Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood

Gestart door Hans 2.0 TDI zondag 10 januari 2021, 11:46:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Goedemorgen, ik heb een Trix H0 2303 Mat54 Rood (wisselstroom). Helaas missen bij de 3 van de 4 draaistellen de draaistelramen (dus die zwarte exemplaren die over de wielen zitten). Heb al gezocht maar kan geen onderdeelnummers vinden (mss niet zo raar want de Mat is van 1962 volgens mij). Iemand een idee, heeft iemand ze mss of weet iemand een adres waar ze eventueel te vinden zouden zijn? Gr, Hans
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Hallo Hans die zijn allang niet meer leverbaar.
Je zou contact op kunnen nemen met de TRIX express club.
Misschien dat zij een oplossing hebben.
Grt.
Jo
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Hallo Jo, bedankt voor de tip  :thumbup: :thumbup: Gr, Hans
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Bekend probleem bij deze treinstellen. Het kunststof is inmiddels behoorlijk uitgehard, scheurt, valt er af en raakt zoek...
Ik heb dat als volgt opgelost:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.msg1348624#msg1348624
Die van mij heb ik trouwens zelf omgebouwd naar 3-rail.
Is die van jou origineel 3-rail?
Foto's zijn altijd leuk voor de kijkertjes ;).
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Sorry voor mijn late reactie. Maar dat heb je zeker mooi opgelost!! Ik ben aan het twijfelen of ik de Mat wel wil houden. Volgens mij is het toch een gelijkstroom exemplaar en is er al aan geprutst (de 2 bakken zijn verbonden middels draadjes voor de verlichting en volgens mij wat dat origineel stekkertjes). De 2 bakken zijn wel in mooie staat (wat lichte beschadigingen).  Zal proberen wat foto s te plaatsen. Gr, Hans
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Ik heb de MAT opengemaakt en komt het volgende tegen: een normale Marklin motor en idem schakelrelais. De slepers vallen op beide railstaven en zijn beiden verbonden met de massa van het treinstel. Ik ga er dus vanuit dat dit een wisselstroom exemplaar is maar sleper ontbreekt dus. Zal proberen foto s te plaatsen. Gr, Hans
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Overigens is de Mat te koop, bij interesse een PB. Gr, Hans
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
oh, da's wel apart zeg dat er een Marklin motor in zit. ben benieuwd naar wat foto's!
ik heb trouwens die grove slepers er geheel afgehaald, gaven te veel wrijvingsweerstand.
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Ik zal je foto's er even bijzetten, Hans:
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Huh???? Mat '54 is toch nooit rood geweest?
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Bij Trix wel :D
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Lijkt mij een marklin 3021 draaistel
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Hanzi, bedankt voor het plaatsen van de foto's  :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Het is wel een vreemd exemplaar zo en inderdaad lijkt de motor die van een 3021  :D :D. Gisteren even wat geprutst maar de motor loopt, zal er vandaag verder naar kijken. Heb toevallig nog een splinternieuwe motor met sleper van de 3021 dus zou moeten werken. En Trix had m inderdaad in het rood. Gr, Hans
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Feit dat Trix hem in het rood had, betekent niet dat hij ook zo bij NS heeft gereden. ;)
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
 @citaat

Weet dat bij dit treinstel de NS vignetten los werden meegeleverd, zitten er ook niet standaard op dus mss fantasiekleur destijds. Gr Hans
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Citaat van: Kappa op zaterdag 23 januari 2021, 10:15:26
Feit dat Trix hem in het rood had, betekent niet dat hij ook zo bij NS heeft gereden. ;)
Dat beweer ik toch ook niet; sterker nog, ik betwijfel het zelfs ;)
Los daarvan vind ik t wél een hele mooie kleur voor deze hondekop :D.
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Ben dus met de Mat bezig en en zit inderdaad een 3021 motor in  :D :D. Heb op ander draaistel de sleper gemonteerd met wat plak, knip en schroef werk en hij loopt als een trein !!! Nu met de verlichting aan de gang. Gr, Hans
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Als je de witte en rode lampjes juist op de motorspoelen aansluit dan wisselen ze netjes met de rijrichting!
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Op de kopkanten zitten er maar 2 lampjes in (beiden wit) 1 voor de bovenste verlichting en 1 voor de onderste 2. Doen t wel overigens. Gr, Hans
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Oké, maar het bovenste lampje schijnt wel door rode lensjes toch (?).
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Johan Voermans R'dam heeft nog draaistelramen voor het luttele bedrag van € 19,95 per stuk.
"Beter duur dan niet te koop" roep ik nog wel eens, maar in dit geval denk ik niet dat je treinstel t waard is om 6 tientjes aan draaistelramen uit te geven. Maar daar mag jij natuurlijk heel anders over denken!
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
 @citaat

Haha nee, dit wordt een Mat met draaistellen van een 3021 haha
Re: Draaistelramen voor een Trix 2303 Mat54 Rood
Goedendag, de Mat54 in het rood is te koop. Zoals eerder benoemd zien de beiden kappen er nog goed uit en is de Mat voorzien van een 3021 motor (en die doet het). Is prachtig project om dit treinstel weer te herstellen naar origineel of om te bouwen naar digitaal. Voor het ombouwen heb ik de magneet, anker en motorschild (komt uit de 60944). Wel missen er een paar draaistel ramen maar met wat kluswerk zijn die te maken van beschikbare ramen. Dus dit treinstel is echt iets voor de liefhebber om er wat moois van te maken, en dan heb je wel wat unieks op de baan. Bij interesse graag een PB. Gr, Hans