb ook je topic: "De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan" bekeken. Wat een werk heb je in korte tijd verzet. Ziet er mooi uit!

Ik rijd ook nog met M-rails, maar nog wel analoog. Misschien dat ik later ooit nog eens kijk of ik wat kan digitaliseren. Voorlopig kan ik nog wel met dit project vooruit. Nu zijn de bergen aan de beurt om verder af te maken.
Ben nu ruim 3 jaar bezig met mijn baan en het vordert gestaag. Het blijft steeds weer leuk om nieuwe dingetjes te maken/verzinnen.
Interesse in mijn ontwerp en uitwerking? Kijk dan eens op mijn blog: coenmodelbaan.blogspot.com
Groet, Coen


Hoi Coen, dank,  ik heb naar je website gekeken, ziet er goed uit! Ook leuk filmpje heb je gemaakt, dat gaat helemaal goed komen.
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Citaat van: guyremgabdel op donderdag 14 januari 2021, 21:05:57
Mardo, ik ken die muurvuller niet maar kan je dezelfde voordelen opnoemen (2-3u bewerkbaar en geen geklieder) als bij Sculptamold ?
Hoi, Nee dat kan ik zeker niet.. Ik wil ook graag een keer Sculptamold gebruiken om te ervaren en te leren. Ik heb afgelopen najaar de muurvuller gekocht en wist toen helemaal niet dat Sculptamold bestond.. De muurvuller zit in een emmer en is kant en klaar, dus dat maakt het wel handig om te gebruiken. Verder moet je wel netjes werken en droogt het redelijk snel. Ik gaf het ook meer als achtergrond info omdat het over het schilderen ging. Groet, Mardo
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Voor alle duidelijkheid : ik bezit geen aandelen in Sculpta  :) maar ook de modelbaanwereld evolueert en brengt op vandaag zaken op de markt die beter of handiger zijn. Met modelgips is in wezen niks mis mee, maar mijn betovergrootvader werkte daar ook al mee. In ons dagelijks leven gebruiken we ook maar weinig producten meer van 60j geleden als er hedendaags betere zijn.
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
mooie blog Coen  :favorite: ;


mvg,
Michel
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
@Mardo:
Tip: in deze topic staat een reactie van Rocnethans met een link naar  "modelspoor livestream challenge".
Een livestream van 7 uur, maar na 3,5 uur vind je een workshop hoe te werken met sculptamold. Bekijk die eens.
Was voor mij erg verhelderend.
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Dank, ik ga zeker kijken!
En hierbij nog een foto van mijn baan met drie verschillende afwerkingen van de filler en beschildering. Ik ben zelf ook nog aan het kijken wat ik nu het mooist vind.
Re: Wie heeft er ervaring met het werken met sculptamold?
Iedereen bedankt voor de reacties met tips, filmpjes en verwijzingen voor het werken met sculptamold. Tijd om er vervolgens zelf mee aan de slag te gaan.
En wat (ver)werkt dat makkelijk.
Ik heb wel gemerkt dat het handig is om kleine beetjes tegelijk aan te maken en te verwerken.
Beetje water, handje met spul erbij, even doorroeren en klaar!
Aanbrengen gaat makkelijk met een spatel. Een voordeel is dat het lang bewerkbaar is en de volgende dag kun je gewoon weer verder werken waar je gebleven bent.
Je kunt best wel veel doen met 1 zak. (Het lijkt wel of ik reclame loop te maken, maar het is gewoon ideaal spul om mee te werken).
Voor mijn berglandschap heb ik nu één zak opgemaakt en heb nog maar een klein beetje nodig voor het laatste stuk. Nu moet ik nog even wachten voor ik verder kan tot ik een nieuwe zak binnen heb.
Ik heb ook ontdekt dat ik het straks ook goed kan gebruiken voor het maken van de bestrating.

Ik heb ook een proefstukje gemaakt. Als het droog is, ga ik hierop het op kleur brengen eerst uitproberen, voordat ik het op de baan ga toepassen.

Tenslotte: op een van de foto's zie je ook een tandradbaan met een treintje. Een neef van mij heeft dit treintje zelf gemaakt met als voorbeeld een baan in Zwitserland. Het is de bedoeling dat dit treintje uiteindelijk ook zelf kan rijden op de helling.