Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?

Gestart door sn00zerman vrijdag 08 januari 2021, 09:48:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Hoi allemaal,

Rocrail heeft ondersteuning ingebouwd, om een Roco WlanMaus 10813 te gebruiken, ZONDER z21 centrale, zodat je die als handregelaar kan gebruiken voor eender welke centrale (in combinatie met Rocrail dus).
Mijn vraag is 2-ledig:
- Welke software heeft ook deze mogelijkheid ?
- Welke andere (recente) draadloze handregelaar kan hier ook voor gebruikt worden ?
  Liefst verkrijgbaar binnen Europa, voor een "zachte" prijs, met verlicht display, en zonder (al te veel) extra andere hardware ... Ik heb al een Ecos II & wlan infrastructuur

P.S. De draadloze handregelaar van ESU zelf, valt af voor mij, wegens "Android". (te snel "outdated" dus)


groeten,
Kris
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Hoi,

De Wlan Multimaus is volgens mij op dezelfde protocol als de z21-app. Daarmee kan je volgens mij ook

Citaat van: sn00zerman op vrijdag 08 januari 2021, 09:48:11
- Welke software heeft ook deze mogelijkheid ?

Volgens mij kan het met DCC++ en JMRI zie[ Arduino, DCC++ en Z21 App. Ook de oplossing dat de z21 geëmuleerd wordt door een arduino-boardje. zie ook Project draadloze besturing voor grote modulebaan o.b.v Roco z21 en Arduino Mega

Citaat van: sn00zerman op vrijdag 08 januari 2021, 09:48:11
- Welke andere (recente) draadloze handregelaar kan hier ook voor gebruikt worden ?

Niet dat ik zo een andere handregelaar ken die ook via het Lan-XpressNet-protocol werkt.

Citaat van: sn00zerman op vrijdag 08 januari 2021, 09:48:11
  Liefst verkrijgbaar binnen Europa, voor een "zachte" prijs, met verlicht display, en zonder (al te veel) extra andere hardware ... Ik heb al een Ecos II & wlan infrastructuur

Kijk eens naar een loconet oplossing (via een extra loconet-adapter) in combinatie met je ECoS II. Zie daarvoor eens de webzijde van Pgathow: Eigenbau.

Groet Ronald.
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Mag ik vragen waarom je specifiek voor een aparte Wlanmaus of vergelijkbaars wilt kiezen?

Want Is ook bij de ECOS het niet mogelijk om gewoon met een SmartPhone / Ipad connectie te maken en zodanig je doel te bereiken?

Groeten,

Jan
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Ronald,

Thanks, weer wat lektuur voor van't weekend  :thumbup:

Jan,

Ik heb hier inderdaad iPhones en iPad genoeg, en zelfs nog een aantal Android toestellen,
maar ik wil iets wat makkelijker in de hand ligt, met een draairegelaar.
Met zo'n tablet of smartphone kan ik niet "nauwkeurig" genoeg werken, waarschijnlijk zijn mijn vingers te dik. (net zoals de rest van mijn lijf, LOL)
Tevens mis ik het gevoel van knoppen, je moet steeds naar het scherm kijken, om niet de foutieve knop in te drukken.

Met zo'n handregelaar wordt rangeren wel héél nauwkeurig, alsook digitale koppelingen zitten op die manier "fijn" onder de vingers, zonder dat je er naar hoeft te kijken.
Je kan constant naar je baan/locs blijven kijken.
Ik haat het om te kijken waar mijn vingers blijven, ik heb zelfs z'n Apple Magic Keyboard gekocht voor mijn iPad pro, zodat ik "blindelings" kan typen.
Ook dit bericht op mijn gewone pc, type ik gewoon zonder ook maar één oogopslag te gunnen aan mijn toetsenbord zelf ...

