Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

vervangen fru schakeling door een delta decoder

Gestart door bijeen zaterdag 09 januari 2021, 13:57:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vervangen fru schakeling door een delta decoder
Recent bij een 3021 diesel van marklin de schakelaar vervangen door een delta decoder met 4 dipswitches.
de loc reageert goed echter de decoder wordt erg warm en stopt er dan mee !
Wat kan de oorzaak zijn.
Aangesloten volgens de info op dit forum !
Wie weet raad ??
Pieter
Re: vervangen fru schakeling door een delta decoder
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: vervangen fru schakeling door een delta decoder
Heb je de motor ook schoongemaakt?
Re: vervangen fru schakeling door een delta decoder
Kun je iets meer info geven; rij je nu digitaal of analoog en hoe heb je de verlichting aangesloten?

digibert
Re: vervangen fru schakeling door een delta decoder
Citaat van: digibert op zaterdag 09 januari 2021, 15:57:34
Kun je iets meer info geven; rij je nu digitaal of analoog en hoe heb je de verlichting aangesloten?

digibert
Dank voor de reactie.
Verlichting rechtstreeks op de decoder aangesloten. Ik rij nog steeds analoog. Ben na 60 jaar weer begonnen met de hobby.Kom nog uit het stenen tijdperk.De loc ook,was toen nog een zelfbouwpakket !!
Re: vervangen fru schakeling door een delta decoder
ja, de motor schoon gemaakt.Alles werkte in het begin ,maar na enige tijd werd de print warm en stopte alles ermee. Nu doet hij niets meer. Nu een 6080 ingebouwd en loopt weer. ,maar voor hoelang ??
Re: vervangen fru schakeling door een delta decoder
Dag Pieter,
Als je de lampjes op de decoder aansluit betekent dat ze aan een kant aan massa liggen.
Toen M met de eerste delta decoders (niet de 6080) op de markt kwam werden de delta decoders (bij analoog gebruik) erg warm.
Bij enkele modellen gaf M (via de dealers) aan om bij enkel analoog gebruik de lampjes rechtstreeks op de sleper aan te sluiten en de lichtuitgang niet te gebruiken. Waarschijnlijk krijg je bij de 6080 het zelfde probleem.
Zorg dat de decoder zijn warmte zo goed mogelijk kwijt kan. Dus niet rondom inpakken met dubbelzijdig plakband of zo. 
Omdat de 6080 kortsluit vast is kan het zijn dat hij na afkoeling het weer doet. Maar.. voor hoe lang?

PS ik denk dat we van dezelfde leeftijd zijn; de 3021 als bouwpakket draait hier al bijna 60 jr (na meerdere digitale ombouw nog steeds zijn rondjes)
digibert
Re: vervangen fru schakeling door een delta decoder
Hallo digibert, hier de digibeet.

bedankt voor je info.
Ik ga de 6080 0pnieuw proberen. Ik heb nog een v200, ben benieuwd.
Is er ergens info te verkrijgen over marklin schakeling 64086 aansluiting icm met mechanische fru ter voorkoming van bokkensprong ??
Re: vervangen fru schakeling door een delta decoder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vervangen fru schakeling door een delta decoder
Citaat van: bijeen op zondag 10 januari 2021, 16:04:23
marklin schakeling 64086 aansluiting
Is dat nummer correct?
Re: vervangen fru schakeling door een delta decoder
    Jan Willem,

Bijgaand foto van betreffende item wordt gebruikt samen met mechanische richting schakelaar ter voorkoming van bokkensprong
Re: vervangen fru schakeling door een delta decoder
De 3021 (in jouw geval 3921 overigens) is nogal een stroomvreter, zonder motorombouw ben ik bang dat je decoders blijft opblazen.

Als je het goed wilt doen, zul je dus een kitje 60944 moeten aanschaffen, en de decoder vervangen door een gelijkstroomvariant (Märklin MLD of ESU Lokpilot 5).
Re: vervangen fru schakeling door een delta decoder
Bedankt voor bericht !
Geld dit voor alle lfcm motoren ?
Re: vervangen fru schakeling door een delta decoder
Dat kun je het beste even nakijken hier op het forum, niet alles is (eenvoudig) om te bouwen namelijk.  Zie https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60944_Ombouwset

Er zitten overigens twee motoren en motorschilden in de set.  Soms is het mogelijk een tweede loc om te bouwen door alleen een extra magneet aan te schaffen.
Re: vervangen fru schakeling door een delta decoder
Bedankt voor de info.
Op duitse website gevonden wat ik zocht :http://www.ralf-bueker.de/Umschaltelektronik.htm
Voorlopig kan ik vooruit !!!