Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?

Gestart door sn00zerman vrijdag 08 januari 2021, 23:02:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Hoi allemaal,

Geen idee of dit topic wel in de juiste sectie staat, omdat ik het merk niet weet van wat ik zoek :-)
Ik heb destijds passagiersrijtuigen gezien, waar de deuren digitaal van open/dicht gedaan konden worden.
Dan spreek ik niet over de rijtuigen waar de deuren vervangen zijn door een TFT schermpje, en een filmpje de illusie moet wekken dat
De deur open/dicht kan, maar rijtuigen die een mechaniek in het dak hadden, zodat de deuren echt open/dicht konden.

Wie o wie weet van welk merk deze waren ? En misschien zelfs een modelnummer ook nog ?

Kan niks vinden tot nu toe, maar ik weet wel dat ze bestaan :-)

Groeten,
Kris
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Hoi Kris,

Die zijn van Roco. Ook geleverd voor 3 rail.

Groeten Sander
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Hoi Kris,

Zie bijvoorbeeld bij unseren Nachbarn:

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=31533

Met vriendelijke groet,
William
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Je bedoeld deze Chris.





Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Nu alleen de bewegende Preisers nog  ;).
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Marklin heeft zoiets gehad dacht ik, in ieder geval een bewegende ober.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Bedankt wederom voor al jullie bijdrages :-)
Dit zijn inderdaad de bewuste wagons !

Wat niet duidelijk is, op geen enkel filmpje, kan je echt de linker en rechterdeuren afzonderlijk laten opengaan ?
(ik denk van wel, maar ben tot nu toe dus nog niet zeker)
volgens mij zit er één functie-decoder per wagon, en kan je met F1 de linker- en F2 de rechter-deuren aansturen, per wagon ?
Of heeft er iemand de "echte" uitleg voor mij ? :-)

Bewegende preisers kan ik zelf voor zorgen, plaats genoeg in de rijtuigen :-)

Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
@citaat @citaat Het schijnt dat het plaatsen van poppetjes in de rijtuigen nogal een uitdaging is. Mechanisme van de deuren is gevoelig voor  storingen. En het openen van het rijtuig is een risico om het mechanisme te ontregelen.
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
 :offtopic:
Citaat van: Laenderbahn027 op zaterdag 09 januari 2021, 07:52:55
Nu alleen de bewegende Preisers nog  ;).
Noch en Viessmann in plaats van Preiser?
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Citaat van: sn00zerman op zaterdag 09 januari 2021, 09:32:14
Bedankt wederom voor al jullie bijdrages :-)
Dit zijn inderdaad de bewuste wagons !

Wat niet duidelijk is, op geen enkel filmpje, kan je echt de linker en rechterdeuren afzonderlijk laten opengaan ?
(ik denk van wel, maar ben tot nu toe dus nog niet zeker)
volgens mij zit er één functie-decoder per wagon, en kan je met F1 de linker- en F2 de rechter-deuren aansturen, per wagon ?
Of heeft er iemand de "echte" uitleg voor mij ? :-)

Bewegende preisers kan ik zelf voor zorgen, plaats genoeg in de rijtuigen :-)

Om het Stummi-draadje las ik dat er idd een linker- en rechterkant is wat openen betreft.
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
In de link van Sander ook :-)

Elk rijtuig komt met een eigen decoder ingebouwd. (sleper onder elk rijtuig, maar dat vervang ik dan wel door stroomvoerende koppelingen, als ik ooit zo'n set koop)
F3 is gangpad, F4 is andere kant.
En met een gezamelijk adres, kan je ze ook ineens allemaal tesamen openen en sluiten.
verder hebben die rijtuigen ook al ingebouwd rijtuigverlichting, sluitverlichting, en zelfs sound ! (allemaal dus !)
Het rijtuig dat je instelt als laatste rijtuig (doormiddel van CV's), daarvan werkt het geluid dan (fluitje als deuren sluiten) en sluitverlichting.
Mocht best goedkoper, simpele functie-decoder in elk rijtuig leek me al voldoende, maarja ...

Rond de 1000 euro voor een simpele lok (E10) met 3 simpele rijtuigen, dat is me toch een beetje veel ...
(lol, en voor dat geld heb je nog geen bewegende preisertjes ... eigenlijk helemaal geen preisertjes, met het risico om het mechanisme te beschadigen als je het rijtuig opent hiervoor)
We zoeken wel verder naar andere "opties" die we kunnen laten bewegen aan een rijtuig ... ruitewissers bevoorbeeld op de lok :-)


groeten,
Kris
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Rijtuigen met (digitaal) opengaande deuren ?
Het is vast wel mogelijk alle rijtuigen met een verschillend adres in de centrale aan elkaar te knopen. Dat kan met locs immers ook (multitractie). Dan kun je ook nog apart bijvoorbeeld het licht uitzetten van de locs die niet voorop lopen. Op die manier kun je je rijtuigen òf allemaal tegelijk, òf één voor één bedienen. Enkel bij een grote baan, waar het dataverkeer tegen de begrenzingen aanloopt, zou ik voor allemaal hetzelfde adres gaan. Ik zeg erbij dat ik het zelf nooit geprobeerd heb met rijtuigen, maar wel met locs in multitractie (ECoS).