Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  PC Besturingsoftware
| | |-+  Automatisch rangeren / afkoppelen - lessen learned
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Automatisch rangeren / afkoppelen - lessen learned  (gelezen 705 keer)

Robert

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Automatisch rangeren / afkoppelen - lessen learned
« Gepost op: zondag 10 januari 2021, 20:53:15 »

Beste Forumvrienden,


Ik ben al enige tijd bezig met de programmering van treinritten in Windigipet. Het automatisch afkoppelen met behulp van een ontkoppelrails is niet altijd zonder problemen. Andersgezegd: voor ieder loc / wagencombinatie moet je een specifieke programmeeroplossing vinden, wil de ontkoppeling betrouwbaar zijn.

Ik rijd o.a. Met een BR85 met een sleep goederenwagons. De eerste wagon is een (groene) goederenbegeleidingswagen (Märklin), op een beurs opgeduikeld. Het is nog een wagon met niet afneembare koppeling. Hier begint het probleem.
De koppeling van de BR85 is laag, die van de wagen hoog. Dit ontkoppelt lastig/onbetrouwbaar, ook na bijbuigen van de koppelingen en uitwisselen van de diverse koppelingtypes.

De oplossing van het probleem is uiteindelijk, na uren experimenteren, eenvoudig:

Uitgangspunt:  Loc goed boven de ontkoppelrail positioneren (met ca 15 kmh inrijden en met tijdvertraging de stoppositie bepalen).

Afkoppelrit:

1. Loc keren
2. Loc ca. 0,5 sec achterwaarts laten rijden, door het opstarten van de rijbeweging beweegt de loc hierdoor
     slechts 3 tot 4 mm naar acteren en drukt de koppelingen tegen elkaar aan (!!!!)
3. Loc keren
4. Loc voorwaarts wegrijden met 15 kmh
5. Na ca 1,5 sec de ontkoppelrail bekrachtigen (op dat moment begint de loc net te bewegen)

Het kritische mechanisme is dus de stand van de koppelingen: door het inrijden naar het ontkoppeling zijn de koppelingen uit elkaar getrokken. Door het kortstondig achterwaarts rijden, breng je de koppelingen tegen elkaar aan en kan er ontkoppeld worden.

Nu kan de BR85 eindelijk naar het verzorgingsdepot, werd  tijd: de kolen waren bijna op!

Mvrgr
Robert
Gelogd

Robert

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Automatisch rangeren / afkoppelen - lessen learned
« Reactie #1 Gepost op: zondag 10 januari 2021, 21:53:09 »

En bijgaand de praktijk!



mvrgr
Robert

Fuser

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Automatisch rangeren / afkoppelen - lessen learned
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 20 januari 2021, 11:52:26 »

Netjes, zou dit in Rocrail ook wel eens willen testen. In ieder geval het samendrukken van de buffers dient ook in het echt te gebeuren (soms), dus wat dat betreft zeker niet abnormaal!
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Automatisch rangeren / afkoppelen - lessen learned
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 20 januari 2021, 14:28:07 »

Interessant verslag over het automatisch ontkoppelen op Märklin ontkoppelrails (C-rails),
vooral omdat het aspect "duwend ontkoppelen" geautomatiseerd analoog als succesfactor ook meespeelt,
en tevens hét kenmerk is van magnetische Kadee-koppelingen (en die koppelingen kun je zowel analoog als digitaal gebruiken, met een magneetveld in plaats van ontkoppelrails).
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.057 seconden met 26 queries.