<offtopic>
Ik overdrijf misschien wat, maar het is trouwens "niet gezond" om constant tusssen je scherm en toetsenbord te moeten wisselen van blik, je ogen moeten telkens opnieuw "focussen".
Ik zit zelfs op een curved monitor te kijken. (50") en doe daar zelfs Solidworks (CAD) tekenen op.
Het klinkt misschien vreemd, CAD tekenen op een curved monitor, maar bij de juiste opstelling, is het kijken naar het center van het scherm of de zijkanten van het scherm, altijd op dezelfde brandpunt afstand,
minder vermoeiend voor je ogen dus. Ik ben 46 en zit reeds sinds mijn 12de ettelijke uren per dag achter een beeldscherm, en stilaan begint de leeftijd parten te spelen voor mijn ogen, SMD solderen is ondertussen met een leesbril op.
Maar sinds ik dus een toetsenbord bij mijn iPad heb, en een curved scherm op mijn mac mini, heb ik véél minder last van vermoeide ogen op het einde van de dag ...
</offtopic>

groeten,
Kris
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Hallo,

Ik heb van MD electronics de MD mXion XP-MULTI gekocht.
Nu heb ik Wifi aan mijn Intellibox en kan bijvoorbeeld met mijn smartphone de Z21 app gebruiken.
Ook is het mogelijk om de Wlan Multimaus eraan te hangen.

Ik heb het nog niet kunnen testen met de Wlan multimaus (die heb ik niet)
Maar met de App kan ik gewoon via wifi wissels schakelen en locomotieven bedienen.

Groeten Martin
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
 @citaat Dat is ook een interessante ontwikkeling.

Citaat van: Marklinbaan.nl op vrijdag 08 januari 2021, 16:58:16
Ik heb van MD electronics de MD mXion XP-MULTI gekocht.

Even de link: XP-MULTI (WLAN Adapter für XpressNet & LocoNet Zentralen wie Lenz, Tams, Uhlenbrock + WANDLER) en de HandleidingXP-MULTI Funkadapter für
XpressNet Bedienungsanleitung


Een kijken wat ze nog meer hebben.

Groet Ronald.
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Hoi Martin, hoi Ronald,

Aangezien je bij Rocrail niks extra nodig hebt om de WlanMaus aan te sluiten (ik heb al Wlan),
blijf ik voorlopig bij mijn keuze van de Roco WlanMaus :-)
Het is in elk geval wel interessant welk aanbod er allemaal is, en denk dat ik mijn vraag van mijn éérste posting moet herformuleren:

Ik ben dus nog op zoek naar een niet-android-based / kant-en-klare (draadloze) handregelaar.
Misschien eentje met kleurenscherm ? :-) Maar naar wat ik op diverse forums lees, is de WlanMaus momenteel de beste optie ?
(lijkt wel een pre-historisch ding, met zijn monochroom niet-grafisch LCD :-) )

groeten,
Kris
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Hoi,

Citaat van: sn00zerman op zaterdag 09 januari 2021, 09:27:50
Ik ben dus nog op zoek naar een niet-android-based / kant-en-klare (draadloze) handregelaar.

Je bent opzoek naar een WiFi-versie  ;) Niet naar alleen draadloos (radio of infrarood) want daar zijn zat voorbeelden van.

Citaat van: sn00zerman op zaterdag 09 januari 2021, 09:27:50
Misschien eentje met kleurenscherm ? :-) Maar naar wat ik op diverse forums lees, is de WlanMaus momenteel de beste optie ?

Als je naar XpressNet oplossingen kijkt wel. Het is een makkelijk ding om te besturen. Redelijk simpel maar doeltreffend. Volgens mij zelfs ook dat je wisselstraten kan schakelen e.d.

