Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Dynamische combinatie CS3 en iTrain of RocRail

Gestart door TomPaul zaterdag 23 januari 2021, 11:56:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dynamische combinatie CS3 en iTrain of RocRail
Beste modelbaanvrienden,

Recent ben ik de trotse bezitter van een CS3, machtig mooi stukje techniek.

Onze plannen zijn om op den duur ook PC besturing toe te passen, waarschijnlijk iTrain of RocRail. Bijvoorbeeld om remmodules overbodig te maken.

Ik heb al veel gelezen, maar blijf met 1 vraag zitten. Waarschijnlijk een beginnersvraag...

Als ik in het PC-programma een wissel of een sein omzet, zie ik dat dan ook onmiddellijk in het touchscreen van de CS3? Of een lokfunctie aanpas (licht, geluid, etc).
En andersom, als ik via het touchscreen van de CS3 iets bedien of de snelheid van een trein aanpas, zie ik dat dan ook in iTrain of RocRail?

Graag een antwoord voor CS3, voor iTrain en voor RocRail.

Bedankt,

Paul
Re: Dynamische combinatie CS3 en iTrain of RocRail
je gebruikt de PC met het besturings programma naar keuze om je baan mee te bedienen
ik heb alleeen ervaring met CS3  en iTrain .
als je in iTrain  iets doet met een wissel , sein of trein besturing dan zie je dat ook in t scherm van je CS3 mits je daar natuurlijk ook je wissels in hebt gezet,je loks staan daar al in
en omgekeerd als je in de CS3 een trein bestuurd dan zie je dat in iTrain ook
Re: Dynamische combinatie CS3 en iTrain of RocRail
Hoi Wouter,

Bedankt, dat is precies het antwoord dat ik zoek.

Nu nog even afwachten wat het antwoord voor RocRail is.

Heb jij bewust voor iTrain gekozen met een soort vergelijkend warenonderzoek?

Fijne dag,

Paul
Re: Dynamische combinatie CS3 en iTrain of RocRail
Hoi Paul,
Ik heb geen CS3 maar ben wel een Rocrail gebruiker.
Ik heb een Tams Master Control en alles wat ik daarop doe zie ik direct terug in Rocrail en omgekeerd.
Daarnaast kan ik met Rocrail de treinen, wissels en draaischijf ook bedienen met een tablet of telefoon. Alles wat ik daarmee doe zie ik ook direct weer terug op mijn beeldscherm in Rocrail op de PC.
Nu is die Tams qua functionaliteit natuurlijk niet te vergelijken met de CS3 maar waar het om gaat is dat de communicatie in twee richtingen gebeurt. Van de PC naar de centrale en van centrale naar de PC.

Toen ik 9 jaar terug met Rocrail begon had ik nog nooit van iTrain gehoord. Ook niet van Koploper trouwens. Ik kreeg een Duitstalig modelspoor tijdschrift in handen met een artikel over Rocrail en dat ben ik toen uit gaan proberen. En ik heb nooit de behoefte gehad wat anders te proberen.

Mocht je je willen verdiepen in Rocrail, kijk dan eens bij deze video's: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=video-tutorials-nl


Succes en veel plezier met je CS3.
Re: Dynamische combinatie CS3 en iTrain of RocRail
Hoi Albert,

Bedankt voor de info! Ik ben al geruime tijd geabonneerd op je voortreffelijke video's op YouTube.

Ik ben benieuwd of er iemand op het forum met de combinatie CS3 en RocRail rijdt en mijn vraag definitief kan bevestigen. Daarna volgt de afweging tussen iTrain en RocRail.

Ik heb net nog met de hand enkele treinen bestuurd met CS3. Dat werkt met die grote rode draaiknoppen en touchscreen toch ook wel erg lekker. Ik zou niet alles met de muis willen bedienen.

Fijn weekend,

Paul
Re: Dynamische combinatie CS3 en iTrain of RocRail
 @citaat Je kan alle twee de programma's proberen. iTrain kan je ook gratis proberen na de vraag van een code. RocRail is vrij te gebruiken. Dan kan je zelf proberen. Dan weet je ook welk programma je het beste ligt. Voor het maken en indeling van "blokken en secties" maakt het toch helemaal niets uit. Dat is voor alle twee de programma's hetzelfde.

Maar begin gewoon eens met een ovaaltje met een inhaalspoortje om te kijken of je het kan automatiseren. Dan leer je het snelste de techniek.

Groet Ronald.
Re: Dynamische combinatie CS3 en iTrain of RocRail
Hoi Ronald,

Bedankt voor de tip, ga ik zeker doen. Aanstonds bestel ik alvast de L88, die heb ik sowieso nodig. En ik heb al 20 wissels met aandrijving en onderbouw-decoder.

Fijn weekend en blijf gezond,

Paul