Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

handleiding marklin 39161 ?

Gestart door sn00zerman donderdag 07 januari 2021, 16:04:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
handleiding marklin 39161 ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
handleiding marklin 39161 ?
gegroet mede-collega-modelspoorders,

Ik heb via ebay bij Haertle, een zwarte Marklin 39161 gekocht. (object-staat: nieuw, desondanks die al bijna 15 jaar oud is !)
Het item is vandaag toegekomen, en het is inderdaad nog nieuw, maar er zit alleen een garantie-bewijs en een reserve-onderdelen-lijst bij deze locomotief.
Hoort hier normaliter ook geen boekje bij, met bevoorbeeld de decoder instellingen enz ... ?

Heeft iemand toevallig dit boekje, en zou me hiervan een digitale scan kunnen bezorgen ?
Graag had ik namelijk geweten hoe het adres te wijzigen van deze loc (ik vermoed met dip-shitjes (!), maar uiteraard wil ik hier zeker van zijn, voor ik de loc begin open te prutsen)
Misschien is het default-adres wel goed voor mij ?
Ook zie ik op de site van Märklin dat deze F1 t/m F4 heeft, (op F1 zou nog niks aangesloten zijn)
Misschien kan ik in deze handleiding wel vinden hoe ik F1 aansluit ? (ik zit te denken aan een telex-koppeling)
Een andere decoder gaat het niet worden denk ik, om een lokpilot op een Sinus1-motor aan te sluiten, daar heb ik momenteel de kennis nog niet van ...
En uit de handleiding van de lokpilot wordt ik ook niet wijzer, daar staat alleen in dat het kan, meer niet :-(

Wie o wie, is bereid me verder te helpen ? :-)

groeten,
Kris
Re: handleiding marklin 39161 ?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: handleiding marklin 39161 ?
Hi Kris,

Bij Marklin gekeken ?
Zie hier
Kan je zelf downloaden.

groet
Harald
Re: handleiding marklin 39161 ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: handleiding marklin 39161 ?
Hoi Harald,

Ook bij Marklin alleen maar de erzatzteillist :-(
Waarschijnlijk is de lok te oud om, zoals recentere, de gehele documentatie online te hebben.
(of is er helemaal geen handleiding, vandaar mijn eerste vraag, maar zonder boekje geleverd worden lijkt me wel te gek)

groeten,
Kris
Re: handleiding marklin 39161 ?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: handleiding marklin 39161 ?
Misschien dat dit Excel overzicht je al een klein beetje op weg kan helpen.

De echte handleiding heb ik (nog-) niet gevonden.....
Re: handleiding marklin 39161 ?
Ik heb de 39160 (grijs zonder windleiplaten) en volgens de stuklijsten is dat nagenoeg dezelfde, alleszins zelfde motor en decoder.
En ik heb wel een boekje, maar of je daar veel wijzer mee wordt weet ik niet.
Re: handleiding marklin 39161 ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: handleiding marklin 39161 ?
Ad, Anton,

Zeer bedankt voor de feedback, hier kan ik effectief iets mee.
Uit beide lijsten kan ik afleiden dat F3 niet in gebruik is.
(want op de ene site stond dat F2 niet in gebruik is, en op een andere F3)
Ook het toedienen van olie staat erop !

Anton, die beschermbuis voor de cylinder (pagina 23), zitten die erbij als losse onderdelen toevallig ?
Zoja, dan kom ik dus meer tekort, dan alleen de handleiding.
Heb je toevallig een foto van de losse delen die bijliggen ? (als die er zouden zijn)

De decoder is blijkbaar een 701.40x
Enig idee of ik net zoals bij ESU, één pool van een telex-koppeling kan aansturen met de decoder, en de andere gewoon aan het chassis kan hangen ?
Of een voorbeeld-schema zou ook leuk zijn ... Decoder opblazen is immers geen optie, een vervanger voor zo'n Sinus1 is niet makkelijk te vinden :-)


groeten,
Kris
Re: handleiding marklin 39161 ?
Een schema heb ik niet, wel nog enkele plaatjes:
Re: handleiding marklin 39161 ?
Dit is er bijgeleverd:
Re: handleiding marklin 39161 ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: handleiding marklin 39161 ?
Thanks again !

De eerstvolgende beurs (na corona) dat we mekaar tegen het lijf lopen, trakteer ik op een pint 👍
Re: handleiding marklin 39161 ?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: handleiding marklin 39161 ?
Kris,

Misschien kan je met een extra functiedecodertje een telex-koppeling bedienen. Hoef je de originele decoder niet te verbouwen (instellen op hetzelfde adres en een nog niet gebruikt functienummer).

Groet, Paul
Re: handleiding marklin 39161 ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: handleiding marklin 39161 ?
Hoi Paul,

Ik ben me wel bewust dat ik nog een functie-decoder kan bij inbouwen. (heb er hier nog 5 liggen),
maar het lijkt me te gek op dat te doen, aangezien er nog één functie-uitgang vrij is :-)
Ik zal van't weekend eens met een multimeter aan de slag gaan, normaal moet ik van de verlichting, drijfwerkverlichting & cabineverlichting wel kunnen afleiden hoe ik die extra functie aansluit.

groeten,
Kris
Re: handleiding marklin 39161 ?
213450 volgens de handleiding, zie onderstaand op blz 23 van de handleiding

...en de vraag is ondertussen weer weg  ;)
Re: handleiding marklin 39161 ?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: handleiding marklin 39161 ?
Ik had het net gezien zelf ook gezien :-)

Was een latertje gisteren op't werk.
Teams-call met Manila tot voorbij 23u, het begint stilaan z'n tol te eisen, maandag maar een dag recup genomen ...

Toch bedankt  :thumbup:


groeten,
Kris