Citaat van: sn00zerman op zaterdag 09 januari 2021, 09:27:50
(lijkt wel een pre-historisch ding, met zijn monochroom niet-grafisch LCD :-) )

Het mag wel prehistorisch uitzien maar het werkt wel  :) De normale multimausen en de Multimaus Pro zijn niet kapot te krijgen  :D Die krengen werken bijna altijd. Als ik zie hoe mijn multimausen behandeld worden soms  8o 

Groet Ronald.
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Hoeft niet persé wifi te zijn, radio is ook goed (geen infrarood)
ik ben best wel bereid iets van extra interface aan te schaffen, maar dan moet het wel een "meerwaarde" hebben t.o.v. De wlanmaus.
Wissels (en wisselstraten) schakelen hoeft zelfs niet voor mij, daarvoor bouw ik wel een simpel paneeltje met drukknoppen om wissels te schakelen.
Ik wil zo min mogelijk op schermen of schermpjes zitten kijken, de ecos II kom ook bewust "om het hoekje" te staan :-)
Op mijn vorige baan had ik gewoonweg teveel schermen ! (En ze "storen" ook bij dag/nacht, lol)
Ik was toen "te afhankelijk" hier van !

Die schermen (minstens 6) komen er wel weer, maar dit keer op een plek los van de baan.
Aangezien ik met cameras de hele baan ga kunnen gadeslaan (12 pan/tilt cameras/diverse loc cameras, 3 schermen), en ook het hele baanplan in detail over verschillende schermen ga hebben (ook nog eens minstens 3 schermen), ga ik de ene dag de gehele baan aansturen vanuit de control-room, en de andere dag uitsluitend op de baan zelf)
Bedoeling is om (weer) met een 10 a 15  locs gelijktijdig automatisch te rijden, en daar tussendoor wat te kunnen rangeren in het havengebied en wat (stoom)locs te wisselen in het station, en wat handelingen ui te voeren in het bw met draaischijf.

Handregelaar zal dus uitsluitend voor loc aan te sturen zijn, en die paar wissels/rijwegen die een belang spelen, zet ik wel op een drukknop paneeltje of misschien zelfs op een elgato streamdeck xl die ik nog op overschot heb. (Daar heb ik al genoeg voor geprogrammeerd om niet meer afhankelijk te zijn van windows en/of de officiële software. (Rpi of esp32 zijn genoeg om zelfs animaties op de 32-knops versie te spelen, terwijl events van knop-drukken netjes over wifi rond gestuurd worden)
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
hoi,

Als ik je verhaal lees is het moeilijk om iets "meerwaarde" te vinden t.o.v. de Wlanmaus. Zeker als je die met je gewenste treintjesbesturingsprogramma's kan werken. Misschien is nog een tweedehands ECoSControl Radio nog te vinden. Die kan je op je ECoS aansluiten. Geen Android  :)

Groet Ronald.
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Ik was "bijna" overtuigd van zo'n WlanMaus, maar het ding ondersteunt maar t/m F28 !
Het klinkt gek, maar die overige functie-toesten zijn in vele gevallen te belangrijk om zomaar te laten vallen.

Terug naar af dus 🥺
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Jep, tot functie 28... Meer is tot op dit ogenblik niet mogelijk. Al gekeken naar die ECoS RadioControl? Er staat er eentje op ebay te koop...

Groet Ronald.
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Al gezien hoor, maar die gaat maar tot F20, en de ontvanger-module past niet in een ecos II
En die handregelaar met android is ondertussen ook al pre-historisch, die heeft android 4 onboard, daar kan je dus geen recente apps
op installeren. (De firmware upgrade (laatste van 2019) zorgt niet voor een up-to-date android versie)
Ik kan alleen maar hopen dat er voor de wlanmaus weldra een firmware update komt ...
Het idee van zelfbouw steekt de kop weer op ...
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Fyi, net de handleiding om te communiceren met de ecos II vanuit eigen software.
Is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk :-)

Een ESP32 met een kleuren touchscreen (3.7") uit de ILI-reeks, een rotary encoder, een lipo batterij,
En een 3D geprinte behuizing, en we hebben een "professioneel" product :-)
Zal allemaal nog een tijd duren, wegens te druk,op het werk, maar de puzzel past in elk geval samen :-)

Ik zal ten gepaste tijde wel een nieuw topic openen, want dit is niet rocrail-specifiek.
Iedereen met een Ecos of Ecos II zal dit toestelletje kunnen gebruiken, tegen een fractie van de kost van een mobile control II 👍
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Hoi,

Citaat van: sn00zerman op zaterdag 09 januari 2021, 22:01:38
Fyi, net de handleiding om te communiceren met de ecos II vanuit eigen software. Is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk :-)

Interessant  :D 

Citaat van: sn00zerman op zaterdag 09 januari 2021, 22:01:38
Een ESP32 met een kleuren touchscreen (3.7") uit de ILI-reeks, een rotary encoder, een lipo batterij, En een 3D geprinte behuizing, en we hebben een "professioneel" product :-) Zal allemaal nog een tijd duren, wegens te druk,op het werk, maar de puzzel past in elk geval samen :-)

Dat is altijd interessant zo'n zelfbouw. Denk dat het voor jou een passende oplossing is. Je hebt de specifieke kennis en kunde omdat te kunnen doen. Ik ben benieuwd.

Groet Ronald.
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
 @citaat Dat zou een oplossing kunnen zijn  :) Warend het Kris al aangegeven heeft dat hij minimaal een stuk of 32 functies nodig heeft.  O:-D
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Inderdaad, de reden voor zelfbouw is dat ik echt alle 32 functies van een lokdecoder dien aan te kunnen spreken.
(ik heb al naar WIO en de rest van de alternatieven gekeken trouwens)
We maken het ineens rocrail-onafhankelijk, specifiek voor Ecos II dus.
(en op termijn met andere firmware te schrijven, krijg ik het heus voor mekaar om het met andere centrales te kunnen gebruiken. (DR5000 van DigiKeys enz ...)

Technisch geen enkel probleem voor mij, de enige "issues" die ik momenteel nog heb, zijn "ergonomische" issues :-)
Zo zit ik "een beetje in de knoop" met de 32 F-toetsen. Uiteraard kan ik die als touch-knoppen op het scherm zetten, maar dan zit je natuurlijk weer met het feit dat je naar het scherm moet kijken om te zien waar je je vingers neerzet :-)
- 8 kolommen / 4 rijen als drukknoppen, dan zit ik ook aan 32 toetsen, maar dan is het nogsteeds niet helemaal duidelijk om op het gevoel de juiste drukknop in te drukken.
  Per 4 kolommen, een "kleine spatie" laten, en per 2 rijen ook een "kleine spatie" laten ... Dat brengt een snelle gewenning mee, en binnen de kortste keren doe je dit echt op't gevoel. (zoiets als blind leren typen, maar dan véél eenvoudiger)
  Maar in welke volgorde bouw je van boven naar onder, alles op ? Eerst scherm, dan draaiknop en dan functie-toetsen, of eerst scherm, dan functie-toetsen en dan draaiknop ? (scherm zowieso als eerst, daar bestaat geen twijfel over)
- Een ander idee was om 16 functietoetsen (in groepen van 4, met de "kleine spatie" tussen), links en rechts van het scherm te zetten, maarja, waar blijf je dan met je vingers als je het ding wil vasthouden ?
- 8 knoppen links en 8 knoppen rechts is ook nog een optie, met een "shift" toets bij ...

Verder moeten er ook nog 6 knoppen voor navigatie door de menus, links 3 en rechts 3. linkerkant: naar boven / naar links / naar onder - rechterkant: OK / naar rechts / ESC
Hoe langer ik erover nadenk, des te meer ik ervan overtuigd ben dat het zonder touchscreen kan. (alleen screen dus, zonder touch) ... of niet ?
Ik heb namelijk al een zéér eenvoudig navigatie-systeem in gedachten. (mijn kennis van tijdens mijn job, software-analyses maken en interfaces hiervoor bedenken, komt zeker nog van pas dus)
Niet zoals bij de WlanMaus (die ik ondertussen heb, het is maar door ze echt in handen te hebben dat je de gebreken ervan ontdekt ... éénmaal shift drukken, 2x shift drukken, en dan geen kwestie van seconden alvorens terug naar "geen shift" wordt geschakeld, maar vervolgens shift drukken tot je in het juiste "patroon" zit, wie bedenkt zoiets ? LOL)

Mijn besluit staat vast, het klinkt misschien met de nodige pretentie, maar ik kijk niet langer naar andere systemen, ik weet wel beter :-) (behalve het ergonomische dan, maarja, daar schenken de diverse leveranciers ook zéér weinig aandacht aan ...)

Weldra open ik een eigen topic, maar eerst een weekje uitzieken. (heb van't weekend bij een boswandeling met de hond, een beet gehad van een spin of klein diertje, en heb een enorme alergische reactie :-(
Ik sta niet meer stabiel op mijn benen, slap, alles draait constant, wazig zicht, hoofdpijn, en braken, heel veel braken. (ik hou zelfs geen water binnen !)
Eerste lading medicijnen is al "binnen", hopelijk blijft die ook binnen. En de letters op mijn 50" monitor heb ik op 200% staan ondertussen, om toch iets of wat te kunnen lezen ...
Nu vermijd ik contact met ander mensen i.v.m. Corona, nu is er het één of ander beestje dat me wel klein gekregen heeft ...
Hopelijk snel beter (heb van de huisarts een week thuisgeschreven gekregen, lol, als ik werk zit ik ook thuis, dat maakt dus geen verschil, maar ik werk toch liever dan zo "in de lappenmand" te liggen)
En eigenlijk heb ik blijkbaar veel geluk, er zijn hier in de lage landen ondertussen gevallen genoeg bekend van mensen die overlijden aan een spinnebeet ! Blijkbaar zitten er hier ook genoeg "giftige soorten" ondertussen :-(


zieke groeten,
Kris
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Ha Kris,

Beterschap  :)

Citaat van: sn00zerman op maandag 11 januari 2021, 16:27:55
Niet zoals bij de WlanMaus (die ik ondertussen heb, het is maar door ze echt in handen te hebben dat je de gebreken ervan ontdekt ... éénmaal shift drukken, 2x shift drukken, en dan geen kwestie van seconden alvorens terug naar "geen shift" wordt geschakeld, maar vervolgens shift drukken tot je in het juiste "patroon" zit, wie bedenkt zoiets ? LOL)

Jep door te ervaren ;) Van vroeger uit. Typisch een wat te maken heeft met ontwikkelingen binnen de modelspoor. :D De eerste Multimaus komt nog uit een tijd dat 9 functies nog een bijzonderheid was. Dus de 9 toetsen waren voldoende. Je had ze alleen nodig voor het invullen van namen en adressen. Toen kwam de "shift" voor de volgende 10 functies. Nu hadden ze weer wat extra functies nodig en kwam "dubbel shift" er. Dat is nu tot 28 functies. :) Of er ooit een uitbreiding tot 32 komt zal wel een probleem zijn. Hetzelfde gold voor het programmeren van CV's. Dat kon ook eerst maar tot CV254 of zo... Nu kan het tot CV1024. Bij de Wlan-maus hebben zelfde look en feel aangehouden als de oude Multimaus (Pro).

Groet Ronald.
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Hoi Kris,
Ik wens je van harte beterschap.
Waarom vasthouden aan die ouderwetse drukknopjes? Stel je voor dat je 'gewoon' zegt: 'BR193 licht aan, snelheid 50 vooruit' en het licht gaat aan en de trein gaat rijden. Geen gedoe met knoppen en beeldschermpjes.
Ik acht jou wel in staat om zoiets te maken.

Succes.

Albert.
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Hoi Albert,

Hier in huis is alles al spraakgestuurd, met een google assistent.
Verwarming, verlichting, muziek, tv, alarm, is allemaal voice-controlled. (Zelfs als ik de treinkamer binnenkom, wordt het apparatuur door de stem geactiveerd)

Enige nadelen:
- Als je achtereenvolgens meerdere functies snel wil schakelen, lukt dit niet.
  Een drukknop is sneller dan spraakcommando's
- Ik heb teveel (ook bijna identieke) locs om ze allemaal bij naam te onthouden
- Als je goede spraaksturing wil (zoals alexa, siri of google, heb ze allemaal gehad trouwens), dan verloopt de herkenning via internet.
  Als je zonder internet zit, heb je geen spraaksturing
- overstemming (ander locgeluiden bevoorbeeld) door andere geluiden, zorgt er soms eens voor dat er commando's gemist worden
- En dan heb je een heerlijke baan met veel lokgeluiden, en valt de "sfeer" compleet weg, doordat je er steeds tussendoor moet roepen.

Zoals je kan zien, "it crossed my mind" :-)
Drukknoppen zijn misschien ouderwets, maar in mijn ogen nogsteeds het meest efficiënt :-)
Het gevoel van welke drukknop waar zit, komt vrij snel (zoals blind typen), en het leidt de aandacht niet af van de baan.

P.S.
Gisterenavond wat zitten spelen met de telnet communicatie met de ecos, ging vrij vlot, het moeilijkste was nog om de loc-beelden zelf op te halen, dat kan niet via telnet, alleen via de web-interface.
We halen via telnet het ID van de afbeelding op, daarna de locbeelden (dit zijn geen vaste benamingen, die krijgen steeds een tijdelijke naam !), en dan via grep een match doen tussen de ID via telnet en wat er als tmp-filename in de html zit ...
Dit moet anders kunnen denk ik, maarja, van die cgi-commando's die mogelijk zijn, is er nergens info beschikbaar :-(
Misschien dat ik Rob Versluis maar even moet contacteren, of de sourcecode van rocrail maar eens moet bekijken, om te zien of daar een andere manier gebruikt wordt. Voor nu werkt het, maar ik kan me niet inbeelden dat het zo,omslachtig moet blijven.



Groeten,
Kris
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Hoi Kris,
Leuk om te lezen dat je er al aan gedacht hebt. Wat je zo opnoemt had ik me niet gerealiseerd, maar ik was ook niet verder gekomen dan het idee.
Succes met ontwikkelen van je eigen software. Ik heb je bericht op het Rocrail forum gelezen. Ben benieuwd.
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Hoi Albert,

Komt wel goed :-)
Jou kennis van Rocrail is trouwens top hé, ik heb al heel wat (opnieuw) geleerd van jou filmpjes, en heb er nog een boel te gaan.
Altijd tof om niet alleen een hobby te delen, maar ook nog om kennis te kunnen delen :-)

groeten,
Kris

Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Even nog een status-update in deze topic, alvorens ik een andere topic open over mijn eigen handcontroller:

- componenten zijn gekozen:
* Lilygo TTGO T8 als de "main controller", het ding heeft een ESP32 onboard, dualcore, die op 240 Mhz draait.
* Scherm is een ILI9488 - 3.5" - 320x480 resolutie - met XPT2406 touch-controller
* Lipo batterijtje van Eckshop in DE, momenteel aan't testen. Batterij was vol op minder dan 2u (nuja, geen idee hoe ver ze geladen/ontladen was, dat wordt nog een nieuwe test)
  Belangrijker is momenteel de duur dat de hele set het op die batterij uithoudt. Volgens mijn berekeningen zou ik 17u moeten kunnen werken met mijn handcontroller, alvorens die moet bijgeladen worden.
  (niet slecht, genoeg dus om een hele dag continue gebruikt te worden) Gisterenavond een stress-test gestart om 18u, en het ding staat nu nog altijd vrolijk te draaien.
  Ik draai een 3D animatie met constante berekeningen naar het scherm toe, SPI ook overclocked van de "regulier" 40 Mhz naar 70 Mhz. Niks van warmte-afgifte (je voelt aan de componenten niet eens dat ze "draaien")
  testen zijn dus wel representatief.

Aangezien dit "barebone" programmatie is, vergt dit meer werk dan zomaar een IDE uitkiezen en wat code kloppen met libraries. (alhoewel ik enkele libraries gebruik uiteraard, waar mogelijk)

Wat al werkt:
- We hebben al beeld, en basis functionaliteit zoals text & grafische functies zoals lijnen,cirkels enz ... werken ook al allemaal.
- touch werkt, ik kan de coördinaten uitlezen als er ergens op het scherm gedrukt wordt. (Dit had nogal wat voeten in de aarde, de touch & display zijn één geheel, maar zitten op 2 verschillende SPI bussen, en de MISO van de display kan GEEN tri-state aan, heb op de display zelf, 2 draadjes moeten solderen. Geen erg, dat neem ik wel mee in het uiteindelijke PCB ontwerp later)
- Wifi werkt al, ik kan mijn eigen thuis-netwerk joinen, en ik kan het apparaat pingen

Vandaag op de planning: (geen idee of het gaat lukken, kan wel eens een heel weekend duren, ben nogsteeds te ziek eigenlijk, maarja, stilzitten is niet aan mij besteed, ik zal nog lang genoeg moeten stilliggen als ik ooit dood ben hé)
- data lezen schrijven naar SPIFFs.
- een BMP schrijven naar SPIFFs (want de afbeeldingen van de ECOS II zijn in BMP formaat)
- BMP lezen en tonen op het display

Aangezien dit een "kleine" mcu is, heeft die natuurlijk niet genoeg I/O lijnen om een heel arsenaal aan knopjes aan te sturen (en dan ook nog eens het scherm, alhoewel dit in SPI mode meevalt qua aantal I/O lijnen)
Daarvoor het ik gekozen voor een PCF8575, dat is een 16-bit I/O expander die over I2C communiceert. via 2 I/O pinnen op mijn mcu, kan ik vervolgens 16 Inputs lezen of 16 outputs aansturen. (Is per pin in te stellen)
Het ding kan 8 mogelijke adressen hebben, dus kan je in theorie 8x16 I/O lijnen (128 dus !) extra aansturen met maar 2 I/O lijnen op de mcu zelf. lijkt me voldoende :-)
Nu ben ik nog eens naar LEDjes aan't kijken, addresseerbare zijn niet klein genoeg :-( (tenzij er iemand weet heet van zo'n ledjes die maar 6mmx6mm footprint hebben)
Ik denk dat ik genoodzaakt zal zijn om bi-color LEDs te gebruiken.
Verder ook nog kleine joystick modules gevonden. X- en Y hebben telkens een potentiometer, dus in te lezen via ADC.
Ze zijn echt mooi, en van een goede kwaliteit, en het mooie is, ze kosten maar 5,83 euro per 10 stuks ! zo klaar om in te bouwen in je eigen projecten :-)
Lijkt me wel leuk om als "alternatieve" besturing in te bouwen, zodat je "blind" kan sturen en niet naar het scherm hoeft te kijken.
Rotary encoder is ook onderweg, eentje met een "druk" functie, lijkt me wel zo handig ...

Aanvulling: ik had 17u "uit-gerekend" (16,67 uren eigenlijk), maar ondertussen zijn we bijna 30u verder (nog een half uurtje), en het ding staat hier nogsteeds op batterij z'n ding te doen ! Ik ben benieuwd op hoeveel we straks gaan uitkomen.
één van de 2 datasheets (de ILI9488 of LilyGo TTGO T8) qua stroomverbruik is in elk geval "verkeerd" :-)

Morgen eerst maar eens code schrijven om de batterij-status uit te lezen, met een divider die uit 2 weerstanden van 100k bestaat, moet ik nauwkeurig kunnen meten :-)

groeten,
Kris
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Hoi Kris,

Ik zit heerlijk mee te lezen met het door jou te ontwikkelen handbediening voor de ECoS.
Super knap wat jij allemaal zelf kunt bedenken maar ook nog kunt produceren  :thumbup: :thumbup:

Ik volg je op de voet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Mooi dat je dit zelf kan.

Ook ik blijf dit volgen.

Meine
Re: software die Roco 10813 WlanMaus kan gebruiken zonder z21 of andere muis ?
Vanochtend bij het ontwaken, was de batterij nogsteeds niet leeg !
Omdat ik dit niet begrijp, heb ik maar de "batterij-functie" ingebouwd in software :-)

Even mijn verhaal (en eerste foto) in mijn eigen topic gezet, want dit gaat helemaal niet meer over de Roco WlanMaus :-)
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=11590.msg1402765#msg1402765

groeten,
Kris